Rüsselsheim. Po sukcesie wersji pięciodrzwiowej modelu Astra, na rynek wchodzi wersja kombi. Elegancki design, wysoka dynamika jazdy i przestronne wnętrze, to kontynuacja tradycyjnych rozwiązań Opla w segmencie samochodów kombi. Dzięki rozstawowi osi o długości 2,7 metra pojazd oferuje dużo miejsca na nogi z tyłu i sporą przestrzeń bagażową o pojemności 1.590 litrów – o 90 litrów więcej niż w poprzedniej wersji. Praktyczne detale, takie jak opcjonalnie dostępna przesuwna tylna kanapa czy system FlexOrganizer, zapewniają maksymalną elastyczność. Całość uzupełnia szeroka gama silników, obejmująca pięć jednostek benzynowych i cztery wysokoprężne CDTI z układem wtrysku bezpośredniego common-rail (o mocy od 80 do 200 KM) oraz rozwiązania technologiczne, niespotykane w tym segmencie rynku. Obejmują one na przykład adaptacyjny układ zawieszenia IDSPlus z systemem stałej kontroli amortyzacji, współpracujące z układem kierowniczym, reflektory AFL o dynamicznym promieniu oraz program stabilizacji toru jazdy przyczepy. Z dwoma najmocniejszymi jednostkami wysokoprężnymi CDTI dostępny jest filtr cząsteczkowy (DPF).
Dzięki przetłoczeniu maski w kształcie litery V, atrakcyjnym, trójwymiarowym tylnym światłom, dużej tylnej szybie i wyróżniającemu się układowi okien bocznych, nowa Astra kombi nawiązuje do dynamicznej stylistyki wersji pięciodrzwiowej. Nowy model jest na dobrej drodze do przejęcia po poprzedniku doskonałej pozycji w segmencie samochodów kombi. Od 1991 roku do czerwca 2004 roku w całej Europie nabywców znalazło ponad 2,37 miliona egzemplarzy Astry kombi pierwszej i drugiej generacji, a jej udział w rodzinie tego modelu sięgał 44 procent. A w latach 1993-2000 Astra kombi była liderem nie tylko w swojej klasie, ale także wśród wszystkich samochodów kombi w Europie.
Od 1999 roku na rynku pojawił się rewolucyjny model Zafira i właściwie zastąpił klasyczne modele kombi. Latem 2003 roku Opel wypuścił na rynek model Meriva, kolejny elastyczny van w kategorii kompaktów. Nowa Astra kombi przeznaczona jest dla klientów, którzy preferują bardziej sportowe, niskie położenie foteli, oferowane przez samochód osobowy i wysoki poziom dynamiki nowej Astry, a jednocześnie potrzebują przestronnego wnętrza.
Przestronne wnętrze, jeszcze bardziej elastyczne dzięki zastosowaniu przesuwanej tylnej kanapy
Dzięki rozstawowi osi o długości 2,7 metra Astra kombi (długość/szerokość/wysokość: 4,51/2,03/1,50 metra) jest o około dziewięć centymetrów dłuższa niż wersja pięciodrzwiowa i poprzednia wersja kombi. Zapewnia to dużą przestrzeń bagażową, osiągającą do 500 litrów (według standardu pomiarowego VDA) do poziomu oparć tylnych foteli przy standardowej tylnej kanapie i maksymalnie do 540 litrów przy kanapie przesuwnej. Składając kanapę (standardowo dzieloną w proporcjach 60:40 lub opcjonalnie 40:20:40) można zwiększyć pojemność bagażową do 1.590 litrów (do poziomu dachu), znacznie ją zwiększając w porównaniu z poprzednia wersją (1.500 litrów, standard VDA).
Opcjonalnie dostępna przesuwna tylna kanapa (o 105 mm) może być wykorzystywana do zwiększania miejsca na nogi z tyłu z 897 mm (26 mm więcej niż w poprzedniej wersji) aż do 936 mm. Można ją przesunąć do przodu, kiedy potrzebna jest większa przestrzeń bagażowa, zwiększając jej długość do 1122 mm w porównaniu ze standardową długością, wynoszącą 1085 mm, pozostawiając przy tym wystarczającą ilość miejsca dla dzieci z tyłu. Dzięki opcjonalnie dostępnemu składanemu fotelowi przedniego pasażera maksymalna długość przewożonych ładunków może wynosić nawet 2,70 metra.
Proste ścianki, boczny schowek i dodatkowe gniazdo 12 V (wersa Enjoy) sprawiają, że przestronny bagażnik nowego Opla Astry kombi jest wyjątkowo wszechstronny. Oferowana standardowo listwa ochronna z nierdzewnej stali zabezpiecza umieszczony na wysokości 591 mm próg bagażnika przed zadrapaniami i nadaje Astrze kombi ekskluzywny charakter. Zrozumienie dla potrzeb klientów widać także w nowej rolecie. Wystarczy delikatne dotknięcie, a sprawny mechanizm gładko i bezszelestnie zwija ją, ułatwiając załadunek.
Sprawdzony w modelu Vectra kombi, opatentowany system FlexOrganizer, ułatwiający pakowanie drobiazgów, został jeszcze bardziej udoskonalony. Poziome szyny, stanowiące podstawę systemu mocowania bagażu, wykonane są z anodowanego aluminium. W jego skład wchodzą także mocowanej do siatki i prowadnice. Szeroka gama akcesoriów umożliwia wykorzystanie indywidualnych rozwiązań w zakresie aranżacji przestrzeni bagażowej.
Progresja: dynamiczne zawieszenie i program stabilizacji toru jazdy przyczepy
Charakterystykę dynamiki nowego kombi podkreśla układ zawieszenia IDS ze standardowo oferowanym systemem ESPPlus. Wyższy poziom osiągów zapewnia opcjonalnie dostępne zawieszenie interaktywne IDSPlus z systemem elektronicznej kontroli amortyzacji CDC oraz układami ESPPlus, TCPlus, ABS i CDC. Aktywując program SportSwitch, kierowca Astry kombi może uzyskać bardziej sportową charakterystykę pojazdu. Tryb ten obejmuje także układ kierowniczy i reakcje pedału gazu oraz powoduje przesunięcie punktów zmiany biegów skrzyni automatycznej i Easytronic w wyższy zakres prędkości obrotowych.
Dzięki takim opcjom, jak system automatycznego poziomowania i system wspomagania ruszania pod górę HSA, jak również dzięki innowacyjnemu programowi stabilizacji toru jazdy przyczepy, nowy Opel Astra kombi wyśmienicie się sprawdza podczas ciągnięcia przyczepy. Gdy tylko przyczepa zmienia tor jazdy, prędkość całego układu samochód-przyczepa zostaje w ciągu milisekund zmniejszona poprzez zamknięcie przepustnicy i użycie hamulców, co w efekcie przywraca stabilność toru jazdy.
Szeroka gama silników: pięć jednostek benzynowych i cztery CDTI turbo z systemem wtrysku bezpośredniego common-rail
Astra kombi napędzana jest nowoczesnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi z serii ECOTEC o pojemności od 1,4 do 2,0 litrów i mocy od 80 do 200 KM. Wszystkie jednostki spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 4. Dzięki prędkości maksymalnej 230 km/h i przyspieszeniu od zera do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy wersja kombi nie odbiega osiągami od modelu pięciodrzwiowego. Szczególną przyjemność z jazdy zapewniają jednostki 2.0 turbo i 1.9-litrowa CDTI o mocy 120 i 150 KM. Silniki 1.9 CDTI zużywają zaledwie 5,9 litra paliwa na 100 km w europejskim cyklu testowym i są dostępne z opcjonalnym, bezobsługowym filtrem cząsteczkowym najnowszej generacji.
Gama skrzyń biegów obejmuje manualną skrzynię sześciobiegową (standard we wszystkich wersjach z silnikami 1.9 CDTI i 2.0 turbo, opcja w wersji ze stukonnym silnikiem 1.7 CDTI), pięciobiegową przekładnię ręczną, czterobiegową automatyczną (opcja z silnikiem 1.8 ECOTEC) i najnowszą wersję zautomatyzowanej skrzyni Easytronic, opcjonalnie dostępnej z silnikiem 1.6-litrowym TWINPORT.
Pakiet bezpieczeństwa: dzięki wszechstronnemu systemowi SAFETEC, Astra zdobywa pięć gwiazdek NCAP
Wyjątkowo wszechstronny, standardowy pakiet bezpieczeństwa SAFETEC uzyskał już najwyższe oceny niezależnych instytucji. Po przeprowadzeniu testów zderzeniowych organizacja zajmująca się ochroną konsumentów Euro NCAP przyznała pięciodrzwiowej Astrze najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w kategorii bezpieczeństwa pasażerów i 34 punkty, co dało jej najwyższe miejsce w segmencie samochodów kompaktowych (małych rodzinnych). Wszechstronny system SAFETEC obejmuje wszystkie elementy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego, takie jak wzmocniona karoseria, wyposażona w tzw. crash boxy, zawieszenie IDS z systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESPPlus, system kontroli trakcji TCPlus, system kontroli hamowania na zakrętach CBC oraz system ABS z układem wspomagania nagłego hamowania i czterema hamulcami tarczowymi. SAFETEC to także przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne z przodu i na zewnętrznych fotelach z tyłu, aktywne zagłówki z przodu oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (z przodu i na skrajnych fotelach z tyłu o regulowanej wysokości). Pozostałe elementy to dwa mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX z tyłu czy odłączające się w przypadku zderzenia czołowego pedały (system PRS). Specjalna kontrolka z sygnałem dźwiękowym przypomina kierowcy i pasażerowi z przodu o zapięciu pasów bezpieczeństwa.
Ogromny wybór: pięć poziomów wyposażenia, szeroka oferta systemów audio-informacyjnych
Dzięki pięciu wersjom wyposażenia (Essentia, Enjoy, Elegance, Sport i Cosmo), różniących się wizualnie i funkcjonalnie, Opel spełnia najszersze oczekiwania klientów. Dostępnych jest ponad 50 dodatków, w tym takie rozwiązania technologiczne, jak adaptacyjne, współpracujące z układem kierowniczym reflektory AFL, reflektory biksenonowe z automatyczną kontrola wysokości, system nadzorowania ciśnienia w oponach TPMS, system elektronicznej kontroli klimatu z czujnikiem jakości powietrza, automatyczną recyrkulacją powietrza i filtrem węglowym. Innym opcjonalnym elementem wyposażenia jest system dodatkowego ogrzewania Quickheat, zapobiegający parowaniu i zamarzaniu szyb po ich wyczyszczeniu oraz przyspieszający nagrzewanie wnętrza pojazdu.
Użytkownicy Astry kombi korzystają także z systemów audio-informacyjnych nowej generacji, wprowadzonych początkowo w modelu pięciodrzwiowym. Wyróżniają się one funkcjonalnością i możliwością intuicyjnej obsługi. Szeroka gama systemów radiowych i telematycznych z cyfrowym procesorem dźwięku obejmuje jednostki z cyfrowym odbiornikiem radiowym (system DAB), odtwarzaczem płyt CD i plików MP3, zintegrowaną, sześciopłytową zmieniarką płyt CD, systemem nawigacji i możliwością głosowego sterowania telefonem. Niektóre systemy oferują także możliwość korzystania z nowej usługi OnStar – nawigacji stacjonarnej, pomocy w razie awarii z opcją zdalnej diagnozy czy elektrycznego rejestratora (e-logbook).