Dwa najnowsze silniki General Motors o wysokiej mocy – 2,0-litrowy Ecotec Supercharged i V6 Turbo o pojemności skokowej 2,8 litra – zostały zaliczone przez wydawców magazynu motoryzacyjnego "Ward’s Communications" do 10 najlepszych silników na rynku w 2006 roku.
Obie jednostki to odmiany najbardziej popularnych, globalnych jednostek GM, należących do rodziny modułowych silników, skonstruowanych, opracowanych i wytwarzanych na całym świecie. Mają one także wspólną cechę, którą Ward’s uznał za istotną dla dzisiejszego rynku: doładowanie.
"Turbodoładowanie i doładowanie umożliwiają nam uzyskanie właściwości silników o dużej pojemności skokowej przy jednoczesnym zachowaniu korzystnej wydajności, wynikającej z małej pojemności", stwierdził Sam Winegarden, dyrektor techniczny w GM Powertrain. "Cieszy nas, że wydawcy magazynu Ward’s docenili naszą wiedzę techniczną, niezbędną do stworzenia tych wydajnych jednostek."
Doładowany Ecotec
"GM ma silną pozycję na rynku niezbyt drogich pojazdów dysponujących silnikami o wysokich osiągach, dzięki tym dwóm ekscytującym, dwulitrowym, doładowanym jednostkom DOHC I-4, wykorzystywanym w modelu Chevrolet Cobalt SS", mówi Bill Visnic, starszy wydawca techniczny w redakcji Ward’s. "Dzięki doładowaniu oraz inteligentnej konstrukcji, inżynierom GM udało się osiągnąć ponad 100 KM z jednego litra pojemności skokowej w 4-cylindrowym silniku, uzyskując jednocześnie ocenę efektywności zużycia paliwa 23/29 EPA za jazdę w mieście / na autostradzie".
Doładowany Ecotec 2.0 to odmiana należącego do globalnej rodziny Ecotec czterocylindrowego, rzędowego silnika, wyposażonego w aluminiowy blok, dwa górne wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder. Jego sercem jest sprężarka doładowująca, Eaton M62. System obejmuje wodno-powietrzną chłodnicę powietrza dolotowego, powodującą zagęszczenie ładunku, a przez to wzrost mocy i obniżenie skłonności silnika do spalania stukowego przy silnym doładowaniu.
Doładowany Ecotec otrzymał także wzmocnienia w najbardziej narażonych na naprężenia miejscach, a to dzięki doświadczeniom nabytym podczas serii ciężkich, krętych rajdów National Hot Rod Association’s Championship Drag Racing, na których Ecotec zyskał reputację "kuloodpornego", jako doskonała jednostka napędowa przednionapędowych dragsterów.
Dostępny w Chevrolecie Cobalt SS Supercharged rocznik 2006 lub Saturnie ION Red Line, silnik Ecotec SC oferuje moc aż 205 KM przy 5.600 obr. na min. i moment obrotowy 271Nm siły przy 4.400 obr. na min.
Silnik ten jest produkowany wyłącznie w niemieckim zakładzie GM w Kaiserslautern.
2.8 V6 Turbo
"Nowoczesna jednostka V6 o średniej pojemności skokowej z turbodoładowaniem to wyjątkowo efektywna kombinacja", mówi Visnic. "GM i Saab stworzyły ekscytujący silnik do samochodów o wysokiej mocy, gwarantujący "dreszcz emocji" wywołany turbodoładowaniem."
Silnik 2.8 V6 Turbo to nowość w globalnej gamie silników V6 GM. Wszystkie one mają wspólne cechy, takie jak lekki, aluminiowy blok z głowicami ustawionymi pod kątem 60 stopni z żelaznymi tulejami cylindrów, aluminiową miskę olejową i głowice cylindrów, dwa wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder. Jednostka 2.8 V-6 Turbo korzysta z tych rozwiązań dzięki komponentom i technologii opracowanym przez Saaba specjalnie dla silników wyposażonych w system turbo, zmiennym fazom rozrządu i układowi zmiennego ciśnienia wtrysku, zapewniającemu równą pracę na wolnych obrotach i doskonałą charakterystykę jazdy.
Jednostka ta wyposażona jest w podwójną sprężarkę unikalnej konstrukcji. Posiada ona wbudowany zawór obejściowy i zasilana jest spalinami za pomocą dwóch przewodów – po jednym z każdej głowicy. Oddzielenie pulsów spalin dwoma strefami sprężania polepsza przepływ spalin i obniża straty energii. Działanie całego systemu wzmacnia chłodnica powietrza dolotowego.
Osiągający moc 250 KM przy 5.500 obr/min i moment obrotowy 350Nm w zakresie 2.000-4.800 obr. na min. silnik 2.8 V6 Turbo jest standardowo oferowany na całym świecie w Saabach 9-3 Aero MY06, w modelach SportSedan, SportKombi i Kabriolet. W Europie można go także zamówić w Oplu Vectrze i Cadillacu BLS.
Jednostka 2.8 V6 Turbo produkowana jest w Holden’s Port Melbourne w Australii, światowym zakładzie produkcji silników V6.
Ward’s Communications wydaje publikacje Ward’s AutoWorld i Ward’s Engine i Vehicle Technology Update. Kryteria wyboru 10 najlepszych silników obejmują czynniki użytkowych, takie jak moc, moment obrotowy, dopasowanie techniczne do pojazdu i niski poziom hałasu, wibracji i szorstkości pracy.
W dwunastym roku istnienia wydawnictwa powstał ranking silników Ward’s 10 Best Engines, który jest sposobem wyrażenia uznania dla doskonałych osiągów i wskazania krytycznego znaczenia technologii napędu oraz doskonałości w tworzeniu silników.