Rüsselsheim. Nowoczesny, turbodoładowany wysokoprężny silnik Opla 1.3 CDTI z układem wtrysku bezpośredniego common-rail z rodziny ECOTEC zdobywa tytuł "Silnika Roku 2005". Jury konkursu "Engine of the Year 2005", w skład którego wchodzą dziennikarze pism samochodowych z 26 państw, przyznało kompaktowej jednostce, skonstruowanej przez GM Powertrain i Fiata, tytuł zwycięzcy w kategorii objętości skokowej od 1,0 do 1,4 litra.
Opel oferuje jednostkę 1.3 CDTI w dwóch wariantach mocy: 51 kW/70 KM z maksymalnym momentem obrotowym 170 Nm, dostępną w modelach Agila, Corsa, Combo i Tigra TwinTop oraz 66 kW/90 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopat turbiny, wysokim momentem obrotowym (200 Nm) i niskim zużyciem paliwa w modelach Astra, Astra kombi i Astra GTC.
Szeroka gama i zastosowanie nowoczesnych technologii zrobiły doskonałe wrażenie na jury, które uznało równą pracę, doskonałość i wyjątkową oszczędność jednostki 1.3 CDTI za główne powody nadania jej tytułu "Silnika Roku". Dzięki przemyślnej konstrukcji ten wysokoprężny silnik okazał się lepszy nie tylko od konkurencyjnych jednostek benzynowych, ale także od konstrukcji hybrydowych. Spełniający już w tej chwili wymagania normy emisji spalin Euro 4 silnik 1.3 CDTI w wersji o mocy 90 KM dostępny będzie z bezobsługowym filtrem cząstek stałych pod koniec bieżącego roku, a jednostka podstawowa na początku 2006 roku.
Hans H. Demant, Dyrektor Zarządzający Adam Opel AG i Wiceprezes GME ds. Technicznych z radością przyjmuje nagrodę dla przedstawiciela rodziny ECOTEC. "Jesteśmy dumni z tej cieszącej się dużym prestiżem nagrody. Jest ona wyrazem uznania dla innowacyjnej myśli i doskonałości naszych inżynierów i po raz kolejny wzmacnia naszą pozycję lidera w produkcji silników wysokoprężnych."
Najmniejszy na świecie czterocylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny z układem wtrysku common-rail. Opracowany przez GM Powertrain i Fiata szesnastozaworowy silnik o pojemności skokowej 1248 cm³ ze stopniem sprężania 18:1, wykorzystuje najnowsze zdobycze technologii napędów wysokoprężnych. Wysokociśnieniowy (70 KM: 1.400 bar/90 KM: 1.600 bar) układ wtrysku common-rail zapewnia nawet pięć wtrysków na cykl, gwarantując wyjątkowo wysoki poziom atomizacji paliwa, co jest czynnikiem kluczowym dla uzyskania równej pracy i wysokich osiągów silników wysokoprężnych.
Wyjątkowo trwały, wykonany z żeliwa blok silnika (średnica x skok tłoka: 69.6 x 82 mm) z aluminiową podstawą to kolejny czynnik, przyczyniający się do uzyskania wyjątkowo równej pracy. Głowica cylindrów wykonana jest z lekkiego aluminium i wykorzystuje bezobsługowy, napędzany łańcuchem rozrząd. Maksymalny moment obrotowy 170 Nm (70 KM) i 200 Nm (90 KM) osiągany jest pomiędzy 1.750 a 2.500 obrotów na minutę, a największą moc ten najmniejszy na świecie (długość/szerokość/wysokość: 460/500/650 mm) czterocylindrowy turbo-diesel z układem wtrysku common-rail osiąga przy 4.000 obrotów na minutę. Dzięki mocy 72,1 KM i momentowi obrotowemu 160.26 Nm na litr pojemności skokowej, dziewięćdziesięciokonna wersja silnika 1.3 CDTI, wyposażona w sprężarkę o zmiennej geometrii łopat turbiny, określa nowe standardy w klasie czterocylindrowych silników wysokoprężnych.