Należąca do klasy średniej Alfa Romeo 156 produkowana była od roku 1997 jako następca modelu 155. Limuzyna ta zyskała wiele wyróżnień, w 1998 roku zyskała prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku, była także wielokrotnie nagradzana przez europejskie czasopisma branżowe.
Czterodrzwiowe, bardzo dynamiczne nadwozie odznacza się agresywnym, a zarazem eleganckim wyglądem. W miarę przestronne wnętrze przeznaczone zostało dla pięciu osób, jednak wystarczający komfort oferują głównie przednie siedzenia.
Samochód występował początkowo jako rodzinny sedan. W 2000 roku dodano do oferty bardziej praktyczne kombi o nazwie Sportwagon. W 2002 roku powstały 156 GTA i Sportwagon GTA, o mocy 250 KM, z obniżonym i usztywnionym zawieszeniem, wyrazistą sylwetką i wykończonym skóra wnętrzem. Ich produkcji zaprzestano w roku 2005 ze względu na niezadowalającą sprzedaż i zbliżającą się premierę modelu 159.
W 2003 roku Alfa Romeo 156 przeszła face lifting w wykonaniu Giorgetto Giugaro. W 2004 na niektórych rynkach pojawiła się wersja Q4 Crosswagon z napędem na cztery koła. Produkcji sedana zaprzestano w 2005 roku, reszta modeli została wycofana w roku 2006.