Dzięki tej inwestycji dostosowano fabrykę do produkcji nowych silników spalinowych Smartstream i hybrydowych układów napędowych.
- Kia zwiększa możliwości produkcyjne w zakładzie w Żylinie na Słowacji
- Zmodernizowano halę montażową nowych silników Smartstream – 1,5-litrowych Kappa i 1,6-litrowych Gamma T-GDi
- Inwestycja odpowiada na zwiększone zapotrzebowanie na samochody zelektryfikowane
- Nowe silniki zostały opracowane w centrum badawczo-rozwojowym marki Kia w Namyang w Korei; dzięki nim osiągi aut są lepsze, a zużycie paliwa i emisja – niższe
Inwestycja w zakładzie w Żylinie ułatwia przestawienie jednej z czterech linii montażowych silników na produkcję benzynowych jednostek napędowych zamiast wysokoprężnych. Na aż trzech liniach Kia koncentruje się teraz na produkcji silników benzynowych o małej pojemności, wysokiej wydajności i kompatybilnych z napędem hybrydowym. Czwarta linia jest przeznaczona dla najnowszego, 1,6-litrowego turbodiesla Smartstream. To kolejny krok marki Kia w kierunku hybrydyzacji i elektryfikacji modeli, zgodny z ogólnym trendem na rynku europejskim.
Inwestycja umożliwia również produkcję najnowszych hybrydowych układów napędowych, opartych na nowych silnikach – 1,5-litrowym Kappa i 1,6-litrowym Gamma T-GDi (turbodoładowanym z bezpośrednim wtryskiem benzyny). Nowe czterocylindrowe silniki benzynowe stanowią podstawę strategii firmy w zakresie hybrydyzacji modeli i redukcji emisji dwutlenku węgla w Europie. Obydwie nowe jednostki napędowe zaprojektowano z myślą o integracji z 48-woltowym systemem miękkiej hybrydy EcoDynamics+. Ponadto, 1,6-litrowy silnik Gamma T-GDi został zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu w innych hybrydowych układach napędowych, które w samochodach marki Kia mogą pojawić się w przyszłości.
„Inwestycja w słowacką fabrykę pomaga nam sprostać zmieniającym się wymaganiom europejskich kierowców” – mówi Emilio Herrera, Dyrektor Operacyjny Kia Motors w Europie. „Widzimy wyraźny wzrost popytu na zelektryfikowane pojazdy z silnikiem benzynowym. Inwestycja w produkcję zaawansowanych układów napędowych, których oczekują nabywcy samochodów marki Kia, pomaga nam utrzymać zdolność produkcyjną”.
„Obecnie już ponad jedna czwarta samochodów, które Kia sprzedaje w Europie, jest w jakiejś formie zelektryfikowana. W nadchodzących latach liczba ta będzie stale rosła” – dodaje Herrera. „Nowe silniki charakteryzują się jeszcze większą wydajnością niż stosowane dotychczas i – dzięki łatwej integracji z hybrydowymi układami napędowymi – umożliwiają szybsze przejście do „zelektryfikowanej ery”. Jesteśmy dumni, że najnowszej generacji układy napędowe, z których mogą korzystać europejscy nabywcy są produkowane w Europie”.
Inwestycja marki Kia w zakład w Żylinie oznacza, że jest on światowym liderem w produkcji układów napędowych typu HEV (Hybrid Electric Vehicle). Linia montażowa nowego 1,5-litrowego silnika T-GDi przebiega równolegle do nowo przebudowanej linii produkcyjnej silnika T-GDi o pojemności 1,6 l. W fabryce w Żylinie jest również produkowany 1,6-litrowy silnik wysokoprężny Smartstream oraz 48-woltowy układ napędowy z miękką hybrydą, który wykorzystuje tę jednostkę napędową, stosowany w modelach z rodziny Ceed i w Kia Sportage.
Doświadczenie w dziedzinie hybrydowych układów napędowych zaprojektowanych w Korei i produkowanych w Europie
Nowe silniki zostały zaprojektowane w ośrodku badawczo-rozwojowym marki Kia w Namyang w Korei. Konstruktorzy pracowali nad poprawą reakcji silnika, zwiększeniem wydajności procesu spalania i wzrostem maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowej wału korbowego, która jest najczęściej wykorzystywana podczas jazdy. Obydwie jednostki napędowe były projektowane pod kątem zastosowania ich w układzie hybrydowym.
Silniki te wpisują się w strategię marki Kia, która zakłada opracowywanie szerokiej gamy układów napędowych – hybrydowych, elektrycznych i spalinowych – spełniających potrzeby zróżnicowanej grupy kierowców.
Więcej mocy i niższa emisja dzięki nowym technologiom Smartstream
Nowy 1,5-litrowy silnik T-GDi zastępuje stosowany dotychczas 1,4-litrowy T-GDi i w przyszłości będzie stosowany w różnych modelach marki Kia. Silnik ten jest również wysyłany do zakładu w Noąovicach w Czechach, gdzie trafia pod maskę Hyundaia i30. Nowy silnik o mocy 160 KM jest nie tylko o 14% mocniejszy niż jego poprzednik, który generował moc 140 KM; wytwarza również o 4,5% większy moment obrotowy (253 Nm) i jest o 7% bardziej wydajny.
Nowy silnik Gamma jest rozwinięciem istniejącego 1,6-litrowego T-GDi. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii Smartstream, silnik ten zużywa o nawet 8 procent mniej paliwa niż poprzedni. Maksymalna moc jednostki napędowej wzrosła z 177 do 180 KM, maksymalny moment obrotowy pozostał na poziomie 265 Nm.
Obydwa nowe silniki są wyposażone w najnowsze innowacje, zaprojektowane w celu redukcji emisji dwutlenku węgla i poprawy osiągów. Obejmują one system płynnej zmiany czasu otwarcia zaworów (CVVD – Continuously Variable Valve Duration) oraz niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (LP-EGR).
System CVVD kontroluje czas otwarcia zaworów, aby poprawić osiągi i zmniejszyć zużycie paliwa, przy jednoczesnej redukcji emisji. Układ LP-EGR jest teraz aktywny już przy niższych prędkościach obrotowych wału korbowego, dzięki czemu ogranicza przedwczesne spalanie mieszanki i również przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Nowe silniki są wyposażone we wtryskiwacze, które pracują pod wyższym ciśnieniem i w filtry cząstek stałych (GPF), które redukują ich emisję. Oprócz tego obydwie technologie poprawiają również efektywność silników i zapewniają im wyższe – maksymalną moc i maksymalny moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych.
Debiut modeli z nowymi silnikami
Jeszcze przed końcem 2020 roku Kia ujawni plany wprowadzenia nowych silników do swoich modeli – w tym silników spalinowych w układzie napędowym z miękką hybrydą, hybrydowych i hybrydowych typu plug-in. Dane dotyczące emisji dwutlenku węgla oraz zużycia paliwa przez poszczególne modele będą podane do wiadomości przed ich rynkowym debiutem.