...firma Kia Motors Polska zdecydowała się na zmianę polityki cenowej tego modelu. Ceny nowego Picanto zaczynają się od 29.900 PLN za wersję CITY 1.0 SOHC.
Najdroższa wersja COMFORT wyposażona w silnik diesla 1.1 CRDi kosztuje teraz 41.400 PLN. Zmianie uległo również wyposażenie standardowe tego modelu. Już w wersji podstawowej klienci otrzymują dodatkowo drugą poduszkę powietrzną z systemem dezaktywacji, regulację wysokości fotela kierowcy, zderzaki, klamki, lusterka w kolorze nadwozia, materiałową tapicerkę siedzeń oraz boczków drzwi a także dojazdowe koło zapasowe dla wersji benzynowych.
Biorąc pod uwagę zmianę cen oraz dodatkowe wyposażenie Picanto 2008 nowa cena została obniżona o ponad 4.000 PLN. w stosunku do cen modelu przed face liftingiem. Klienci mają teraz do wyboru trzy wersje wyposażenia i 9 kolorów nadwozia ( 3 bez dopłaty : biały / czerwony / żółty oraz 6 lakierów metalizowanych )
Poza zmianami w cenach i specyfikacji Picanto 2008 wyróżnia się zmodyfikowaną konsolą środkową oraz nowym zestawem wskaźników z podświetleniem czerwono-pomarańczowym. Sylwetka Picanto 2008 jest bardziej zaokrąglona, a nieco bardziej wysunięty przód (o 30 mm) i pogłębiony zderzak tylny (+ 10 mm) zwiększa całkowitą długość pojazdu do 3535 mm. Nowy kształt otrzymały: pokrywa komory silnikowej, przednie błotniki oraz oba zderzaki. Do motywu "krągłości" nawiązują również nowe reflektory i światła tylne. Nie uległ zmianie rozstaw osi, a z poprzedniego modelu zapożyczono także drzwi, klapę tylną oraz wewnętrzne panele karoserii. Nowe są natomiast lusterka zewnętrzne, których obudowy mieszczą dodatkowe światła kierunkowskazów.
W Picanto 2008 paliwooszczędne, elektromechaniczne wspomaganie zębatkowego układu kierowniczego zastosowano we wszystkich odmianach benzynowych, a nie tylko w wersji z silnikiem Diesla, jak poprzednio.
Wybór jednostek napędowych obejmuje dwa silniki benzynowe o pojemności 1.0 i 1.1 litra, jeden wysokoprężny o pojemności 1.1 oraz przekładnię manualną lub automatyczną.
Picanto 2008 zostało odświeżone i restylizowane, pozostając wciąż pojazdem niewielkim wymiarowo lecz obszernym wewnątrz. Mieści komfortowo cztery dorosłe osoby lub rodzinę pięcioosobową, a dzięki licznym konfiguracjom siedzeń i wielkości kabiny jest wyjątkowo wszechstronne.
Pierwsza wersja Picanto stała się przepustką dla firmy KIA do segmentu A i od czasu swej premiery znalazła ponad 250.000 nabywców w samej tylko Europie – stając się modelem kluczowym dla strategii wzrostowej KIA na Starym Kontynencie. Dlatego też ten najmniejszy samochód produkcji KIA powrócił na deski projektantów w Korei i w Europie, którzy zachowując jego młodzieżowy i sportowy charakter – stworzyli nowe Picanto 2008 – pojazd jeszcze bardziej efektowny, przyjazny użytkownikowi i lepiej wyposażony.
KIA Picanto 2008 powstaje w nowej fabryce Suhsan, uruchomionej w roku 2004 nieopodal zakładu KIA Hwasung. Planowany wolumen produkcji wynosi 150.000 sztuk rocznie (jest to prawie maksymalna wydajność tej fabryki) – z przeznaczeniem na rynek koreański oraz rynki światowe. W ramach tej ilości 90.000 pojazdów trafi na rynki Europy Zachodniej i Wschodniej, co stanowi 60% całej produkcji tego modelu.
STYLIZACJA
Inspirowany europejskimi gustami i upodobaniami Kang Lee, projektant pierwszego auta marki KIA w segmencie A już w 2002 roku nadał Picanto nieco "pyzatą" – choć sportową i nowoczesną linię, tworząc autko atrakcyjne i wyróżniające się tłumie.
Niezbędnego po latach odświeżenia wyglądu Picanto podjął się team młodych projektantów w centrach badawczo-rozwojowych KIA Namyang i Russelsheim. Bardziej kameralną i stonowaną formę zewnętrzną osiągnięto zastępując ostre kąty i krawędzie łagodnymi łukami i zaokrągleniami. Do nowych elementów nadwozia należą – pokrywa komory silnika, przednie błotniki, reflektory, przedni zderzak oraz lusterka boczne. Na tyle zmieniono lampy zespolone, aplikacje i emblemat firmowy na klapie bagażnika oraz kształt zderzaka. Trapezowa krata chłodnicy została poszerzona i wypełniona czarną siatką oraz spięta dwoma poziomymi, chromowanymi listwami, mocującymi centralnie emblemat KIA.
W powiększonym i wyoblonym zderzaku przednim, pomiędzy okrągłymi lampami przeciwmgielnymi, mieści się szeroki wlot powietrza. Wysoką jasność oświetlenia drogi zapewniają soczewkowe reflektory, zgrupowane wraz z dużymi kierunkowskazami pod obszernymi kloszami świateł głównych.
Sylwetka Picanto 2008 nabrała nowej dynamiki. Wydłużenie przodu i pogłębienie zderzaka tylnego powoduje efekt optycznego powiększenia rozstawu osi. Nie uległy zmianie drzwi nadwozia, tworzące ochronny kokon dla pasażerów i kierowcy, a dzięki pokaźnym oknom bocznym – wnętrze pojazdu zyskuje na jasności i lekkości. Wysoki łuk dachu podkreśla naturalną przestronność kabiny – podczas gdy klinowy kształt tylnych okien wydaje się dodawać energii do skoku. "Opływowy" kształt pojazdu i jego klasę podkreślają lakierowane na kolor nadwozia, płaskie klamki zewnętrzne typu kasetowego.
Uwagę zwracają nawiązujące do kształtu świateł głównych – okrągłe lampy tylne pod wypukłymi kloszami z tworzywa poliwęglanowego, doskonale widoczne z zewnątrz nawet w najgorszych warunkach pogodowych. Standardowy spoiler dachowy rozciąga się teraz przez całą szerokość nadwozia, większy jest także tylny emblemat firmowy – a wyoblony (jak na przedzie) zderzak tylny otrzymał podwójne listwy odbojowe.
KIA Picanto 2007 oferowany jest w dziewięciu barwach nadwozia; cztery z nich (biała Clear White, czarny Galaxy Black, czerwona Scarlet Red i błękitna Blue Diamond) są identyczne jak poprzednio a pięć – to kolory nowe: żółty Fresh Yellow, pomarańczowy Soda Orange, srebrne Silver oraz Titanium Silver i niebieski Cool Blue.
Pomimo, iż wystrój wnętrza pierwszego Picanto został specjalnie zaprojektowany z myślą o gustach europejskiej klienteli pojazdów segmentu A – w Picanto 2008 wprowadzono aż dziewięć zmian natury estetycznej i funkcjonalnej.
Dwutonowy wystrój wnętrza – ciemniejszy od góry i jaśniejszy od dołu został utrzymany. Kolor czarny jest dostępny obecnie we wszystkich modelach dla powierzchni górnych, a klient ma możliwość wyboru koloru szarego lub także czarnego dla powierzchni dolnych.
Oferowane są trzy wersje tkaninowej tapicerki foteli i siedzeń: jednolita czarna Full Black oraz mieszana Full Black w prążki niebieskie Blue Stripes lub czerwone Red Stripes. W terminie późniejszym będzie także dostępna tapicerka Sport Pack w kolorze czarnym z charakterystycznymi, czerwonymi ściegami.
Trójramienna kierownica z regulacją pochylenia kolumny otrzymała chromowane logo KIA oraz nową poliuretanową piastę z przyciskami sygnału dźwiękowego.
Nowy zestaw wskaźników na desce rozdzielczej osłonięty jest łukowatym daszkiem i zawiera dwa główne "zegary" analogowe oraz wskaźniki pomocnicze z podświetleniem czerwonawo- pomarańczowym – na wzór stosowanego w modelu KIA cee’d. Centralną część tablicy przyrządów wykonano z wysokojakościowych tworzyw w kolorze czarnym. Efektownym detalem wnętrza jest także metalizowana oprawa selektora przekładni w wersji Picanto 2008 z automatyczną skrzynią biegów.
WSZECHSTRONNOŚĆ
Do zalet najmniejszego pojazdu marki KIA należało zawsze wyjątkowo obszerne wnętrze – pod wieloma względami wzorowe w swej klasie – i to w Picanto 2008 nie uległo zmianie. Imponująca w tejże klasie przestrzeń na głowę z przodu wynosi 1003 mm, a z tyłu 966 mm. Obszerna przestrzeń na nogi sięga z przodu 1041 mm oraz 872 mm dla pasażerów tylnego siedzenia. Szerokość z przodu i z tyłu kabiny na poziomie ramion wynosi odpowiednio 1290 mm oraz 1292 mm.
Tak znaczną przestrzeń uzupełniają liczne półki i skrytki. W przedniej części konsoli podłogowej znajdują się dwie wnęki na kubki/puszki (także i uchwyt na wyjmowaną popielniczkę) oraz nieco dalej trzecia – dla pasażerów siedzenia tylnego, a ponadto miejsce na telefon komórkowy i drobne przedmioty. Dwie półeczki umieszczono pod kolumną kierownicy, a naprzeciw pasażera – dwupoziomową skrytkę na drobiazgi. Poręczne kieszenie na mapy czy książki znajdują się także "na plecach" obu przednich foteli oraz u dołu paneli drzwiowych. Praktycznym rozwiązaniem jest futerał na okulary słoneczne nad drzwiami kierowcy, pojemnik na podręczne przedmioty pod fotelem przedniego pasażera oraz zamykany wieczkiem schowek w bagażniku.
Pojemność bagażnika Picanto wynosi 157 litrów przy komplecie pasażerów i można ją powiększyć do 882 litrów po złożeniu tylnych siedzisk i oparć. Tylne siedzenie jest dzielone w proporcji 60/40, umożliwiając nawet siedem rożnych konfiguracji tylnej kanapy. Wysoko podnoszona klapa tylna oraz jej szeroki otwór ułatwia załadunek i wyładunek bagaży. Równie praktyczna jest siatka bagażnika, chroniąca przewożone przedmioty przed przemieszczaniem się podczas jazdy.
Siedzenia Picanto zapewniają wysoki komfort jazdy dla osób o różnej posturze ciała. Przednie fotele mają regulację wzdłużną i pochylenia oparcia, w standardzie dostępna jest też regulacja wysokości fotela kierowcy. Dla pełnego komfortu "za kółkiem" można ustawiać na wysokość także i kolumnę kierownicy.
Nowy, logiczny i przejrzysty zestaw wskaźników posiada płynną regulację podświetlenia przy pomocy pokrętła pod kierownicą. Wewnętrzne lusterko wsteczne jest przestawiane ręcznie w położenie do jazdy dziennej oraz nocnej.
ZAWIESZENIE i PODWOZIE
KIA Picanto 2008 posiada niezależne zawieszenie wszystkich kół jezdnych, identyczne jak jego pierwowzór. Zawieszenie to zapewnia nie tylko dobre własności jezdne ale i komfort jazdy na drogach Europy. Fakt właściwego wyważenia obu tych elementów został już wielokrotnie potwierdzony przez środki masowego przekazu oraz opinie tysięcy użytkowników tego samochodu.
Jako element wyrafinowania konstrukcyjnego, pod komorą silnika znajduje się rama pomocnicza (podobnie jak w pojazdach znacznie większych), do której zamocowane są dolne wahacze niezależnego zawieszenia typu MacPherson. Takie rozwiązanie zapewnia optymalizację zbieżności kół i geometrii układu kierowniczego. Odsadzenie sprężyn śrubowych kolumn podnosi z kolei jakość pracy zawieszenia. Odpowiednią sztywność poprzeczną zawieszenia zapewniają punkty mocowania stabilizatora znajdujące się na tłoczyskach amortyzatorów. Zerowy kąt pochylenia koła pozwala manewrować pojazdem bez większego wysiłku i nadmiernego zużywania ogumienia. W standardowym zawieszeniu Picanto 2008 z silnikiem benzynowym zastosowano przedni stabilizator drążkowy o średnicy 19 mm, a w wersji napędzanej silnikiem Diesla – o średnicy 23 mm.
Tylne zawieszenie Picanto składa się z pary trójkątnych wahaczy wleczonych, połączonych ze sobą poprzeczną belką, a jego geometria zapewnia maksimum przyczepności kół do podłoża oraz wysoką stabilność podczas jazdy. Równoległe ustawienie sprężyn śrubowych i amortyzatorów pozwala zachować dobrą charakterystykę pracy oraz zaoszczędzić cenne miejsce – co doskonale stwierdzić można po skromnych wymiarowo wnękach kół w przestrzeni bagażowej.
Ważną innowacją jest wprowadzenie w całej gamie odmian modelowych Picanto 2008 elektromechanicznego wspomagania zębatkowej przekładni kierowniczej, dostępnej już od roku 2005 dla wersji z napędem wysokoprężnym.
W związku różną masą jednostek benzynowych i Diesla stosowane są dwa rodzaje przekładni kierowniczych. Przy przekładni o przełożeniu 14,0 : 1 (silnik benzynowy) promień zawracania (między krawężnikami) równy jest 4,6 metra, a ilość obrotów 370-milimetrowej kierownicy od jednego położenia skrajnego do drugiego wynosi 2,8. Przy przekładni o przełożeniu 15,4 : 1 (silniki wysokoprężny) jest to odpowiednio 4,8 metra i 3,09 obrotów koła kierownicy.
SILNIKI, PRZEKŁADNIE I OSIĄGI
Do napędu Picanto 2008 oferowane są te same trzy silniki, które zdobyły tak wielką popularność w dotychczasowej gamie modelowej: dwa benzynowe i jeden wysokoprężny – w połączeniu z manualną lub automatyczną (silnik 1.1) skrzynią przekładniową.
Obydwa czterocylindrowe, 12-zaworowe silniki benzynowe mają konstrukcję kompaktową z zastosowaniem szeregu lekkich elementów aluminiowych. Odznaczają się żywymi osiągami, wyjątkowo oszczędnym zużyciem paliwa oraz bardzo niskim poziomem emisji spalin – nawet 118 g CO2/km. Dzięki trójdrożnemu katalizatorowi spalin jednostki te spełniają wymogi normy Euro 4.
Silnik o pojemności 1,1 litra rozwija moc 65 KM przy 5500 obr/min i moment obrotowy 97 Nm przy 2800 obr/min, należy więc do czołówki w swej klasie. Na zakup samochodu z tym silnikiem zdecydowało się w roku 2006 ponad 52% nabywców Picanto. Jednostka ta współpracuje z pięciostopniową manualną lub czterostopniową automatyczną skrzynią przekładniową. Emisja CO2 w wersji ze skrzynią manualną wynosi zaledwie 119 g/km. Testowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 15,1 sekundy, prędkość maksymalna 154 km/h, a zużycie paliwa – 4,9 l/100 km. Zasięg Picanto „na jednym baku” (35 litrów) może sięgać więc 700 km – zależnie od stylu jazdy.
Silnik o pojemności 1,0 litra – zamawiany przez 40% klientów – skojarzony jest z pięciostopniową skrzynią manualną i wytwarza moc 60 KM przy 5600 obr/min oraz 86 Nm momentu obrotowego przy 2900 obr/min. W kategorii emisji CO2 do atmosfery – tylko 118 g/km – Picanto 1.0 należy do najlepszych w swej klasie.
Stosowany od 2005 roku w Picanto silnik wysokoprężny CRDi o unikalnej konstrukcji trzycylindrowej posiada wszelkie zalety swych benzynowych "braci". Jest to nowoczesna jednostka typu common rail drugiej generacji z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic spalin – a przy wysokiej mocy 75 KM i momencie obrotowym 153 Nm już od 1900 obr/min – należy do ścisłej czołówki w swej klasie. Silnik ten współpracuje z pięciostopniową skrzynią biegów o przełożeniach specjalnie dobranych do jego charakterystyki pracy.
Nowoczesna konstrukcja silnika CRDi powstała w Korei oraz w ośrodku badawczo-rozwojowym KIA w Russelsheim (Centre of Diesel Engineering Excellence). Silnik ma dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC) oraz 4 zawory na cylinder a dzięki wysokociśnieniowemu systemowi wtrysku paliwa wyróżnia się prawdziwie sportowymi osiągami przy niezwykle niskim zużyciu paliwa i poziomie emisji spalin, zgodnym z wymogami normy Euro 4.
Picanto Diesel przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 16,0 sekund i osiąga prędkość maksymalną 162 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,2 l/100 km, co pozwala przejechać nawet 800 km bez tankowania. Jest to także jeden z „najczystszych” samochodów z napędem dieslowskim na świecie, emitujący zaledwie 112 g CO2 na kilometr.
Manualna skrzynia biegów Picanto współpracuje ze sprzęgłem sterowanym mechanicznie, a jej przełożenia zostały dobrane optymalnie pod kątem charakterystyki pracy trzech oferowanych w tym samochodzie silników, jak i różnorodnych warunków eksploatacji. Biegi pierwszy i drugi posiadają obniżające opory tarcia synchronizatory dwustożkowe, które znacznie ułatwiają i wyciszają proces zmiany przełożeń. Konstrukcja mechanizmu załączania biegu wstecznego skutecznie redukuje hałasy pracy.
Czterostopniowa automatyczna, adaptacyjna skrzynia biegów wyposażona jest w system zaworów elektromagnetycznych o zmiennej wydajności (VFS), samoczynnie dozujących ciśnienie oleju – pod kątem sprawności działania przekładni i obniżenia głośności silnika. Parametry jej pracy – m.in. przyspieszenia, hamowanie, prędkość obrotową silnika oraz temperaturę oleju monitoruje elektroniczny system sterowania, którego głównym zadaniem jest dostrojenie charakterystyki pracy skrzyni do stylu jazdy kierowcy.
BEZPIECZEŃSTWO
Do najważniejszych celów KIA należy zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa użytkownikom każdego z produkowanych pojazdów – bez względu na ich wielkość czy klasę. Efektem intensywnych badań nad rolą wytrzymałości strukturalnej oraz zachowaniem się samochodu w rzeczywistych sytuacjach kolizyjnych jest wysoki stopień ochrony i bezpieczeństwa, jakie Picanto zapewnia kierowcy i pasażerom.
Najlepszym sposobem ochrony pasażerów przed skutkami wypadków drogowych jest ich unikanie. Pomaga w tym bogate wyposażenie bezpieczeństwa czynnego, na które w Picanto składa się dobra widoczność z miejsca kierowcy, zwrotność i własności jezdne, czuły i szybki układ kierowniczy oraz skuteczny układ hamulcowy.
W odróżnieniu od wielu pojazdów segmentu A – Picanto 2008 posiada z przodu wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 241 mm. Układ hamulcowy – tarcze z przodu i bębny z tyłu obejmuje także system przeciwblokujący ABS najnowszej generacji oraz EBD – elektroniczny system rozdziału siły hamowania. Dzięki ABS wszystkie cztery koła mogą być hamowane z maksymalną siłą bez ich blokowania, co pozwala skracać do minimum drogę hamowania oraz zachowywać kontrolę nad pojazdem, unikając niepożądanej podsterowności.
Zadaniem systemu EBD jest wykrywanie zmian w rozkładzie obciążenia pojazdu i odpowiednie dozowanie siły hamowania na oś przednią i tylną tak, aby maksymalnie podnieść skuteczność hamulców i skrócić drogę hamowania. W mającej większą masę własną wersji Picanto 2008 z silnikiem wysokoprężnym – przednie wentylowane tarcze hamulcowe mają średnicę 252 mm.
Pierwszą "linią obrony" podczas wypadku drogowego jest sama struktura pojazdu. Kompaktowe i lekkie nadwozie Picanto powstało przy wykorzystaniu najnowszych metod analizy elementów skończonych. Karoseria posiada skuteczne strefy kontrolowanego zgniotu oraz wytrzymałą klatkę bezpieczeństwa, które to elementy umożliwiają deformację karoserii w sposób z góry przewidziany – rozprowadzając siły udarowe na inne fragmenty nadwozia, zanim zaczną oddziaływać na pasażerów pojazdu.
Obok wytrzymałej skorupy nadwozia Picanto 2008 posiada w drzwiach bocznych belki ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie, których zadaniem jest pochłonięcie i rozproszenie sił działających w trakcie uderzenia bocznego, wzmocnione zderzaki (odporne na odkształcenia przy prędkości 4 km/h) oraz "blokady dziecięce" – zabezpieczające zamki tylnych drzwi przed otwarciem przez dzieci. W zestawie wskaźników znajdują się ponadto lampki ostrzegające o niedomknięciu drzwi i klapy tylnej.
Najprostszym ale i skutecznym zabezpieczeniem są wciąż pasy bezpieczeństwa. Picanto 2008 ma trzypunktowe pasy dla wszystkich miejsc siedzących. Pasy przednie wyposażone są w regulowane na wysokość punkty górnego kotwiczenia (wygoda i zwiększone bezpieczeństwo) oraz napinacze wstępne i ograniczniki napięcia – napinające i zwalniające pasy w sposób kontrolowany tak, aby uniknąć niepożądanych przeciążeń i obrażeń skóry pasażerów samochodu. Na siedzeniu tylnym przewidziano punkty kotwiczenia fotelika dziecięcego systemu ISOFIX.
Standardowym wyposażeniem są czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. W próbach zderzeniowych EuroNCAP pierwszy model Picanto uzyskał ocenę 4 gwiazdek za stopień ochrony dzieci w razie wypadku, co stanowi ważną informację dla młodych wiekowo rodzin, przewożących swe pociechy na tylnym siedzeniu.
Ochronę Picanto 2008 przed dostępem ze strony osób niepowołanych zapewnia opcjonalny, elektryczny zamek centralny oraz możliwość odblokowywania rygli klapy tylnej i drzwiczek wlewu paliwa tylko od wewnątrz kabiny. Picanto 2008 wyposażone jest także w immobilizer silnika, który wykorzystuje specjalny algorytm szyfrujący do potwierdzenia, iż w stacyjce znajduje się właściwie zakodowany klucz zapłonu. Silnik nie daje się uruchomić w przypadku, gdy kod klucza nie zostaje rozpoznany. W ramach wyposażenia opcjonalnego oferowane jest także zdalne sterowanie (pilotem) zamka centralnego oraz alarm przeciw-kradzieżowy.