...Opel zorganizował dwumiesięczny konkurs ecoFLEX Experience, którego celem było podniesienie świadomości, iż prawidłowe, uwzględniające środowisko naturalne techniki jazdy – w połączeniu z odpowiednimi pojazdami – mogą w ogromnym stopniu przyczynić się do ograniczenia emisji CO2.
Po pokonaniu blisko 70 000 innych uczestników konkursu, 20 rywali – po jednym z każdego uczestniczącego w konkursie kraju – spotkało się w ten weekend na torze Sturup Raceway w pobliżu Malmö w Szwecji celem wzięcia udziału w wielkim finale. 25-letni zwycięzca konkursu ecoFLEX Experience otrzymał symboliczne kluczyki do nagrody głównej – jednego z pierwszych egzemplarzy Opla Ampera z napędem elektrycznym, którego produkcja rozpocząć się ma w przyszłym roku.
Pojazd z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu – pierwsza seria tego rodzaju pojazdów w Europie – wprowadzony zostanie na rynek do sprzedaży pod koniec roku 2011.
„Bardzo pragnąłem Opla Ampery i dlatego zdecydowanie chciałem wygrać” powiedział dumny i szczęśliwy Gonçalves. „Dlatego byłem tak bardzo skupiony, żeby jechać jak najbardziej zrównoważenie”.
Zdobywcy drugiego i trzeciego miejsca również mają powody do świętowania. Zdobywca drugiego miejsca w konkursie jazdy ekonomicznej, Yakup Pelit z Danii, wygrał Opla Astrę 1.3 CDTI ecoFLEX. Ten kompaktowy pojazd o mocy 70 kW/95 KM zużywa zaledwie 4,1 litra oleju napędowego na 100 km, co prowadzi do wyjątkowo niskiego poziomu emisji CO2 wynoszącego 109 gramów na kilometr.
Zdobywca trzeciego miejsca, Keijo Tapio Leppävuori z Finlandii, pochwalić będzie się mógł przyjaznym środowisku stylem jazdy w Corsie 1.3 CDTI ecoFLEX, której średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 3,7 litra na 100 km (98 g CO2/km).
Finał w Szwecji pokazem ekonomicznej techniki jazdy
Uczestnicy musieli zademonstrować swoje umiejętności jazdy ekonomicznej w czterech konkurencjach na szwedzkim torze wyścigowym Sturup. Pierwszą konkurencję stanowiła standardowa jazda miejska w Corsie, z mnóstwem startów, zatrzymań i ograniczeń prędkości. Ostateczny zwycięzca konkursu ecoFLEX Experience Gonçalves uzyskał średnie zużycie paliwa wynoszące 4.25 litra oleju napędowego na 100 km, zdobywca drugiego miejsca w tej konkurencji Leppävuori – 4.41 l/100 km, zaś zdobywca trzeciego miejsca – Urban Gostencnik ze Słowenii 4.56 l/100 km.
Kolejnym punktem programu była spokojna, dłuższa jazda w ekskluzywnym modelu Insignia; zwycięzca tego zadania – Duńczyk Pelit zużył średnio 4.31 l/100 km (2 miejsce zajął Portugalczyk Gonçalves zużywając 4.61 l/100 km, na 3 miejscu uplasował się Szwed Jesper Forsberg ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 4.68 l/100 km).
W zbiorniku Merivy znajdowało się zaledwie pół litra oleju napędowego, a zwycięzca w tej konkurencji Forsberg zdołał przejechać na nim 18.13 km.
Przy ograniczonej ilości paliwa w zbiorniku Astry celem było przejechanie 20 okrążeń w najkrótszym możliwym czasie – zadanie wymagało wyjątkowych umiejętności jazdy szybkiej, a jednocześnie pozwalających na przekroczenie linii mety. Zwycięzca, Słoweńczyk Gostencnik, zdołał tego dokonać w ciągu zaledwie 34 minuty i 19 sekund (2 miejsce zajął Pelit z czasem 34 minuty i 27 sekund, 3 miejsce należało do Włocha Fabio Bochicchio z czasem 34 minuty i 30 sekund).
W ostatecznym rozrachunku António Gonçalves zdołał osiągnąć największą równowagę między jazdą ekonomiczną, a sportową ze średnim zużyciem paliwa we wszystkich konkurencjach na poziomie zaledwie 3.95 l/100km. Sprawiło to, iż nie tylko znalazł się on przed innymi zwycięzcami eliminacji krajowych, ale i stanowiło dowód tego, iż jazda przyjazna środowisku również może sprawiać radość oraz być rentowna.
Ogromne zainteresowanie organizowanym przez marki Opel/Vauxhall konkursem ecoFLEX przekroczyło najśmielsze oczekiwania. W samych tylko Niemczech do udziału zarejestrowało się 19 000 osób, zaś w Wielkiej Brytanii, Turcji, Francji i Włoszech liczba uczestników przekraczała 5 000 osób w każdym z tych państw. Do chwili obecnej strona internetowa konkursu ecoFLEX Experience odnotowała około 2,5 miliona odsłon.