Przechodząc z etapu badawczego na etap pojazdów produkcyjnych, KIA Motors zamierza stopniowo wprowadzać zróżnicowane technologie ekologiczne w całej swej gamie modelowej, począwszy już od roku 2009.
Przyszłe modele produkcyjne otrzymają rozwiązania prezentowane w dwóch „zielonych” samochodach koncepcyjnych eco_cee’d, pokazanych na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie oraz pochodzące z Rio Hybrid 2007. Wbrew czasem wyrażanym obawom – zachowana będzie dotychczasowa dynamika osiągów oraz pełna przyjemność z jazdy.
„Tak szybkie wdrożenie zielonych technologii koncepcyjnego eco_cee’da w seryjnej produkcji ekologicznych wersji samochodów cee’d demonstruje dążenie KIA do czystszej i jaśniejszej przyszłości.” – mówi Panu Vainamo, dyrektor marketingu KIA Motors Europe – „Nasze samochody typu ‘eco’ to także dowód angażowania się KIA w sprawę tworzenia przyjaznych środowisku i paliwo-oszczędnych modeli produkcyjnych, które spełniają oczekiwania klienteli pod względem sportowej linii, prawdziwej przyjemności z jazdy oraz po prostu trafiają do serc osób młodych duchem.”
KIA cee’d Z NAPĘDEM ISG (Idle Stop & Go)
System ISG (Idle Stop & Go) oraz ogumienie o niskich oporach toczenia to dwie pierwsze technologie ‘eco-friendly’ (przyjazne środowisku), przeniesione z etapu koncepcji do rzeczywistości, a których światowa premiera odbywa się w Paryżu.
W samochodach KIA cee’d o napędzie benzynowym obie technologie będą dostępne na początku roku 2009. Innowacyjny system ISG automatycznie wyłącza silnik, gdy przechodzi on w bieg jałowy po zatrzymaniu pojazdu lub jego prędkość nie przekracza 4 km/h, dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji „luz” a pedał sprzęgła jest wciśnięty. W typowych warunkach ruchu miejskiego – częstym ruszaniu i zatrzymywaniu – działanie ISG obniża zarówno zużycie paliwa jak i emisję spalin do otoczenia nawet o 15 procent.
Status systemu ISG w „eco-cee’d” monitorowany jest przez moduł kontrolny (ECU), sterujący „inteligentnym” rozrusznikiem. W przypadku zatrzymania się pojazdu – na przykład pod światłami na skrzyżowaniu – to właśnie moduł ECU, na podstawie informacji także z innych systemów, decyduje o wyłączeniu silnika. Jeżeli z jakiegoś powodu ilość energii pozostałej w akumulatorze spada poniżej 75% wartości maksymalnej albo nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika – program Idle Stop&Go nie będzie kontynuowany. W samochodzie stojącym, po wciśnięciu pedału sprzęgła rozruch silnika następuje automatycznie i bez żadnej zwłoki, ponieważ proces ten odbywa się w czasie załączania pierwszego biegu w skrzyni przekładniowej.
Wyposażeniem seryjnym samochodów KIA cee’d z systemem ISG będzie nowej generacji pięciostopniowa, manualna skrzynia biegów o zmniejszonej masie oraz ogumienie o niskich oporach toczenia. Technologia ISG dostępna będzie w roku 2009 także dla samochodów KIA cee’d napędzanych 1,6-litrowym silnikiem Diesla a w najbliżej przyszłości również i w innych modelach KIA.
KIA SOUL HYBRID
Najnowszym modelem w rosnącej gamie pojazdów przyjaznych środowisku jest mający także swą światową premierę w Paryżu kabriolet KIA Soul Hybrid, wyposażony w elektrycznie składany dach tekstylny. Soul Hybrid napędzany jest przez duet silnika spalinowego Gamma o pojemności 1,6 litra z synchronicznym silnikiem elektrycznym prądu zmiennego o mocy 15 kW (20 KM) i momencie obrotowym 105 Nm – skojarzony z bezstopniową skrzynią przekładniową (CVT) konstrukcji KIA.
Silnik elektryczny, którego krzywa maksymalnego momentu przebiega niemal płasko pomiędzy 1500 a 6300 obr/min zamontowany jest pomiędzy kołem zamachowym i kompaktową skrzynią CVT wspomagając jednostkę spalinową podczas rozruchu, przyspieszania i pokonywania wzniesień . Podczas jazdy ze stałą prędkością silnik elektryczny wyłącza się – lecz podczas hamowania doładowuje „energią z odzysku” zespół akumulatorów Li-Poly o napięciu 180 V i pojemności 5,3 Ah, zabudowany w podłodze bagażnika.
Pokazywany w Paryżu KIA Soul Hybrid ma przezroczystą maskę silnika i podłogę, aby łatwo „podejrzeć” hybrydowy zespół napędowy wraz z baterią akumulatorów. Nowoczesna wersja tradycyjnego, składanego dachu tekstylnego o wymiarach 1765 x 980 mm pozwala w pozycji ‘panoramicznie’ otwartej zajrzeć do środka i przewidziana jest jako jedna z wielu opcji wyposażenia samochodu KIA Soul, wchodzącego do sprzedaży na rynkach Europy w lutym przyszłego roku.
Soul Hybrid jest już trzecim samochodem z gamy KIA wyposażonym w bezstopniową skrzynię CVT. Płynna zmiana przełożeń w nieograniczonym zakresie powoduje, że silnik pracuje niemal zawsze w optymalnym zakresie swej zakładanej wydajności. Według badań KIA, dzięki kombinowanemu napędowi (silnik benzynowy i elektryczny) o mocy 140 KM i momencie 227 Nm, Soul Hybrid przyspiesza ‘do setki’ w czasie 12,3 sekund i osiąga maksymalną prędkość 157 km/h. W wersji prototypowej zużycie paliwa wynosi 4,9 l/100 km a emisja CO2 – 117 g/km. W porównaniu z seryjnym, 1,6 litrowym silnikiem KIA Soul emisja CO2 maleje o 26,4 procent.
KIA cee’d HYBRID
Niezależnie od wdrażania krajowych i amerykańskich programów badawczych pojazdów typu FCEV (napędzanych energią z ogniw paliwowych), KIA Motors przygotowała dziewięć prototypowych cee’dów Hybrid do prób eksploatacyjnych w Europie.
Samochód ten, dzieło pionu badawczo-rozwojowego (R&D) powstał z myślą o wszechstronnych testach w skali światowej. Podobnie jak Soul Hybrid, cee’d korzysta ze zmodernizowanego silnika wcześniejszego modelu Rio Hybrid, a więc 1,6-litrowej jednostki spalinowej Gamma współpracującej z synchronicznym silnikiem elektrycznym prądu zmiennego o mocy 15 kW (20 KM) i momencie obrotowym 105 Nm przy zaledwie 1500 obr/min, bezstopniową skrzynią przekładniową (CVT) i systemem ISG (Idle Stop & Go). Dzięki sterowaniu przez pokładowy komputer system ten umożliwia znaczną oszczędność paliwa w intensywnym ruchu miejskim. Według badań KIA, samochód cee’d Hybrid przyspiesza ‘do setki’ w czasie 11,8 sekund i osiąga maksymalną prędkość 185 km/h. W wersji prototypowej zużycie paliwa wynosi 4,81 l/100 km, a emisja CO2 – 114 g/km. W porównaniu z seryjnym, 1,6 litrowym silnikiem KIA cee’d emisja CO2 maleje o 25,0 procent.
KIA SPORTAGE FCEV
W ramach programu rozwojowego pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi (FCEV) prowadzone są nieprzerwane testy i sprawdziany samochodu KIA Sportage FCEV na całym świecie. Najwyższy więc czas na premierę europejską tego po części już dobrze wypróbowanego prototypu na Salonie Samochodowym w Paryżu.
Efektem intensywnych badań są liczne ulepszenia, min. ogniwo paliwowe o podwyższonej do 100 kW wydajności oraz nowy zestaw akumulatorów jonowo-polimerowych o napięciu 152 V – celem zwiększenia osiągów oraz zasięgu jazdy oraz ułatwienia „rozruchu” zespołu napędowego w warunkach zimowych, tj. temperaturach znacznie poniżej zera.
Zespół napędowy Sportage FCEV o mocy 100 kW (136 KM) znajduje się w standardowej komorze silnika, a prędkość maksymalna wynosi 155 km/h – w porównaniu z 80 kW mocy i prędkością 150 km/h pojazdu pierwszej generacji. Umieszczony w podłodze przed tylną osią zbiornik wodoru o pojemności 152 litrów, pozwala przejechać nawet 300 kilometrów. „Ten nowy etap naszego programu jest doprawdy ekscytujący” – twierdzi dr Hyun-Soon Lee, prezes pionu badawczo-rozwojowego Hyundai-KIA Automotive Group – „Będziemy teraz w stanie budować pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi w większej ilości pod kątem testów flotowych a Sportage FCEV rzeczywiście przybliża perspektywę rynkowej sprzedaży tego typu pojazdów.”
„Adaptacja technologii paliw ogniwowych do mniejszych pojazdów klasy kompaktowej to wielkie wyzwanie pod wieloma względami lecz jestem pewien, iż nasi inżynierowie doskonale z tym sobie poradzą. Najnowszy Sportage FCEV to wielki krok w kierunku naszego celu, jakim jest w roku 2010 wersja rynkowa pojazdu o zerowej emisji spalin w oparciu o technologię ogniw paliwowych.” – powiedział dr H.S. Lee.
Wersja kompaktowego SUVa Sportage napędzana ogniwami paliwowymi powstała równolegle z rozwojem konstrukcyjnym jego odmian o napędzie benzynowym i dieslowskim. Demonstrując zdolność równoległego prowadzenia tego rodzaju działań badawczo-rozwojowych KIA pokazuje, iż jest w stanie należycie kontrolować pod względem konstrukcyjnym i jakościowym procesy przyszłej produkcji pojazdów o napędzie wodorowym.
Sportage FCEV wyposażony jest w wodorowe ogniwa paliwowe, układ przeniesienia napędu E-drive nowej generacji, silnik elektryczny oraz moduł sterujący konstrukcji KIA Motors Corporation. Dzięki zastosowaniu lekkich elementów aluminiowych nadwozia zamiast typowych paneli stalowych – stosunek mocy do masy dla Sportage FCEV jest zbliżony do obecnie produkowanego, ‘standardowego’ pojazdu – pomimo znacznie większej masy zespołu napędowego. Obszerność i dobre wyciszenie wnętrza oraz komfort jazdy nie rożni się w niczym w stosunku do ‘siostrzanych’ wersji z napędem benzynowym czy wysokoprężnym.