Obecnie Opel rozpoczyna odnawianie swojej oferty jednostek napędowych, wprowadzając silniki benzynowe i wysokoprężne 1.6 l wraz z drugą generacją skrzyń pięcio- i sześciobiegowych. Obie nowe rodziny silników charakteryzują się najlepszymi w swojej klasie parametrami w zakresie wydajności mocy i czystości, a udoskonalone skrzynie biegów zapewniają płynną zmianę biegów nieustępującą wynikom osiąganym przez konkurencję. Niedługo zostanie zaprezentowana nowa skrzynia sześciobiegowa i nowa zautomatyzowana skrzynia manualna.
Nowy silnik benzynowy 1.6 SIDI Turbo
Ta nowoczesna czterocylindrowa jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest produkowana w dwóch konfiguracjach.
Wersja Eco Turbo o mocy 125 kW/170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm została skonstruowana z myślą o optymalizacji zużycia paliwa, wysokim momencie obrotowym i wyjątkowej elastyczności. Wersja Performance Turbo o mocy 147 kW/200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm wyróżnia się wyjątkową wydajnością wynoszącą 125 KM na litr, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie.
W porównaniu z poprzednią jednostką 1.6 l z turbodoładowaniem udało się obniżyć poziom emisji CO2 i zużycie paliwa o 13% oraz zwiększyć maksymalną moc i moment obrotowy nawet o 30%. O wyjątkowej elastyczności silników Eco Turbo świadczy poprawione o 20% przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu. Natomiast moc 200 KM nadaje jednostce Performance Turbo jeszcze bardziej sportowy charakter.
Nowy silnik wysokoprężny 1.6 CDTI
Nowy silnik wysokoprężny 1.6 l zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi we wszystkich kluczowych parametrach. Został wprowadzony w modelu Zafira Tourer i docelowo zastąpi obecną jednostkę 1.7 l i wersje 2.0 l o niższej mocy w szerokiej gamie modeli Opla, a w przyszłości zaprezentowane zostaną jeszcze mocniejsze wersje.
Ta pierwsza w ofercie Opla jednostka wysokoprężna w całości wykonana z aluminium charakteryzuje się mocą 100 kW/136 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm. Imponująca wydajność mocy — 85 KM na litr — nie ma sobie równych w tej klasie. O niskim zużyciu paliwa i zredukowanym poziomie emisji CO2 świadczą najlepsze w swojej klasie parametry Zafiry Tourer.
Podobnie jak w analogicznej jednostce benzynowej, również w silniku 1.6 CDTI zastosowano wiele rozwiązań z zakresu „inżynierii dźwięku”, co pozwoliło zminimalizować hałasy i wibracje oraz zwiększyć kulturę pracy. Podczas testów z udziałem Zafiry Tourer, w porównaniu z innymi pojazdami z silnikami wysokoprężnymi 1.6 l, zarejestrowano najniższe wskaźniki emisji dźwięku.
Zastosowanie technologii selektywnego oczyszczania katalitycznego (SCR) BlueInjection, czyli rozkładu tlenków azotu (LNT), umożliwiło zachowanie zgodności z normami emisji Euro 6 — silnik 1.6 CDTI jest równie czysty jak jednostka benzynowa.
Udoskonalona oferta manualnych i automatycznych skrzyń biegów
Dzięki licznym poprawkom w konstrukcji wewnętrznej i mechanizmach dźwigni druga generacja pięcio- i sześciobiegowych skrzyń Opla w porównaniu z konkurencją uzyskała doskonałe wyniki w zakresie jakości zmiany biegów. Obecnie montuje się je w modelach ADAM, Corsa, Meriva, Mokka, Astra, Antara, Zafira i Insignia z silnikami o momencie obrotowym przekraczającym 130 Nm.
W pojazdach małych i kompaktowych z silnikami o maksymalnym momencie obrotowym do 235 Nm wprowadzone zostaną nowe skrzynie sześciobiegowe. Są one znacznie lżejsze od podobnych rozwiązań i zawierają wiele modyfikacji z jednostek drugiej generacji.
W przypadku ADAMa i Corsy opracowano ofertę nowych zautomatyzowanych skrzyń manualnych z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów i funkcją start/stop, które działają także w pięciobiegowym trybie automatycznym.
Następnym krokiem po udoskonaleniach skrzyń sześciobiegowych obecnej generacji będzie wprowadzenie nowej skrzyni ośmiobiegowej, która aktualnie jest w fazie konstrukcji. Szerszy zakres biegów umożliwi oszczędność paliwa przekraczającą średnio 3%.