... na szutrowych nawierzchniach Rajdu Wielkiej Brytanii. Szutrowy debiut SX4 WRC przypada na jeden z najtrudniejszych rajdów w kalendarzu. Lasy południowej Walii, gdzie odbędzie się rywalizacja słyną wśród rajdowców z szybkich odcinków specjalnych o zmiennej przyczepności.
Jeden z największych problemów to kapryśna i zwykle nieprzyjemna pogoda. Rajd odbywa się w swym tradycyjnym terminie na przełomie listopada i grudnia, co oznacza częste mgły, deszcz i chłodną pogodę, a niekiedy nawet oblodzenie. Niektóre odcinki zaplanowane wczesnym rankiem lub późnym popołudniem będą pokonywane w ciemnościach, przez co będą jeszcze trudniejsze.
Baza rajdu znajduje się tradycyjnie w Cardiff, stolicy Walii, a w sobotę wieczorem na zakończenie drugiego etapu załogi pokonają super OS na słynnym stadionie Millennium.
Najważniejszym celem zespołu Suzuki będzie osiągnięcie mety rajdu i zebranie jak największej ilości informacji niezbędnych w dalszych pracach rozwojowych nad samochodem SX4 WRC. Podczas testów samochód spisywał się obiecująco, ale nic nie zastąpi prawdziwej walki na OS-ach. Dlatego w trakcie trzydniowej rywalizacji zespół Suzuki World Rally Team spodziewa się zebrać ogromną ilość ważnych danych przed pierwszym pełnym sezonem w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2008. Można się spodziewać bardzo silnej konkurencji i zaciętej walki na trasie, ponieważ właśnie Rajd Wielkiej Brytanii jest ostatnią rundą tegorocznego sezonu i na walijskich OS-ach rozstrzygną się losy walki o tytuł mistrza świata. Będzie to w dodatku jedna z najliczniej obsadzonych rund sezonu 2007. Na starcie w Cardiff w czwartkowy wieczór stanie co najmniej 120 załóg.
Suzuki wystawi w Rajdzie Wielkiej Brytanii jeden egzemplarz SX4 WRC, za sterami którego zasiądzie Fin Sebastian Lindholm. Samochód po raz pierwszy pojawi się w specyfikacji szutrowej, która charakteryzuje się między innymi odpowiednio skonstruowanym zawieszeniem, większym prześwitem i wzmocnionymi osłonami dolnej części samochodu. W wersji szutrowej zamontowano nieco mniejsze hamulce, niż w odmianie asfaltowej. Inne są ustawienia dyferencjałów. Zmiany w silniku i układzie przeniesienia napędu obejmują między innymi system sterowania zaworami, a także inne ustawienia komputera sterującego układem wtrysku i zapłonu (mapping), układu podtrzymania turbiny (anti-lag system) oraz dyferencjałów. Wszystkie te zmiany wprowadzono po to, aby zapewnić optymalne osiągi i zachowanie samochodu na nawierzchni szutrowej, pozostając w zgodzie z przepisami homologacyjnymi FIA.
Trzeba jednak cały czas pamiętać o tym, że najważniejsze dla zespołu jest teraz sprawdzenie jak największej ilości rozwiązać i ustawień, dlatego parametry SX4 WRC będą wielokrotnie regulowane podczas trzydniowej rywalizacji, aby znaleźć ich optymalne wartości. Znalezione rozwiązania będą wykorzystywane w trakcie przyszłorocznych rajdów szutrowych.
Sebastian Lindholm był kierowcą Suzuki SX4 WRC podczas większości testów szutrowych w roku 2007. W Rajdzie Wielkiej Brytanii będzie kontynuował swą pracę nad rozwojem konstrukcji samochodu. Lindholm, siedmiokrotny rajdowy mistrz Finlandii, kuzyn Marcusa Gronholma, po raz ostatni startował w Rajdzie Wielkiej Brytanii w roku 1998. Zajął wtedy doskonałe piąte miejsce. Startował w barwach zespołu Peugeot World Rally Team w Rajdzie Finlandii do roku 2005. Pilotem Lindholma będzie Tomi Tuominen. Wielkie doświadczenie fińskiej załogi było wyjątkowo cenne podczas dotychczasowych testów szutrowych, których ostatnim etapem jest start w Rajdzie Wielkiej Brytanii.
Sebastian powiedział: "Jestem bardzo szczęśliwy! Przejdę do historii jako kierowca Suzuki SX4 WRC w debiucie samochodu na szutrach. Osiągi samochodu podczas dotychczasowych testów były bardzo obiecujące, ale przed nami wciąż jest wiele pracy. Między innymi dlatego startujemy w Wielkiej Brytanii. Wciąż mam sporo pomysłów, które mogą usprawnić nasz samochód. Niektóre z nich wypróbujemy podczas rajdu. Dość dawno nie startowałem w Rajdzie Wielkiej Brytanii, dlatego chcemy przede wszystkim być na mecie. Zawsze doskonale czułem się na szutrach. Jestem pewny, że to będzie niezwykle wartościowy start, ale wynik nie będzie dla nas bardzo ważny."
W Rajdzie Wielkiej Brytanii zespół po raz drugi pojawi się z samochodem SX4 WRC na rajdowych trasach. Będzie to bardzo istotny etap prac nad nowym samochodem. Po pierwszym występie w Rajdzie Francji zespół Suzuki World Rally Team przeprowadził wiele testów, które pokazały, że jest na dobrej drodze. Nobuhiro Tajima, szef Suzuki World Rally Team, powiedział: "Nasze zadanie w Wielkiej Brytanii będzie identyczne jak na Korsyce: osiągnąć metę i zebrać możliwie jak najwięcej informacji przydatnych w dalszych pracach nad rozwojem konstrukcji SX4 WRC. Ten start będzie dla nas trudniejszy, niż występ na Korsyce. Mamy mniej doświadczeń na nawierzchniach szutrowych, niż na asfaltach. Rajd Wielkiej Brytanii to wyjątkowo trudna impreza. Sebastian musi być bardzo ostrożny aby doprowadzić samochód do mety i zdobyć jak najwięcej informacji i doświadczeń – to jego zadanie!"
Program rajdu (wg czasu lokalnego):
Czwartek, 29 listopada:
19:30 Uroczysty start, Cardiff
Piątek, 30 listopada:
09:10 Start etapu 1
21:00 Meta etapu 1 (6 odcinków specjalnych o długości 140.80 km)
Sobota, 1 grudnia:
08:00 Start etapu 2
20:10 Meta etapu 2 (7 odcinków specjalnych o długości 104.48 km)
Niedziela, 2 grudnia:
06:25 Start etapu 3
15:40 Meta etapu 3 (4 odcinków specjalnych o długości 114.26 km)