...a także dostosowuje do jego potrzeb. Co ważne, spełnia normy związane z ochroną środowiska.
Koncepcja – ekonomiczny, przyjazny środowisku
Firma Suzuki, projektując nowy model Alto, zdawała sobie sprawę z tego, że klienci są zainteresowani autami ekonomicznymi i przyjaznymi środowisku, ale też wygodnymi, praktycznymi i odznaczającymi się dobrymi osiągami.
Niewielkie wymiary (nowe Alto jest piątym i najmniejszym samochodem spośród strategicznych modeli firmy Suzuki) oraz mała masa pojazdu zapewniają doskonałe walory ekologiczne przy równie przyjaznym dla użytkownika charakterze. Jako drugi model zaplanowany do wprowadzenia w drugiej fazie światowej strategii Suzuki, ukierunkowanej na wygodę użytkownika i dostarczanie nowych rozwiązań dla zmotoryzowanych rodzin, nowe Alto, mimo niewielkiej długości, oferuje komfort i wygodę. Ponadto wzornictwo samochodu łączy sportowy wygląd o europejskiej stylizacji z doskonałą aerodynamiką. To sprawia, że nowe Alto zdecydowanie wyróżnia się w swoim segmencie.
Odbiorcami nowego modelu Suzuki są głównie mieszkańcy miast, którzy potrzebują niewielkiego, lecz stylowego auta gwarantującego przyjemność z jazdy, o doskonałych parametrach ekologicznych.
Trzydziesta rocznica wprowadzenia na rynek modelu Alto pierwszej generacji
Po przerwie w oferowaniu Alto model ten wraca na rynek w nowej formie. Od czasu udostępnienia w Japonii modelu pierwszej generacji zapewniał optymalną uniwersalność: był wykorzystywany jako drugi samochód, a jego stylizacja przemawiała zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. W roku 2009, w 30. rocznicę wprowadzenia na rynek modelu pierwszej generacji, nowe, stylowe Alto pojawiło się w salonach w Europie.
Projekt
W koncepcji produkcji nowego Alto na pierwszym miejscu postawiono oszczędność paliwa, lekkość i niewielkie wymiary zewnętrzne. Realizacja tych celów przy jednoczesnym opracowaniu atrakcyjnego wyglądu, o unikatowej stylizacji stanowiła duże wyzwanie dla zespołu projektowego.
Prace nad projektem nowego Alto, rozpoczęte w 2005 roku, były prowadzone przez zespół zlokalizowany w siedzibie firmy Suzuki w Japonii, ale wymagały również rozległych badań w Europie. Okazało się, że preferencje klientów na rynku japońskim pojazdów mini i te w europejskim segmencie małych samochodów bardzo się różnią.
Aby dokładnie poznać europejskie wymagania pod względem stylizacji, projektanci Suzuki przebywali w Paryżu i Mediolanie, gdzie obserwowali najnowsze techniki projektowe i wykonali wiele szkiców. To pozwoliło im skonstruować mały samochód, który zwracałby uwagę na europejskich ulicach świeżym, charakterystycznym wyglądem. Badania te stanowiły podstawę późniejszych faz pracy nad projektem nowego Alto.
Wygląd
Masywna, wyraźnie zaznaczona kratownica wlotu powietrza oraz duże reflektory w oryginalnym kształcie nadają przedniej części nowego Alto sportowy charakter. Nieco wypukła maska samochodu o wyprofilowanym zarysie podkreśla ogólne wrażenie krągłości. Reflektory przeciwmgłowe o sportowym designie nie tylko świetnie się prezentują, ale także poprawiają widoczność w złych warunkach atmosferycznych.
W linii nadwozia oraz kształcie detali, takich jak lusterka zewnętrzne, widać niezwykłą dbałość o wydajność aerodynamiczną, czego dopełnieniem są spojlery optymalizujące przepływ powietrza i deflektory kół. Dzięki temu uzyskano doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący jedynie 0,3, który pozwala zredukować zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
W tylnej części Alto uwagę zwracają wyraźnie zaznaczone kontury oraz trapezoidalna szyba tylna. Duży zderzak tylny potęguje wrażenie siły i solidności, a oryginalny układ świateł przyciąga wzrok.
Nowe Alto ma długość całkowitą 3500 mm, szerokość – 1600 mm, wysokość – 1470 mm i rozstaw osi – 2360 mm. Rozstaw kół przednich wynosi 1405 mm, tylnych – 1400 mm, minimalny prześwit pod pojazdem to 150 mm.
Firma Suzuki opowiada się za promocją ekologicznego stylu życia. W związku z tym zaprojektowano cztery nowe kolory Alto inspirowane naturą: Fortune Rose Pearl Metallic (zainspirowany różami), Paradise Blue Pearl Metallic (zainspirowany morzem), Desert Brown Metallic (zainspirowany ziemią) i Healing Green Pearl Metallic (zainspirowany lasem). Każdy z nich przyciąga wzrok i ożywia miejskie ulice. Nadwozie nie zawiera elementów w kolorze czarnym, dlatego pod każdym kątem wygląda atrakcyjnie kolorystycznie.
Wygoda i praktyczność
We wnętrzu kabiny najwięcej miejsca przypada na przednie siedzenia, ale samochodem może wygodnie podróżować również czworo dorosłych pasażerów. Przednie siedzenia, wyposażone w zintegrowane zagłówki, zasadniczo zbudowano na takich samych ramach jak w modelach Swift i SX4.
Zapewniają dobre, komfortowe podparcie ciała pasażera, a ich kształt maksymalnie ogranicza zmęczenie nawet podczas długich podróży. Konstrukcja umożliwia przesuwania foteli o 240 mm (w odstępach 10 mm). Fotel kierowcy ma wbudowaną regulację wysokości, co pozwala na dostosowanie go do osób niskich. Tylne siedzenie jest wystarczająco duże dla dwojga dorosłych pasażerów. Nowa wersja Alto ma czworo drzwi, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie pasażerom siedzącym z tyłu.
Wszystkie siedzenia pokryto materiałową tapicerką w dwóch odcieniach szarości ze srebrnym wzorem w kształcie liścia. Tkanina, którą pokryto oparcia foteli przednich, zawiera akcent w kolorze różowym lub srebrnym, w zależności od barwy nadwozia.
Deska rozdzielcza odznacza się sportowym i stylowym wyglądem oraz funkcjonalnością. Dynamiczne formy połączono z łagodnymi krzywiznami i wzornictwem w dwóch odcieniach szarości, jasnym i ciemnym – dzięki temu deska ma elegancki, płaski wygląd o płynnych liniach, co nadaje autu sportowy charakter.
Główny element zestawu wskaźników to duży, czytelny jednotarczowy szybkościomierz zawierający wyświetlacz ciekłokrystaliczny, który pokazuje wskazania licznika przebiegu zarówno całkowitego, jak i dziennego, wskaźnik zużycia paliwa oraz zegar. W wersjach o wzbogaconym wyposażeniu dostępny jest obrotomierz o sportowym wyglądzie przypominający wskaźniki motocykli Suzuki.
Przyrządy do sterowania klimatyzacją oraz pozostałe tarcze i przełączniki zaprojektowano i rozmieszczono z uwzględnieniem łatwości dostępu i obsługi. Umieszczone na szczycie konsoli centralnej szczeliny wentylacyjne pozwalają w pełni wykorzystać funkcje klimatyzacji. Wykończenie drzwi nawiązuje do projektu i kolorystyki deski rozdzielczej: jest w dwóch odcieniach szarości (jasnym i ciemnym) ze srebrnymi akcentami.
Podręczne schowki do przechowywania drobnych przedmiotów ulokowano w całej kabinie. W przednich drzwiach znajduje się kieszeń o głębokości 300 mm i wymiarach otworu 240 mm x 20 mm, dość duża, aby zmieścić atlas drogowy formatu A4. Na desce rozdzielczej przewidziano dwa uchwyty na napoje (każdy z nich mieści butelkę o pojemności 500 ml lub wąską puszkę), kieszeń idealną na torebkę, czapkę, mapy czy inne niewielkie przedmioty, szufladę na pięć płyt CD oraz podświetlaną tacę idealną na odtwarzacz MP3, kompaktowy aparat fotograficzny lub dokumenty.
Ponadto w tylnych drzwiach umieszczono kieszenie, w których są uchwyty na półlitrowe butelki.
Mimo niewielkich wymiarów zewnętrznych za tylnymi siedzeniami nowego Alto znajduje się pojemna przestrzeń bagażowa (129 litrów - Pomiar metodą VDA. Na poszczególnych rynkach mogą obowiązywać inne dane.). Po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się ona do 367 litrów*. Podłoga jest prawie płaska. Tylne siedzenia można z łatwością złożyć jednym ruchem. Nie trzeba demontować tylnych zagłówków, nawet jeśli przednie fotele są odsunięte maksymalnie do tyłu. Tylne siedzenie jest podzielone w proporcji pół na pół, aby zapewnić większą elastyczność przy przewozie bagażu.
Silnik i układ przeniesienia napędu
Nowe Alto jest napędzane 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 litra, który był już z powodzeniem stosowany w modelu Splash. Jednostka ta ma lekką, kompaktową konstrukcję i odznacza się niskim współczynnikiem tarcia. Maksymalna moc wyjściowa wynosi 50 kW (68 KM) z największym momentem obrotowym równym 90 Nm. Zużycie paliwa wynosi tylko 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast emisja dwutlenku węgla jedynie 103 g/km. Konstrukcja silnika świadczy o dużym doświadczeniu inżynierów Suzuki w budowaniu silników 3-cylindrowych, dzięki czemu nowe Alto spełnia normę emisji spalin Euro 5. Standardowo stosowane są 5biegowa skrzynia ręczna lub 4biegowa przekładnia automatyczna (bardzo rzadko wykorzystywana w samochodach z silnikiem o pojemności 1,0 l).
Zawieszenie
Przednie zawieszenie z kolumnami MacPherson oraz duża rama zawieszenia o wysokiej sztywności w połączeniu ze wzmocnionymi punktami mocowania kolumn zapewnia doskonałe prowadzenie pojazdu. W celu pełnego wykorzystania zalet konstrukcji zawieszenia stabilizator przymocowano bezpośrednio do kolumn, co poprawia zarówno prowadzenie samochodu, jak i komfort jazdy.
Wysoka sztywność konstrukcji przedniego zawieszenia tłumi także wibracje oraz hałas w kabinie. W tylnym zawieszeniu wykorzystano oryginalny projekt firmy Suzuki, czyli trójwahaczową, sztywną oś z wieloma udoskonaleniami zastosowanymi w nowym Alto. Drążki poprzeczne są sztywno mocowane i dłuższe, zwiększając sztywność zawieszenia. Punkty mocowania wahaczy wleczonych wzmocniono, aby zapewnić doskonałą stabilność i szybkie reakcje samochodu podczas jazdy z dużą prędkością.
Optymalny kąt zbieżności kół przyczynia się do zachowania stabilności podczas szybkiej jazdy.
W wyniku licznych testów drogowych przeprowadzonych na europejskich szosach sprężyny śrubowe i amortyzatory zestrojono tak, aby zapewnić optymalną stabilność jazdy. Celem inżynierów Suzuki było uzyskanie ustawień odpowiednich dla jazdy w ruchu miejskim. Dzięki temu kierowca nowego Alto może skorzystać z szybkich reakcji samochodu na ruchy kierownicy, łagodnych skrętów, uczucia lekkości sterowania oraz skutecznego tłumienia wstrząsów i wibracji. Cechy te uzyskano dzięki doświadczeniu firmy Suzuki zdobytemu poprzez udział w sportach motorowych.
Hamulce
Przednie hamulce tarczowe o dużej średnicy i hamulce bębnowe z tyłu zapewniają niezawodne hamowanie w każdych warunkach. Pedał hamulca ma krótki skok, co daje wrażenie hamulców sportowych. Funkcja wspomagania hamowania z wykorzystaniem czujnika ciśnienia płynu (w wersjach wyposażonych w ESP®*, Electronic Stability Program) lub czujnika pedału gazu (w wersjach bez ESP®*) przyczynia się do osiągnięcia maksymalnej skuteczności hamulców w sytuacjach krytycznych. Standardowe wyposażenie obejmuje system zapobiegania blokowaniu kół (ABS) oraz elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania (EBD).
Opony
Specjalnie zaprojektowane opony o średnicy 14 cali mają cechy twardej mieszanki gumy, zapewniającej niski opór toczenia, a także gumy miękkiej, umożliwiającej dobrą przyczepność opony. Gwarantuje to znaczną oszczędność paliwa przy wysokiej jakości prowadzenia pojazdu i hamowania. Dzięki stosunkowo wysokiemu ciśnieniu stosowanemu w oponach poziom emisji CO2 w nowym Alto jest o 1,7% niższy w porównaniu z modelami o standardowym ciśnieniu ogumienia.
Zwrotność
Minimalny promień zawracania nowego Alto wynosi zaledwie 4,5 metra, w związku z czym wykonywanie manewrów, takich jak parkowanie, jest łatwe nawet w ograniczonej przestrzeni.
Bezpieczeństwo i ochrona środowiska
Nowe Alto może być wyposażone w układ Electronic Stability Program (ESP®*), który reguluje osiągi silnika, a w razie potrzeby uruchamia hamulce podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania. Pozwala to kierowcy uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.
W razie wypadku nadwozie nowego Alto wykorzystuje koncepcję Suzuki o nazwie Total Effective Control Technology (TECT) obejmującą strefy kontrolowanego zgniotu, która pochłania energię zderzenia, ramy zawieszenia zbudowanej tak, aby rozpraszała energię jak najdalej od osób podróżujących samochodem, oraz solidnej, sztywnej konstrukcji kabiny.
Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażono w napinacze oraz ograniczniki siły napięcia zwiększające ich skuteczność. Napinacze poprawiają zabezpieczenie pasażerów, natychmiast naprężając pasy w pierwszej fazie kolizji czołowej. Ograniczniki natomiast zmniejszają napięcie pasów w kontrolowany sposób, aby zminimalizować niebezpieczeństwo obrażeń klatki piersiowej.
Poduszki (przednie i boczne) oraz kurtyny powietrzne redukują skutki zderzenia, zmniejszając ryzyko poważnych obrażeń, a pochłaniające energię materiały wnętrza zapewniają dodatkową ochronę głowy.
Tylne siedzenia wyposażono w dwa znormalizowane mocowania fotelika dziecięcego typu ISOFIX. Przednią część nadwozia nowego Alto zaprojektowano tak, aby zminimalizować obrażenia w przypadku ewentualnej kolizji z pieszym.