Berlin/Rüsselsheim/Hofheim. W niedalekiej przyszłości klienci sieci handlowej IKEA w Berlinie ledwie usłyszą, że nadjeżdża serwisant z firmy. Wizyty u klientów prowadzone będą przy wykorzystaniu powstałego na bazie Opla Zafiry pojazdu napędzanego bezemisyjnymi ogniwami paliwowymi HydroGen3 na ciekły wodór.
W rozpoczynającym się w dniu dzisiejszym w Berlinie teście praktycznym szwedzka firma meblarska i niemiecki producent samochodów chcą zdobyć doświadczenia w zakresie napędu wodorowego w ramach projektu CEP (CEP) – Partnerstwo dla Czystości Energii.
Napędzana ogniwami paliwowym Zafira wykorzystywana będzie przez oddział IKEA obejmujący okręg Berlin-Spandau. Dwóch pracowników firmy zostało przeszkolonych tak, by mogli oni zbierać w trakcie wizyt u klientów dane dotyczące działania pojazdu, które zostaną następnie poddane analizie w ramach projektu. "Podstawową zasadą środowiskową sieci IKEA jest zapewnienie jak najniższych zanieczyszczeń w każdej sferze działalności. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że dzięki zastosowaniu przez nas tego pojazdu do wizyt serwisowych w okręgu Spandau możemy uczestniczyć w działaniach, zmierzających do przybliżenia codziennego zastosowania tej technologii o kolejny krok"– stwierdził Peter Betzel, Zastępca Dyrektora Zarządzającego, IKEA Germany. "Dostrzegamy ogromną potrzebę pojawienia się na rynku samochodów przyjaznych dla środowiska. Jeżeli w przyszłości zastosowanie wodoru jako nośnika energii na szeroką skalę okaże się możliwe, transport samochodowy stanie się znacznie mniej uciążliwy dla środowiska. IKEA z przyjemnością wspiera tego rodzaju działania"– dodał Betzel.
Bezemisyjna mobilność jutra
"Chcemy, aby społeczeństwa przyszłości zachowały pełną mobilność, nie generując przy tym powodujących efekt cieplarniany emisji spalin" – mówi Hans H. Demant, Dyrektor Generalny, Adam Opel AG. "General Motors i Opel zainwestowały dotychczas ponad miliard dolarów w rozwój technologii wodoru i ogniw paliwowych". Demant dodał też, że HydroGen3 zademonstrował wysoki poziom rozwoju, ale zanim masowa produkcja samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi stanie się opłacalna, konieczna jest jeszcze ogromna praca.
General Motors i Opel od wielu lat znajdują się w czołówce firm pracujących nad rozwojem technologii ogniw paliwowych. Model HydroGen3 zasilany jest silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW/82 KM, zapewniającym przyspieszenie od zera do 100 km/h w 16 sekund i prędkość maksymalną 160 km/h. Wykazał się on już wielokrotnie wytrzymałością, np. w lecie 2004 roku, gdy pokonał dystans 9 696 km z norweskiego Hammerfest do Cabo da Roca w Portugalii w ciągu 38 dni, co stało się nowym rekordem świata. W kwietniu 2005 roku model HydroGen3 pomyślnie przeszedł kolejny test wytrzymałościowy. Z Heinzem-Haraldem Frentzenem za kierownicą wygrał on w kategorii samochodów z ogniwami paliwowymi w organizowanym po raz pierwszy "Rajdzie Monte Carlo dla pojazdów z ogniwami paliwowymi i hybrydowych".
Berliński projekt partnerstwa dla czystości energii
Pokazowy projekt partnerstwa dla czystości energii, który rozpoczął się jesienią 2004 roku, otwiera nowy rozdział w historii energii i jest jednym z większych europejskich projektów prowadzonych w ramach działań zrównoważonej mobilności. Oparta na publiczno-prywatnym partnerstwie inicjatywa wspierana jest przez niemiecki rząd federalny i dziesięć firm partnerskich. Jej celem jest zapewnienie przyszłym społeczeństwom pełnej mobilności przy wykorzystaniu czystych paliw, niepowodujących rozszerzania się efektu cieplarnianego. Niemiecki rząd federalny i firmy partnerskie zainwestują w należący do CEP projekt "Strategia zrównoważonego rozwoju dla Niemiec" 33 miliony euro. Wodór jest w pełni przyjazny dla środowiska i jest innowacyjnym nośnikiem magazynowania i transportu energii odnawialnej.