Gregory Guillaume, wiceprezes ds. designu w Kia Motors Europe, który nadzorował powstanie nowej rodziny Ceed, powiedział „Od początku zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że będziemy chcieli godnie zastąpić trzydrzwiowego hatchbacka o nazwie pro_ceed. To było ogromne wyzwanie. Dopiero gdy pracowaliśmy nad nowym ProCeedem dotarło do nas, że w rodzinie nowego Ceeda jest miejsce na czwarty model. Tak powstała Kia XCeed. Jej wyjątkowość polega na tym, że początkowo nie mieliśmy w planach crossovera”.
Dynamiczny, miejski crossover jako alternatywa dla klasycznych SUV-ów
Stylowa, wyrazista i nowoczesna – nowa Kia XCeed prezentuje się bardziej atletycznie niż jej wysocy rywale. Nowy crossover oferuje też coś zupełnie innego niż pozostałe modele z rodziny Ceed. Nie tylko dlatego, że jedynymi wspólnymi elementami nadwozia, które zostały wykorzystane z pięciodrzwiowego hatchback są przednie drzwi.
KIA XCeed
Laurent Boulay, dyrektor generalny ds. designu nadwozi w Kia Motors Europe, powiedział: „Dzięki nowej rodzinie Ceed udało nam się stworzyć cztery różne samochody, z których każdy spełnia określone potrzeby i wygląda inaczej. Kia XCeed najbardziej wyróżnia się na tle rodzeństwa z uwagi na podwyższone nadwozie i wyższą pozycję za kierownicą”.
Sylwetka Kia XCeed, z kabiną mocno przesunięta do tyłu i z mocno pochyloną pokrywą bagażnika, przypomina sylwetki samochodów typu coupé. Także dlatego, że XCeed ma stosunkowo długą pokrywę silnika. Przy identycznym rozstawie osi, jak w pozostałych modelach z rodziny Ceed, wynoszącym 2650 mm, Kia XCeed ma dłuższy przedni i tylny zwis niż w pięciodrzwiowym hatchbacku o – odpowiednio – 25 mm z przodu (do 905 mm) i 60 mm z tyłu (do 840 mm). Mocno pochylona pokrywa bagażnika i o 60 mm wyżej niż w hatchbacku znajdująca się jego krawędź wpływają na poprawę estetyki wyglądu crossovera.
KIA XCeed
Zwiększone – prześwit i wysokość nadwozia sprawiają, że XCeed prezentuje się równie solidnie, jak inne SUV-y marki Kia, które cieszą się dużą popularnością. Prześwit XCeeda wynosi 172 mm przy kołach 16-calowych i 184 mm przy 18-calowych, czyli o 42 mm więcej w porównaniu z prześwitem pięciodrzwiowego hatchbacka. Nakładki na nadkolach i progach oraz srebrne relingi dachowe nadają autu bardziej wyrazistego i typowego dla klasycznych SUV-ów wyglądu, który podkreśla również metalizowana płyta w tylnym zderzaku.
Laurent Boulay dodaje: „XCeed jest podwyższony, ale nie jest SUV-em. Oferuje wysoką pozycję za kierownicą, ale z wyglądu bardziej przypomina coupé. To auto dla osób, które – szczególnie w mieście – nie potrzebują wielkiego, klasycznego SUV-a”.
Podwyższona pozycja za kierownicą oraz bardziej sportowe właściwości jezdne
Wnętrze Kia XCeed przypomina kabiny pozostałych modeli z rodziny Ceed, z konsolą środkową delikatnie zwróconą w stronę kierowcy. Różnica polega na pozycji za kierownicą – jednocześnie niższej niż w klasycznych wyższych SUV-ach i wyższej, z uwagi na większy prześwit crossovera, niż w hatchbacku. Dzięki temu Kia XCeed oferuje bardziej sportową pozycję za kierownicą niż w typowych SUV-ach, która zapewnia lepszą widoczność do przodu.
KIA XCeed
„Myślę, że kierowcy będą zadowoleni z prowadzenia nowej Kia XCeed” – powiedział Ralph Kluge, dyrektor generalny ds. designu wnętrz w Kia Motors Europe, który zaprojektował kabinę Ceeda nowej generacji. „XCeed oferuje kierowcom sportową pozycję do jazdy w połączeniu z podwyższonym umiejscowieniem fotela” – dodał.
Podobnie jak w pozostałych modelach z rodziny Ceed, dotykowy ekran systemu multimedialnego znajduje się wysoko na desce rozdzielczej i na jednej wysokości z zegarami, co ułatwia jednoczesne kontrolowanie informacji na obydwu wyświetlaczach. W dolnej części konsoli środkowej znajdują się przyciski i pokrętła do sterowania głośnością, ogrzewaniem i wentylacją. Ergonomiczne rozmieszczenie wszystkich elementów sterowania umożliwia szybką zmianę ustawień niemal bez odrywania wzroku od drogi.
Wraz z pojawieniem się XCeeda Kia wprowadza do swoich modeli napędzanych silnikami spalinowymi cyfrowy zestaw wskaźników z 12,3-calowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości. Nowością wśród modeli z rodziny Ceed jest również ekran dotykowy systemu multimedialnego o przekątnej 10,25 cala z nawigacją i systemem UVO Connect.
KIA XCeed
„Cyfrowy zestaw wskaźników w Kia XCeed i duży ekran dotykowy systemu multimedialnego wprowadzają Ceeda do świata współczesnych multimediów” – mówi Kluge. „Obydwa ekrany razem umożliwiają lepsze prezentowanie informacji dla kierowcy i pasażerów” – dodaje.
Młodzieńczy charakter
Ważną rolę w wydobyciu tego, co najlepsze w stylistyce Kia XCeed odgrywają kolory. Podobnie jak pozostałe modele z rodziny Ceed, crossover jest dostępny w 12 kolorach nadwozia. Nowy, żywy kolor – Quantum Yellow – jest zarezerwowany wyłącznie dla nabywców XCeeda.
Barbara Scheffler, odpowiedzialna za kolorystykę i wykończenie wnętrz w Kia Motors Europe, powiedziała: „Dla mnie ważne jest, aby zaoferować coś na co inni nie mają odwagi. Kolor Quantum Yellow jest tego idealnym odzwierciedleniem. Hasła marki Kia, które brzmi „The Power to Surpise” również”.
Na potrzeby Kia XCeed zarezerwowano także pakiet elementów wykończenia wnętrza w kolorze żółtym – z czarną tapicerką siedzeń, z którą kontrastują żółte szwy na fotelach i drzwiach oraz z detalami lakierowanymi na wysoki połysk w kolorze czarnym i żółtym.
Uruchomienie produkcji zaprojektowanego w Europie nowego XCeed zbliża się wielkimi krokami i ma nastąpić już w połowie sierpnia. Miesiąc później pierwsze egzemplarze trafią do polskich salonów. Specyfikacja wyposażenia i cennik Kia XCeed zostaną ogłoszone na początku września.