Kia Polska ogłosiła cennik nowego Sportage. Ceny modelu piątej generacji zaczynają się od 105 900 zł za wersję M z napędem na przednie koła i wyposażoną w 150-konny turbodoładowany silnik benzynowy T-GDI z rodziny Smartstream. Półkę wyżej znajdziemy 180-konny wariant z miękką hybrydą.
Oprócz odmiany z silnikiem benzynowym nowy Sportage jest również dostępny w wersji z silnikiem Diesla, jako odmiana hybrydowa typu Mild Hybrid (z benzynową lub wysokoprężną jednostką napędową do wyboru), hybrydowa i hybrydowa typu plug-in.
Ta ostatnia ma moc aż 265 KM i jest najmocniejsza w gamie Sportage piątej generacji. Jej seryjne wyposażenie obejmuje, między innymi, napęd na cztery koła i automatyczną, 6-stopniową przekładnię. Odmiana hybrydowa typu plug-in jest dostępna w trzech wersjach wyposażenia – L, Business Line i GT-Line. Za tę ostatnią trzeba zapłacić 200 900 złotych.
Z pakietem Smart za 4 tys. zł, który zawiera automatyczną, 3-strefową klimatyzację, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz czujnik deszczu, cena Sportage wzrasta do 109 900 zł. To wciąż od 7500 do aż 22100 zł mniej niż kosztują porównywalne pod względem wyposażenia konkurencyjne modele.
O 9000 zł droższe są wersje Sportage wyposażone w napęd na cztery koła. 11000 zł wynosi dopłata do 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej oraz układu mikrohybrydowego Mild Hybrid z silnikiem benzynowym. W wypadku wersji hybrydowych z wysokoprężną jednostką napędową dopłata do przekładni DCT oraz układu hybrydowego typu MHEV (Mild Hybrid) wynosi 14000 zł.
Bogate wyposażenie seryjne nowego Sportage obejmuje m.in.:
- system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów,
- asystenta utrzymania auta pośrodku pasa ruchu,
- 7 poduszek powietrznych, w tym centralną poduszkę powietrzną w fotelu kierowcy,
- światła dzienne, mijania i drogowe w technologii LED,
- elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka,
- klimatyzację,
- kierownicę pokrytą skórą z przyciskami do sterowania sprzętem audio i obsługi telefonu,
- system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym oraz interfejsem Apple CarPlay / Android Auto,
- kamerę cofania,
- 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów,
- relingi dachowe,
- system powiadamiania ratunkowego E-Call,
- elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold,
- elektrycznie składane lusterka zewnętrzne.
Nowe – design i proporcje nadwozia, wymiary zbliżone do wymiarów poprzednika
Nowy Sportage ma muskularne nadwozie i wyrafinowaną sylwetkę. Efektowna, odważna i nieprzekombinowana stylistyka robi niesamowite wrażenie. Z przodu dominuje czarna osłona chłodnicy, która wypełnia całą szerokość auta, a nad nią znajduje się nowy, wąski ale rozpoznawalny „Tiger Nose”. Znakiem szczególnym są światła do jazdy dziennej LED, mające kształt bumerangów. Na uwagę zasługują także inteligentne światła adaptacyjne mijania i drogowe wykonane w technologii LED, które po raz pierwszy znalazły się na wyposażeniu Sportage nowej generacji.
Z profilu samochód wygląda znacznie łagodniej. Wyróżniające się akcenty stylistyczne to wyraźnie zaakcentowane nadkola, wznosząca się linia dachu i szeroki słupek C z charakterystycznym „odcięciem”, które przechodzi w sporych rozmiarów tylny spoiler. W oczy rzucają się bardzo ciekawie zaprojektowane światła tylne, które optycznie poszerzają nadwozie oraz wyraźnie rzeźbiona pokrywa bagażnika z elementem wykończenia w kolorze czarnym.
„Design nowej Kia Sportage – czerpiąc inspirację z natury, która w nowej filozofii projektowania spotyka się z nowoczesnością – rzuca wyzwanie dotychczasowym normom w stylistyce samochodów. Jednocześnie dynamiczne i nowoczesne nadwozie idealnie współgra z pięknymi detalami w zaawansowanym technologicznie wnętrzu” – mówi Karim Habib, wiceprezes i dyrektor Global Design Center. „Tworząc nowego Sportage nie chcieliśmy zrobić wyłącznie kroku do przodu. Naszą ambicją było przejście na zupełnie inny poziom designu w segmencie SUV-ów” – dodaje.
Pod względem wymiarów zewnętrznych nowy Sportage nie zmienił się znacząco w porównaniu z modelem czwartej generacji. Na długość urósł o 30 mm (do 4515 mm), na szerokość o 10 mm (do 1865 mm), na wysokość również o 10 mm (do 1645 mm). O 10 mm zwiększył się także rozstaw osi, który teraz mierzy 2680 mm. Mimo tylko nieznacznie większych wymiarów zewnętrznych, znacząco urosło wnętrze Sportage piątej generacji. Bestsellerowy SUV więcej miejsca oferuje pasażerom w każdym kierunku. Największą zmianę odczują pasażerowie tylnej kanapy, którzy teraz mają o 26 mm więcej miejsca na nogi. Ogromnie urósł bagażnik, którego pojemność wzrosła o blisko 20%, do aż 591 l. To drugi najlepszy wynik w segmencie SUV-ów wielkości Sportage.
Nowoczesne i świetnie wykonane wnętrze, ergonomiczna obsługa
Głównymi elementami kabiny nowego Sportage są zakrzywiony wyświetlacz, smukły panel dotykowy na konsoli środkowej z dwoma wygodnymi w obsłudze pokrętłami i precyzyjnie wykonane otwory wentylacyjne. Przyciągający uwagę zakrzywiony wyświetlacz, który rozciąga się przed kierowcą i nad konsolą środkową, składa się z dwóch monitorów LCD o przekątnej 12,3” przykrytych taflą szkła. Zakrzywiony wyświetlacz oraz wielofunkcyjny panel dotykowy na konsoli środkowej to rozwiązania, które dopiero co debiutowały w nowym elektrycznym EV6. Za pomocą jednego przycisku kierowca lub pasażer może przejść z menu sterowania klimatyzacją do obsługi multimediów. Dzięki nim kabina nowego Sportage jest minimalistyczna, a obsługa – intuicyjna i ergonomiczna. Nowoczesny charakter tablicy rozdzielczej nowego Sportage podkreślają również trójwymiarowe otwory wentylacyjne.
Ergonomiczna konsola środkowa między fotelami – optymalnie umieszczona zarówno dla kierowcy, jak i pasażera – łączy wygodę obsługi i luksusowy wygląd. Wyłożona materiałem lakierowanym na wysoki połysk oferuje praktyczne schowki, uchwyty na kubki i miękkie w dotyku przełączniki. Te ostatnie znajdują się na podwyższonym panelu obok pokrętła do obsługi trybów pracy automatycznej przekładni.
Najwyższej jakości materiały są miłe w dotyku, a żywe kolory i precyzyjnie wykonane, chromowane detale podkreślają wyjątkowy charakter wnętrza nowego Sportage. Fotele kierowcy i pasażera mają smukłą konstrukcję i łączą wysoki komfort z zaawansowaną technologią. Zagłówki są z tyłu wyposażone w zintegrowane wieszaki, które umożliwiają łatwe i wygodne przewożenie odzieży i torebek. W oparciach foteli znajdują się porty USB-C. We wnętrzu nowego Sportage nie brakuje również innych rozwiązań, które podnoszą jego funkcjonalność i wszechstronność.
Dwa miliony egzemplarzy bestsellerowego SUV-a z fabryki marki Kia na Słowacji
Produkcja nowej Kia Sportage w nowoczesnej fabryce w Żylinie na Słowacji już się rozpoczęła. Najnowszy model to już czwarta generacja SUV-a Sportage, który jest produkowany w tym zakładzie od 2006 roku. W tym czasie fabrykę opuściło ponad dwa miliony egzemplarzy, które trafiły do klientów w Europie. Teraz, po raz pierwszy w 28-letniej historii tego modelu, Sportage w wersji na rynki europejskie został zaprojektowany i skonstruowany wyłącznie na potrzeby klientów Starego Kontynentu. Nowością jest elektroniczne sterowane zawieszenie z kontrolą tłumienia amortyzatorów w czasie rzeczywistym.
W zakładzie w Żylinie są produkowane wszystkie cztery typy układów napędowych do nowego Sportage – spalinowe oraz MHEV, HEV i PHEV. Początek produkcji odmiany hybrydowej typu plug-in zaplanowano na luty 2022 roku. Oprócz wersji z napędem na przednie koła, na Słowacji są produkowane również bogato wyposażone odmiany z napędem na cztery koła oraz topowa wersja GT-Line. Nowością w europejskiej gamie Sportage GT-Line jest możliwość wyboru czarnego dachu, który podkreśla zarówno dynamicznie stylizowany słupek C, jak i sportową sylwetkę auta w ogóle.
Począwszy od modelu drugiej generacji w 2006 roku w słowackiej fabryce produkowano trzy generacje bestsellerowego SUV-a. Od tego czasu z taśm zakładu na Słowacji zjechało około dwóch milionów egzemplarzy Sportage, w tym 104.500 sztuk modelu drugiej generacji, 797.500 egzemplarzy Sportage trzeciej generacji i ponad milion sztuk obecnego modelu, którego produkcja rozpoczęła się pod koniec 2015 roku. Na początku tego roku w Europie wyprodukowano czteromilionowy samochód marki Kia od momentu rozpoczęcia produkcji na Słowacji w 2006 roku.
Przewidywany termin realizacji indywidualnych zamówień na modele produkowane w fabryce na Słowacji wynosi tylko 4 miesiące. Za chwilę dealerzy marki Kia w Polsce będą oferować samochody dostępne niemal od ręki. Z wyjątkiem wersji hybrydowej typu plug-in (PHEV), której produkcja rozpocznie się za 3 miesiące.
Kia marką nr 2 pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych
W sierpniu, wrześniu i październiku Kia była drugą marką w Polsce pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych. W październiku – jako jedyna marka w pierwszej czwórce tego zestawienia – Kia dostarczyła klientom więcej samochodów niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. I to o ponad 32%. O jeszcze więcej, bo o blisko 45%, wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych marki Kia od początku 2021 roku w porównaniu z pierwszymi 10 miesiącami roku ubiegłego. Dzięki temu udział marki Kia w rynku nowych samochodów osobowych wzrósł do 7,48%. W podsumowaniu rejestracji nowych aut osobowych w Polsce w 2021 roku Kia plasuje się na czwartym miejscu.