...energią ogniw paliwowych (FCEV) oraz 3-drzwiowego cee'da o nazwie Pro-cee'd.
Wywodzący się z trzydrzwiowego hatchbacka Pro-cee’d "Eco-cee’d", ze żywiołowym lecz oszczędnym silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi , jest w zamyśle bardziej ekologiczną odmianą modelu bazowego. Dzięki istotnym, choć niewielkim modyfikacjom zużycie paliwa obniżono do zaledwie 3,9 l/100 km, a emisję dwutlenku węgla nawet do 104 g/kilometr. Silnik wciąż rozwija moc 115 KM, identyczne jak w modelu bazowym pozostaje także niezależne zawieszenie pojazdu oraz układ hamulcowy (tarcze na czterech kołach), tak więc "Eco-cee’d" dostarczać może niemniejszych wrażeń z jazdy niż samochód cee’d z produkcji seryjnej.
Znakomite osiągi, niewielkie zużycie paliwa i niską emisję spalin "Eco-cee’d" zawdzięcza w znacznej mierze ulepszonej aerodynamice karoserii i podwozia. Efektem jest spadek współczynnika oporu powietrza Cd z 0,33 (w przypadku 5-drzwiowego modelu cee’d i 3-drzwiowego modelu Pro-cee’d) do 0,29 – a więc o niebagatelne 11 procent. Jako uzupełnienie zmian w aerodynamice i silniku "Eco-cee’d" posiada nowy system ISG (Idle Stop&Go) wraz z układem Smart Battery Power Management, skonstruowanym przez KIA wspólnie z firmą Bosch. System ten powoduje automatyczne ładowanie akumulatora podczas hamowania i wyłącza silnik, gdy przechodzi on w bieg jałowy po zatrzymaniu się pojazdu. W typowych warunkach ruchu miejskiego – częstym ruszaniu i zatrzymywaniu – działanie ISG bardzo poważnie obniża zarówno zużycie paliwa jak i emisję spalin do otoczenia.
Status systemów w "Eco-cee’d" monitorowany jest przez "inteligentny" moduł kontrolny (ECU), sterujący rozrusznikiem. W przypadku zatrzymania się pojazdu – na przykład pod światłami na skrzyżowaniu – to właśnie do modułu ECU należy decyzja o wyłączeniu silnika. Jeżeli z jakiegoś powodu ilość energii pozostałej w akumulatorze nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika – program Idle Stop&Go nie będzie kontynuowany.
Koncepcyjny "Eco-cee’d" wyposażony jest w manualną, sześciostopniową skrzynię biegów o zmodyfikowanych przełożeniach w miejsce standardowej skrzyni pięciobiegowej. W celu obniżenia masy własnej pojazdu "Eco-cee’d" otrzymał zestaw naprawczy ogumienia zamiast kompaktowego (dojazdowego) koła zapasowego, w jakie wyposażone są obecnie produkowane modele cee’d.
Jako scenę europejskiej premiery najnowszej płyty podłogowej pojazdu elektrycznego zasilanego energią ogniw paliwowych (FCEV) KIA Motors Corporation wybrała także Salon Samochodowy we Frankfurcie. Nowa platforma (lub płyta podłogowa) ma długość 4600 mm przy 2850-milimetrowym rozstawie osi i przeznaczona jest dla samochodów typu SUV. O użyteczności FCEV stanowi napęd trzema silnikami elektrycznymi czerpiącymi energię z ogniw paliwowych o mocy 100 kW, które zasilane są z dwóch zbiorników wodoru sprężonego do 700 bar.
Symulacje komputerowe wykazały, iż zbudowany na platformie FCEV samochód KIA Sorento jest w stanie przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 10 sekund aż do maksymalnej prędkości 170 km/h i przejeżdżać bez "tankowana" 600 kilometrów – przy zerowej emisji szkodliwych spalin do atmosfery.
Celem konstruktorów KIA było zachowanie własności dynamicznych, jakie charakteryzują pojazdy KIA z napędem benzynowym. Z tego też względu ogniwa paliwowe oraz zbiorniki wodoru umieszczono w najniższej części platformy FCEV. Efektem jest niespotykane w pojazdach typu SUV obniżenie środka ciężkości oraz idealne wręcz wyważenie rozkładu mas (na obie osie) w proporcji 50/50 procent. W połączeniu z napędem 4x4 oraz szerokim ogumieniem na obręczach 18-calowych – oznacza to maksimum trakcji bez względu na rodzaj nawierzchni oraz warunki pogodowe.
Pojazd typu FCEV wykorzystuje zjawisko przekształcania energii chemicznej, powstającej z utleniania paliwa wodorowego – w energię elektryczną. Zawarte w elektrolicie ogniwa paliwowego elektrony wodoru zostają oddzielone od protonów i przepływają przez obwód elektryczny silników pojazdu – zasilając je wytworzonym w ten sposób prądem. Następnie protony i elektrony łączą się ponownie w obecności tlenu, pozyskiwanego z otaczającego powietrza. Tak więc w dodatku do energii elektrycznej ogniwa paliwowe wytwarzają jedynie "spaliny" w postaci H2O co oznacza, iż pojazd na platformie KIA FCEV nie emituje żadnych trujących substancji – a jedynie nieszkodliwą parę wodną.
Światowa premiera nowego trzydrzwiowego hatchbacka Kia Pro-cee’d oznacza powiększenie się popularnej rodziny samochodów Kia cee’d. Dłuższy, niższy i lżejszy od pięciodrzwiowego hatchbacka, trzydrzwiowy Pro-cee’d wnosi lepszy styl i sportowego ducha w segment pojazdów klasy C. Został zaprojektowany, aby zwrócić uwagę na rodzinę Kia cee’d nowej grupy klientów w Europie i zdobyć przebojem rynek, odnotowując tysiące sprzedanych samochodów tej marki. Pomimo sportowego wyglądu i niższej sylwetki, mierzący 4,25 metra Pro-cee’d ma niezwykle duży rozstaw osi, największe w klasie wnętrze i najobszerniejszy bagażnik, bardzo atrakcyjne wersje wyposażenia oraz najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa aktywnego i biernego.
W swoim najnowszym modelu Pro-cee’d, Kia oferuje nabywcom pełen wybór jednostek napędowych znanych z rodziny cee’d – pięć silników odpowiadających normom czystości spalin Euro4 i trzy przekładnie – znane z 5-drzwiowego hatchbacka i wersji kombi. Prędkości maksymalne poszczególnych wersji silnikowych są podobne do parametrów modelu 5-drzwiowego i wahają się od 172 do 206 km/h.
Dzięki zmniejszeniu masy maksymalnie o 84 kg względem modelu podstawowego, Pro-cee’d przyspiesza bardziej energicznie, zapewniając czasy przyspieszenia (do 100 km/h) od 10,1 do 13,5 sekundy – w porównaniu z 10,3 do 13,8 sekundy w modelu pięciodrzwiowym. Moce silników wahają się od 90 KM do 143 KM, w ofercie występuje popularny, nowoczesny i dynamiczny silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM – opracowany i zaprojektowany w "ośrodku rozwojowym silników wysokoprężnych" Kia w centrum Badawczo-Rozwojowym Kia w Russelsheim i produkowany w zakładach na Słowacji. Zużycie paliwa waha się od 4,5 litra do 7,7 litra/100 km, a poziom emisji CO2 zawiera się w przedziale od 119 do 184 g/km.