Stylizowana na coupé Vectra GTS – drugi model Vectry nowej generacji – wejdzie na rynek w drugiej połowie października bieżącego roku. Wersja GTS przeznaczona jest przede wszystkim dla tych klientów, którzy cenią sobie sportowy wygląd i dynamiczną jazdę.
Najsilniejszy silnik ECOTEC 3.2 V6 o mocy 211 KM (155 kW) jest dostępny wyłącznie w Vectrze GTS i sprawia, że ten elegancki sportowy hatchback, osiągający prędkość maksymalną 248 km/h, jest najszybszym w historii modelem Opla. W chwili wejścia na rynek dostępne będą także modele z dwoma silnikami benzynowymi i turbodoładowanym dieslem o bezpośrednim wtrysku z serii ECOTEC. Inżynierowie Opla zaadaptowali system podwozia IDS (Interaktywny System Zawieszenia) do sportowego charakteru pojazdu.
Sportową charakterystykę prowadzenia osiągnięto poprzez zastosowanie bardziej wrażliwego układu kierowniczego i obniżenie nadwozia. GTS oferuje ponadto technologiczne nowości, komfort, wygodę i jakość wykończenia Vectry trzeciej generacji.
Vectra GTS przeznaczona jest przede wszystkim dla młodszych nabywców. Carl-Peter Forster, Prezes i Dyrektor Generalny Opla, twierdzi: "Nowa wersja modelu Vectra – GTS – z pewnością spodoba się indywidualistom, którzy lubią sportowy styl jazdy, ale nie chcą, aby samochód tracił przez to na funkcjonalności. Wersja GTS to kontynuacja klasycznej serii "Gran Turismo" i jest doskonałym ucieleśnieniem naszego motta – "Opel. Twórcze myślenie – lepsze samochody."
Design: dynamiczna sylwetka
Zewnętrzna stylizacja Vectry GTS jest w pełni zamierzonym odbiciem jej dynamicznego charakteru. Konstrukcja łączy w sobie mocny i pewny siebie charakter z naturalną elegancją.
Patrząc z boku można dostrzec nisko pochyloną linię szyby przedniej i opadający dach, rodem z samochodów coupé. W przedniej części uwadze nie mogą ujść sportowe aspiracje wersji GTS wyrażone w przyciemnionych reflektorach, dużym, przypominającym plaster miodu wlocie powietrza i okrągłych światłach przeciwmgielnych. Sportowy charakter można także dostrzec w tylnej części pojazdu, gdzie widać owalne zakończenie rury wydechowej (podwójne w wersji z silnikiem 3.2 V6) i przyciemnione światła.
Dynamiczny charakter, podkreślony dużymi felgami i obniżoną karoserią, jest odczuwalny nawet, gdy samochód stoi. Na uwagę zasługują również drobne szczegóły modelu GTS , jak np. szczeliny w bocznej części przedniego zderzaka, progi w kolorze karoserii czy małe, trójkątne okienka z tyłu.
Silniki: ECOTEC 3.2 V6 o mocy 211 KM jedynie w wersji GTS
W nowym Oplu GTS mamy do wyboru cztery dynamiczne i nowoczesne silniki z rodziny ECOTEC. Czołową jednostką w tej grupie jest mocny silnik V6 o mocy 155 kW (211 KM) i pojemności 3,2 litra, osiągający moment obrotowy 300 Nm przy 4000 obrotów na minutę.
Vectra GTS 3.2 V6 rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 248 km/h. Pozostałe jednostki benzynowe to silnik o pojemności 1,8 litra (90 kW/122 KM) i 2,2 litra (108 kW/147 KM). Wszystkie silniki spełniają wymagania surowej normy poziomu emisji spalin Euro 4, łącząc dużą moc z niskim zużyciem paliwa.
Jednostka wysokoprężna ECOTEC 2.2 DTI (92 kW/122 KM), dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 280 Nm w zakresie obrotów od 1500 do 2750, zapewnia bardzo niski poziom zużycia paliwa i imponujące osiągi. Dwa, obracające się w przeciwnym kierunku, wałki wyrównoważające zapewniają bardzo równą pracę silnika wyposażonego w turbosprężarkę, układ bezpośredniego wtrysku, cztery zawory na cylinder i zmienną geometrię łopat turbiny.
Vectra GTS 2.2 DTI rozwija prędkość maksymalną 206 km i przyspiesza do 100 km/h w 10,8 sekundy. Pomimo doskonałych osiągów, zużywa średnio zaledwie 6,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (test łączony MVEG). Nowo opracowana pięciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów z funkcją "ActiveSelect", wprowadzona na rynek po raz pierwszy w Vectrze sedan, dostępna jest w połączeniu ze wszystkimi silnikami z wyjątkiem wersji o pojemności 1,8 litra.
Podwozie: sportowa konfiguracja systemu IDS
System IDS zastosowany w Vectrze trzeciej generacji to nowe standardy komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Aby zapewnić bardziej sportową charakterystykę, nadwozie Vectry GTS obniżono o 20 milimetrów i zastosowano sportowe ustawienia zawieszenia. Elektronicznie sterowane elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (EHPS) jest bardziej wrażliwe na ruchy kierownicą. Podobnie jak w sedanie, w Vectrze GTS zastosowano z przodu kolumny McPhersona oraz tłoczoną ramę pomocniczą, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, którego wiele elementów jest wykonanych z aluminium.
System ABS zastosowany w Vectrze jest wyposażony w układ kontroli hamowania podczas pokonywania zakrętów (CBC), system wspomagania nagłego hamowania Brake Assist i system elektronicznej kontroli rozkładu siły hamowania (EBD) oraz system kontroli trakcji TCPlus. System ESPPlus, najnowszy system stabilizacji jazdy, należy do standardowego wyposażenia i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa aktywnego. W sytuacji krytycznej pomaga on zachować odpowiedni tor jazdy poprzez selektywną kontrolę siły hamowania nawet w trzech kołach.
GTS zawdzięcza swój sportowy charakter również wysokiemu poziomowi sztywności karoserii, doskonałemu współczynnikowi oporu powietrza (cD = 0.28) i niskiemu poziomowi hałasu.
Wnętrze: sportowa stylizacja, wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu
Z dynamicznym charakterem i sportowymi osiągami idzie w parze ekskluzywne wykończenie wnętrza Vectry GTS. Znajdziemy tam sportowe fotele (w welurowo-skórzanym obiciu w wersji GTS Elegance), trójramienną kierownicę o skórzanym obiciu, metalowe wykończenia deski rozdzielczej, paneli drzwi oraz matowo chromowane obręcze wskaźników.
Nabywcy GTS docenią ten sam wysoki poziom wykończenia, jaki można zaobserwować w wersji sedan. Szczególnie wymagającym użytkownikom Opel oferuje opcje dodatkowe, które mogą spełnić każde pragnienie. Obejmują one inteligentny, dwustrefowy system ogrzewania i wentylacji, wyposażony w czujniki kontroli jakości powietrza, wysokiej jakości system audio, zintegrowany telefon GSM i najnowszy system nawigacji GPS. Dostępne są także ksenonowe reflektory, system kontroli ciśnienia w oponach, układ wspomagania parkowania "Park Pilot" (z przodu i z tyłu), dodatkowe ogrzewanie i czujnik deszczowy.
Tak jak w przypadku każdego modelu Opla, inżynierowie z Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Technicznego (ITDC) poświęcili szczególną uwagę kwestiom związanym z bezpieczeństwem. Oprócz systemu IDS, zabezpieczenie pasażerów przed obrażeniami w razie wypadku wspomaga wszechstronny system bezpieczeństwa.
Standardowy pakiet bezpieczeństwa obejmuje pełnowymiarowe przednie i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarową kurtynę powietrzną z przodu i z tyłu, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich fotelach (z regulacją wysokości, napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami siły nacisku na czterech zewnętrznych fotelach), opatentowany system odłączania pedałów i udoskonalone aktywne zagłówki z przodu, zmniejszające ryzyko urazów szyjnych.
Konstrukcja ułatwiająca przeprowadzanie napraw, pełna galwanizacja nadwozia (umożliwiająca udzielenie 12-letniej gwarancji na jego perforację), system przypominający o konieczności przeglądu, wydłużone okresy międzyprzeglądowe (do 24 miesięcy lub 30 000 km przebiegu dla pojazdów z silnikami benzynowymi lub 50 000 dla pojazdów z silnikiem diesla) oraz rygorystyczne testy jakościowe zapewniają korzyści z niskich kosztów eksploatacji i wysokiej wartości przy odsprzedaży.