Obydwa modele już można zamawiać. Ceny nieznacznie mniejszego i bogato wyposażonego e-Soula zaczynają się od 139.990 zł, natomiast za e-Niro trzeba zapłacić tylko o 7 tys. zł więcej.
- Kia wzbogaca gamę modeli zelektryfikowanych o dwa pojazdy czysto elektryczne: e-Soul i e-Niro
- obydwa crossovery oferują, do wyboru, dwa silniki o mocy 136 KM lub 204 KM w połączeniu z akumulatorami o pojemności – odpowiednio – 39,2 kWh lub 64 kWh
- dzięki nowym akumulatorom, które charakteryzują się o 25% większą gęstością energii w celach akumulatora oraz mocniejszym silnikom elektrycznym niż stosowane wcześniej, e-Soul i e-Niro gwarantują jednocześnie duży zasięg i znakomite osiągi
- zasięg do 452 km w wypadku e-Soula i do 455 km w wykonaniu e-Niro to zasługa sięgającego nawet 30% mniejszego zużycia energii niż ma to miejsce w wypadku najlepiej sprzedającego się dotychczas samochodu elektrycznego w Europie
- w obydwu crossoverach kierowca może korzystać z innowacyjnych technologii wspomagających odzysk i oszczędzanie energii elektrycznej, jazdę wspomagają liczne systemy asystujące oferowane w wyposażeniu seryjnym
- Niro dostępne jest od teraz w trzech wersjach ekologicznych napędów: hybrydowym, hybrydowym plug-in oraz elektrycznym
e-Soul to już trzecia generacja miejskiego crossovera marki Kia, który jako model napędzany silnikiem spalinowym debiutował w 2008 roku. Nowa Kia e-Soul jest jeszcze bardziej wyrazista niż jej poprzednicy i w Europie oferowana wyłącznie jako samochód elektryczny.
KIA e-Soul
Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający Kia Motors Europe, powiedział – „Od samego początku Soul jest pionierskim modelem nie tylko dla marki Kia, ale na rynku w ogóle. Ponad 10 lat temu zapoczątkował on segment miejskich crossoverów. Gdy pojawił się jego następca – Soul EV, był pierwszym elektrycznym crossoverem. Nowy e-Soul również wnosi sporo nowego, ponieważ w Europie jest dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym i już w podstawowej wersji zapewnia duży zasięg. Kia jest liderem rynku, jeśli chodzi o tzw. samochody zelektryfikowane. Gama modeli typu mild-hybrid, hybrydowych i hybrydowych typu plug-in stale się powiększa. Dzięki nowemu e-Soulowi udział samochodów zelektryfikowanych w sprzedaży marki Kia w Europie szybko rośnie”.
Nowy e-Soul garściami czerpie z kultowego designu modeli pierwszej i drugiej generacji. Bardziej wyraziste przetłoczenia i linie, zdecydowane detale i podświetlane elementy, które podkreślają techniczne zaawansowanie nowego e-Soula sprawiają, że miejski crossover prezentuje się jeszcze bardziej futurystycznie, młodzieżowo i innowacyjnie niż modele wcześniejszych generacji. Mimo że każdy element karoserii e-Soula jest nowy, model ten jest natychmiast rozpoznawalny i pozostaje wierny sylwetce poprzedników. Design miejskiego crossovera podkreślają wąskie przednie światła w całości wykonane w technologii LED, poszerzające optycznie samochód, którego szerokość wynosi 1800 mm. Obłe przednie i tylne zderzaki oraz pokaźnych rozmiarów panel w miejscu, w którym w samochodach zasilanych silnikiem spalinowym znajduje się wlot powietrza do chłodnicy, sprawiają, że e-Soul ma bardzo aerodynamiczny wygląd. Gniazdo ładowania znajduje się za niewielką pokrywą z przodu auta.
KIA e-Soul
Fotele e-Soula są oferowane w trzech wariantach wykończenia. Do wyboru jest tapicerka wykonana z materiału, materiałowo-skórzana i skórzana. We wnętrzu miejskiego crossovera znajdują się elementy, których kształt lub poszycie są inspirowane materiałami akustycznymi. Podobnie jak w modelu poprzedniej generacji w tablicę rozdzielczą są wkomponowane wysokotonowe „tweetery” – dowód na to, że design może iść w parze z funkcjonalnością. Topowa wersja e-Soula – XL – jest seryjnie wyposażona w kameralne oświetlenie, które obejmuje również panele w drzwiach, a jego intensywność połączona jest z dźwiękiem. Do e-Soula Kia oferuje także bezprzewodową ładowarkę do telefonu, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz wysokiej jakości systemem audio firmy Harman/Kardon. Dostępny jest również wyświetlacz przezierny head-up display.
Nowa Kia e-Soul jest oferowana z dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru, które zapewniają różny zasięg. Mniejszy z akumulatorów, o pojemności 39,2 kWh, gwarantuje zasięg do 277 km, czyli znacznie większy niż zasięg Soula EV drugiej generacji. Osiągi auta również są lepsze. Od 0 do 100 km/h Kia e-Soul z silnikiem o mocy 136 KM przyspiesza w 9,9 s. Mocniejsza odmiana, napędzana silnikiem o mocy 204 KM, w sprincie ze startu zatrzymanego do 100 km/h jest o 2 s szybsza. Ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, seryjnie montowana w e-Soulu z większym akumulatorem i oferowana jako opcja do e-Soula z mniejszym pakietem baterii pozwala na wykorzystanie 3-faz prądu, co znacząco skraca czas ładowania baterii. Akumulator e-Soula można także ładować przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW. Wówczas czas ładowania od 20% do 80% pojemności akumulatora wynosi zaledwie 42 minuty.
KIA e-Niro
Nowe e-Niro jako elektryczny crossover zajmuje na rynku równie wyjątkową pozycję jak e-Soul. Bardziej niż stylistyką wyróżnia się przestronnością wnętrza i funkcjonalnością. Niro – oferowane zarówno w wersji hybrydowej, hybrydowej typu plug-in oraz elektrycznej – jest najlepiej sprzedającym się tzw. zelektryfikowanym modelem marki. W 2019 roku nabywców znalazło 57.519 egzemplarzy Niro (+27,1% w porównaniu do wyniku w 2018 roku), co sprawia, że samochód ten zalicza się do grona najchętniej wybieranych modeli marki Kia. e-Niro świetnie oddaje postęp, którego Kia dokonała w ostatnich latach w projektowaniu komfortowych i funkcjonalnych aut o zerowej emisji. Nowe e-Niro dołącza do Niro hybrydowego i hybrydy typu plug-in, których na całym świecie od czasu wprowadzenia tego modelu do oferty w 2016 r. sprzedano już ponad ćwierć miliona egzemplarzy. Jak dotąd, w Europie nabywców znalazło ponad 100.000 sztuk hybrydowego crossovera.
Nowe e-Niro łączy funkcjonalność i atrakcyjny wygląd crossovera z eleganckim nadwoziem o delikatnie profilowanych powierzchniach. Elektryczna wersja kompaktowego crossovera różni się licznymi detalami od wersji hybrydowej i hybrydy typu plug-in. W osłonie w kształcie tygrysiego nosa znajdują się port ładowania oraz napis Niro. Przeprojektowane wloty powietrza i nowe diodowe światła do jazdy dziennej łączą się z jasnoniebieskimi akcentami, co sprawia, że e-Niro wyróżnia się jeszcze bardziej. Kształt zderzaka poprawia aerodynamikę i podkreśla szerokość auta. Elegancki profil e-Niro wyróżnia się smukłą linią poniżej okien, zwężanymi szybami w tylnej części nadwozia oraz wyraźnie zaznaczonymi błotnikami z dużymi nadkolami, w których mieszczą się nowe pięcioramienne 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z dwubarwnym wykończeniem. Zmodyfikowany zderzak z tyłu ma w e-Niro niebieskie podświetlenie podobne do tego, które znajduje się z przodu samochodu. Nowe tylne światła LED sprawiają, że e-Niro łatwo rozpoznać także podczas jazdy w nocy.
KIA e-Niro
Wnętrze nowego e-Niro różni się szeregiem nowych funkcji i detali od wnętrz pozostałych wersji tego modelu. Największa zmiana stylistyczna dotyczy konsoli środkowej i wynika z faktu, że elektryczny zespół napędowy nie wymaga stosowania ani tradycyjnej dźwigni zmiany biegów, ani nawet przekładni. Dźwignię zastąpiono pokrętłem wyboru trybu jazdy „shift by wire”, które znajduje się tuż pod ręką na tunelu środkowym, płynnie przechodzącym w podłokietnik. Dzięki temu rozwiązaniu wygospodarowano mnóstwo dodatkowego miejsca na schowki. Oprócz pokrętła wyboru trybu jazdy na tunelu środkowym znajdują się również przyciski do obsługi elektronicznego hamulca postojowego wyposażonego w funkcję „Auto Hold”, podgrzewanych i wentylowanych foteli, podgrzewania kierownicy, wyboru profilu jazdy oraz czujników parkowania przodem.
Tablica rozdzielcza ma niebieskie wykończenie wokół otworów wentylacyjnych, nawiązujące do tego, które zdobi e-Niro na zewnątrz. W zależności od wersji tapicerka jest materiałowo-skórzana (w wersjach M i L) lub skórzana (wersja XL). Niezależnie od rodzaju tapicerki przeszycia zawsze są w kolorze niebieskim. Nowy system oświetlenia wnętrza subtelnie oświetla konsolę środkową i pokrętło wyboru trybu jazdy. Do wyboru jest jeden z sześciu kolorów – biały, szary, brązowy, czerwony, zielony i niebieski.
Model wyposażony w akumulator o pojemności 64 kWh jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW (204 KM), który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm.
e-Niro z takim układem napędowym przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy. Akumulator o pojemności 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM), który wytwarza maksymalny moment obrotowy o identycznej wartości jak mocniejszy silnik – 395 Nm. 136-konne e-Niro ze startu zatrzymanego do 100 km/h przyspiesza w 9,8 sekundy. Podobnie jak hybrydowe wersje Niro elektryczna również ma napęd na przednie koła.
KIA e-Niro
Zarówno nowy e-Soul jak i e-Niro zapewniają kierowcy dostęp do szeregu technologii, które zwiększają wydajność akumulatora i poprawiają zasięg samochodu. Hamowanie rekuperacyjne pozwala odzyskać energię kinetyczną i przetworzyć ją w energię elektryczną, która zasila akumulator. Elektryczne modele Kia są wyposażone w łopatki przy kierownicy, które pozwalają kierowcy przełączać się pomiędzy trzema poziomami odzysku energii. Im wyższy poziom zostanie wybrany, tym więcej energii jest odzyskiwane podczas hamowania. Najwyższy poziom umożliwia jazdę z wykorzystaniem, praktycznie rzecz biorąc, tylko jednego pedału – pedału przyspieszenia. Dostępny jest również automatyczny tryb odzysku energii, który umożliwia samoczynne dostosowanie poziomu odzysku energii kinetycznej w zależności od warunków na drodze. Wówczas poziom rekuperacji zależy od sygnału z radaru umieszczonego w zderzaku.
Kia e-Soul oraz e-Niro są wyposażone w układ podgrzewania akumulatora, którego zadaniem jest minimalizowanie negatywnych skutków niskich temperatur. Jako wyposażenie dodatkowe Kia oferuje dodatkowy wymiennik ciepła, który wykorzystuje ciepło generowane przez układ klimatyzacji. Zamiast korzystać wyłącznie z mocy akumulatora w celu podgrzania kabiny, wymiennik ciepła przetwarza energię cieplną wytworzoną przez kompresor klimatyzacji, aby poprawić efektywność systemu ogrzewania w samochodzie. Zwiększa to skuteczność podgrzewania kabiny i minimalizuje pobór energii z akumulatora, co z kolei przekłada się na większy zasięg. Rozwiązanie to jest tańsze w stosunku do tradycyjnej pompy ciepła, a jednocześnie w zakresie temperatur 10-30 C równie efektywne.
Kia e-Soul i Kia e-Niro, podobnie jak wszystkie pozostałe modele marki, są objęte 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150.000 kilometrów, która chroni również silnik elektryczny i akumulator.