...prezentując pojazd testowy Opel Insignia, zautomatyzowany samochód koncepcyjny Chevrolet EN-V 2.0 oraz model Chevrolet Cruze wyposażony w systemy łączności V2P (vehicle-to-pedestrian).
Pierwszy samochód GM z technologią V2V wyjedzie na drogi mniej więcej za dwa lata. Ponadto mogę również ogłosić, że w tym samym czasie wprowadzimy na rynek zaawansowaną wysoko zautomatyzowaną technologię prowadzenia pojazdu – oświadczyła Mary Barra, dyrektor generalna GM.
Jest w nas, pracownikach GM, pasja, mamy środki finansowe, technologię i talent, by działać ambitnie, zwiększyć nasze inwestycje i podjąć wkalkulowane w nie ryzyko. Uważnie słucham klientów i wiem, że oczekują nieskrępowanej mobilności. Liczą na to, że pomożemy im w ograniczeniu, a nawet wyeliminowaniu tłoku na drogach, zanieczyszczeń i ryzyka wypadków. Dla mnie to nie są szlachetne cele, lecz imperatywy – dodała Barra.
Samochód testowy Opel Insignia
Pokaz inteligentnych technologii łączności Opla Insignia można obejrzeć w południowej części wyspy Belle, w centrum miasta. Samochód wyposażony w kamery, czujniki Lidar, technologię komunikacji V2V (vehicle-to-vehicle) oraz V2I (vehicle-to-infrastructure) jest pojazdem przyszłości, oferującym funkcje jazdy automatycznej przy niskich prędkościach, w ruchu miejskim i w jeździe autostradowej.
Sześć czujników Lidar w zderzakach Opla Insignia wykorzystuje systemy fotometryczne do identyfikowania obiektów wokół samochodu. Przednia kamera umieszczona w górnej części pojazdu rejestruje oznaczenia pasów ruchu i wykrywa inne obiekty. Technologie V2V i V2I, wbudowane w antenę umieszczoną na dachu, umożliwiają komunikację z tymi, którzy znajdują się w otoczeniu pojazdu. Samochód korzysta również z nawigacji GPS pozwalającej na śledzenie pozycji na drodze. Wszystkie uzyskane dane są analizowane za pomocą opracowanej przez GM technologii przetwarzania danych, co umożliwia monitorowanie otoczenia w promieniu 360 stopni i wykrywanie obiektów.
Samochód koncepcyjny EN-V 2.0
W samochodzie EN-V (Electric Networked-Vehicle ) 2.0 zaprezentowano najnowsze osiągnięcia w zakresie inteligentnych technologii łączności w motoryzacji. W tym roku – cztery lata od pojawienia się pierwszego dwukołowego samochodu koncepcyjnego EN-V (podczas wystawy World Expo 2010 w Szanghaju) – stworzono wersję posiadającą cztery koła i wyposażoną w kamery, czujniki Lidar oraz technologie V2X. Dzięki nim ten elektryczny samochód można prowadzić przy niskich prędkościach bez użycia rąk.
W pojeździe EN-V 2.0 wykorzystano wiele technologii, które napędzają samochód testowy Opel Insignia przy niskich prędkościach. Mały elektryczny samochód koncepcyjny zaprojektowano jednak wyłącznie z myślą o niskich prędkościach. EN-V 2.0 i samochód testowy Opel Insignia będą poruszać się po tej samej trasie na wyspie Belle.
Demonstracja technologii V2P (vehicle-to-pedestrian)
GM zaprezentuje również inne możliwe sposoby wykorzystania technologii komunikacji V2X na przykładzie Chevroleta Cruze wyposażonego w technologię V2P (vehicle-to-pedestrian).
Na drogach wyspy Belle skonstruowano imitacje placów budowy, a uczestnicy pokazu zostaną przewiezieni Cruzem w miejsce prowadzenia robót. Manekiny udające robotników na placu budowy nie są widoczne dla kierowcy ani pasażerów, ale mają na ramieniu opaski informujące nadjeżdżającego Cruze’a o ich położeniu za pomocą komunikatu wyświetlanego na szybie czołowej. W przyszłości technologia komunikacji V2P może zostać wykorzystana w wielu innych aspektach ruchu drogowego, dzięki czemu kierowca będzie mógł w porę dostrzec pieszych.
Jako prekursorzy mamy świadomość, że przed nami jeszcze wiele pracy. Zamierzamy jednak dobrze wykorzystać najbliższe miesiące, zwiększając tempo naszych prac rozwojowych i inżynieryjnych, współpracując z instytucjami regulacyjnymi na całym świecie, a przede wszystkim rozmawiając z klientami – zakończyła Barra.