Nowa Kia Rio

Nowa Kia Rio01.09.2011
Czwarta już generacja modelu Kia Rio, która miała światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2011, w zamyśle producenta ma za zadanie wstrząsnąć segmentem samochodów kompaktowych ...

...i zintensyfikować wzrost sprzedaży marki Kia w Europie. Oprócz atrakcyjnego wyglądu, odpowiadającego na estetyczne potrzeby kierowców, nowa Kia Rio wykorzystuje szereg przodujących rozwiązań proekologicznych i obniżających koszty eksploatacji.

Nowa Kia Rio 1 Emisja CO2 gamy tego modelu rozpoczyna się już na poziomie 85 g/km. Ten wynik sprawia, że najbardziej przyjazna ekologicznie wersja nowego modelu Kia, Rio EcoDynamics, wyprzedza wszystkich innych przedstawicieli segmentu B, sprzedawanych obecnie w Europie. Ze względu jednak na brak polityki proekologicznej w Polsce auta z rozwiązaniami EcoDynamics nie będą na razie na naszym rynku oferowane.

Nowy model jest dłuższy, szerszy i niższy, a jego rozstaw osi został wydłużony o 70 mm, co znacznie zwiększa przestrzeń dostępną dla pasażerów i na bagaż. Dzięki całkowitej wysokości 1455 mm, nowe Rio ma jedną z najniżej poprowadzonych linii dachu w europejskiej gamie modeli tej marki, co podkreśla jego wyrazistą sylwetkę.

Aby obniżyć zużycie paliwa i pomóc osiągnąć przodujący w tej klasie poziom emisji, inżynierowie firmy Kia zrealizowali zakrojony na szeroką skalę program obniżania wagi licznych komponentów. W rezultacie nowe Rio nie jest cięższe niż generacja, którą zastępuje, choć jest samochodem znacznie większym i oferuje dodatkowe wyposażenie, opcje i właściwości.

Nowe Rio dostępne będzie w Europie w dwóch wersjach nadwozia: 5-drzwiowej i 3-drzwiowej. Wersja 5-drzwiowa dostępna będzie w Polsce w sprzedaży od września. Od września będzie można również składać zamówienia na wersję 3-drzwiową jednak realizacja tych zamówień nastąpi pod koniec pierwszego kwartału roku 2012. Prognozowany plan sprzedaży nowego Rio w Polsce na rok 2012 to 1600 szt. Obie odmiany będą produkowane wyłącznie w zakładzie Kia w Sohari w Korei.

Nowa Kia Rio 2 Stylizacja i design
Luksusowy wygląd dwóch hatchbacków Nowa generacja Rio to całkowite odejście od poprzednika, doskonale wpisujące się w odnowioną rodzinę samochodów Kia. Z przodu samochód prezentuje swoją własną, unikatową interpretację charakterystycznej dla marki osłony chłodnicy, zintegrowaną z przednimi reflektorami.

Z boku odpowiednia proporcja szyb do karoserii wraz z pochylonym do przodu, klinowatym kształtem pojazdu i niską linią dachu tworzą dynamiczną, sportową sylwetkę, podobnie jak miało to miejsce np. w przypadku nowego Picanto. Model podkreśla też związek z większym Sportage mocnym i stabilnym tyłem, wysoko poprowadzonymi nadkolami i ostrym kątem tylnej szyby.

Rio dostępne będzie w 10 kolorach nadwozia: biały, czarny , jasnosrebrny, czerwony Signal, beżowy Fresh, niebieski Electronic, niebieski Deep, brązowy Wendy, grafitowy i żółty Carmel.

Komfort i wygoda
Podobnie jak w innych, niedawno wprowadzonych, modelach marki Kia, zachowano charakterystyczny układu wnętrza – z trzywskaźnikowym zestawem zegarów i precyzyjną grafiką instrumentów o wysokiej funkcjonalności. Poziomy układ deski rozdzielczej podkreśla wrażenie szerokości i przestrzeni. Nowością są przełączniki na konsoli środkowej, zgrabnie zintegrowane z ogrzewaniem i sterujące różnymi dodatkowymi funkcjami. W zależności od wersji wyposażenia klienci mają do wyboru trzy kolory wnętrza– brązowy, czarny i pustynny beżowy.

To pierwszy model marki Kia wykorzystujący nowy i innowacyjny system audio ‘Virtual Sound’, opracowany przez specjalistów z firmy Arkamys i dostosowany specjalnie do tego modelu.

Nowa Kia Rio 3System pokonuje akustyczne ograniczenia pojazdu, wynikające z typowego, niskiego umieszczenia głośników w panelach drzwi. Dzięki temu zapewnia głęboki, otaczający i realistyczny dźwięk. Różne tryby odtwarzania obejmują ‘Power Treble’, który zwiększa przyjemność słuchania wszystkich podróżnych poprzez podwyższenie głośności i klarowności głosu czy ‘Surround’, wykorzystujący najnowsze rozwiązania w zakresie wzmacniania sygnału.

Zgodnie ze strategią oferowania szerszego wyboru opcji, rozwiązania dostępne na rynku polskim będą obejmować: diodowe reflektory do jazdy dziennej, wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatycznym suszeniem szyb, radio z systemem RDS i odtwarzaczem CD kompatybilnym z plikami MP3, wyposażone w gniazdo AUX, iPod i USB, system głośnomówiący Bluetooth® (z układem rozpoznawanie głosowego dostępnym od grudnia 2011 roku), podgrzewane przednie fotele i kierownice. Deska rozdzielcza może być wyposażona w instalację do montażu opcjonalnego systemu nawigacji.

Kabina jest bardziej przestronna niż u poprzednika i oferuje więcej przestrzeni na bagaż. Podstawa przedniej szyby została odsunięta do przodu o 156 mm i do góry o 18 mm, rozstaw osi zwiększył się o 70 mm, a nadwozie jest szersze o 25 mm. Z przodu przestrzeń na nogi wzrosła o 45 mm, a na wysokości głowy o 8 mm.

Przestrzeń bagażowa w wersji trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej została poszerzona o 100 mm, a pojemność bagażowa to obecnie 288 litrów (o 6,6 procent więcej niż w poprzednim modelu) przy podniesionych oparciach tylnych foteli i ponad 900 litrów przy oparciach położonych. Oparcie tylnej kanapy dzieli się w proporcji 60/40, zapewniając maksymalną wszechstronność i tworząc po złożeniu niemal płaską powierzchnię.

Piętnastolitrowy schowek ulokowano na desce rozdzielczej. Kierowca i pasażerowie mają także do dyspozycji m.in. większy o 3 litry schowek w konsoli środkowej oraz kieszenie mieszczące 1,5 litrowe butelki na przednich drzwiach i półlitrowe na tylnych.

Nowa Kia Rio 4 Silniki i skrzynie biegów
Nowe Rio dostępne będzie w Polsce z trzema bardzo wydajnymi silnikami trzy- i czterocylindrowymi o mocy od 75 do 109 KM. W wielu krajach jednostka wysokoprężna jest preferowanym napędem w tym segmencie i dlatego Rio będzie dostępne z trzycylindrowym motorem 1.1 wyposażonym w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, zapewniającą moc 75KM.

Klienci, którzy wolą silnik benzynowy, mają do wyboru jednostkę 1.4 Gamma lub 1.2 Kappa. W unowocześnionym silniku ‘Gamma’ wprowadzono modyfikacje zmierzające do obniżenia tarcia oraz system zmiennych faz rozrządu CVVT w celu osiągnięcia lepszych reakcji i konkurencyjnego zużycia paliwa. Samochodom wyposażonym w silnik 1.4 przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy a osiągana prędkość maksymalna to 183 km/h .

Zaawansowana rodzina silników ‘Kappa’ jest wyposażona w zmienne fazy rozrządu (CVVT), blok z odlewanego z aluminium, przesunięty wał korbowy, bezobsługowy łańcuch rozrządu i oferujące niski poziom tarcia, zwężające się ku górze sprężyny zaworów. Rozwiązania te znacznie podwyższają wydajność i obniżają emisję spalin. Silnik 1.2 osiąga moc 85 KM.

Standardowa skrzynia zmiany biegów w wersji wysokoprężnej oraz w modelu z większym silnikiem benzynowym to sześciobiegowa przekładnia ręczna. Wersja benzynowa 1.2 jest wyposażona w przekładnię pięciobiegową. Czterobiegowa przekładnia automatyczna będzie dostępna opcjonalnie w wersji z silnikiem benzynowym 1.4.

Zawieszenie
Opracowane na podstawie poprzedniego modelu zawieszenie i układ jezdny nowego Rio zachowują dobre cechy prowadzenia tego popularnego samochodu, gwarantując jednocześnie poprawę w zakresie stabilności, jakości jazdy i dopracowania.

Nowa Kia Rio 5 Elektryczne wspomaganie zębatkowego układu kierowniczego jest obecnie wyposażone w czujnik momentu obrotowego/kąta, co chroni przed bocznym uderzeniem powietrza. Liczba obrotów wynosi 2,82, a koło kierownicy ma regulację w obu płaszczyznach.

Przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona, zamocowane na ramie pomocniczej w celu odizolowania pochodzących z drogi wstrząsów, pozostaje w dużym stopniu niezmienione, a niewielkie modyfikacje dotyczą dłuższego rozstawu osi, szerszego rozstawu kół i zmienionego rozkładu wagi nowego modelu.

Tylna oś, która ma postać zespolonej belki skrętnej (CTBA), jest sztywniejsza, co obniża podsterowność, natomiast połączenie pomiędzy wahaczami a zwrotnicami jest dwa razy mocniejsze, co zwiększa stabilność. Skok koła wzrósł o 10 mm, a udoskonalona geometria lepiej chroni przed wybojami i zapewnia dokładniejsze prowadzenie.

W Europie standardem we wszystkich modelach będzie układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami o średnicy 280 lub 256 mm z przodu i pełnymi o średnicy 262 mm z tyłu. Jego wydajność podwyższa system ABS, układ elektronicznej dystrybucji siły hamowania oraz system wspomagania nagłego hamowania.

Standardowy zestaw to stalowe felgi o średnicy 15 cali z oponami w rozmiarze 185/65 R15 o niskim oporze toczenia. Aby spełnić wymagania klientów, opcjonalnie dostępne są 15- i 16- calowe felgi z lekkich stopów z oponami o niższym profilu. Samochód jest standardowo wyposażony w dojazdowe koło zapasowe.

Nowa Kia Rio 6 Bezpieczeństwo
Aby zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych opracowana dla Rio karoseria, wykorzystuje wysokowytrzymałą stal w stopniu większym niż w modelu trzeciej generacji. Efektem jest mocniejsza konstrukcja i większa sztywność. Szczególną uwagę poświęcono wzmocnieniu bocznych belek komory silnika, bocznych belek płyty podłogowej, poprzecznych belek na poziomie podłogi łączących słupki środkowe oraz przegrodzie ukrytej pod deską rozdzielczą.

W Europie standardowe wyposażenie związane z bezpieczeństwem obejmuje sześć poduszek powietrznych (po dwie z przodu i z tyłu oraz kurtyny boczne), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC) zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas wykonywania tego manewru i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich fotelach.

Ważnym czynnikiem bezpieczeństwa na drodze jest bezpieczeństwo przechodniów. Aby obniżyć siłę uderzenia, nowy model marki Kia wykorzystuje odkształcalną maskę z elastycznymi zawiasami. Rezygnacja ze wsporników reflektorów gwarantuje lepszą deformację, a dodatkowe 70 mm strefy kontrolowanego zgniotu za belką przedniego zderzaka pomaga ograniczyć obrażenia dolnych partii nóg przechodniów w razie wypadku.

Rio wyposażone będzie w nowy system kryjący się pod nazwą ‘ESS’ (system sygnalizacji awaryjnego zatrzymania) – alarmuje on kierowców jadących z tyłu, że samochód gwałtownie hamuje. Czujniki wykrywają gwałtowne i ostre hamowanie i trzykrotnie błyskają światłami awaryjnymi, aby zaalarmować kierowców jadących z tyłu.

Źródło: Kia Motors Polska