Wraz z premierą nowej Astry podczas salonu samochodowego we Frankfurcie (17-27 września), Opel przedstawi superekonomiczną paletę silników o wyjątkowo niskim zużyciu paliwa w klasie kompaktowej. Wraz z Amperą, również debiutującą podczas salonu, Opel potwierdzi swoje zaangażowanie w ekologię w motoryzacji.
Nowa Astra wchodząca w skład dziesiątej generacji kompaktowych samochodów Opla, pojawi się pod koniec tego roku z ośmioma silnikami o mocy od 70 kW/95 KM do 132 kW/180 KM, doskonale ilustrując filozofię marki, zmierzającą do zapewnienia klientom przystępnych cenowo, ekonomicznych, a przy tym wspaniałych w użytkowaniu pojazdów. Nowa Astra została nieco powiększona, aby zapewnić przestronniejsze wnętrze, a jednocześnie przynieść korzyści płynące z ulepszonej konstrukcji, pozwalającej na redukcję zużycia paliwa i poprawę osiągów.
Linia jednostek napędowych Astry, wyposażonej w manualną skrzynię biegów, gwarantuje imponujące osiągi i ogólną redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 o ponad 12 procent w porównaniu z obecną generacją. Średnie zużycie paliwa czterech silników wysokoprężnych o mocy od 70 kW/95 KM do 118 kW/160 KM, mających stanowić prawie połowę jednostek napędowych nowej Astry sprzedawanej w Europie w chwili premiery, wynosi zaledwie 4,6 l/100 km.
Średnie zużycie paliwa silników benzynowych wynosi zaledwie 6,1 l/100 km. W ramach kontynuacji strategii redukcji, Opel wprowadza nowy silnik benzynowy 1,4 Turbo o mocy 103 kW/140 KM, który zastąpi obecny silnik 1,8 litra, co pozwoli na zredukowanie zużycia paliwa o blisko 18 procent.
„Naszym celem jest zaoferowanie nowej serii Astry z ekonomicznymi silnikami za przystępną cenę, nie zaś koncentrowanie się na jednym, spektakularnym, kosztownym jednak wariancie gwarantującym niską emisję CO2. W ramach tej strategii gwarantujemy rzeczywiście niższe zużycie paliwa przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych właściwości jezdnych”, mówi Carl-Peter Forster, Prezes Rady Nadzorczej Opla.
Nowy Opel Astra: Optymalizacja mocy i wydajności
Linia jednostek napędowych obejmuje silniki o wysokiej mocy, niskim zużyciu paliwa i zredukowanej emisji CO2. Wszystkie silniki spełniają wymogi normy Euro 5. Standardowo wyposażone są one w sześciobiegowe, manualne skrzynie biegów i pięciobiegowe skrzynie biegów przy wolnossących silnikach benzynowych 1,4 i 1,6 litra oraz wysokoprężnych 1,3 turbo. Opcjonalnie dostępna jest automatyczna, sześciobiegowa skrzynia biegów z silnikami benzynowymi 1,6, 1,4 Turbo i 1,6 Turbo oraz silnikiem wysokoprężnym 2,0 Turbo.
„Stałe ulepszanie obecnej linii silników i ich zmniejszanie to kluczowe elementy naszych wysiłków, zmierzających do zmniejszenia wpływu na środowisko. Jesteśmy dumni z osiągnięć naszego personelu konstruktorskiego dokonanych w trakcie prac nad nowym Oplem Astrą, czyniących go wyjątkowym modelem w tym bardzo konkurencyjnym segmencie aut kompaktowych”, mówi Hans Demant, dyrektor zarządzający Opla.
Linia silników CDTI turbo diesel obejmuje jednostki o pojemności 1,3, 1,7 i 2,0 litra, common-rail, z wielopunktowym wtryskiem paliwa i mocy od 70 kW/95 KM do 118 kW/160 KM. Wszystkie silniki wyposażone są standardowo w filtr cząstek stałych. Nawet silnik 2,0 CDTI o mocy 118 kW/160 KM spala średnio zaledwie 4,9 l/100 km i emituje nie więcej, niż 129 g/km CO2. Pierwsza generacja silników ecoFLEX o poziomie emisji CO2 rzędu 109 g/km i średnim zużyciu paliwa zaledwie 4,2 l/100 km zostanie włączona do oferty wiosną 2010 roku. Gama silników benzynowych obejmuje wolnossące i turbodoładowane silniki o pojemności 1,4 i 1,6 litra, zapewniające moc od 74 kW/100 KM do 132 kW/180 KM. Podstawowa benzynowa jednostka napędowa o mocy 74kW/100hp zużywa zaledwie 5,5 l/100 km i nie emituje więcej, niż 129 g/km CO2. Czyni to z niej najbardziej ekonomiczną jednostkę w klasie kompaktowej dostępną na rynku.
Dla podkreślenia stosowanej przez Opla strategii redukcji emisji CO2 dzięki zmniejszaniu pojemności silnika do oferty włączony zostanie zupełnie nowy silnik turbo o pojemności 1,4 litra, pozwalający na uzyskanie103 kW/140 KM i około 200 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1 850 do 4 900 obr./min. Silnik ten zastąpi wolnossącą jednostkę napędową o pojemności 1,8 litra (140 KM/175 Nm), znajdującą się w obecnej ofercie, zapewniając jednak zbliżoną moc i o 15 procent wyższy moment obrotowy przy imponująco niskim zużyciu paliwa rzędu 5,9 l/100km, co stanowi blisko 18-procentową redukcję.
Opel Ampera: Potencjalnie zerowy poziom emisji CO2, dzięki wykorzystaniu technologii Voltec
Demonstrując wiodącą rolę marki Opel w elektryfikacji pojazdów, rewolucyjny Opel Ampera, prawdziwie czteromiejscowy samochód rodzinny, przyniesie możliwość bezemisyjnej jazdy bez ograniczania zasięgu samochodu. W przeciwieństwie do konwencjonalnych samochodów elektrycznych, jest to pojazd do jazdy na każdym dystansie i w każdym czasie.
Pięciodrzwiowy, czteromiejscowy Opel Ampera wykorzystywać będzie przełomową technologię napędu elektrycznego o nazwie Voltec, działającą na zasadzie odmiennej od innych zaawansowanych układów napędowych. Ten pojazd z napędem elektrycznym o zwiększony zasięgu (Extended-Range Electric Vehicle, E-REV) wykorzystuje prąd elektryczny jako główne źródło zasilania oraz silnik benzynowy jako zapasowe źródło zasilania, wytwarzające energię elektryczną.
Koła Ampery napędzane są elektrycznie przez cały czas i przy każdej prędkości. Przy odległościach do 60 km (MVEG) pojazd napędzany jest wyłącznie prądem z litowo-jonowego akumulatora 16-kWh i nie emituje CO2. Po rozładowaniu akumulatora prąd z generatora benzynowego pozwala na zwiększenie zasięgu pojazdu do ponad 500 km. Amperę można również podłączyć do domowej sieci elektrycznej 230V.
Produkcja pojazdu z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu zaplanowana została na koniec 2011 roku.