W ramach swej strategii, zmierzającej ku zwiększeniu wydajności stosowanych jednostek napędowych, Opel wprowadza gamę nowych silników benzynowych i wysokoprężnych ECOTEC. Wszystkie nowe jednostki odzwierciedlają najnowsze osiągnięcia technologiczne, spełniają wymagania normy Euro 4, charakteryzują się wysoką mocą i niskim zużyciem paliwa. Wraz z debiutem nowej Corsy jesienią bieżącego roku, na rynek wejdą dwa silniki benzynowe z technologią TWINPORT o pojemności 1,0 i 1,4 litra (44 kW/60 KM i 66 kW/90 KM).
W porównaniu z modelami obecnymi, poziom zużycia paliwa może być do 23% niższy w zależności od zastosowanej przekładni. Opel wprowadzi także nowy silnik wysokoprężny ECOTEC 1.3 CDTI (51 kW/70 KM) w Corsie. Najmniejszy na świecie turbodiesel z systemem common rail zużywa zaledwie 4,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Z oszczędności oferowanych przez jednostkę ECOTEC 1.3 CDTI i ECOTEC 1.0 TWINPORT skorzysta od lata również model Agila. Mocna jednostka ECOTEC 2.2 DIRECT (114 kW/155 KM), pierwszy silnik benzynowy Opla o bezpośrednim wtrysku, po debiucie w modelu Signum, będzie oferowana w Vectrze kombi. Zużycie paliwa jest tu mniejsze o około sześć procent w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem o pojemności 2,2 litra z wtryskiem tradycyjnym, a moc i moment obrotowy są wyższe.
Rita Forst, Prezes Zarządu oraz Dyrektor ds. Rozwoju w Opel Powertrain mówi: "Nasze nowe silniki należą do grupy najlepszych silników w swoich segmentach rynku. Zarówno wersja benzynowa, jak i wysokoprężna, zapewnia najniższe spalanie w codziennym użyciu, tak więc nasi klienci z pewnością odczują korzyści wynikające z zaawansowanej technologii".
TWINPORT: pomysł na oszczędność paliwa w silnikach benzynowych o pojemności do 1,6 litra
W celu zapewnienia optymalnego poziomu zużycia paliwa w silnikach benzynowych, Opel stosuje dwie odrębne strategie w zależności od pojemności skokowej. Dla potrzeb silników o pojemności do 1,6 litra, inżynierowie Opla opracowali koncepcję TWINPORT. Po debiucie jednostki ECOTEC 1.6 TWINPORT (76 kW/103 KM), obecnie na rynek wejdą dwa kolejne silniki z systemem TWINPORT – o pojemności 1,0 i 1,4 litra. Jednostka ECOTEC 1.0 TWINPORT powstała na bazie sprawdzonego silnika trzycylindrowego o takiej samej pojemności skokowej i będzie dostępna w Corsie i Agili, zaś stosowany w Corsie silnik ECOTEC 1.4 TWINPORT jest w pełni nową konstrukcją, powstałą w oparciu o jednostkę czterocylindrową o pojemności 1,2 litra. Średni poziom zużycia paliwa nowych silników jest wyjątkowo niski. Stosowana w Corsie jednostka ECOTEC 1.0 TWINPORT (44 kW/60 KM) zużywa zaledwie 5,3 litra paliwa na 100 km, to jest o 0,2 litra lub około 3 procent mniej niż jej poprzednik stosowany obecnie. Silnik ECOTEC 1.4 TWINPORT (66kW/90 KM) wymaga zaledwie 5,9 litra paliwa na pokonanie 100 km, to znaczy o 0,9 litra lub 13 procent mniej niż jego równie mocny poprzednik ze skrzynią pięciobiegową. W połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią Easytronic nowa jednostka 1.4 TWINPORT osiąga oszczędność paliwa na poziomie 1,7 litra na 100 km, co stanowi obniżkę o 23 procent w porównaniu z obecną Corsą wyposażoną w starszy model silnika o pojemności 1,4 litra i skrzynię czterobiegową. Od tego lata obydwa silniki uzupełniły gamę jednostek oferowanych w Corsie, a silnik ECOTEC 1.0 TWINPORT zastąpił oferowany obecnie model 1.0 ECOTEC w Oplu Agila. Jednostka 1.0 TWINPORT w Agili zużywa jedynie 5,8 litra paliwa na 100 km, co jest wynikiem lepszym o 3 procent w porównaniu z silnikiem konwencjonalnym ECOTEC 1.0 litra.
Technologia TWINPORT bazuje na standardowej technologii czterech zaworów na cylinder silników ECOTEC i przyczynia się do ograniczenia największej wady silników benzynowych, tzw. strat na przepustnicy. Ograniczenie poziomu zużycia paliwa osiągane jest poprzez zastosowanie kolektora dolotowego o zmiennej długości w połączeniu z wysoce wydajną recyrkulacją gazów spalinowych. Przy obciążeniu częściowym silnik otrzymuje ponad 25 procent więcej mieszanki paliwowo-powietrznej powstałej ze spalin wprowadzonych drogą recyrkulacji. Zalety systemu TWINPORT uzyskuje się przy jednoczesnym zachowaniu sprawdzonego systemu wtrysku paliwa poprzez kanał dolotowy i zasady kontroli gazów spalinowych przy zastosowaniu trójdrożnego katalizatora. Powoduje to techniczne uproszczenie całej konstrukcji, a w konsekwencji niższy koszt dla klienta. Połączenie to sprawia, że system Twinport jest szczególnie atrakcyjny dla samochodów kompaktowych, ponieważ moc i oszczędność paliwa zostają w pełni zachowane. Jest to istotny czynnik w codziennym wykorzystywaniu tych pojazdów, gdyż ich silniki często działają w warunkach pełnego obciążenia.
Silnik ECOTEC 2.2 DIRECT: premiera pierwszego benzynowego silnika Opla o wtrysku bezpośrednim
W przypadku silników o większej pojemności skokowej Opel stosuje technologię wtrysku bezpośredniego w celu podniesienia ich mocy. Pierwszą jednostką, w której technologia ta znajdzie zastosowanie, jest silnik ECOTEC 2.2 DIRECT (114 kW/155 KM). Powstał on na bazie jednostki ECOTEC 2.2 o wtrysku konwencjonalnym. Wtrysk bezpośredni w silniku benzynowym działa przy zmiennym ciśnieniu (40 do 120 bar) i posiada system zmiennej długości kolektora dolotowego, który steruje dwoma oddzielnymi portami dolotowymi na cylinder w zależności od obciążenia silnika. Przy obciążeniu częściowym zużycie paliwa jest niskie ze względu na wysoki stopień recyrkulacji gazów spalinowych. Inną zaletą zastosowania systemu bezpośredniego wtrysku jest wyższy stopień sprężania (12:1) niż w silniku konwencjonalnym ECOTEC 2.2. Mieszanka paliwowo-powietrzna jest chłodzona poprzez wtrysk wewnętrzny, co przyczynia się do dalszego wzrostu mocy. Poziom zużycia paliwa jest o około 6 procent niższy niż w silniku o pojemności 2,2 litra z wtryskiem tradycyjnym, ale silnik ten ma o około 10 procent wyższy moment obrotowy na niskich obrotach (maksimum: 220 Nm przy 3800 obrotów na minutę) i o około 6 procent większą moc. Po premierze w Oplu Signum, gdzie zużywa on zaledwie 8,1 litra paliwa na 100 km, silnik ECOTEC 2.2 DIRECT będzie także dostępny w nowej Vectrze kombi. Wyjątkowy, mały diesel: jednostka o pojemności 1,3 litra z systemem common rail w modelu Agila i Corsa
Oprócz technologii przyczyniających się do obniżania poziomu zużycia paliwa w małych i dużych silnikach benzynowych Opel prezentuje także nową generacją wyjątkowo wydajnych silników wysokoprężnych. Najmniejszy z nich jest zarazem najnowocześniejszy: to jednostka ECOTEC 1.3 CDTI (51 kW/70 KM, 170 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obrotów na minutę) o wtrysku wielokrotnym. Paliwo w systemie wtrysku wielokrotnego prowadzone jest poprzez dysze z pięcioma otworami zaworu magnetycznego. Czas reakcji wtrysku (ciśnienie: 1400 bar) jest minimalny i umożliwia wprowadzanie precyzyjnie odmierzonej ilości paliwa do cylindrów w pięciu różnych wtryskach na jeden suw. Przyczynia się to nie tylko do ograniczenia zużycia paliwa, ale także do zmniejszonej emisji gazów spalinowych (norma Euro 4) i równej, cichej pracy. Wtrysk pilotażowy podczas fazy rozruchu sprawia, że jest ona prawie niezauważalna. Silnik ECOTEC 1.3 CDTI ma wymiary 460 x 500 x 650 mm (długość x szerokość x wysokość), co oznacza, że jest to najmniejszy czterocylindrowy silnik wysokoprężny z systemem common rail na świecie. Będzie on dostępny od jesieni 2003 w modelach Corsa i Agila, która będzie jednocześnie pierwszym samochodem w swoim segmencie z silnikiem wysokoprężnym. Zużycie paliwa w Corsie wynosi zaledwie 4,5 litra (Agila: 5,2 litra) na 100 km.
W Oplu Meriva i od jesieni także w nowej Corsie dostępny będzie nowy silnik ECOTEC 1.7 CDTI o mocy 74 kW (100 KM). Spełniający wymagania normy Euro 4 turbo-diesel z systemem common rail, działający przy ciśnieniu wtrysku 1800 bar, wyposażony jest w turbinę o zmiennej geometrii łopat i osiąga maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Zużycie paliwa Corsy plasuje się na poziomie 4,8 litra (Meriva 5,3 litra) na 100 km.