...co nastąpiło w trakcie wizyty niemieckiego Federalnego Ministra Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast, Wolfganga Tiefensee.
Dziewięć firm jako pierwsze, będą w rejonie Berlina eksploatowały pojazdy GM/Opel o emisji zerowej HydroGen4. Testy będą odbywały się w ramach prowadzenia normalnej działalności biznesowej firm: ADAC, Allianz, Coca Cola, Hilton, Linde, Schindler, Axel Springer, Total i Veolia. Ten test drogowy w warunkach realnego świata będzie przebiegał pod patronatem Clean E}nergy Partnership (CEP), projektu ufundowanego przez niemiecki Federalny Departament Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast, a skupiającego się na zapewnieniu codziennej przydatności wodoru jako paliwa w transporcie drogowym. {AKAPIT „Jesteśmy wdzięczni niemieckiemu Federalnemu Departamentowi Transportu za nieustanne poświęcanie uwagi wodorowi jako technologii napędowej i jesteśmy zadowoleni, że ci ważni partnerzy biznesowi przyłączyli się do nas, kiedy posunęliśmy do przodu technologię ogniw paliwowych o emisji zerowej, podejmując program HydroGen4," powiedział prezes GM Europe, Carl-Peter Forster.
Niemiecki Federalny Minister Transportu Wolfgang Tiefensee dodał: „Nasza przyszłość leży w pojazdach elektrycznych napędzanych przez akumulatory i ogniwa paliwowe. Ta technologia pozwoli nam ograniczyć globalną emisję CO2 w perspektywie długoterminowej, jak również pomoże zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy naftowej. Dzięki badaniom i innowacjom, opracowywane są teraz produkty nadające się do kierowania na rynek. Z radością podzielam tę wizję i jestem szczęśliwy, że mogę osobiście ją wspierać. W Niemczech, osiągnęliśmy wysoki poziom kompetencji w dziedzinie wykorzystania wodoru i technologii ogniw paliwowych. I musimy wzmocnić ten kierunek. Moja administracja wydała 500 milionów euro, wspierając Narodowy Program Innowacji dot. Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych. Przemysł jest zdecydowany podejmować takie same wysiłki. Ten program okazuje się być olbrzymim sukcesem."
HydroGen4 na drogach
Jako integralna część ogólnej strategii firmy GM w zakresie zaawansowanych technologii ukierunkowanych ku przyszłej elektryfikacji samochodów, ta czwarta generacja pojazdów na ogniwa paliwowe stanowi uwieńczenie ponad 10 lat prac rozwojowych w zakresie technologii wodoru i ogniw paliwowych. HydroGen4 odznacza się ulepszeniami w zakresie codziennego użytkowania, takimi jak osiągi techniczne i trwałość. Łącznie, firma GM oddaje do eksploatacji ponad 100 pojazdów tego typu w ramach jej programu testów drogowych (Project Driveway) w USA, Japonii, Korei, Chinach i Niemczech. W USA ponad 100.000 osób zgłosiło się jako kierowcy do testów rynkowych. Jak dotąd, 3 400 osób prowadziło te pojazdy, a 30 rodzin testowało je w czasie codziennego użytkowania w okresie 2-3 miesięcy. Łącznie pojazdy przejechały prawie 700.000 km. Informacje zwrotne z tych działań pokazowych dostarczyły inżynierom GM istotne dane, potwierdzające zalety rozwiązania, lecz również zapewniające wartościowy wgląd w populację prawdopodobnych właścicieli i odczucia z prowadzenia tych pojazdów przez przyszłych klientów.
Te pojazdy są wyposażone w system bezprzewodowego przesyłania danych, który pomaga inżynierom poprzez przeładowywanie danych o osiągach technicznych do serwera firmy. Utrzymanie techniczne pojazdów użytkowanych w Berlinie będzie realizowane w normalnych stacjach Opla, wyposażonych w personel i narzędzia konieczne do serwisowania pojazdów z ogniwami paliwowymi.
Stos paliwowy HydroGen4 wykorzystuje 440 pojedynczych ogniw paliwowych, które łączą wodór i tlen z powietrza w celu wytwarzania energii elektrycznej, z wodą jako jedynym produktem odpadowym. Oznacza to brak spalania oraz jakiejkolwiek emisji CO2. Stos ogniw paliwowych dostarcza energię elektryczną do 73-kilowatowego synchronicznego silnika elektrycznego, zapewniając przyspieszenie od zera do 100 km/h w ciągu około 12 sekund oraz prędkość maksymalną 160 km/h.
Cechy chwilowego momentu obrotowego silnika elektrycznego pozwalają również pojazdowi na doskonałe przyspieszenie przy małej prędkości. HydroGen4 jest wyposażony w akumulator buforowy o mocy 1,8 kWh do magazynowania energii pochodzącej z regeneracyjnego układu hamulcowego i służącej do pokrywania szczytowych obciążeń elektrycznych. Trzy zbiorniki z kompozytu z włókien węglowych zawierają 4,2 kg wodoru pod ciśnieniem 700 bar, co wystarcza do zapewnienia zasięgu jazdy do 320 kilometrów.
HydroGen4 może być uruchomiany i pracować w temperaturach ujemnych, co jest znaczącą zaletą w porównaniu do technologii poprzedniej generacji oraz istotną zaletą w codziennym użytkowaniu. Jest on zaprojektowany tak, żeby był tak bezpieczny jak pojazdy konwencjonalne i zawiera unikalne funkcje bezpieczeństwa wodorowego w każdym z jego głównych układów.