W celu zdobycia klientów preferujących auta sportowe lecz funkcjonalne firma Alfa Romeo stworzyła model 156 Sportwagon, czyli wersję kombi znanego doskonale auta. W samochodzie tym długość i szerokość pozostały bez zmian, dodano po prostu pojemniejszą przestrzeń bagażową.
Mimo tego jednak bryła auta nie straciła wcale na atrakcyjności a nawet niektórym może przypaść do gustu bardziej niż limuzyny. Bagażnik nie jest wprawdzie zbytnio okazały (360 l.) ale za to bardzo dobrze przemyślany. Zadbano o płaską podłogę, zaczepy do mocowania ładunków i praktyczne schowki. Wnętrze w zasadzie nie różni się od tego, jakim dysponuje sedan. Nie jest ono ani ciasne ani źle wykonane, wręcz przeciwnie, wywiera bardzo pozytywne wrażenie.
Bardzo interesująca jest stylistyka deski rozdzielczej, która wyposażona została w ciekawe okrągłe wskaźniki o białych tarczach.
Bardzo bogata jest oferta silnikowa wersji Sportwagon, która obejmuje aż cztery jednostki benzynowe: 1,6 (120 KM), 1,8 (144 KM), 2,0 (155 KM), 2,5 V6 (190 KM) oraz dwa turbodiesele 1,9 (105 KM) i 2,4 (136 KM).
Trzy pierwsze silniki to typowe dla Alfy szesnastozaworowe Twin Spark. Silniki wysokoprężne zasilane są przez wielopunktowy wtryska paliwa. Wszystkie motory zapewniają dobrą dynamikę, szczególnie dotyczy to tych, zasilanym paliwem bezołowiowym.
Bardzo duży nacisk konstruktorzy Alfy położyli na bezpieczeństwo jadących, których chronią: dwie poduszki czołowe, dwie boczne i kurtyny powietrzne oraz regulowane na wysokość pasy bezwładnościowe z napinaczami. Odpowiednia jest także konstrukcja nadwozia, które posiada strefy kontrolowanego zgniotu i wzmocnienia boczne, dzięki czemu przedział pasażerski jest bardzo sztywny.