Faworytka opinii publicznej, nazwa "Milano", została wybrana, aby oddać hołd miastu, w którym w 1910 roku rozpoczęła się historia Alfy Romeo. To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo pytała opinię publiczną o wybór nazwy samochodu. Poprzednio miało to miejsce w 1966 roku, kiedy to opinia publiczna wybrała dla modelu Spider 1600 nazwę Duetto.
„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że ten epizod pozostanie zapisany w historii marki. To wielka odpowiedzialność, ale jednocześnie ekscytujący moment. Wybór nowej nazwy, Alfa Romeo Junior, jest całkowicie naturalny, ponieważ jest ona silnie związana z historią marki i od samego początku nazwa ta należała do naszych ulubionych. Jako zespół decydujemy się po raz kolejny dzielić naszą pasją do Marki i uczynić produkt i naszych klientów priorytetem. Zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy, chociaż wiemy, że nie jesteśmy do tego zobowiązani, ponieważ chcemy zachować pozytywne emocje, które zawsze wzbudzały nasze produkty i uniknąć wszelkiego rodzaju kontrowersji. Zainteresowanie jakie wzbudził w ciągu ostatnich kilku dni nasz nowy, sportowy kompakt jest ogromne. Zanotowaliśmy bezprecedensową liczbę odwiedzin na stronie konfiguratora online, co spowodowało awarię strony internetowej trwającą kilka godzin”. - powiedział Jean-Philippe Imparato – dyrektor generalny marki Alfa Romeo
Pomimo tego, że marka Alfa Romeo uważa, że nazwa spełnia wszystkie wymogi prawne, a także mając na uwadze fakt, że aktualnie istnieją znacznie ważniejsze kwestie niż nazwa nowego samochodu, Alfa Romeo postanowiła zmienić nazwę z "Milano” na "Alfa Romeo Junior” w duchu propagowania wzajemnego zrozumienia.
Zespół Alfy Romeo pragnie podziękować opinii publicznej za ogromną ilość pozytywnych opinii, włoskiej sieci dealerskiej za wsparcie, dziennikarzom za ogromne zainteresowanie nowym samochodem, a rządowi za darmową reklamę wywołaną tą debatą.
„Alfa Romeo to marka wyjątkowa, która wita każdego i wzbudza pasję oraz pozytywne emocje. Widzę to wyraźnie, gdy patrzę w oczy naszym klientom, którzy przychodzą oglądać, testować, kupować i odbierać samochody Alfa Romeo w naszych salonach sprzedaży. Dlatego też cieszymy się z decyzji podjętej przez markę o zmianie nazwy samochodu z Milano na Alfa Romeo Junior w świetle ostatnich wiadomości, które mogą wpłynąć na entuzjazm i ogromne zainteresowanie, jakim nowy model cieszy się wśród naszych klientów. Alfa Romeo Junior, podobnie jak Milano, to piękne nazwy, które mają swoje korzenie w niezwykle bogatej historii Marki. To nie przypadek, że od razu znalazły się wśród faworytów publiczności.” - powiedział Stefano Odorici – Prezes Włoskiego Stowarzyszenia Dealerów marki Alfa Romeo
Pochodzenie nazwy "Alfa Romeo Junior"
Po sukcesie modelu Giulia i jej wersji coupé Giulia Sprint GT, zaprojektowanej przez słynnego Giugiaro dla Bertone, marka Alfa Romeo postawiła sobie za cel przyciągnięcie młodszej, nowej klienteli poszukującej błyskotliwego, ekskluzywnego samochodu, którego zakup i eksploatacja nie zrujnują domowego budżetu. 26 września 1966 roku w Balocco zaprezentowano model GT 1300 Junior, który mimo, że nie miał słowa „Giulia” w nazwie, stał się liderem nowej generacji Alfy Romeo. Rzeczywiście, podobne wersje z gamy Spider będą również utożsamiane z modelem Junior.
Główna zmiana mechaniczna polegała na zastosowaniu silnika z dwoma wałkami rozrządu o pojemności skokowej 1290 cm3, który - dzięki pojedynczemu układowi zasilania i nowemu rozrządowi - generował moc 89 KM i osiągał maksymalną prędkość ponad 170 km/h, tylko nieznacznie niższą niż model z silnikiem 1600. Ponadto, GT 1300 Junior zapewniała wysokie osiągi a także wyjątkową przyjemność czerpaną z jazdy. Nadwozie zostało również odświeżone, oferując specjalne i bardziej młodzieńcze wykończenie.
Ze sprzedażą ponad 92 000 egzemplarzy, Alfa GT 1300 Junior szybko stała się bestsellerem w swojej gamie i prawdziwym symbolem statusu epoki.