Należący do klasy pojazdów kompaktowych Alfa Romeo 147 miał swą premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Turynie w 2000 roku. Zastąpił "starzejące się" modele 145 i 146.
Podwozie oparto na większym modelu 156 saloon, dodając znacznie agresywniejsze nadwozie oraz bardziej dynamiczną i charakterystyczną bryłę. Model 147 od samego początku zbierał pochwały za ciekawą stylistykę i już w następnym, 2001 roku zyskał tytuł European Car of the Year. Do dziś z resztą uchodzi za jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie. Wnętrze pojazdu jest równie niepowtarzalne jak jego karoseria dając tym samym kierowcy poczucie pewnej niezależności, odmienności i poczucie własnego stylu.
W roku 2002 miłośnicy Alfy doczekali się też wersji sportowej 147 GTA z silnikiem 3.2 V6 o mocy 250 koni mechanicznych, który rozwijał prędkość do 246 km/h.
W 2004 roku 147-ka przeszła modernizację, zmieniono linię nadwozia tak, aby bardziej przypominała nowy model 159.
W 2006 powstała wersja 1.9 JTD Q2, z przednim samoblokującym mechanizmem różnicowym typu Torsen, rozdzielającym moment obrotowy na przednie koła napędzające w sposób dynamiczny i ciągły w zależności od warunków jazdy i nawierzchni drogi.