Dzieląca projektowe założenia Opla oraz nazwę Sports Tourer ze swym większym odpowiednikiem, modelem Insignia, Astra Sports Tourer w podobny sposób koncentruje się na najwyższej klasy jakości i praktyczności. Wyraźnie zarysowane nadwozie obejmuje kabinę posiadającą wszystkie szeroko docenione cechy swojego odpowiednika w wersji hatchback, a przy tym zapewnia przestronną powierzchnię bagażową. Konstrukcję bagażnika, pozwalającą na uzyskanie imponującej przestrzeni ładunkowej rzędu 1550l, uzupełniają inteligentne rozwiązania z wyższej półki, np. nowe fotele tylne FlexFold, składane za jednym naciśnięciem odpowiedniego przycisku.
Potężnemu wyglądowi Astry Sports Tourer towarzyszą równie potężne doznania w czasie jazdy. W nowym kombi zastosowano innowacyjne zawieszenie tylne i mechatroniczne podwozie FlexRide znane z wersji hatchback. Inne wiodące w swojej klasie elementy, np. adaptacyjne reflektory przednie AFL+ oraz certyfikowane przez lekarzy ergonomiczne fotele przednie obok oferowanej przyjemności z prowadzenia zapewniają również komfort i bezpieczeństwo.
Szeroka oferta dziewięciu ekonomicznych jednostek napędowych zapewnia moc od 70 kW/95 KM do 132 kW/180 KM. Ekonomiczna technologia Start/Stop w pierwszej kolejności zastosowana zostanie na początku przyszłego roku w silniku 1.3 CDTI (70 kW/95 KM) i pozwoli na ograniczenie emisji CO2 do poziomu zaledwie 109 g/km.
Oprócz obniżenia wysokości rachunków za paliwo konstruktorzy Opla w stopniu najwyższym w branży motoryzacyjnej zminimalizowali koszty napraw związanych z wypadkami przy niskich prędkościach – według firm ubezpieczeniowych spotykanych najczęściej. W efekcie tego właściciele nowej Astry mogą spodziewać się jednych z najniższych składek ubezpieczeniowych w tym segmencie.
Opel był jednym z pierwszym producentów samochodów w Europie, który wprowadził nadwozie w stylu kombi na początku lat 50. ubiegłego wieku. Nowa Astra Sports Tourer wykorzystuje ponad 50 lat doświadczenia Opla w dziedzinie stylistyki i budowy modeli kombi.
Astra Sports Tourer wykorzysta wyjątkowy sukces sprzedażowy swojego odpowiednika w wersji hatchback, na który dotychczas złożono blisko 200 000 zamówień. Ostatnimi laty około 25% wszystkich modeli Astry sprzedanych w Europie stanowiły wersje kombi.
Zaprojektowana i opracowana w należącym do Opla Międzynarodowym Ośrodku Rozwoju Technicznego w Rüsselsheim w Niemczech, nowa Astra Sports Tourer wytwarzana będzie we własnych zakładach produkcyjnych w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii. Dostawy realizowane będą od listopada br.
Nowy język stylistyki Opla debiutuje w klasie kompaktowych kombi
Astra Sports Tourer wprowadza ekscytujący, nowy język stylistyki Opla – rzeźbiarski artyzm połączony z niemiecką precyzją – do segmentu kompaktowych kombi. To kombi, opracowane równolegle do swego odpowiednika w wersji hatchback posiada własny, indywidualny charakter. Jego muskularne proporcje nadają mu wyjątkowy wygląd wykraczający poza zwykłą wersję kombi standardowego hatchbacka.
Od słupków B do końca nadwozie jest zupełnie nowe. Muskularny wygląd Astry Sports Tourer podkreśla pojedyncza linia okien, biegnąca w stronę słupka D, a także silnie zarysowany próg kończący się na szerokich, reflektorach tylnych, potęgujących wrażenie stonowanej muskularności.
Elegancki wygląd podkreślają długie, wąskie słupki dachowe wdzięcznie przechodzące w szeroki spoiler dachowy zintegrowany z górną częścią tylnej klapy. Jej nachylenie tworzy dynamiczny profil pozostający w doskonałej równowadze ze stylistyką przedniej części nadwozia. Charakterystyczny dla Astry motyw ostrza, widoczny w liniach bocznych przed tylnymi kołami, dodatkowo potęguje wrażenie ruchu.
Ogromna przestrzeń bagażowa i łatwe w użyciu elementy stosowane w samochodach z najwyższej półki
Eleganckie i stylowe nadwozie obejmuje zaskakująco pojemny bagażnik. Głęboki, o płaskich ścianach, wyłożony dywanikami bagażnik wolny jest od zbędnych, zajmujących miejsce narożników i wystających fragmentów tylnych nadkoli.
Astra Sports Tourer to pierwsze kompaktowe kombi spoza segmentu premium, które oferuje funkcję zdalnego składania foteli. To ergonomiczne rozwiązanie wynikające z zastosowania tylnych foteli FlexFold pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej z 500 do 1550l za jednym naciśnięciem odpowiedniego przycisku. Automatycznie zwalnia ono i opuszcza każdą sekcję dzielonej w stosunku 60/40 kanapy tylnej. Obejście całego pojazdu i obniżenie każdego fotela oddzielnie nie jest już konieczne. Konstruktorzy Opla zaprojektowali również system funkcjonujący bez konieczności usunięcia pasów bezpieczeństwa z oparć foteli. Dzięki złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa zwiększona zostaje do imponujących 1835 mm – o 28 mm więcej niż w obecnej Astrze w wersji kombi.
Astra Sports Tourer dołącza do samochodów kompaktowych oferujących pokrywę przestrzeni bagażowej regulowaną dwoma ruchami. Roleta Easy-Access Cover wciągana jest do góry jednym ruchem dłoni, pozwalając tym samym na załadunek i rozładunek drobniejszych przedmiotów. W przypadku większego ładunku roleta wsuwana jest całkowicie do kasetonu szybkim ruchem dłoni, a następnie niezauważalnie zatrzymywana. Jeśli nie jest potrzebna, można ją z łatwością zdemontować i ukryć pod podłogą przestrzeni bagażowej.
Opcje zwiększające wszechstronność obejmują:
- dopasowane, składane obicie bagażnika, chroniące jego wykładzinę, otwór klapy tylnej, tylny zderzak i złożone siedzenia.
- adaptacyjny system przestrzeni bagażowej FlexOrganizer składający się z siatek i przegród pozwalających na dostosowanie konfiguracji przestrzeni bagażowej.
- zintegrowany, innowacyjny bagażnik rowerowy FlexFix nowej generacji dostępny od następnego roku.
Ponieważ prawdopodobnym jest, iż Astra Sports Tourer wykorzystywana będzie do holowania przyczep, elektroniczny system stabilizacji przyczepy Trailer Stability Assist (TSA) uruchamiany będzie po zamontowaniu dopuszczanego przez Opla haka holowniczego. Tego rodzaju wyrafinowana funkcja bezpieczeństwa wykorzystuje standardowy, elektroniczny system kontroli stabilizacji do przeciwdziałania wszelkiej niestabilności wynikającej z holowania przyczepy.
Kształtna kabina oferuje wiodącą w swojej klasie przestrzeń bagażową
W Astrze Sports Tourer wykorzystano harmonijnie zarysowane, wysokiej jakości elementy wnętrza po raz pierwszy zaprezentowane w wersji hatchback. Łukowato zakrzywiona linia deski rozdzielczej przecina kabinę i przechodzi w wytłoczenia drzwi, tworząc tym samym ciepłe i zachęcające otoczenie.
Wrażenie przestronności i ruchu dodatkowo podkreśla elegancka deska rozdzielcza, montowana z delikatnym nachyleniem i spływająca od zestawu wskaźników do dźwigni biegów. Szczegóły wykończenia, np. wykończone chromem wskaźniki, urządzenia kontrolne i rama deski rozdielczej, połączono z miękkimi w dotyku materiałami i delikatnym i ciepłym oświetleniem wewnętrznym, nadając tym samym wnętrzu wysoką jakość.
Oferta obejmuje cztery poziomy wykończenia wnętrza. Nowe wnętrze o ciepłej kolorystyce i eleganckiej atmosferze wprowadzono w wersji Cosmo, wykorzystującej różne odcienie koloru kakaowego alternatywnie do czerni.
Kabina jest jednocześnie praktyczna i stylowa. Żadne inne kompaktowe kombi nie oferuje tyle łatwodostępnej przestrzeni bagażowej – ogółem 25l lub dwa razy tyle w kombi obecnej generacji. Zastosowano w nim szereg intuicyjnych schowków, w tym schowki w drzwiach mieszczące duże, 1,5l butelki, adaptacyjną konsolę centralną pozwalającą na różne konfiguracje, odpowiedniej wielkości schowek na rękawiczki i wysuwaną szufladę po stronie kierowcy.
Najwyższej klasy komfort jazdy na długich trasach
Wielu kierowców Astry Sports Tourer wykorzystywać będzie samochód do pracy, ale i podczas rodzinnych, weekendowych wypadów, stąd też przewiduje się, iż pokonywać będą oni odległości większe niż typowy roczny przebieg kierowców europejskich. Celem optymalizacji komfortu i bezpieczeństwa na dłuższych trasach Astra Sports Tourer wyposażono w szereg istotnych elementów.
Fotele przednie zapewniają największy w branży zakres regulacji długości; klienci mogą również wybrać jedyne w swoim segmencie ergonomiczne fotele przednie certyfikowane przez niezależnych ekspertów stowarzyszenia Aktion Gesunder Rücken (Action for Healthy Backs, AGR – Ruch na rzecz zdrowych pleców).
Komfort i bezpieczeństwo jazdy zwiększa najnowszy system przednich reflektorów adaptacyjnych trzeciej generacji (Adaptive Forward Lighting, AFL+). Oferuje on do dziewięciu ustawień oświetlenia, dostosowywanych automatycznie do profilu drogi i warunków jezdnych. Dodatkowo oferowany jest tzw. Opel Eye, czyli oparty na kamerze system ostrzegający kierowcę o obecności określonych znaków drogowych i przypadkowej zmianie pasa ruchu, szczególnie przydatny podczas długich podróży. Obie te zaawansowane technologie zostały po raz pierwszy zastosowane przez Opla w segmencie pojazdów kompaktowych.
Łatwość prowadzenia i nowoczesna technologia podwozia
Po swoim odpowiedniku w wersji hatchback Astra Sports Tourer odziedziczyła konfigurację podwozia i doskonałą dynamikę jazdy. Rozwiązanie osi tylnej wykorzystuje innowacyjne i wyjątkowe połączenie złożonej belki skrętnej i drążka Watta. To pomysłowe i oszczędzające przestrzeń rozwiązanie przejmuje siły boczne działające na samochód na zakrętach, zapewniając dynamikę i łatwość prowadzenia, a jednocześnie nie wpływając negatywnie na stabilność czy też komfort.
Zachowanie podwozia można dodatkowo usprawnić dzięki zastosowaniu wyrafinowanego systemu zawieszenia adaptacyjnego FlexRide. Zastosowano w nim technologię podwozia mechatronicznego, łącząc funkcje mechaniczne ze sterowaniem elektronicznym, co stanowi wyjątkową rzadkość w segmencie aut kompaktowych.
System FlexRide nieprzerwanie dostosowuje się do zmian warunków panujących na drodze, jak i do zmian stylu jazdy. W pełni adaptacyjnym trybie Standard oferuje on pełny zakres regulacji. W trybach Sport i Tour, wybieranych przez kierowcę, system wykorzystuje ustawienia najbardziej sportowe lub najbardziej komfortowe. W trybie Sport dodatkowo regulowana jest przepustowość i reakcje układu kierowniczego, jak również zarządzanie automatyczną skrzynią biegów.
Rozszerzona linia jednostek napędowych: poziom emisji CO2 ograniczony do 109 g/km
Szeroka gama jednostek napędowych Astry Sports Tourer obejmuje cztery silniki wysokoprężne, pięć silników benzynowych i jeden silnik napędzany LPG, oferując moc rzędu od 70 kW/95 KM do 132 kW/180 KM.
Linia jednostek wysokoprężnych obejmuje silniki o pojemności 1.3, 1.7 i 2.0l – wszystkie wyposażone w wielowtrysk common-rail, zmienną geometrię turbodoładowania (VGT) oraz bezobsługowy filtr cząsteczek stałych. Wszystkie silniki spełniają wymogi norm Euro 5.
Technologia Start/Stop, zastosowana niedawno w Oplach Agila i Corsa, dostępna będzie na początku przyszłego roku w wersji Astra 1.3 CDTI (70 kW/95 KM). Zapewniać będzie ona wyjątkową oszczędność paliwa – zaledwie 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym, a także emisję CO2 rzędu zaledwie 109 g/km.
Silnik 1.7 CDTI dostępny jest w dwóch konfiguracjach: 81 kW/110 KM / 260 Nm lub 92 kW/125 KM i 280 Nm momentu obrotowego. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w obu przypadkach wynosi 4,5 l/100 km, zaś poziom emisji CO2 wynosi 119 g/km.
Uzupełniający ofertę silnik 2.0 CDTI dostępny jest obecnie z sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Dzięki mocy 118 kW/160 KM i momentowi obrotowemu wynoszącemu 350 Nm przy zaledwie 1750 obr./min. silnik pozwala na przyspieszenie od
0 do 100 km/h w ciągu mniej niż 10s. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w przypadku manualnej skrzyni biegów wynosi 5,1 l/100 km, zaś poziom emisji CO2 – 134 g/km.
Oferta silników benzynowych obejmuje jednostki o pojemności 1,4 oraz 1,6l, obie z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką, o mocy od 74 kW/100 KM do 132 kW/180 KM. Zmienna synchronizacja zaworu wlotowego i wylotowego charakteryzuje wszystkie jednostki, za wyjątkiem silnika 1.6 turbo.
W obecnej generacji Astry po raz pierwszy zastosowano zupełnie nowy silnik benzynowy o pojemności 1,4l. Dostępne są dwie jego wersje. Wersja o mocy 103 kW/140 KM zastąpiła wcześniejszą jednostkę o pojemności 1,8l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o zbliżonej mocy. Zgodnie ze strategią downsizingu pozwala ona na uzyskanie blisko 15% oszczędności paliwa, jak również 14% wzrost momentu obrotowego, co prowadzi do zużycia paliwa w trybie mieszanym na poziomie zaledwie 6,1 l/100 km. Silnik ten dostępny jest z sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Nowa wersja o mocy 88 kW/120 KM zadebiutuje w rodzinie modeli Astry w roku 2011, a wyposażona będzie w sześciobiegową, manualną skrzynię biegów. W jej przypadku średnie zużycie paliwa wynosi 6,1 l/100 km.
Podstawowa wolnossąca jednostka o pojemności 1,4l pozwala na osiągnięcie 74 kW/100 KM i wyjątkowo niskiego zużycia paliwa w cyklu mieszanym, wynoszącego 5,9 l//100 km, a także poziomu emisji wynoszącego 139 g/km CO2. Jednostka o pojemności 1,6l z turbosprężarką, o mocy 132 kW/180 KM i momencie obrotowym wynoszącym 230 Nm, dopełnia ofertę silników benzynowych.
Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów montowana jest standardowo w wersjach benzynowych 1.4 Turbo i 1.6 Turbo, jak również w silnikach 1.7 i 2.0 CDTI. Silniki wolnossące 1.4 i 1.6, a także jednostka wysokoprężna o pojemności 1,3l wyposażone zostały w pięciobiegową skrzynię biegów. Zupełnie nowa, sześciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów dostępna jest opcjonalnie w benzynowej wersji wolnossącej 1.6, wersji 1.4 Turbo (103 kW/140 KM) oraz 1.6 Turbo, jak również w wysokoprężnej wersji 2.0 CDTI.
Niskie koszty eksploatacji
Sports Tourer stanowi doskonały wybór flotowy; w tym przypadku oczekuje się, iż stanowić on będzie 50% sprzedaży na rynkach takich jak niemiecki. To kompaktowe kombi służyć może w ciągu tygodnia jako wszechstronny pojazd służbowy na dalekie trasy i stylowy, rodzinny pojazd w czasie weekendów.
Ponieważ koszt eksploatacji ma coraz większe znaczenie, konstruktorzy i inżynierowie Opla skoncentrowali się na zminimalizowaniu kosztów napraw powypadkowych. Choć większość wypadków ma miejsce przy relatywnie niskich prędkościach, zwykle stanowią one przyczynę kosztownych uszkodzeń nadwozia i podzespołów. Kluczem do konkurencyjności Astry Sports Tourer jest konstrukcja zderzaków oraz przedniej i tylnej części nadwozia: niskie koszty napraw oznaczają niskie składki ubezpieczeniowe i oszczędności sięgające setek euro rocznie.
Na wysoką wartość rezydualną nowej Astry już wskazuje poziom sprzedaży używanych hatchbacków dostępnych na rynku. Eksperci branży motoryzacyjnej przewidują, iż nowa Astra Sports Tourer cieszyć się będzie podobnym powodzeniem.