Podążając śladami bardzo udanego Niro pierwszej generacji, które zapoczątkowało linię zelektryfikowanych i przyjaznych środowisku modeli marki Kia w Europie, nowy model gruntownie zmodernizowano, aby stał się liderem konkurencyjnego segmentu kompaktowych crossoverów.
Wnętrze nowego Niro zaprojektowano tak, aby było zarówno przyjazne dla środowiska, jak i intuicyjne w obsłudze. Dodatkowa izolacja kabiny ogranicza niepożądany hałas, pochodzący od układu napędowego i toczenia opon, co poprawia komfort podróżowania. Długość nowego Niro zwiększyła się o 65 mm, a rozstaw osi o 20 mm w porównaniu z modelem poprzedniej generacji, dzięki czemu nowa Kia Niro oferuje przestronne i funkcjonalne wnętrze. Zrównoważone materiały w kabinie ograniczają wpływ nowego Niro na środowisko.
Wydajne zelektryfikowane układy napędowe do wyboru
Nowe Niro – oferowane, do wyboru, z napędem hybrydowym (HEV), hybrydowym typu plug-in (PHEV) i elektrycznym (BEV) – po raz kolejny umożliwia klientom wybór układu napędowego, który najlepiej odpowiada ich potrzebom.
W wypadku nowego Niro konstruktorom udało się nie tylko zmniejszyć wpływ samochodu na środowisko, ale jednocześnie zwiększyć zasięg jazdy na energii elektrycznej zarówno modelu PHEV, jak i elektrycznego.
Wersje HEV i PHEV nowego Niro są wyposażone w silnik benzynowy Smartstream GDi o pojemności 1,6 litra, w którym zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań mających na celu ograniczenie zużycia paliwa. Na przykład, zwiększono ciśnienie w układzie wtrysku paliwa, zmieniając stopień sprężania silnika, zoptymalizowano przełożenia i zastosowano nowe łożyska kulkowe o niskim współczynniku tarcia, zintegrowano głowicę cylindrów i kolektor wydechowy, aby poprawić chłodzenie.
Wydajność poprawia również innowacyjna, sześciobiegowa przekładnia drugiej generacji o dwóch sprzęgłach (6DCT), która może działać w trybie automatycznym. Wyeliminowanie biegu wstecznego i wykorzystanie podczas cofania napędu silnika elektrycznego zamiast spalinowego, sprawia, że nowa skrzynia biegów jest o 2,3 kg lżejsza od poprzedniej i poprawia ogólną wydajność paliwową o 0,62%. Nowa przekładnia działa bardziej płynnie i zapewnia lepsze osiągi, co przekłada się na przyjemniejsze wrażenia z jazdy.
Zmiany, które zastosowano w nowym Niro PHEV obejmują m.in. większy akumulator, który może zmagazynować 11,1 kWh energii (w porównaniu z 8,9 kWh w poprzednim modelu) i zapewnia jazdę na napędzie elektrycznym do 65 km (wg WLTP, z 16-calowymi obręczami kół). Zoptymalizowano również tryb jazdy EV, aby samochód mógł jechać dłużej przy użyciu energii elektrycznej. W modelu tym debiutuje również opcjonalna nagrzewnica wysokiego napięcia o mocy 5,5 kWh, która umożliwia dłuższe korzystanie z energii elektrycznej w chłodniejszych warunkach. Dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej i samoregulujących się elementów ceramicznych nowe Niro PHEV zapewnia większą wydajność ogrzewania kabiny w trybie EV niż model poprzedniej generacji.
Klienci, którzy zdecydują się na wybór nowego Niro EV będą mieli do dyspozycji zasięg do 460 km. Silnik o maksymalnej mocy 150 kW i maksymalnym momencie obrotowym 255 Nm zapewnia doskonałą elastyczność w każdych warunkach jazdy. Ładowanie Niro EV jest szybkie i wygodne – ładowanie od 10 do 80% pojemności akumulatora za pomocą szybkiej ładowarki trwa jedynie 43 minuty.
Zaawansowana technologicznie platforma podłogowa
Nowe Niro skonstruowano na platformie podłogowej trzeciej generacji, która zapewnia przestronne wnętrze i dużą pojemność bagażnika.
Wysokość wnętrza z przodu wynosi aż 1028 mm, z tyłu – 1005 mm w modelach HEV i PHEV oraz 967 mm w Niro EV. Sporo miejsca jest również na nogi, co sprawia, że pasażerowie tylnych siedzeń mogą zrelaksować się podczas podróży. Przy złożonym oparciu tylnej kanapy pojemność bagażnika nowego Niro wynosi 1445 litrów w modelu HEV, 1342 litry w wersji PHEV i 1392 litry w Niro EV. Poręczny, 20-litrowy kuferek oferowany do elektrycznego Niro EV zapewnia dodatkową przestrzeń do przechowywania.
Nowe Niro jest wyposażone w zawieszenie z przodu z kolumnami McPhersona oraz w czterowahaczowe z tyłu. Przełożenie przekładni kierowniczej dostrojono tak, aby poprawić poczucie kontaktu kół z nawierzchnią oraz stabilność auta i komfort jazdy. Zastosowano również nowe, odchylane łożysko kolumny kierownicy, które wpływa na zmniejszenie tarcia kierownicy.
Konstrukcja nadwozia nowego Niro zapewnia optymalną odporność podczas zderzenia czołowego. Udział stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie wzrósł o 22% w porównaniu z modelem poprzedniej generacji.
Nowa Kia Niro jest już dostępna do zamawiania w cenie od 117 000 zł. Jako pierwsze, w lipcu, do salonów trafią modele z napędem hybrydowym i hybrydowym typu plug-in, Kia Niro EV zadebiutuje na rynku miesiąc później.