Kia EV9 spisuje się idealnie nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Podczas zimowych testów w Arjeplog w Szwecji, przy bardzo niskich temperaturach w pobliżu koła podbiegunowego, inżynierowie Kia przetestowali flagowego elektrycznego SUV-a pod kątem zapewnienia optymalnej wydajności akumulatora i sprawnego przebiegu procesu ładowania, pomimo ekstremalnie niskich temperatur. Ponadto, zoptymalizowali system kontroli trakcji, aby uzyskać najlepsze możliwe osiągi w czasie jazdy po śniegu i lodzie.
„To mit, że samochody elektryczne nie nadają się do jazdy po śniegu” – mówi Gunther Frank, dyrektor generalny ds. rozwoju produktów w Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC). „Za sprawą Kia EV9 udowadniamy, że dysponujemy technologią, która pozwala sprostać wyzwaniom związanym z szybkością ładowania w niskich temperaturach. Ponadto, jesteśmy pewni, że to auto dysponuje usprawnieniami w zakresie jazdy i prowadzenia, dzięki którym jazda samochodem elektrycznym po śniegu jest nie tylko bezpieczna, ale również sprawia przyjemność”.
Przygotowanie akumulatora i EV Route Planner optymalizują wydajność ładowania
W optymalnych warunkach, zgodnie z procedurą WLTP, Kia EV9 zapewnia zasięg wynoszący ponad 541 km. Dzięki ultraszybkiemu ładowaniu prądem o napięciu 800 V dodatkowe 239 km zasięgu można uzyskać już po zaledwie 15 minutach ładowania. Podobnie jak w przypadku wszystkich samochodów elektrycznych, jazda w ekstremalnie wysokich lub bardzo niskich temperaturach może skutkować wolniejszym ładowaniem i mniejszym zasięgiem.
„Podobnie jak ludzkie ciało, również akumulator ma określony zakres temperatur, w którym czuje się najbardziej komfortowo” – mówi Gunther Frank. „Tylko w tym zakresie może on zapewnić najlepszą wydajność podczas jazdy i ładowania. W Kia EV9 zastosowano najnowocześniejsze technologie termiczne akumulatorów, aby jak najlepiej poradzić sobie z ekstremalnymi warunkami także poza komfortowym zakresem temperatur”.
Jedną z takich funkcji jest przygotowanie akumulatora do ładowania, które po raz pierwszy zastosowano w Kia EV6. Zasadniczo, przygotowanie akumulatora oznacza jego wstępne podgrzanie przed ładowaniem. Osiągając optymalną temperaturę akumulatora przed rozpoczęciem ładowania, EV9 wciąż może osiągać ultraszybkie ładowanie, pomimo zimna.
Kolejna funkcja – EV Route Planner – wprowadzona po raz pierwszy w EV9, zapewnia klientom jeszcze większą wygodę dzięki automatycznemu programowaniu punktów ładowania na trasie, jeśli są potrzebne. System analizuje dane samochodu w czasie rzeczywistym, a także trasę, która została wprowadzona do nawigacji, aby w razie potrzeby dodać punkty ładowania. Gdy szacowany zasięg jest niewystarczający, aby dotrzeć do celu, na ekranie nawigacji wyświetla się komunikat z sugestią dostępnych stacji ładowania i z zapytaniem do kierowcy, czy chciałby je dodać do trasy. Oznacza to, że kierowcy nie muszą tracić czasu na planowanie tras w oparciu o dostępność stacji ładowania – EV9 robi to za nich, pokazując im, kiedy, gdzie i jak długo należy ładować akumulator.
EV Route Planner i przygotowanie akumulatora współpracują ze sobą, aby wstępnie ogrzać akumulator w niskich temperaturach, gdy Kia EV9 zbliża się do punktu szybkiego ładowania. Dla użytkowników oznacza to więcej czasu za kierownicą i mniej czasu spędzonego na ładowaniu lub na myśleniu o ładowaniu.
„Naszym celem jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wrażeń z jazdy i z ładowania” – mówi Gunther Frank. „Chcemy, aby kierowcy mogli pokonywać dłuższe dystanse w możliwie najkrótszym czasie i w jak najbardziej zrelaksowany sposób, aby przesiadka z samochodu spalinowego do auta elektrycznego była jak najłatwiejsza i jak najbardziej naturalna”.
Charakterystyka auta elektrycznego zapewnia bezpieczną i stabilną jazdę
Nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi Kia EV9 pomagają ustabilizować samochód podczas jazdy – w szczególności poprzez zmniejszenie przechyłów nadwozia na zakrętach. Aby poradzić sobie ze sprawnym hamowaniem samochodu o dużej masie własnej, który dysponuje doskonałym przyspieszeniem, zwiększono rozmiar przednich tarcz hamulcowych. Dodatkowo, wyposażony w odzysk energii układ hamulcowy Kia EV9 został udoskonalony poprzez zastosowanie zintegrowanego wspomagania elektrycznego (IEB) drugiej generacji w celu zmniejszenia masy układu hamulcowego i poprawy jego efektywności energetycznej.
Podwozie EV9 zostało zoptymalizowane, a zawieszenie dostrojone, aby zapewnić doskonałe właściwości jezdne na śniegu i lodzie. Inżynierowie starali się znaleźć odpowiedni kompromis między bezpiecznym i lekkim prowadzeniem a szybkością reakcji i przyjemnością z jazdy. W rezultacie wrażenia z jazdy są bardzo zrównoważone i koncentrują się na zapewnieniu maksymalnego komfortu podróżowania, niezależnie od warunków jazdy.
Napęd na cztery koła zapewnia maksymalną trakcję podczas jazdy na śniegu
Na potrzeby testów w Arjeplog w Szwecji Kia EV9 została wyposażona przez inżynierów z HMETC w specjalne opony zimowe. Opony te zapewniają maksymalną stabilność jazdy na zaśnieżonych drogach. Kia EV9 będzie oferowana z opcjonalnymi 19- lub 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów, a wersja GT-Line będzie również dostępna z 21-calowymi kołami.
Kolejnym elementem, który poprawia prowadzenie na śniegu i lodzie jest napęd na cztery koła. Kia EV9 z napędem na cztery koła jest wyposażona w silnik elektryczny zarówno z przodu, jak i z tyłu. Model z napędem na tylne koła wykorzystuje silnik elektryczny o mocy 150 kW, wersja z napędem na cztery koła dysponuje łączną mocą 283 kW. Gdy napęd na cztery koła jest aktywny, kierowca ma do dyspozycji niemal dwa razy większą moc.
System kontroli trakcji ze specjalnym trybem zarezerwowanym do jazdy po śniegu
System kontroli trakcji w Kia EV9 ma na celu poprawę osiągów podczas jazdy w trudnym terenie. Kierowcy mogą wybierać spośród trybów Błoto, Piasek i Śnieg za pomocą przycisku wyboru trybu terenowego na kierownicy, aby zoptymalizować osiągi w różnych warunkach jazdy. System dostosowuje moc i podział momentu obrotowego, a także pracę układów wspomagających, aby zapewnić bezpieczne osiągi nawet w warunkach słabej przyczepności. Oznacza to, że nowa Kia EV9 doskonale sprawdza się również w terenie.
Tryb „Śnieg” jest zoptymalizowany pod kątem zachowania stabilności i jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. Po włączeniu trybu „Śnieg” system kontroli trakcji ogranicza moment obrotowy silnika i kontroluje go w celu uzyskania optymalnej przyczepności każdego z czterech kół, aby utrzymać kierunek jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. W trybie tym zastosowano również wysoki poziom kontroli siły hamowania w celu optymalizacji trakcji. Wszystkie te funkcje współpracują ze sobą, aby zapewnić bezpieczną i stabilną jazdę, która jednocześnie dostarcza wiele radości.
O Kia EV9
Kia EV9 wnosi świeży design i najnowszą technologię do segmentu elektrycznych SUV-ów. Samochód jest dostępny w konfiguracjach sześcio- i siedmiomiejscowych, które zaprojektowano z myślą o potrzebach dużych rodzin.
Dzięki zasięgowi ponad 541 km, ultraszybkiemu systemowi ładowania prądem o napięciu 800 V i opcjonalnemu napędowi na cztery koła, ten bezpieczny i rodzinny SUV o stabilnych właściwościach jezdnych jest gotowy na każdą sytuację na drodze.
Do 2027 roku Kia planuje rozbudować gamę samochodów elektrycznych do 15 modeli i zwiększyć ich roczną sprzedaż do 1,6 miliona egzemplarzy do 2030 roku.