... od pięciodrzwiowego hatchbacka, trzydrzwiowy Pro-cee’d wnosi sportowego ducha w segment pojazdów klasy C. Ceny w Polsce zaczynają się już od 51 400 zł a pierwsze egzemplarze trafią do salonów na przełomie grudnia i stycznia. Nowa Kia Pro-cee’d oferowana jest w Europie z taką samą 7 letnią gwarancją, co inne modele cee’da – pięciodrzwiowy hatchback i wersja kombi.
Kia Pro-cee’d ma wyjątkowo stylową linię i zapewnia prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy, zachowując jednocześnie większość zalet popularnego cee’da w wersji pięciodrzwiowej – włącznie z doskonałą praktycznością i wszechstronnością. Samochód dostępny jest z dwoma poziomami wyposażenia, pięcioma różnymi silnikami z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów oraz dodatkową możliwością wyboru wyposażenia opcjonalnego.
"To zupełnie nowy samochód – z wersji pięciodrzwiowej zachowaliśmy tylko maskę silnika i przednie błotniki – ma zupełnie nowe panele nadwozia, kreujące jego własny styl" – komentuje Gregory Guillaume, Chief Designer, Kia Motors Europe. "Z modelu Pro-cee’d chcieliśmy uczynić samochód tak "sportowy", jak to tylko możliwe, który jednak nadal będzie należał do rodziny cee'd".
Ponieważ wszystkie trzy modele tworzące rodzinę Kia cee’d były opracowywane równolegle, nowy trzydrzwiowy hatchback Pro-cee’d charakteryzuje się taką samą konstrukcją wewnętrzną jak hatchback pięciodrzwiowy i wersja kombi. Pro cee’d – dłuższy o 15 mm od wersji pięciodrzwiowej – ma o 10 mm większy zwis przedni i o 5 mm większy zwis tylny nadwozia. Pomimo tego, że linia dachu modelu Pro-cee’d jest niższa o 30 mm niż siostrzanego ceed’a, zachowano rozstaw osi wynoszący 2650 mm, dzięki czemu wnętrze ma identyczną praktyczność i wszechstronność, niezwykle dużo miejsca na nogi i imponującą szerokość na wysokości ramion.
Pojemność bagażnika jest również niezwykła jak na ten typ pojazdu i wynosi 340 litrów – mierząc do dolnej krawędzi tylnej szyby i włączając dodatkowe 55 litrów przestrzeni bagażowej w standardowych schowkach pod podłogą bagażnika – takich samych jak w hatchbacku i kombi. Całkowita pojemność bagażowa po złożeniu tylnej kanapy jest atrakcyjna w tej klasie pojazdów i tylko nieznacznie mniejsza niż w cee’dzie 5-drzwiowym.
Trzydrzwiowa Kia Pro-cee'd jest w istocie tak gruntownie przeprojektowanym z zewnątrz modelem bazowym, że z wersją pięciodrzwiową ma wspólne jedynie przednie błotniki i maskę silnika. Wszystkie pozostałe panele nadwozia są nowe, zaprojektowane specjalnie dla tego samochodu. Sportowy duch seryjnie produkowanego Pro-cee’da podkreślony został głównie stylistyką jego nadwozia. Maska została wydłużona o 10 mm, zastosowany został - w porównaniu z wersją 5-drzwiową - niższy grill chłodnicy, lampy przednie o nowych kształtach, szerszy i niższy zderzak z wydatnym dolnym spojlerem, a także głębszy i zwężający się ku górze centralny wlot powietrza. Większe lampy świateł przeciwmgielnych umieszczono w eliptycznych zagłębieniach.
Szyby boczne, słupki tylne i spojler drzwi bagażnika są oczywiście zupełnie nowe i choć tylna szyba jest nachylona pod ostrym kątem, to wysokość od siedziska tylnej kanapy do dachu pozostaje duża, a objętość bagażnika nie uległa zmianie. Tylne błotniki zostały nieznacznie zwężone, dzięki czemu tylne nadkola wydają się odstawać dalej od boków nadwozia, pomimo tego, że szerokość pojazdu pozostała niezmieniona.
Pro-cee’d posiada opływowe nadwozie, eleganckie wykończenie i pozbawiony jest zbędnych dodatków, co zaowocowało zdecydowaną poprawą aerodynamiki pojazdu. Trzydrzwiowy hatchback o długości 4 250 mm, będący o 15 mm dłuższy niż wersja pięciodrzwiowa, o 10 mm większym zwisie przednim (875 mm) i o 5 mm większym zwisie tylnym (725 mm), ma konkurencyjne współczynniki oporu powietrza i siły nośnej. Jego współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,33 (tak jak w przypadku cee’da w wersji 5-d), jest lepszy niż w przypadku Golfa i Focusa, a wartość współczynnika siły nośnej jest w tej klasie pojazdów najlepsza na świecie. Niski współczynnik siły nośnej zwiększa stabilność pojazdu przy dużych prędkościach.
Zawiasy powiększonych drzwi Pro-cee’da mają trzy pozycje otwarcia (w tym dwa położenia częściowego otwarcia pod kątem 25 i 50 stopni) – ostatnia pozycja umożliwia otwarcie drzwi pod wyjątkowo szerokim kątem 70 stopni, co w połączeniu z większą długością drzwi (1486 mm w porównaniu do 1210 mm w wersji 5-d) zapewnia wygodny dostęp do tylnej kanapy.
Wsiadanie ułatwiają nowe fotele przednie z rączkami na górnej części oparć, dzięki którym można jednocześnie wygodnie pochylić oparcia i przesunąć fotele do przodu. Oba fotele przednie mają funkcję zapamiętywania położenia, dzięki czemu po zajęciu lub opuszczeniu miejsc przez pasażerów Pro-cee’da, fotele powracają do poprzedniego ustawienia. Te regulowane w wielu płaszczyznach fotele mają szersze siedziska i oparcia, zapewniające wygodną podróż kierowcom i pasażerom o różnym wzroście, tuszy i budowie ciała. Regulowane podparcie odcinka lędźwiowego dostępne jest zarówno w fotelu kierowcy, jak i pasażera.
Kierowca Pro-cee’da będzie mógł cieszyć się "kompaktowym i sportowym" kokpitem z niższą przednią szybą, trójramienną kierownicą z masywną obręczą, sportowym zestawem wskaźników z trzema zegarami ulokowanymi pod osłoną przeciwsłoneczną i konsolą centralną skierowaną w jego stronę.
W swoim najnowszym modelu Pro-cee’d, Kia oferuje nabywcom pełen wybór jednostek napędowych znanych z rodziny cee’d – pięć silników odpowiadających normom czystości spalin Euro4. Prędkości maksymalne poszczególnych wersji silnikowych są podobne do parametrów modelu 5-drzwiowego i wahają się od 172 do 206 km/h.
Dzięki zmniejszeniu masy maksymalnie o 84 kg względem cee’da, Pro-cee’d przyspiesza bardziej energicznie, zapewniając czasy przyspieszenia (do 100 km/h) od 10,1 do 13,5 sekundy – w porównaniu z 10,3 do 13,8 sekundy w modelu pięciodrzwiowym.
Oczekuje się, że jedną z najbardziej popularnych jednostek napędowych wybieraną przez nabywców Pro-cee'da będzie, 16-zaworowy silnik wysokoprężny CRDi o pojemności 1,6 litra, produkowany na Słowacji. Ta nowoczesna jednostka typu DOHC wyposażona jest w elektrycznie sterowaną turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VGT), która zapewnia jeszcze lepsze osiągi i mniejszą emisję spalin. Jej parametry mocy i momentu obrotowego są bardzo konkurencyjne – odpowiednio 115 KM (84,6 kW) i 255,2 Nm (26,0 kg m). Silnik ten współpracuje ze standardową pięciobiegową przekładnią manualną lub opcjonalną czterobiegową przekładnią automatyczną.
Klienci oczekujący lepszych osiągów mogą zdecydować się na produkowany w Korei silnik wysokoprężny CRDi o pojemności 2,0 litra. Ta 16-zaworowa jednostka napędowa SOHC CRDi posiada także system wtrysku bezpośredniego i szynę paliwową "common rail" drugiej generacji, oraz system VGT dający moc 140 KM (103 kW) i moment obrotowy 304 Nm. Silnik ten dostępny jest z jednym rodzajem przekładni: 6-biegową manualną skrzynią biegów o wysokim – zapewniającym oszczędność paliwa – stopniu najwyższego przełożenia.
Nabywcy Kia Pro-cee’d mogą również wybrać wersję wyposażoną w jedną z trzech, konkurencyjnych w tej klasie 16-zaworowych benzynowych jednostek napędowych (o pojemności 1,4 litra, 1,6 litra i 2,0 litra) – wszystkie wyposażone są w podnoszący osiągi układ zmiennych faz rozrządu (CVVT) i ulepszony system elektronicznego wielopunktowego wtrysku paliwa. Silnik o pojemności 1,4 litra cechuje moc maksymalna 109 KM (80,2 kW), a silnik 1,6 litra moc 122 KM (89,7 kW). Najlepsze osiągi spośród wersji Pro-cee’d wyposażonych w benzynowe jednostki napędowe zapewnia kompaktowy silnik benzynowy DOHC o pojemności 1975 cm3 i mocy maksymalnej 143 KM (105,2 kW).
Konstruując trzydrzwiowego Pro-cee’da, inżynierowie Kia dołożyli wszelkich starań, aby z nowego modelu cee’da uczynić jeden z najbezpieczniejszych pojazdów segmentu C. Dlatego, aby w pełni zaspokoić rosnące oczekiwania klientów wobec bezpieczeństwa zapewnianego przez nowoczesny samochód, Pro-cee’d charakteryzuje się najwyższym poziomem zabezpieczeń aktywnych i pasywnych.
"Wprowadzenie modelu trzydrzwiowego znacząco poszerza wybór, jaki mają dziś klienci Kia" – wyjaśnia Jean-Charles Lievens, Senior Vice President, Kia Motors Europe. "Oczekujemy, że Pro-cee’d przyciągnie uwagę tych klientów, którzy jak dotąd nie brali pod uwagę kupna pięciodrzwiowego hatchbacka, a do czasu prezentacji tego modelu nigdy nie rozważali zakupu samochodu marki Kia".