Kia Rio to samochód miejski segmentu B produkowany od 1999 roku, który został wprowadzony na rynek europejski w połowie 2000 roku w miejsce modelu Kia Pride pierwszej generacji.
Pierwsza Kia Rio była oparta na tej samej płycie podłogowej, co Hyundai Accent i na początku była dostępna w Europie tylko jako 5-drzwiowe kombi, chociaż producent uparcie nazywał to auto hatchbackiem. Rok później w 2001 roku pojawiła się w sprzedaży również 4-drzwiowa wersja sedan. O ile pierwsza odsłona modelu prawie (segment B+) zaliczana była do klasy kompaktowej, o tyle już drugą generację możemy przypisać do kategorii samochodów małych.
I generacja (1999-2005)
Kia Rio pierwszej generacji występowała jako czterodrzwiowy sedan lub pięciodrzwiowe, raczej małe kombi wielkości Skody Fabii Combi. Do wyposażenia seryjnego modelu Kia Rio należą m.in. system ESP, ABS, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu, poduszki boczne i elektrycznie podnoszone szyby. Pomimo kilku zalet, z których najistotniejszą jest cena, auto nie cieszyło się zbytnią popularnością.
W październiku 2002 roku Rio przeszło niewielki lifting, który obejmował modernizację silników oraz zmiany w nadwoziu z przodu oraz z tyłu. Auto otrzymało ulepszone podwozie i wygodniejsze siedzenia. Pomarańczowe osłony kierunkowskazów zostały zastąpione białymi w październiku 2003 roku.
Gama silników modelu obejmowała jednostkę benzynową o pojemności 1,3 litra o mocy 75 KM (82 KM po liftingu), nieco większy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 98 KM (97 KM po liftingu). W latach 2003-2005 montowano również motor o pojemności 1,6 litra i mocy 106 KM, ale ta wersja nie była raczej dostępna w Europie. Przez cały czas sprzedaży modelu pierwszej generacji do wyboru była też pięciobiegowa skrzynia manualna lub czterobiegowy automat F4A-EL.
II generacja (2005-2011)
Kia Rio drugiej generacji weszła na rynek europejski w lipcu 2005 roku, a wraz z nią w miejsce kombi pojawił się 5-drzwiowy hatchback. Auto było wyraźnie krótsze (o 25 cm), ale w segmencie samochodów małych było w tym momencie pojazdem najdłuższym. W kwietniu 2010 roku nastąpiła niewielka optyczna aktualizacja modelu.
Gama silników tej generacji obejmuje silnik wysokoprężny 1,5 CRDi oraz silniki benzynowe o pojemności 1,4 litra występujące w dwóch wersjach o mocy 75 lub 97 KM, a także benzynową jednostkę CVVT o pojemności 1,6 litra. Wszystkie certyfikowane zgodnie z normą Euro 4.
Z początkiem 2006 roku w ofercie pojawiła się Kia Rio Sport. Pod maskę wersji Sport trafiły do wyboru 2 silniki. Pierwszy z nich to 16-zaworowy silnik benzynowy DOHC o pojemności 1,6 litra, mocy maksymalnej 112KM (82,4 kW) przy 6000 obr/min i momencie obrotowym – 146 Nm przy 4500 obr/min. Drugi to wysokoprężny silnik 1.5 CRDi wyposażony w system wtrysku common rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT (Variable Geometry Turbocharger). Jego moc maksymalna wynosi 110 KM (80kW) a moment obrotowy 235 Nm przy zaledwie 2000 obr/min.
Wiosną 2007 roku jako efekt pracy otwartego pod koniec 2005 roku ośrodka badawczego Technologii Ekologicznych Hyundai-Kia (ETRC) koreański producent zaprezentował model Kia Rio Hybrid wyposażony w silnik benzynowy Alpha II z układem zmiennych faz rozrządu CVVT, który dostarcza moc rzędu 90 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 126 Nm.
III generacja (2011-2017)
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie na początku marca 2011 roku Kia zaprezentowała model Kia Rio trzeciej generacji, z którą do oferty dołączyła również 3-drzwiowa wersja hatchback. Oprócz zupełnie nowego wyglądu, zgodnego z bieżącym obliczem marki Kia, w ofercie pojawił się silnik wysokoprężny o pojemności 1,1 litra i mocy 75 KM o standardowym zużyciu paliwa rzędu 3,2 l / 100 km. Był to w tym momencie najlepszy wynik w samochodach produkowanych seryjnie.
Ofertę uzupełniły przeznaczony głównie na rynek europejski silnik benzynowy o pojemności 1,25 litra i mocy 86 KM, również benzynowy motor o pojemności 1,4 litra i mocy 109 KM oraz kolejny silnik wysokoprężny o pojemności 1,4 litra i mocy 90 KM.
W 2011 roku podczas targów SEMA w Las Vegas zaprezentowano wyścigową wersję 5-drzwiowego modelu w wersji Kia Rio "B-Spec", która została przygotowana przez Kinetic Motorsport z myślą o amerykańskich seriach wyścigowych.
IV generacja (2017-)
W 2016 roku podczas autosalonu w Paryżu Kia zaprezentowała czwartą odsłonę modelu Rio. Oferowany na rynku europejskim wyłącznie w nadwoziu hatchback, jest o 15 mm dłuższy, o 5 mm szerszy i o 5 mm krótszy niż jego poprzednik.
Podczas serii testów zderzeniowych przeprowadzanych w 2017 roku przez Euro NCAP, podstawowa wersja Rio, analogicznie jak model Kia Stonic, otrzymała 3 gwiazdki na 5 możliwych, natomiast wersja z opcjonalnym pakietem bezpieczeństwa otrzymała już komplet 5 gwiazdek.
26 maja 2020 roku Kia Motors zaprezentowała model Rio czwartej generacji po faceliftingu. Nowa odsłona gamy silnikowej Kia Rio obejmuje pierwszy w autach tej marki układ hybrydowy z instalacją o napięciu 48 V z benzynową jednostką napędową, współpracującą z mechaniczną skrzynią biegów i wyposażoną w sprzęgło sterowane elektrycznie ("clutch-by-wire").