Kia Motors Polska ogłosiła ceny modelu, który poddano licznym modyfikacjom, obejmującym m.in. gamę silników oraz ofertę zaawansowanych systemów zarówno łączności ze światem zewnętrznym, jak i asystujących. Kia wzmacnia w ten sposób wysoką pozycję Stonica w segmencie coraz bardziej popularnych miejskich SUV-ów. Model po faceliftingu jest dostępny z wydajnymi silnikami z rodziny Smartstream, wśród których największą nowością jest zespół napędowy typu mild-hybrid z instalacją elektryczną o napięciu 48 V, współpracujący z nową mechaniczną skrzynią biegów z elektrycznie sterowanym sprzęgłem „clutch-by-wire”.
O ile nadwozie i wnętrze Stonica nie zmieniły się w dużym stopniu, o tyle nabywcy popularnego miejskiego SUV-a mają od teraz jeszcze większą niż wcześniej możliwość personalizacji jego wyglądu. Nowe są nie tylko kolory nadwozia i dachu, ale również warianty połączeń kolorystycznych wnętrza. Kia Stonic po faceliftingu może być wyposażona w system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, zintegrowany z nawigacją i systemem UVO Connect drugiej generacji, który zapewnia dostęp do licznych funkcji online. Bogata oferta zaawansowanych technologicznie systemów asystujących zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Nowa KIA Stonic
Kia Stonic po faceliftingu trafi do salonów już we wrześniu i będzie objęta 7-letnią gwarancją marki Kia lub do przebiegu 150.000 kilometrów, która jest standardowa dla wszystkich modeli.
Układy napędowe
Nowy zespół napędowy EcoDynamics+ typu mild-hybrid z silnikiem benzynowym, który współpracuje z przekładnią mechaniczną z elektrycznie sterowanym sprzęgłem
Kia Stonic po faceliftingu będzie dostępna z nowym zespołem napędowym EcoDynamics+ typu mild hybrid z silnikiem benzynowym. Zespół napędowy składa się z nowego 1,0-litrowego silnika T-GDi (turbodoładowanego, z bezpośrednim wtryskiem paliwa) z rodziny Smartstream oraz układu MHEV z instalacją elektryczną o napięciu 48 V. Zespół napędowy EcoDynamics+ gwarantuje wysoką wydajność dzięki, między innymi, odzyskowi energii. Kompaktowy akumulator litowo-jonowy z instalacją elektryczną o napięciu 48 V zasila silnik elektryczny, który może pracować zarówno jako rozrusznik, jak i generator (MHSG). MHSG nie tylko wydłuża czas, kiedy silnik spalinowy może być wyłączony, ale również potrafi zasilić zespół napędowy dodatkowym momentem obrotowym.
MHSG jest połączony paskiem z wałem korbowym silnika i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG wspomaga spalinową jednostkę napędową w celu zmniejszenia jej obciążenia oraz redukcji emisji. Gdy samochód zwalnia, MHSG – w określonych warunkach – może przełączyć się w tryb „generator”, aby odzyskiwać energię kinetyczną z wału korbowego i ładować akumulator.
Nowa KIA Stonic
Nowy silnik z rodziny Smartstream zastępuje wcześniejszy 1,0-litrowy T-GDi Kappa i jest wyposażony w technologię CVVD, czyli zmiennych w sposób ciągły czasów otwarcia zaworów (Continuously Variable Valve Duration). System CVVD umożliwia silnikowi płynne przełączanie się między różnymi cyklami spalania mieszanki w zależności od obciążenia, co poprawia jego wydajność. Silnik z rodziny Smartstream osiąga taką samą moc maksymalną, jak poprzedni z rodziny Kappa, czyli 100 lub 120 KM, ale – w zależności od skrzyni biegów, z którą współpracuje – generuje wyższy moment obrotowy. Na przykład, silnik o mocy 120 KM, który współpracuje z siedmiobiegową przekładnią o dwóch sprzęgłach (7DCT), osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm, czyli o 16% wyższy niż silnik Kappa.
Nowy zespół napędowy EcoDynamics+ jest dostępny z systemem Drive Mode Select, który pozwala na wybór profilu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normal.
Kia Stonic z zespołem napędowym EcoDynamics+ jest dostępna z nową mechaniczną skrzynią biegów (iMT). Dzięki systemowi „clutch-by-wire” przekładnia ta zapewnia jednocześnie większą wydajność układu MHEV i niższą emisję CO2. Od kierowcy wymaga natomiast takiego samego zaangażowania w prowadzenie samochodu, jak tradycyjna mechaniczna skrzynia biegów. Różnica polega na tym, że sprzęgło w przekładni iMT jest sterowane elektrycznie zamiast mechanicznie. Skrzynia biegów iMT doskonale współpracuje z układem MHSG i pozwala wyłączyć silnik spalinowy wcześniej niż czyni to klasyczny system start-stop.
Obydwie skrzynie biegów – iMT i 7DCT – umożliwiają jazdę w trybie „żeglowania” z wyłączonym silnikiem spalinowym w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji. System działa przy prędkościach do 125 km/h, a silnik włącza się ponownie, gdy tylko kierowca wciśnie pedał przyspieszenia lub sprzęgła.
Nowe silniki benzynowe z rodziny Smartstream
W Europie, oprócz modelu EcoDynamics+, zmodernizowana Kia Stonic będzie dostępna z nowymi silnikami benzynowymi z rodziny Smartstream – 1,0-litrowym T-GDi o mocy 100 KM oraz z wolnossącą, 1,2-litrową jednostką napędową o mocy 84 KM, wyposażoną we wtrysk paliwa typu Dual Port.
1,0-litrowy silnik T-GDi o mocy 100 KM współpracuje od teraz z sześcio- zamiast pięciobiegową przekładnią mechaniczną lub z automatyczną skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach i dwóch sprzęgłach.
Nowa KIA Stonic
Technologia
Multimedia wyższej klasy oraz system UVO Connect drugiej generacji
Zmodernizowany Stonic jest wyposażony w ulepszoną nawigację z ekranem dotykowym oraz w system UVO Connect drugiej generacji, który poprawia łączność ze światem zewnętrznym i zapewnia większą kontrolę nad wybranymi funkcjami samochodu.
8-calowy ekran dotykowy, większy niż w Stonicu przed faceliftingiem, jest teraz oferowany w standardzie. Przy jego pomocy obsługuje się zarówno system audio, jak również nawigację oferowaną jako wyposażenie opcjonalne. Nowy system multimedialny daje możliwość jednoczesnego sparowania poprzez Bluetooth dwóch urządzeń – jednego z możliwością obsługi telefonu i multimediów, drugiego tylko do korzystania z multimediów.
Stonic w nowej odsłonie oferuje dostęp do nowych funkcji systemu UVO Connect drugiej generacji, do których należą m. in. informacje o ruchu drogowym aktualizowane w czasie rzeczywistym, prognoza pogody, informacje o interesujących miejscach (POI), ceny paliw, dane na temat parkingów z uwzględnieniem ceny, lokalizacji i dostępności. Funkcja rozpoznawania głosu online umożliwia wyszukiwanie punktów POI, adresów, informacji o pogodzie lub wysyłanie wiadomości tekstowych za pomocą poleceń głosowych. Jedną z najbardziej przydatnych funkcji systemu UVO Connect drugiej generacji jest nawigacja online. Urządzenie wykorzystuje dane o ruchu drogowym dostępne w czasie rzeczywistym, konfrontuje je z danymi na ten temat z przeszłości i szacuje przewidywane natężenie ruchu, aby wyliczyć jak najdokładniejszy czas dojazdu na miejsce.
Aplikacja UVO – kompatybilna ze smartfonami z systemem Android i firmy Apple – oferuje również nową funkcję „Last Mile Navigation”, która pomaga kontynuować podróż do miejsca docelowego nawet po zaparkowaniu i opuszczeniu samochodu. Dzięki temu, ze smartfonem w ręce, łatwiej trafić z parkingu do sklepu, kawiarni czy restauracji.
Dzięki aplikacji UVO można korzystać również z nowej funkcji „Transfer profilu użytkownika”. Pozwala ona na wykonanie w systemie UVO kopii zapasowej ustawień samochodu, wysłanie jej do chmury i przeniesienie ustawień z jednego auta do drugiego, wyposażonego w urządzenie UVO Connect. System ten pozwala ograniczyć czas na przygotowanie samochodu do podróży. Po włączeniu zapłonu w innym aucie z systemem UVO Connect kierowca może automatycznie przywołać ustawienia różnych urządzeń zapisane w chmurze.
Nowa KIA Stonic
Design i personalizacja wyglądu auta
Nowe kolory nadwozia, dachu i wnętrza
Za sprawą atrakcyjnej stylistyki Stonic wygląda nowocześnie od czasu premiery. Zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie wygląd miejskiego crossovera po faceliftingu prawie się nie zmienił. Kia oferuje teraz więcej sposobów personalizacji wyglądu auta. Model w nowej odsłonie wyróżnia się światłami z przodu w całości wykonanymi w technologii LED.
Dostępne są nowe 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, a także dwa nowe kolory lakieru nadwozia – Perennial Grey i Sporty Blue. Paleta lakierów liczy dziewięć kolorów. Ponadto nowa jest oferta łączenia kolorów nadwozia i dachu, co stwarza możliwość większej personalizacji wyglądu Stonica. Liczba dwukolorowych opcji lakierowania nadwozia wzrosła do 8. Dwukolorowy Stonic cieszy się dużą popularnością wśród nabywców – takie auto wybiera 33% klientów w Europie.
Kabinę Stonica po faceliftingu wyróżnia 8-calowy ekran dotykowy oraz 4,2-calowy wyświetlacz w zestawie wskaźników o wyższej rozdzielczości niż dotychczas. Dostępne są również nowe opcje personalizacji wyglądu wnętrza, z elementami w kolorze niebieskim i żółtym. Kolorowe detale na desce rozdzielczej i konsoli środkowej dodają szyku kabinie Stonica.
Bezpieczeństwo
W ofercie nowe systemy asystujące z rodziny ADAS
Zmodernizowany Stonic, w zależności od specyfikacji, jest wyposażony w kilka najnowszych, zaawansowanych systemów asystujących (Advanced Driving Assistance Systems – ADAS). Należą do nich takie systemy jak:
- Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) – system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania: pojazdów, przechodniów i rowerzystów,
- Lane Keeping Assist (LKA) – asystent utrzymania pasa ruchu,
- Driver Attention Warning (DAW) – system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy,
- Blind-Spot Collision Warning (BCW) – system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek bocznych,
- Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) – system automatycznie zmieniający tor jazdy w przypadku braku reakcji kierowcy na możliwość wystąpienia kolizji podczas zmiany pasa,
- Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) – system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości,
- Smart Cruise Control (SCC) – aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości,
- Lane Following Assist (LFA) – asystent jazdy utrzymujący pojazd na swoim pasie ruchu,
- Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) – system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania,
- Rear Occupant Alert (ROA) – system przypominający o sprawdzeniu czy na tylnej kanapie nie zostawiliśmy np. dziecka lub psa.
System LFA we współpracy z SCC działa do prędkości poniżej 180 km/h i steruje przyspieszeniem, hamowaniem i kierowaniem Stonica w zależności od poprzedzających pojazdów i warunków drogowych. System wykorzystuje kamery oraz czujniki radarowe, aby utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu. Jednocześnie monitoruje również poziome oznakowanie jezdni, aby utrzymać samochód na środku pasa ruchu.
Kia Stonic po faceliftingu jest wyposażona w sześć poduszek powietrznych oraz w punkty mocowania ISOFIX fotelików dziecięcych.