Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie (3-13 marca 2005 r.) Opel po raz pierwszy zaprezentuje publicznie nową Zafirę, drugą generację popularnego kompaktowego vana. Cechuje ją dynamiczny design i doskonałe osiągi, bardziej przestronne wnętrze, wykonanie z materiałów doskonałej jakości, a także deska rozdzielcza zaprojektowana specjalnie z myślą o kierowcy. Inne nowości tego siedmiomiejscowego bestsellera to szeroka gama nowoczesnych silników i wyjątkowe rozwiązania technologiczne. System foteli Flex7 jest nadal niedoścignionym wzorem wszechstronności. W Zafirze debiutuje także innowacyjny panoramiczny dach ze zintegrowanymi schowkami, tworzący przyjemną, pełną światła atmosferę.
Znany już z modelu Astra, a obecnie udoskonalony na potrzeby Zafiry, system zawieszenia IDSPlus z elektronicznym układem stałej kontroli amortyzacji CDC zapewnia wspaniałe właściwości jezdne. Inne nowości techniczne, oferowane po raz pierwszy w klasie kompaktowych vanów , to między innymi współpracujący z układem kierowniczym system biksenonowych reflektorów adaptacyjnych o dynamicznym doświetlaniu krzywej zakrętu. Wyjątkowo szeroka gama silników dostępnych w nowej Zafirze obejmuje najnowocześniejsze jednostki o pojemności skokowej od 1,6 do 2,2 litra i mocy od 74 kW/100 KM do 147 kW/200 KM. Żaden z konkurentów nie oferuje tak szerokiej gamy układów napędowych. Wszystkie jednostki wysokoprężne wyposażone są w najnowszej generacji układ wielokrotnego wtrysku bezpośredniego common-rail i wyposażone są w bezobsługowy filtr cząstek stałych DPF. Nowa Zafira pojawi się na rynku w lipcu 2005 roku. Jej produkcja rozpocznie się pod koniec kwietnia w zakładzie w Bochum, a na początku września również w Gliwicach.
O Zafirze nowej generacji mówi Hans Demant, Dyrektor Generalny Adam Opel AG: "Dużo przestrzeni, maksymalna wszechstronność i łatwość obsługi - tego oczekują nabywcy od nowoczesnego vana. Dzięki niedoścignionej koncepcji aranżacji wnętrza Flex7, nowa Zafira, tak jak jej poprzedniczka, jest wciąż pod tym względem wzorem do naśladowania. Uzupełnieniem tego systemu jest fascynujący design, doskonała dynamika, zastosowanie innowacyjnych technologii i wiele praktycznych detali".
W 1999 roku Opel Zafira był pierwszym niemieckim siedmiomiejscowym vanem kompaktowym i pierwszym posiadającym trzeci rząd foteli, które można całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. To właśnie opatentowany i wyjątkowo prosty w obsłudze system Flex7 zadecydował o sukcesie Zafiry. W Niemczech Zafira błyskawicznie stała się numerem jeden w swojej klasie i zajmowała to zaszczytne miejsce przez cztery lata z rzędu. Do chwili obecnej wyprodukowano około 1,4 miliona egzemplarzy pierwszej wersji Zafiry.
Wygląd nowej Zafiry wyraża pewność siebie, dynamizm, a jej związek Astrą jest oczywisty i stanowi interpretację jej stylistyki w klasie vanów o kompaktowych wymiarach (długość/szerokość bez lusterek/wysokość: 4467/1776/1637 mm). Sportowy charakter i elegancję wyraża charakterystyczna linia Opla - wyraźne przetłoczenia w kształcie litery V z przodu i z tyłu, mocna, wznosząca się ku tyłowi linia okien i aerodynamiczna linia dachu opadająca w tylnej części. Dynamizm podkreślają przyciągające uwagę detale, takie jak duże wloty powietrza w przednim zderzaku, nowoczesne, trójwymiarowe przednie reflektory i tylne światła, czy trapezowata, chromowana osłona chłodnicy z logo Opla i charakterystyczną listwą poprzeczną.
Wnętrze cechują doskonałej jakości materiały, precyzyjne wykończenie i perfekcyjna ergonomia. Przykładem może tu być skonstruowana z myślą o kierowcy deska rozdzielcza: wszystkie przełączniki rozmieszczone są optymalnie w zasięgu jego rąk. Na przykład dźwignia zmiany biegów umieszczona jest wyżej, co ułatwia jej używanie. Dzięki temu powstało także miejsce na nowej konstrukcji dźwignię hamulca ręcznego w kształcie litery U, umieszczoną na konsoli centralnej, oraz na dodatkowy schowek. Nowy panel instrumentów zwraca uwagę chromowanymi obwódkami wskaźników i przejrzystym układem konsoli centralnej z dużym, ułatwiającym odczytywanie informacji, monitorem. Wyświetlane są na nim dane z nowoczesnych systemów audio-informacyjnych, wykorzystujących koncepcję intuicyjnej obsługi i mogących obejmować układ nawigacji, DVD i technologię Bluetooth.
Pod względem komfortu i przestrzeni, nowa Zafira to krok naprzód w stosunku do modelu pierwszej generacji. Dzięki długiemu rozstawowi osi (2703 mm) i inteligentnemu rozplanowaniu wnętrza, w samochodzie nawet dla siedmiu osób jest jeszcze więcej miejsca. System foteli Flex7, oferujący teraz jeszcze większą prostotę obsługi, zapewnia maksymalną wszechstronność w codziennym użytkowaniu. W kilka sekund Zafirę można zmienić z samochodu siedmiomiejscowego w pojazd sześcio-, pięcio-, cztero-, trzy- czy nawet dwuosobowy bez konieczności niewygodnego wyjmowania foteli. Fotel przedniego pasażera może być także zamówiony w wersji ze składanym oparciem, rozkładanym stolikiem z tyłu i umieszczonym pod nim dużym schowkiem na takie przedmioty jak np. atlas drogowy. W zależności od wersji wyposażenia, nowa Zafira może oferować nawet 30 praktycznych schowków i jest idealnym samochodem na rodzinne wypady.
W wersji pięciomiejscowej objętość bagażnika nowej Zafiry wynosi 620 litry - to o 20 litrów więcej niż w przypadku poprzedniczki. System FlexOrganizer, pochodzący z Astry kombi, dostępny jest teraz również w Zafirze. To praktyczne urządzenie składa się z dwóch poziomych szyn bocznych w bagażniku z regulowanymi punktami mocowania, co umożliwia mocowanie różnorodnych pasków, ścianek dzielących i skrzynek. W ten sposób można wygodnie, bezpiecznie i w sposób uporządkowany przewozić każdy rodzaj bagażu.
Dostępny jako opcja dach panoramiczny ze zintegrowanym schowkami ma w nowej Zafirze swą światową premierę. Dzięki czterem dużym szklanym panelom oferuje on pasażerom szczególnie przyjemną, pełną światła atmosferę. Przyciemnione szkło i elektrycznie rozsuwana roleta chronią przed zbyt silnym światłem słonecznym. Centralna konsola dachowa, rozciągająca się wzdłuż całej długości sufitu, mieści pięć różnych schowków.
Zaproponowany w Zafirze system bezpieczeństwa SAFETEC zapewnia wysoki poziom zabezpieczenia pasażerów i łączy w sobie wszystkie elementy bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Obejmują one układ ABS z elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania i układem wspomagania hamowania na zakrętach, system wspomagania nagłego hamowania, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESPPlus oraz wszechstronny system zabezpieczeń, w skład którego wchodzą przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne z przodu oraz kurtyny powietrzne dla przednich i tylnych foteli. Dodatkowe pozycje układu bezpieczeństwa biernego to system odłączania pedałów PRS, system ostrzegający o niezapiętych pasach bezpieczeństwa z przodu oraz mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na skrajnych fotelach w drugim rzędzie.
Aktywne zagłówki z przodu, system wykrywania obecności pasażera na przednim fotelu oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu TPMS dostępne są jako wyposażenie dodatkowe.
Dobre osiągi, a przy tym niewielkie zużycie paliwa to cechy szerokiej gamy nowoczesnych silników oferowanych w nowej Zafirze. Klienci mogą wybierać spośród trzech jednostek wysokoprężnych i czterech benzynowych z rodziny ECOTEC o mocy od 100 do 200 KM. Najmocniejszy silnik to dwulitrowa jednostka benzynowa turbo o mocy 147 kW/200 KM, która sprawia, że Zafira osiąga prędkość maksymalną około 220 km/h. Następnymi w ofercie są silnik benzynowy o pojemności 2,2 litra z układem wtrysku bezpośredniego (moc - 110 kW/150 KM) i nowa jednostka 1.8 (103 kW/140 KM). Silnik podstawowy to wersja 1.6 (77 kW/105 KM).
Gamę silników nowej Zafiry uzupełniają trzy nowoczesne silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 1,9 litra z systemem bezpośredniego wtrysku wielokrotnego common-rail i turbodoładowaniem. Jednostki 1.9 CDTI osiągają trzy poziomy mocy - 74 kW/100 KM, 88 kW/120 KM, 110 kW/150 KM i dostępne są z bezobsługowym filtrem cząstek stałych PDF.
Skrzynie biegów nowej Zafiry obejmują sześciobiegową skrzynię ręczną (standard z silnikami 2.2, 2.0 turbo i wszystkimi 1.9 CDTI), pięciobiegową skrzynię ręczną (standard z jednostką 1.6 TWINPORT i 1.8), sześciobiegową automatyczną z funkcją ActiveSelect (opcja z silnikiem 1.9 CDTI o mocy 120 i 150 KM) i czterobiegową automatyczną (opcja z silnikiem 2.2). Z silnikiem benzynowym 1.8 współpracuje również udoskonalona zautomatyzowana skrzynia biegów Easytronic.