...który zadebiutuje w roku 2010. Będzie to pierwszy w historii samochód z napędem na cztery koła w segmencie sportowych sedanów. Konkurent czołowych przedstawicieli tego segmentu staje się, z chwilą premiery na rynku, kandydatem do tytułu samochodu roku 2010 w Ameryce Północnej. Model Kizashi to dynamiczne osiągi, design klasy premium oraz jakości wykonania, jakiej jeszcze nie było w tej klasie samochodów. Kizashi będzie można nabyć w salonach Ameryki Północnej od zimy roku 2010. Nowy model uzupełni gamę Suzuki o samochód wyższej klasy i będzie „okrętem flagowym” marki w ofercie na rynek amerykański, która dotychczas obejmowała samochody miejskie, lekkie ciężarówki i pojazdy klasy SUV.
“W trakcie prac rozwojowych nad naszym nowym produktem zastanawialiśmy się jak go nazwać. Japońskie słowo „Kizashi”, które określa nadejście czegoś wspaniałego wydało nam się najodpowiedniejsze”, powiedział Kevin Saito, prezes amerykańskiej filii Suzuki. “Teraz, gdy premiera modelu Kizashi staje się faktem, oczekujemy, że zarówno nazwa, jak i sam produkt potwierdzą prawdziwość przekazu zawartego w słowie Kizashi, podkreślając, że firma patrzy w przyszłość, myśląc wciąż o rozwoju swojej gamy produktów.”
Sportowy sedan Kizashi, który wywodzi się w prostej linii z serii modeli koncepcyjnych Kizashi, pokazywanej na przestrzeni ostatnich 2 lat, wyraźnie nawiązuje designem do tamtych modeli. Wersja produkcyjna Kizashi na nowo definiuje koncepcję stylistyczną sedana wyższej klasy o sportowych osiągach i awansuje markę Suzuki w kierunku klasy premium. Kizashi to elegancki, komfortowy samochód o dynamicznym wizerunku, który jest podstawowym składnikiem DNA marki Suzuki.
Zespół napędowy
Suzuki Kizashi będzie budowany w nowej fabryce w japońskim mieście Sagara. Model będzie wyposażony standardowo w rzędowy czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 2,4 litra, który oferuje lepsze osiągi, niż podobne, konkurencyjne jednostki. Zarówno blok silnika, jak i jego głowica wykonane są z aluminium, podobnie jak tłoki. Kute matrycowo korbowody, osadzone na wale korbowym z kutej stali zapewniają wysoką trwałość jednostki napędowej, a wałek wyważający poprawia wyważenie elementów ruchomych silnika, zapewniając redukcję hałasu i wibracji.
Czterocylindrowy silnik, żywo reagujący na każde naciśnięcie pedału gazu współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów o doskonale dobranych przełożeniach. Klienci mogą także wybrać automatyczną przekładnię typu Continuously Variable Transmission (CVT), która zapewnia rozsądne zużycie paliwa, a przy tym znakomicie pasuje do sportowego charakteru Kizashi. Znajduje to odzwierciedlenie między innymi w sposobie zmiany biegów za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Kizashi z każdym rodzajem transmisji zapewnia stosunkowo niski poziom zużycia paliwa.
Niezależnie od wysiłków, które już przyniosły doskonałe wyniki w nowym modelu Kizashi, Suzuki prowadzi intensywne prace nad napędem hybrydowym, który nowy model otrzyma w przyszłości.
Hamowanie i prowadzenie
Aby odnieść sukces wchodząc w obszar, na którym jest wiele modeli o nijakim charakterze, Suzuki podjęło próbę wyłamania się z tradycyjnych wartości reprezentowanych przez produkty segmentu średniej półki (mainstream). Jednocześnie Suzuki pozostało wierne swojej filozofii, która zakłada dostarczanie samochodów o dynamicznych osiągach, a przy tym dających radość z jazdy. Walory jezdne nowego modelu były testowane w najrozmaitszych warunkach – między innymi na niemieckich autostradach, serpentynach szwajcarskich Alp, brukowanych uliczkach angielskich miasteczek czy też na legendarnym torze Nürburgring.
Nadwozie o wyjątkowo wysokiej sztywności oraz konstrukcja zawieszenia (z tyłu zawieszenie wielowahaczowe) zapewniają pewne prowadzenie, doskonałą stabilność, a także wysoki komfort, między innymi dzięki zredukowanym do minimum drganiom i wibracjom nadwozia. Zaprojektowany od podstaw z myślą o możliwości zastosowania napędu na 4 koła, Kizashi będzie wyposażony opcjonalnie w taki napęd o nowej, zaawansowanej konstrukcji, zapewniający kierowcy jeszcze lepsze wyczucie samochodu i większą przyjemność z jazdy oraz bezpieczeństwo. W zaawansowanym układzie hamulcowym Kizashi zaprojektowano hamulce tarczowe na wszystkie 4 koła. Układ zbudowano z komponentów dostarczanych przez tak znanych dostawców jak firma Akebono, która jest wiodącym dostawcą układów hamulcowych zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego, jak i dla najszybszych pociągów.
Design
Starannie zaprojektowany, estetyczny wygląd zewnętrzny Kizashi można określić jako doskonałe połączenie europejskiego stylu i japońskiej jakości. Zaprojektowana z myślą o wyrafinowanych entuzjastach motoryzacji agresywna, odważnie narysowana linia nadwozia Kizashi jest uzupełniona przez 18-calowe koła wykonane z lekkich stopów. Nowoczesna stylizacja o doskonałych proporcjach i niewielkich zwisach odpowiada oczekiwaniom współczesnego klienta, poszukującego sportowego sedana. Podobnie jak w modelach koncepcyjnych Kizashi, przód samochodu w wersji produkcyjnej odzwierciedla dystyngowany styl i siłę, a nienagannie wystudiowana linia nadwozia Kizashi podkreśla drzemiącą moc i wyrafinowaną kombinację potencjału i wykwintności.
W tylnej części Kizashi styliści położyli nacisk na podkreślenie sportowego charakteru nowego sedana Suzuki. Takim sportowym akcentem jest podwójna końcówka układu wydechowego, która odzwierciedla doskonałe osiągi nowego modelu.
Wnętrze Projektując wnętrze modelu Kizashi, Suzuki wykorzystało swą niezrównaną wiedzę i doświadczenie w projektowaniu mniejszych samochodów, aby osiągnąć przestronne, dobrze zagospodarowane, praktyczne wnętrze, bez zmarnowanej przestrzeni. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą cieszyć się dostatecznie przestronnym wnętrzem i komfortem. Wygląd wnętrza nowego Suzuki jest nowoczesny, a sportowe fotele zapewniają wysoki komfort siedzenia i odpowiadają charakterem doskonałym własnościom jezdnym samochodu. Nabywcom powinna przypaść do gustu elegancka tablica rozdzielcza o sportowej linii, a klienci poszukujący sedana o charakterze luksusowym będą usatysfakcjonowani skórzaną tapicerką i materiałami najwyższej jakości, potwierdzającymi aspiracje Kizashi do jeszcze wyższej klasy.
Siedzenia mogą być pokryte doskonałej jakości skórą, a fotele są wyposażone w funkcję 3-stopniowego ogrzewania. Zarówno tapicerka wykonana z tkaniny, jak i skórzana wykonane są z najlepszych materiałów.
Dla miłośników high-tech nie tylko pod maską samochodu, przewidziano we wnętrzu Kizashi mnóstwo gadżetów. Silnik uruchamiany jest standardowo przyciskiem na tablicy rozdzielczej, bez użycia kluczyka. Miłośnicy muzyki docenią w Kizashi możliwość podłączenia iPoda®1 transmisji dźwięku audio poprzez Bluetooth®2 czy wysokiej klasy system nagłośnieniowy Rockford Fosgate®3 o mocy 425 wat.
Trakcja i bezpieczeństwo
Lista standardowego wyposażenia bezpieczeństwa jest w nowym Kizashi bardzo bogata i obejmuje aż osiem poduszek powietrznych, ESP®)4, system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania, reflektory projektorowe oraz system kontroli ciśnienia powietrza w oponach.
Na liście wyposażenia Kizashi znajdziemy także opracowany przez Suzuki synergiczny system dynamicznej kontroli nad pojazdem, który pomaga kierowcy kontrolować samochód bez wyraźnie odczuwalnej ingerencji układu.
Kizashi jest oferowany z układem napędu na cztery koła nowej generacji i-AWD opracowanym przez Suzuki. To rzadko spotykana opcja w tej klasie samochodów, która służy zarówno bezpieczeństwu, jak i poprawie osiągów, a jest bardziej typowa w samochodach luksusowych. Nowy napęd na cztery koła opracowany przez Suzuki zapewnia doskonałą trakcję nawet przy złej pogodzie i śliskiej nawierzchni, a także doskonałe własności jezdne przy pokonywaniu zakrętów. Napęd na cztery koła włącza się wybierając funkcję AWD przyciskiem na tablicy rozdzielczej, a wtedy zostaje dołączony napęd na tylne koła. Podział momentu obrotowego jest zależny od kilku czynników, między innymi od poślizgu kół oraz położenia przepustnicy.