...w dziedzinie wszechstronności wnętrza kabiny i przyjemnej atmosfery. Już w 1999 roku, wraz z pierwszą generacją Zafiry, Opel stworzył nowy segment siedmiofotelowych, kompaktowych pojazdów typu monocab. Obecnie dzięki trzeciej generacji modelu Opel jest gotów kontynuować historię pełną sukcesów. Dziś obowiązuje ta sama zasada, co wtedy: maksymalna elastyczność w kabinie pojazdu bez konieczności usuwania foteli. Oferując doskonałą mieszankę funkcjonalności i jakości podróżowania, nowy Opel Zafira Tourer wnosi walory Insignii do kompaktowego pojazdu typu monocab.
Uniwersalność: oddzielne fotele z tyłu dają maksymalną elastyczność i komfort
Podczas gdy fotele w trzecim rzędzie nadal można złożyć do poziomu podłogi bagażnika, jak w przypadku poprzedniej generacji tego modelu, inżynierowie Opla całkowicie przekonstruowali drugi rząd, który nie ma już formy kanapy, lecz składa się z trzech oddzielnych foteli przesuwanych niezależnie wzdłuż o 210 mm (100 mm do przodu, 110 mm do tyłu). Można je także całkiem złożyć, tworząc w ten sposób równe podłoże do ustawienia bagaży. W dodatku, oparcia trzech foteli można ustawiać w czterech różnych pozycjach (0, 16, 20 i 24 stopnie).
Wszystkie cechy systemu Opel Flex muszą spełniać zasadniczy wymóg Opla, czyli optymalną łatwość obsługi. Dzięki łatwo dostępnym uchwytom, którym nadano różne kolory, aby łatwiej je rozróżniać (czerwony do składania foteli, a czarny do wyprostowania foteli do pozycji pionowej), oparcia foteli można całkowicie złożyć wykonując jeden prosty ruch bez konieczności usuwania foteli i zagłówków.
System salonowych foteli
Główną atrakcją nowej Zafiry Tourer jest system salonowych foteli, który zapewnia pasażerom siedzącym w drugim rzędzie sporą przestrzeń podobną do tej, jaką oferuje sedan wyższej klasy. Ta nowa konfiguracja wnętrza stanowi standardowe wyposażenie najwyższej klasy wersji Cosmo i opcjonalnej wersji Enjoy.
Wystarczy wcisnąć przycisk, aby trzy fotele w drugim rzędzie przekształciły się w dwa wygodne siedzenia, co daje dużo dodatkowego miejsca na nogi i ramiona. Zewnętrzne fotele można przesuwać do tyłu o 280 mm. To najlepszy wynik w klasie i o 70 mm więcej niż w wersji standardowej. Fotele można także przesunąć o 50 mm do środka kabiny, co stanowi prawdziwą nowość w segmencie.
Ponadto inteligentny i łatwy w obsłudze mechanizm składania/obracania foteli przekształca oparcie środkowego fotela w wygodne podłokietniki dla pasażerów siedzących w fotelach zewnętrznych. Opel złożył wniosek patentowy na ten system.
Innowacyjne fotele przednie
Przednia część kabiny jest wyraźnie zaaranżowana tak, aby oferowała kierowcy i pasażerowi najwyższy komfort. Całkowicie przekonstruowany przód ze smukłymi słupkami A, dużymi bocznymi oknami i lusterkami wstecznymi zainstalowanymi na drzwiach, znacznie poprawiają widoczność kierowcy.
Zafira Tourer jest również standardowo wyposażona w innowacyjne, duże i ergonomiczne przednie fotele, które można konfigurować na wiele sposobów i które wyposażono w aktywne zagłówki. Oba siedzenia przednich foteli można przesuwać w tył o 180 mm. Wysokość fotela kierowcy także może być regulowana i zwiększana o 65 mm. Zarówno w przypadku kierowcy, jak i pasażera siedzącego z przodu, fotele dostosowano do potrzeb osób o różnym wzroście i budowie, co jest szczególnie ważne dla bardzo wysokich kierowców, często narzekających na ograniczoną przestrzeń w kompaktowych pojazdach.
Fotel pasażera siedzącego z przodu, który można składać w celu przetransportowania długich przedmiotów, jest dostępny na życzenie. Stabilna, składana pokrywa bagażnika FlexCover może być przechowywana w tylnej części bagażnika na płaskiej podłodze, chroniąc oparcia foteli przed zabrudzeniem. Dwa zewnętrzne fotele w drugim rzędzie wyposażono w mocowania ISOFIX i górne otwory na pasek do zabezpieczania dziecięcych fotelików.
FlexRail: Innowacyjny system schowków w środkowej konsoli
Elastyczna konsola środkowa FlexRail (stanowiąca standardowe wyposażenie w wersji Cosmo i dostarczana jako opcja w wersji Enjoy) została udoskonalona w porównaniu do systemu oferowanego w modelu Meriva. To system schowków podzielony na trzypoziomowe segmenty:
- Dwie szyny wykonane z wysokiej jakości polerowanego aluminium zostały zainstalowane wzdłuż przednich foteli. Segmenty FlexRail przesuwają się po nich w tył i w przód.
- Górna szyna jest wyposażona w duży otwierany podłokietnik z dwoma schowkamii, na przykład na płyty CD.
- Poniżej znajduje się kolejny schowek na dwa pojemniki na napoje.
- Na najniższym poziomie mieści się kolejny, głęboki schowek przykryty podłokietnikiem, w którym można przechowywać przedmioty osobiste i pojemniki na napoje. Ze względu na umiejscowienie w pobliżu portów AUX i USB, a także gniazdo 12 V, to idealne miejsce do przechowywania odtwarzacza MP3 lub przenośnego urządzenia do nawigacji.
Wszystkie elementy FlexRail można wymontować z osobna lub razem, na przykład w celu wyczyszczenia. Nowy system to kolejny przykład wysokiego poziomu elastyczności Opla Zafiry Tourer – jest łatwo dostępny i znajduje się dokładnie tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. FlexRail jest połączony z oszczędzającym przestrzeń elektrycznym hamulcem parkowania.
FlexRail i kieszenie ze schowkami znajdujące się w przednich drzwiach są pośrednio podświetlone przez wiązki czerwonego światła (światło z otoczenia). Zatem oprócz poprawienia widoczności po ciemku, wytwarzana jest także przytulna atmosfera.
Ponad 30 schowków
FlexRail to doskonały przykład na to, jak eksperci Opla w dziedzinie ergonomii wykorzystują wyniki badań rynkowych i badań przeprowadzanych wśród klientów w celu opracowania funkcjonalnego wnętrza. W nowej Zafirze Tourer zamontowano system ponad 30 schowków. 1,5l butelki na napoje można bezpiecznie przechowywać w pozycji pionowej w kieszeniach przednich drzwi, a w kieszeniach tylnych drzwi można przewozić butelki jednolitrowe. W schowku znajdującym się powyżej jest miejsce na telefon komórkowy. Pasażerowie w trzecim rzędzie mają także do dyspozycji praktyczne schowki po bokach i konsolę z dwoma uchwytami na kubki, umieszczoną między fotelami.
W desce rozdzielczej po stronie pasażera siedzącego z przodu znajdują się dwa duże schowki. wyposażone w pokrywy. Dolny schowek ma także dodatkowe miejsce do przechowywania instrukcji obsługi pojazdu i schowki na monety czy długopisy. Otwarty schowek między dwoma schowkami jest wyposażony w gumową okładzinę zapobiegającą przemieszczaniu się umieszczonych w niej przedmiotów.
W konsoli środkowej znajdziemy kolejne praktyczne schowki: jeden z pokrywą z przodu środkowego wyświetlacza i otwartą, głęboką przestrzeń umieszczoną bezpośrednio pod gniazdem 12 V, portami USB i AUX, które znajdują się poniżej kontrolek systemu informacyjno-rozrywkowego / klimatyzacji.
Po stronie kierowcy znajduje się kompaktowy, wysuwany schowek idealny na drobne przedmioty, takie jak okulary słoneczne, portfel i telefon komórkowy.
Obszerny bagażnik: pojemność do 1 860l, inteligentny pakiet FlexOrganizer
W konfiguracji pięciofotelowej Zafira Tourer zapewnia przestrzeń bagażową o pojemności 710l, czyli o 65l więcej niż obecna Zafira. Maksymalna przestrzeń bagażowa wynosząca 1 860l (dodatkowe 40l) jest dostępna po złożeniu trzech foteli w drugim rzędzie. Utrzymanie uporządkowanej przestrzeni bagażowej jest teraz łatwiejsze dzięki pakietowi Opel FlexOrganizer, który składa się z siatki na bagaż z dwoma drążkami, kolejnej mniejszej siatki na bagaż, czterech złączek i szyn instalowanych po bokach bagażnika.
Nowy system do przewożenia rowerów FlexFix
Na ogół zwiększenie pojemności transportowej pojazdu wymaga wielkiego wysiłku. W przypadku Zafiry Tourer tak nie jest. System Opla do przewożenia rowerów FlexFix drugiej generacji, który występuje po raz pierwszy w nowej Zafirze Tourer, teraz jest jeszcze łatwiejszy w obsłudze.
Cechą znaną już z poprzedniej generacji systemu do przewożenia rowerów FlexFix jest to, że system drugiej generacji jest także gotowy do zastosowania w kilka sekund i niemal w niewidoczny sposób znika za tylnym zderzakiem, gdy nie jest potrzebny. Nowy system FlexFix, który debiutuje także w Astrze Sports Tourer, został zaprojektowany do transportowania dwóch rowerów. Każdy z nich może ważyć do 30 kg (uprzednio 20 kg). Kolejną nowością jest złączka dostępna jako dodatkowe wyposażenie, która umożliwia transportowanie dwóch dodatkowych rowerów, każdy o wadze do 20 kg.
Kolejna nowość. Obecnie można także przechylić transporter z zamontowanymi rowerami pod takim kątem, że pokrywa bagażnika może być otwarta, co umożliwia dostęp do wnętrza Zafiry Tourer.
Panoramiczna szyba przednia i okno dachowe
Kolejnym mocnym punktem Zafiry Tourer jest lekko wypukła panoramiczna szyba przednia. Ta innowacyjna opcja opatentowana przez Opla, wystąpiła po raz pierwszy w seryjnym modelu Astra GTC w 2006 roku i teraz jest także dostępna w nowym samochodzie Opla typu monocab.
Dopasowane do niej panoramiczne okno dachowe jest kontynuacją długiej, zachodzącej daleko do tyłu szyby przedniej i rozszerza się aż do tylnej części pojazdu.
Panoramiczna szyba przednia, rozciągająca się od tyłu maski nad głowami pasażerów jest wyposażona w specjalne szyby. W przeciwieństwie do konwencjonalnych szyb przednich / szyberdachów, widoku osobom siedzącym w kabinie nie zasłania żadna przeszkoda, dlatego „pilot” i „drugi pilot”, a także “pasażerowie” siedzący z tyłu mogą się cieszyć widokiem rodem z samolotowego kokpitu. Łatwy w obsłudze system żaluzji przekształca naturalnie dużą szybę w zwykły kokpit, umożliwiając elastyczne zmiany perspektywy w zależności od wymagań pasażerów.
Zarówno panoramiczna szyba przednia, jak i panoramiczne okno dachowe są wyposażone w specjalną folię pochłaniającą ciepło. System żaluzji Power Shade pod szyberdachem blokuje silne promienie słoneczne i utrzymuje przyjemną atmosferę wewnątrz. Przyciemnione, pochłaniające ciepło szyby Solar Protect w tylnych oknach bocznych również chronią wnętrze przed nadmiernym nagrzewaniem.