Produkcja "e Vitary" rozpocznie się w indyjskiej fabryce Suzuki w Gujarat wiosną 2025 r., a sprzedaż ruszy globalnie, w tym w Europie, Indiach oraz w Japonii, latem przyszłego roku. Suzuki e Vitara będzie dostępna z baterią o pojemności 49 kWh oraz napędem 2WD oraz z baterią 61 kWh w konfiguracjach z napędem 2WD oraz 4WD.
Suzuki e VITARA powstał z wykorzystaniem rozwiązań modelu koncepcyjnego Suzuki "eVX", który w ubiegłym roku pokazano na targach Auto Expo w Indiach oraz na Japan Mobility Show w Tokio. Samochód, zaprojektowany według koncepcji "Emotional Versatile Cruiser", łączy zaawansowaną technologię z mocną konstrukcją typową dla pozostałych SUV-ów Suzuki.
To nie tylko pierwszy BEV Suzuki, ale też pierwszy samochód elektryczny japońskiej marki z nowatorskim napędem na cztery koła "ALLGRIP-e", zbudowany na platformie "Heartect-e" stworzonej specjalnie dla potrzeb tego projektu. "e Vitara" jest zeroemisyjna, przyjazna środowisku i gwarantuje dzielność również podczas jazdy poza asfaltem.
Projekt z charakterem - nowoczesny BEV i wytrzymały SUV
Motywem przewodnim projektu SUV-a Suzuki jest "High-Tech & Adventure", co łatwo skojarzyć z zaawansowaniem technologicznym BEV i solidnością SUV-ów Suzuki. Nowy samochód ma koła o dużej średnicy, duży rozstaw osi i deskę rozdzielczą ze zintegrowanym wyświetlaczem dużych rozmiarów, zaawansowane wyposażenie oraz konsolę środkową w kolorze fortepianowej czerni, która efektownie odbija światło.
Układ napędowy z osiami eAxle i akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi BEV konstrukcji Suzuki został wyposażony w oś/osie eAxle (w zależności od wersji, odpowiednio, 2WD lub 4WD), w których zintegrowano silnik/silniki wraz z falownikiem oraz bezpieczne, niezawodne akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Samochód charakteryzuje dobre przyspieszenie w całym zakresie prędkości (od pełnego zatrzymania do vmax).
Elektryczny napęd na 4 koła "ALLGRIP-e" z dwiema niezależnymi e-osiami "ALLGRIP-e", który jest montowany w modelu e Vitara to elektryczny układ napędu na 4 koła. Przy jego opracowaniu wykorzystano doświadczenie inżynierów Suzuki w off-roadzie. Auto zostało wyposażone w dwie niezależne e-osie, z przodu i z tyłu.
System ten zapewnia nie tylko wysoką sprawność i wytrzymałość, ale także pozwala na precyzyjną kontrolę i doskonałą reakcję na gaz. ALLGRIP-e ma również tryb Trail, który przydaje się z daleka od bitych dróg. W razie utraty przyczepności jednego z kół następuje jego błyskawiczne dohamowanie, a następnie moment obrotowy jest przekierowany na inne koła (funkcja LSD).
Nowo opracowana platforma "HEARTECT-e" specjalnie dla BEV Platforma elektrycznego SUV-a Suzuki jest lekka, chroni przed przebiciem i dzięki krótkim zwisom gwarantuje przestronność we wnętrzu. Podłogę tak konstruowano, żeby zaoszczędzić miejsce na pojemne akumulatory.
Komentarz prezydenta Suzuki
"e VITARA to nasz pierwszy BEV, którego opracowaniu poświęciliśmy wiele sił i środków, żeby dla naszych klientów stworzyć łatwy w obsłudze samochód. W zależności od wymagań i rynkowej specyfiki chcemy oferować klientom pojazdy typu BEV, hybrydy oraz auta napędzane CNG. Wprowadzenie modelu „e VITARA” to znaczący krok na drodze do obniżenia poziomu CO2. Będziemy nadal rozwijać ofertę i proponować nowe rozwiązania BEV dopasowane do różnych wymagań, które łączy wspólny mianownik - neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla."