Nowoczesny silnik zadebiutował 18 miesięcy temu w modelu ECO Speedster, zdobywcy licznych nagród. Obecnie nowa wersja turbodoładowanej jednostki wysokoprężnej 1.3 CDTI o mocy 66 kW/90 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail o momencie obrotowym 200 Nm, dostępna jest także w modelu Astra, w którym zużywa zaledwie 4,8 litra oleju napędowego na 100 km. Jest ona standardowo oferowana z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i imponuje równą pracą i wysokim stopniem zaawansowania technicznego.
Zadebiutuje ona w trakcie targów samochodowych RAI Amsterdam Motor Show, które odbywać się będą w dniach 10-20 lutego 2005 roku. Produkcja rozpocznie się w kwietniu, a późną wiosną klienci w Niemczech będą mogli składać zamówienia na wyposażoną w nowy silnik Astrę (pięciodrzwiową lub GTC). Następnie jednostka ta będzie także dostępna w wersji kombi.
Opracowany przez Fiat-GM Powertrain szesnastozaworowy silnik o pojemności 1.248 cm3 i stopniu sprężania 18:1, oferuje najnowocześniejsze technologie wysokoprężne. Jego wysokociśnieniowy (1.600 bar) układ wtrysku bezpośredniego common-rail zapewnia do pięciu wtrysków na cykl, co gwarantuje doskonałą dystrybucję paliwa. Jest to kluczowy warunek równej pracy i doskonałych osiągów. Stabilny, odlewany z żeliwa (średnica x skok: 69,6 x 82 mm) także przyczynia się on do wyjątkowo równej pracy tej jednostki.
Mocowanie i głowica cylindrów wykonane są ze stopów aluminium.
W przeciwieństwie do jednostki 1.3 CDTI o mocy i momencie obrotowym 170 Nm, oferowanej w modelach Corsa, Tigra, Combo i Agila, sprężarka tej jednostki zapewnia zmienną geometrię łopat turbiny, co umożliwia podwyższenie momentu obrotowego do 200 Nm w zakresie od 1.750 do 2.500 obrotów na minutę.
Silnik ten osiąga maksymalną moc 66 kW/90 KM przy 4.000 obrotów na minutę. Silnik 1.3 CDTI jest wyjątkowo kompaktowy (długość/szerokość/wysokość: 460/500/650 mm) i waży zaledwie 140 kg.
Moc właściwa 72,1 KM i moment obrotowy 160,26 Nm na litr pojemności skokowej sprawiają, że jednostka 1.3 CDTI o mocy 90 KM jest jednym z najlepszych czterocylindrowych silników wysokoprężnych. Umożliwia ona pięciodrzwiowej Astrze osiągnięcie prędkości maksymalnej 172 km/h (GTC: 174 km/h) i przyspieszenia od zera do 100 km/h w 13,7 sekundy. Dzięki umieszczonemu tuż za silnikiem katalizatorowi i chłodzonemu zaworowi recyrkulacji spalin Astra 1.3 CDTI spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4.
Astra 1.3 CDTI to wyjątkowo oszczędny samochód, nie tylko dzięki niewielkiej pojemności skokowej silnika i niskiemu zużyciu paliwa (miasto/poza miastem/cykl łączony: 6,2/4,0/4,8 litra na 100 km), ale także dzięki wyjątkowo długim okresom międzyprzeglądowym (do dwóch lat / 50.000 km) i bezobsługowemu rozrządowi łańcuchowemu.