...bardzo pożądanym pojazdem. Od czerwca zostało zamówionych już ponad 15 000 egzemplarzy. Natomiast na drodze, wszystkie wersje Astry GTC korzystają z wydajnej osi przedniej HiPerStrut – z wysokiej klasy kolumnami McPhersona, która idealnie łączy się z inteligentnym rozwiązaniem opatentowanym przez Opla – tylną osią z drążkiem Watta, aby zapewnić wyjątkową stabilność i najwyższą precyzję jazdy. Inne innowacje w nowej Astrze GTC to systemy wspomagania kierowcy oparte na przednim systemie kamer Opel Eye drugiej generacji z rozszerzoną funkcjonalnością i nową biksenonową technologią czwartej generacji Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4). Ceny modeli z bogatym wyposażeniem standardowym, w Polsce zaczynają się od 76 800 PLN.
W przeciwieństwie do wielu wersji współczesnych trzydrzwiowych pojazdów kompaktowych typu hatchback, GTC stanowi niezależny model w wachlarzu Opla i szczytowe osiągnięcie Astry pod względem stylistyki i dynamiki jazdy. Pojazd nie posiada żadnych elementów zewnętrznych wspólnych dla innych członków rodziny Astry, za wyjątkiem obudowy zewnętrznego lusterka wstecznego i anteny prętowej. Sześć spośród siedmiu projektów kół o średnicy od 17do 20 cali to także cecha oferowana wyłącznie z modelami GTC. Kolejną unikalną dla nowej Astry GTC cechą jest panoramiczna szyba przednia, która po raz pierwszy jest prezentowana w nowym modelu na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie.
W związku z tą wyjątkową cechą, która odniosła sukces jako debiut produkcyjny w Astrze GTC poprzedniej generacji, inżynierowie Opla w sumie złożyli 11 wniosków patentowych w trakcie jej opracowywania. Duża panoramiczna szyba przednia rozciąga się w linii ciągłej od maski, przez cały dach, aż do słupka B. Ponieważ nie ma elementów mogących zakłócić widok, kierowcy i pasażerom oferowane jest wyjątkowe doznanie podczas jazdy i całkiem nowe odczucie przestrzeni i widoczności z niemal nieograniczonym polem widzenia, podobnym do widoku z kokpitu samolotu.
Maksimum emocji wyrażanych przy pomocy zaledwie trzech idealnych linii
Chcieliśmy, aby Astra GTC stanowiła jedyny w swoim rodzaju wyraz języka projektowego Opla, gdzie „rzeźbiarskie mistrzostwo spotyka się z niemiecką precyzją” i aby ucieleśniała naszą pasję dla samochodów - powiedział Mark Adams, wiceprezes Opel/Vauxhall Design. Jednak nie chcieliśmy, aby emocje rzucały cień na funkcjonalność. Astra GTC to wymarzony samochód za przystępną cenę.
Konstruktorzy maksymalnie zwiększyli dynamikę z profilu, ograniczając ilość linii: jedynie trzy linie stwarzają napięcie i rzeźbią kształt Astry GTC. Subtelna, świeża linia sunie w dół od drzwi przednich do końca tylnego zderzaka i dodaje energii bocznej stronie karoserii. Motyw ostrza został poprowadzony w tym samym kierunku, co w Insignii. Druga linia zamyka w sobie uchwyt drzwiowy i rozciąga się w tył, podkreślając sportową sylwetkę GTC i rozpościerając powierzchnie w precyzyjne wcięcie i wyraziste „ramię”. Trzecia linia biegnąca wzdłuż nienagannej, sportowej sylwetki dachu jest wykończona w połyskliwej czerni i akcentuje grafikę okna, która prowadzi wzrok ku wyraźnie zintegrowanemu spoilerowi.
Czysty w formie przód przedstawia typowe dla Opla przetłoczenie linii środkowej i jest zaakcentowany przez intensywne, smukłe reflektory w kształcie „orlego oka”, wyposażone w światła do jazdy dziennej o grafice „w kształcie skrzydła”. Pełnią one funkcję „nawiasu” zamykającego dystyngowany chromowany pasek z logo i oddzielną, trapezoidalną osłonę chłodnicy, która została umieszczona niżej nadając jeszcze bardziej sportowego charakteru.
Część „ramienia” to najbardziej dynamiczna strefa Astry GTC. Jej muskularna konstrukcja nadaje samochodowi imponujące proporcje i osadza go mocno na drodze, podkreślając niską, przywierającą do drogi sylwetkę. Linia od słupka C schodzi do końca i owija się wokół tylnego spoilera, który jest pomysłowo zintegrowany z ciągłą linią dachu. Opcjonalne diody LED podkreślają motyw świateł tylnych „w kształcie skrzydła”.
Precyzja podczas jazdy na zakrętach dzięki zaawansowanemu zawieszeniu przednich kół
Większość prac rozwojowych skoncentrowano na wdrożeniu oplowskiej technologii HiPerStrut w modelach GTC, w pierwszej kolejności w Astrze. Idealnie dostosowana do kompaktowego coupe, oś przednia HiPerStrut oferuje lepsze panowanie nad pojazdem i większą precyzję reakcji sterowania preferowaną przez kierowców samochodów sportowych. W oparciu o układ, który jest obecny w Insignii OPC, oś przednia HiPerStrut wykorzystuje obecne punkty przyłączenia Astry, ale zmniejsza kąt pochylenia sworznia zwrotnicy o 44% i skraca promień zataczania (offset sworznia zwrotnicy) o 46% w porównaniu do modeli wyposażonych w kolumnę MacPhersona. Taki układ poprawia moment sterowania. To właściwość wielu mocnych pojazdów o napędzie na przednie koła, która umożliwia kierowcom lepsze wykorzystanie osiągów – teraz również w GTC - bez zakłócania/ograniczania sterowania.
Dodanie osi przedniej HiPerStrut umożliwiło zmniejszenie kąta pochylenia kół przednich GTC podczas jazdy na zakrętach, co poprawia przyczepność do powierzchni. Odczucie kierowania także zostało poprawione dzięki zmniejszonemu tarciu w układzie kierowniczym. Zmiany geometrii wprowadzone wraz z osią przednią HiPerStruts oznaczają także, że GTC może być wyposażony w koła o średnicy do 20 cali.
W porównaniu z 5-drzwiową Astrą, wysokość jazdy GTC została obniżona o 10 do 15 mm, a rozstaw osi zwiększono do 10 mm, z 2 685 mm do 2 695 mm. Poszerzono także rozstaw kół – z przodu do 1 584 mm (+40 mm), a z tyłu do 1 585 mm (+30 mm).
Układ tylnej belki z wahaczami w połączeniu z drążkiem Watta zwiększa stabilność boczną
Układ tylnej belki z wahaczami w połączeniu z drążkiem Watta Astry GTC również został udoskonalony poprzez zwiększenie ustawienie sztywności skrętnej i podniesienie osi skrętu zawieszenia. Układ posiada wiele właściwości, które powodują, że ma on przewagę nad nowoczesnym zawieszeniem wielowahaczowym, w tym większą zwartość, większą sztywność pochylenia kół i mniejsze tarcie zawieszenia. Zastosowanie drążka Watta zwiększa stabilność poprzeczną.
Drążek Watta umieszczony został na niewielkiej poprzecznicy zamocowanej na podwoziu, tuż za osią tylnego koła. Składa się on z krótkiego, przechylnego drążka z przegubem kulowym na każdym końcu, do którego zamocowane zostały drążki poprzeczne biegnące od kół.
Przy jeździe na wprost kinematyka drążków gwarantuje stabilny tor jazdy po nierównościach. Na zakrętach jednak minimalizuje ona odchylenie poprzeczne w sposób identyczny z działaniem zawieszenia wielowahaczowego. Mechanizm pochłania około 80% wszystkich bocznych obciążeń tylnego zawieszenia. Kolejna zaleta drążka Watta to ograniczenie obciążenia tulei osi, pozwalające na zastosowanie miękkich tulei znacznie zmniejszających hałas.
Podwozie Astry GTC zostało zaprojektowane tak, aby zintegrować inteligentny, w pełni adaptacyjny układ sterowania podwoziem Opla FlexRide. Poprawia on stabilność jazdy dzięki zoptymalizowanej jeździe na zakrętach i zoptymalizowanemu momentowi reakcyjnemu sterowania, poprzez automatyczne dostosowanie do warunków drogowych, prędkości jazdy na zakrętach, ruchów pojazdu i indywidualnego stylu jazdy. Lepsza przyczepność do powierzchni i wyważenie pojazdu poprawiają bezpieczeństwo jazdy w sytuacjach zagrożenia.
W dodatku FlexRide oferuje trzy różne ustawienia umożliwiające zmianę charakteru jazdy samochodu na żądanie poprzez wciśnięcie przycisku: można w dowolnej chwili wybrać spośród zrównoważonego trybu „Standard”, nastawionego na komfort trybu „Tour” lub bardziej aktywnego trybu „Sport”.
Precyzyjne reagowanie sterowania dla większego poczucia pewności
Precyzja, Reagowanie i Poczucie Pewności. To trzy docelowe elementy programu sterowania dostosowanego do GTC. Wyzwaniem było zachowanie łatwości kierowania przy małej prędkości i wybraniem większego udziału i nieco większego wysiłku przy dużej prędkości. Astra GTC wykorzystuje przekładnię kierowniczą z listwą zębatą ze wspomaganiem czułym na prędkość. W celu zapewnienia kierowcom większego wpływu na sterowanie, silnik elektryczny układu został zainstalowany bezpośrednio na listwie zębatej, po przeciwnej stronie podstawy kolumny kierownicy.
Główne korzyści płynące z zastosowania układu elektrycznego sterowania wspomaganiem REPS (Rack Assist Electric Power Steering) są dobrze znane. Przy małej prędkości poziom sterowania wspomaganiem jest większy w celu zminimalizowania wysiłku kierowania. Przy dużej prędkości, wspomaganie jest automatycznie redukowane w celu zapewnienia wysokiego stopnia odczucia kierowania przez kierowcę. Drugą ważną korzyścią jest fakt, że układ nie wymaga pompy hydraulicznej pochłaniającej energię i reaguje bezpośrednio na ilość potrzebnej mocy przy dowolnej prędkości, a zużycie paliwa również jest zmniejszane.
Wysoce oszczędny kompaktowy samochód sportowy
Astra GTC jest dostępna wraz z czterema silnikami – trzema silnikami benzynowymi i jednym silnikiem turbo-diesla – o mocy od 88 kW/120 KM do 132 kW/180 KM. Od początku 2012 roku, nowy silnik 1.7 CDTI (81 kW/100 KM i 96 kW/130 KM) standardowo wyposażony w technologię Start/Stop rozszerzy ofertę silników. Dwie jeszcze bardziej ekonomiczne wersje CDTI ecoFLEX o pojemności 1,7l (81 kW/110 KM i 96 kW/130 KM) wyposażone w technologie zwiększające oszczędność paliwa o poziomie emisji CO2 wynoszącej 109 g/km pojawią się w przyszłym roku. Wersja OPC będzie dostępna w roku 2012.
Unowocześniony silnik turbo diesla 2.0 CDTI common-rail o mocy zwiększonej do 121 kW/165 KM jest wyposażony w filtr cząsteczek stałych DPF i sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Nowa technologia Opla Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa w ruchu miejskim to standardowe wyposażenie. Silnik 2.0 CDTI łączy doskonałe osiągi z wysoką wydajnością. Dostarcza moment obrotowy nawet do 380 Nm dzięki funkcji overboost i pozwala Astrze GTC na osiągnięcie prędkości 100 km/h w 8,9s. Prędkość maksymalna to 210 km/h. Średnie zużycie paliwa nie przekracza 4,9l oleju napędowego na 100 km, a emisja CO2 wynosi 129 g/km. Dzięki swojemu 56-litrowemu zbiornikowi paliwa Astra GTC 2.0 CDTI może pokonać ponad 1 100 km.
Start/Stop to także standardowa opcja w dwóch silnikach benzynowych o pojemności 1,4l. Turbosprężane silniki benzynowe o mocy 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM są wyposażone w sześciostopniowe manualne skrzynie biegów, dostarczają moment obrotowy rzędu 200 Nm i wymagają 5,9l paliwa na 100 km (139 g/km CO2). Oferta benzynowa jest obecnie powiększona o silnik 1.6 turbo, o mocy 132 kW/180, którego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.
Wszystkie silniki są standardowo wyposażone w sześciostopniowe manualne skrzynie biegów. Sześciobiegowe automatyczne skrzynie biegów będą dostępne z silnikiem benzynowym 1.4 turbo i silnikiem turbo diesla 2.0 CDTI common-rail od początku roku 2012.
Nowy przedni system kamer Opel Eye sprawia, że Opel zyskuje jeszcze większą przewagę
Nowa Astra GTC jest także w czołówce najlepszych kompaktowych coupe, jeżeli chodzi o systemy wspomagania kierowcy. Główną rolę odgrywa tu przedni system kamer Opel Eye drugiej generacji z rozszerzoną funkcjonalnością dostępną w wersji Edition i Innovation. Udoskonalona funkcja rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Recognition (TSR) może zidentyfikować więcej znaków stosowanych w UE niż uprzednio i może teraz rozpoznać także znaki prostokątne, np. znaki na autostradzie, strefy o ograniczonym ruchu i dodatkowe znaki ograniczające prędkość. W dodatku do znanego systemu ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu Lane Departure Warning (LDW), kamera teraz obsługuje także nową funkcję Following Distance Indication (FDI), która wizualnie informuje kierowcę o odległości od pojazdu jadącego z przodu.
W Astrze GTC debiutuje nowa funkcja bi-ksenonowego układu Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4) czwartej generacji. W dodatku do dziewięciu funkcji z AFL+ – które obejmują opcję High Beam Assist, która włącza i wyłącza światła drogowe w zależności od obecności innych samochodów – może być ulepszona dzięki systemowi Intelligent Light Ranging (ILR), który wykorzystuje przedni system kamer Opel Eye do pomiaru odległości od pojazdu jadącego z przodu i do regulacji świateł mijania. To umożliwia stałe optymalizowanie oświetlenia drogi bez efektu oślepiania. Dzięki tym funkcjom Astra GTC jest wyposażona w najlepszy pakiet oświetleniowy w segmencie.
Atletyczny pojazd o praktycznych właściwościach
W porównaniu z konkurentami Astra GTC nie idzie na kompromis w sprawie funkcjonalności, pomimo konstrukcji w stylu coupe. Potrafi nie tylko pomieścić pięć osób, ale jej elastyczny bagażnik zapewnia także od 370 do 1 235 litrów przestrzeni – o 200 litrów więcej niż konkurencja. Pojemność przechowywania wewnątrz pojazdu została polepszona o 50% w stosunku do poprzedniej generacji GTC, również dzięki elektrycznemu hamulcowi postojowemu, który zwalnia przestrzeń w środkowej konsoli – dokładnie tam, gdzie przechowywanie jest najbardziej intuicyjne.
Projekt wysokiej jakości wnętrza Astry GTC łączy rzeźbione kształty i dynamiczne linie, a jego wyróżniający się sportowy charakter jest atrakcyjny dzięki nowym materiałom, kolorom i wystrojowi zarówno w wersji Enjoy jak i Sport. Standardowa sportowa kierownica z poprawionym uchwytem również podkreśla ekscytujący charakter GTC.
Aby dostosować się do każdego kierowcy, przednie siedzenia Astry GTC oferują najszerszy zakres regulacji w segmencie. Przednie siedzenia poprawione pod względem ergonomii o ośmiu możliwościach regulacji, czterech zakresów regulacji na poziomie lędźwiowym i górnej części nóg, certyfikowane przez niezależnych ekspertów w dziedzinie zdrowia z organizacji AGR (Aktion Gesunder Rücken - Action for Healthy Backs) są dostępne jako opcja.
Astra GTC w swoim standardowym wyposażeniu oferuje: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, radio CD300-MP3, klimatyzację, ESP oraz felgi 17 calowe. Ceny Astry GTC, w Polsce zaczynają się od 76 800 PLN dla wersji Enjoy, natomiast przy wyborze wersji Sport jest to koszt 82 250 PLN.