General Motors przejął kontrolny pakiet udziałów w firmie Adam Opel AG 17 marca 1929 roku
75 lat temu, 17 marca 1929 roku, firma Adam Opel AG ogłosiła na wspólnej konferencji prasowej w Berlinie, że spółka General Motors Corporation (GM) nabyła kontrolny pakiet udziałów w mieszczącej się w Rüsselsheim fabryce samochodów. Transakcja ta stała się fundamentem udanej współpracy i partnerstwa. Obecnie Opel jest jedną z przodujących marek motoryzacyjnych w Europie i istotną częścią GM Corporation, największego producenta samochodów na świecie. Prezes i Dyrektor Zarządzający Opla, Carl-Peter Forster, powiedział: "Fuzja, która miała miejsce w 1929 roku, była wyrazem ogromnej dalekowzroczności. Historia potwierdziła, że sukces w przemyśle motoryzacyjnym jest możliwy jedynie wówczas, gdy należy się do silnej, międzynarodowej grupy."
Opel okazał się dla GM długo poszukiwanym partnerem w Europie.
Zakupienie firmy Adam Opel AG przez GM było wynikiem korzystnego układu, jaki dotyczył obu firm. W późnych latach dwudziestych poprzedniego stulecia Opel potrzebował dopływu świeżego kapitału, gdyż przeistoczenie się w nowoczesny zakład masowej produkcji samochodów było poza zasięgiem firmy o rodzinnym charakterze. Pozyskanie niezbędnych środków na nowe maszyny okazało się największym wyzwaniem finansowym.
Z kolei GM już od kilku lat poszukiwał silnego partnera w Niemczech w celu uniknięcia wysokich ceł zaporowych od zagranicznych towarów i znalezienia punktu zaczepienia na niemieckim rynku. W trakcie podróży do Europy w 1928 roku prezes GM, Alfred P. Sloan, odwiedził zakład Opla w Rüsselsheim i był pod wielkim jego wrażeniem. Urządzenia produkcyjne były w doskonałym stanie, zakład był elastyczny, a pracownicy doskonałe wyszkoleni. Poza tym powstała już rozbudowana sieć dealerska, obejmująca 736 dealerów na terenie Niemiec. W opinii Sloana zakup Opla był najlepszym rozwiązaniem dla GM w Europie.
Negocjacje dotyczące opcji zakupu rozpoczęły się jeszcze latem 1928 roku. Jednakże przejecie przez GM uzależnione zostało od zmiany formy własności Opla ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na spółkę akcyjną. 3 grudnia 1928 roku firma Adam Opel AG została zarejestrowana jako spółka akcyjna w sądzie okręgowym w Gross-Gerau. Po intensywnych negocjacjach, dotyczących końcowych szczegółów, Opel i GM ogłosiły 17 marca 1929 roku, że GM zakupiła 80 procent udziałów w firmie Adam Opel AG za kwotę niemal 26 milionów dolarów. Wiosną 1931 roku GM dokupiła pozostałe 20 procent udziałów za kwotę 7,4 miliona dolarów.
Stosowana przez GM metoda zdecentralizowanego zarządzania korporacyjnego z lokalną odpowiedzialnością oraz zachowanie nazwy Opel miało istotne znaczenie dla braci von Opel, Wilhelma i Fritza. W informacji prasowej, wydanej przez firmę Opel w dniu przejęcia, czytamy: "Sprawdzone przez pokolenia tradycje firmy Opel w połączeniu z wkładem finansowym, wiedzą techniczną i potencjałem największego amerykańskiego producenta samochodów umożliwią firmie Adam Opel AG dalsze służenie niemieckim użytkownikom samochodów i niemieckiej gospodarce".
Szybki rozwój dzięki transferowi kapitału i technologii
W ciągu siedmiu lat, dzięki zakupowi przez GM kontrolnego pakietu udziałów, Adam Opel AG przeistoczył się z największego producenta samochodów w Niemczech w największego i najszybciej rozwijającego się producenta samochodów osobowych i ciężarówek w Europie. W 1936 roku Opel zatrudniał 19 000 pracowników. Wpływ Amerykanów widoczny był także w rozwoju innych rodzajów działalności: w 1929 roku Opel, jako pierwszy producent samochodów w Niemczech, otworzył własną firmę ubezpieczeniową. Kolejnym krokiem było utworzenie w 1930 roku Banku Opla. Zajmował się on pomaganiem klientom w zakupie samochodów Opel i zapewnianiem dealerom Opla kapitału niezbędnego do rozwoju ich działalności.
W 1924 roku Opel jako pierwszy niemiecki producent wprowadził linię montażową, na której produkowany był legendarny model "Laubfrosch". Kapitał udostępniony przez GM oraz wymiana technologiczna z inżynierami z amerykańskiej firmy-matki umożliwiły przeprowadzenie dalszych etapów rozwoju: powstały w 1935 roku model Olympia był nie tylko najpopularniejszym samochodem w tamtych czasach, ale przeszedł również do historii jako pierwszy niemiecki seryjnie produkowany samochód o stalowym nadwoziu samonośnym. Jednocześnie Opel wprowadził patent w inżynierii produkcyjnej: tzw. "połączenie" karoserii i silnika, które było potem stopniowo wprowadzane przez wszystkich producentów.
Legendarne modele Opla: "Przyjemniejsze jest tylko latanie"
Do dnia dzisiejszego główną zasadą działania Opla i GM jest chęć zapewnienia możliwości przewożenia jak największej liczby ludzi przy wykorzystaniu innowacyjnych produktów. Legendarne modele, powstałe na przestrzeni 75 lat, udowadniają słuszność tej zasady: pierwsza wersja bestsellera, jakim był Kadett, zjechała z linii montażowej już w 1936 roku. Do 1991 roku Opel wyprodukował wielu jego udanych następców, aż do chwili, gdy zastąpił go równie udany model Astra. Obecnie popularność zdobywa trzecia już generacja Astry, łącząca w sobie progresywny design i doskonałą dynamikę jazdy.
Istotną rolę odgrywały też zawsze samochody sportowe. Na przykład, zaprezentowany po raz pierwszy w 1965 roku w czasie Salonu Samochodowego we Frankfurcie, Opel GT cały czas pozostaje w pamięci użytkowników. Wszedł on do masowej produkcji w 1968 roku i wkrótce już wszyscy wiedzieli, że "przyjemniejsze jest tylko latanie". Obecnie, modele takie jak Vectra GTS, Astra kabriolet czy roadster Speedster, to kolejni przedstawiciele sportowych Opli. Coraz większe znaczenie mają też innowacyjne rodzaje nadwozia. W 1999 roku Opel mocno zaznaczył swoją obecność w klasie vanów, wprowadzając siedmioosobowy model Zafira. Do tego rozwijającego się segmentu elastycznych i wszechstronnych samochodów należą też modele Signum i Meriva.
Innowacyjna technologia i najwyższej jakości produkcja
Produkowane w ostatnich 75 latach modele nie tylko zdobyły uznanie użytkowników za swoją stylistykę. Dla Opla i GM zawsze było istotne, aby udostępniać zaawansowane rozwiązania techniczne jak najszerszej grupie nabywców, choćby w celu ograniczenia emisji gazów spalinowych do atmosfery czy zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. W 1989 roku Opel jako pierwszy europejski producent wyposażył wszystkie swoje pojazdy w katalizator, a od 1995 roku wszystkie modele są standardowo wyposażone w pełnowymiarową poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, a taki poziom bezpieczeństwa biernego nie był wówczas oferowany przez żadnego niemieckiego producenta. W nowej Astrze, Opel po raz kolejny wprowadza innowacyjne technologie, nie oferowane obecnie w tym segmencie samochodów, np. aktywne zawieszenie IDSPlus czy adaptacyjne reflektory AFL.
Za rozwój odpowiada Międzynarodowy Ośrodek Rozwoju Technicznego z siedzibą w Rüsselsheim. Jest on także odpowiedzialny za opracowanie najdoskonalszych metod produkcji, stosowanych w Niemczech i w całej Europie oraz w zakładach GM na całym świecie. Otwarty w 1992 roku zakład Opla w Eisenach stosuje metody tzw. oszczędnej produkcji i był on wzorcem dla zakładów Opel/GM w Gliwicach (Polska), Rosario (Argentyna), Rayong (Tajlandia) i Szanghaju (Chiny). W oparciu o takie zasady produkcji GM i dzięki inwestycjom w wielkości 750 milionów euro na przełomie wieków, Opel zbudował nowy zakład w Rüsselsheim – najnowocześniejszą fabrykę samochodów na świecie.
Dbałość o samochód przyszłości Opel i GM zawsze odgrywały przodująca rolę w ochronie środowiska i zasobów naturalnych. Niedaleko od głównej siedziby Opla, w Ośrodku Globalnych Napędów Alternatywnych (GAPC) w Mainz Kastel, inżynierowie firmy pracują nad wynalezieniem napędów nie emitujących zanieczyszczeń atmosfery. Do chwili obecnej GM i Opel zainwestowały około miliarda dolarów w prace badawcze nad pojazdami napędzanymi ogniwami paliwowymi. Celem jest zdobycie miana pierwszej firmy, która do 2010 roku sprzeda milion samochodów z takim napędem. Oprócz konstruowania samochodu
nie wydzielającego spalin, Opel działa energicznie na rzecz udoskonalenia klasycznych silników spalinowych i promowania alternatywnych paliw, jak np.
gaz ziemny.
Opel i GM: 75 lat sukcesów
1929 - General Motors Corporation (GM) dokonuje zakupu kontrolnego pakietu udziałów (80 procent) w firmie Adam Opel AG za kwotę niemal 26 milionów dolarów (pozostałe 20 procent dokupiono w 1931 roku)
1929 - Fritz von Opel dokonuje pierwszego załogowego lotu samolotem odrzutowym wyprodukowanym przez Opla
1930 - Debiut ciężarówki Opel Blitz
1931 - Model z silnikiem o pojemności 1,2 litra jest pierwszym popularnym samochodem Opla za niespotykanie niską cenę. Po raz pierwszy w historii produkcja jednego modelu przekracza w Niemczech 100 000 egzemplarzy (1931-1935). Opel jako pierwszy niemiecki producent otwiera szkołę obsługi klienta.
1935 - Debiut Opla Olympia – pierwszego w historii pojazdu ze stalowym nadwoziem samonośnym (patent Opla). Opel jako pierwszy niemiecki producent wypuszcza na rynek ponad 100 000 pojazdów w ciągu roku. Budowa zakładu produkującego ciężarówki w Brandenburgii. Roczna wydajność: 25 000 ciężarówek Opel Blitz.
1936 - Opel jest największym producentem i eksporterem samochodów w Europie przy rocznej sprzedaży 120 000 pojazdów. Pierwszy Opel Kadett wyjeżdża z zakładu w Rüsselsheim.
1938 - Debiut modeli Admiral i Kapitän.
1940 - Z linii produkcyjnej zjeżdża milionowy Opel.
1946 - Pierwszy powojenny Opel, 1,5 tonowa ciężarówka Opel Blitz, powstaje w Rüsselsheim.
1947 - Wznowienie produkcji samochodów osobowych w Rüsselsheim (Opel Olympia).
1948 - Debiut pierwszego po wojnie modelu Kapitän.
1951 - Opel jako pierwszy niemiecki producent posiada w Rüsselsheim tor do testów.
1956 - Dwumilionowy Opel, model Kapitän, opuszcza linie produkcyjną.
1962 - Otwarcie nowego zakładu produkcyjnego w Bochum, gdzie wytwarzany jest nowy Opel Kadett.
1964 - Opel prezentuje trzy nowe modele: Kapitän, Admiral i Diplomat.
1966 - Otwarcie fabryki podzespołów w Kaiserslautern i ośrodka testów w Dudenhofen.
1968 - Debiut legendarnego Opla GT i hasła reklamowego "Przyjemniejsze jest tylko latanie".
1970 - Opel prezentuje model Manta i Ascona.
1978 - Debiut topowych modeli Senator i Monza.
1979 - Prezentacja Kadetta D – pierwszego modelu z przednim napędem, produkowanego w zakładzie w Bochum.
1982 - Otwarcie zakładu w hiszpańskiej Saragossie, gdzie produkowany jest model Corsa.
Walter Röhrl i Christian Geistdörfer zdobywają rajdowe mistrzostwo świata w Oplu Ascona 400.
1986 - Premiera Opla Omega o najlepszym współczynniku oporu powietrza w tej klasie samochodów.
1988 - Wprowadzenie modelu Vectra.
1989 - Opel jako pierwszy europejski producent standardowo wyposaża wszystkie swoje modele w katalizator.
1990 - Pierwsza Vectra powstaje w zakładzie w Eisenach.
1991 - Debiut modeli Astra i Frontera.
1992 - Otwarcie w Eisenach zakładu wykorzystującego metodę tzw. oszczędnej produkcji.
1995 - Opel jako pierwszy niemiecki producent standardowo wyposaża wszystkie swoje modele w pełnowymiarowe poduszki powietrzne.
1998 - Otwarcie nowej siedziby głównej w Rüsselsheim i nowego zakładu Opla
w Gliwicach w Polsce.
1999 - Rocznica w Rüsselsheim: 100 lat produkcji samochodów. Otwarcie centrum Opel Live.
Debiut kompaktowego vana Zafira. Omega kombi jest 50 – milionowym pojazdem wyprodukowanym przez Opla.
2000 - Opel prezentuje pojazd koncepcyjny Zafira napędzany ogniwami paliwowymi.
2001 - Debiut roadstera Speedster. Rozpoczęcie pracy przez Opel Powertrain GmbH, firmy zależnej joint venture Fiat-GM Powertrain.
2002 - Otwarcie najnowocześniejszego na świecie zakładu produkującego samochody w Rüsselsheim.
2003 - Podwójna premiera modeli Signum i Meriva. Światowa premiera podczas targów Frankfurt Motor Show: nowy Opel Astra, Vectra kombi i pojazd koncepcyjny Insignia.
2004 - Debiut nowej Astry, Tigry TwinTop i Astry kombi.
Wyprodukowano około 60 milionów samochodów z logo Opla.