...będzie produkowana w Europie, wejdzie na rynki tego kontynentu pod koniec bieżącego roku i objęta zostanie podwójną gwarancją producenta: 7-letnią na zespół napędowy/5-letnią (lub 150.000 km) na cały samochód oraz 10-letnią gwarancją antykorozyjną. Kia Venga w wersji produkcyjnej niewiele rożni się od przyjętego z wielkim uznaniem w czasie salonu genewskiego pojazdu koncepcyjnego Kia No. 3.
„Jako pojazd praktyczny i funkcjonalny, Venga może spełniać wszelkie potrzeby rodzinne w Europie i stać się w swym segmencie najbardziej stylowym środkiem transportu.” – uważa Benny Oeyen, dyrektor marketingu i planowania produktowego Kia Motors Europe – „Pod względem osiągów i zwrotności Venga wykracza poza przyjęte w tej klasie normy, dając wiele satysfakcji i frajdy osobom, które z różnych względów preferują pojazdy obszerniejsze w środku lecz niewielkie wymiarowo.”
Zaprojektowany od początku w Europie i tam też produkowany – nowy hatchback Kia Venga ma 4068 mm długości, niespotykany w swej klasie rozstaw osi (2615 mm), a jego wysokość 1600 mm pozwala do maksimum powiększyć objętość wnętrza. Dzięki przemyślanej konstrukcji wyznaczającej nową definicję w tej kategorii pojazdów, wnętrze Vengi ma wielkość spotykaną w autach klasy kompaktowej – przy wymiarach nadwozia typowych dla segmentu B.
Wszystkie jednostki napędowe w gamie Vengi będą dostępne z opcjonalnym systemem Idle Stop & Go (ISG) i spełniać będą wymogi normy czystości spalin Euro 5. Pozom emisji CO2 w modelach posiadających system ISG obniżył się do zaledwie 117 g/km (dla silnika o pojemności 1,4 litra).
Kia Venga przeznaczona jest tylko na rynki Europy w ofercie obejmującej dwa silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne (pojemności 1,4 i 1,6 litra) – o mocy od 75 do 126 KM. Wyposażeniem każdej wersji modelowej będzie dzielona 60/40 i przesuwana kanapa tylna, którą można składać płasko w podłodze dla zwiększenia pojemności bagażowej. Do wybranych odmian modelowych oferowane będzie także uchylne i odsuwane, panoramiczne okno dachowe ze szkła, zwiększające dopływ naturalnego światła dziennego do środka.
Dynamiczna i ekspresyjna linia nadwozia w segmencie B
Wchodząca do sprzedaży w Europie pod koniec bieżącego roku Kia Venga stanowi kombinację prawdziwej elegancji i funkcjonalności. Zachowując wiele zaskakujących elementów i detali designu, które przyciągnęły uwagę mediów i publiczności do koncepcyjnego No. 3 na salonie genewskim 2009 – Venga wnosi powiew rewelacyjnej świeżości do segmentu zdominowanego do niedawna przez pojazdy ‘bezbarwne, ale za to praktyczne’.
I rzeczywiście, podobieństwa pomiędzy koncepcyjnym No. 3 a prezentowaną we Frankfurcie wersją produkcyjną idą bardzo daleko. Pomijając nieco bardziej konwencjonalny design szyby czołowej i dachu, wszystkie elementy blacharskie są identyczne i dokonano tylko niewielkich modyfikacji, aby pojazd koncepcyjny zamienił się w wersję produkcyjną.
Zrywając z typową dla segmentu B, pudełkową linią ‘mikrovana’ Kia Venga proponuje wygląd smuklejszy i bardziej wysportowany. Efektem jest najlepszy w tej klasie współczynnik oporu powietrza Cd = 0,31, powodujący – obok oczywistych walorów estetycznych – obniżenie zużycia paliwa, emisji spalin oraz hałasów aerodynamicznych. Kombinacja przysadzistej bryły i szeroko ‘śmiejącego’ się wlotu powietrza w zderzaku przednim z krótkimi zwisami nadwozia stwarza wrażenie nieustannej gotowości do ruchu. Zdecydowane, wklęsłe przetłoczenia boczne akcentują muskularne nadkola Vengi nadając jej atletycznie proporcjonalnej estetyki. Patrząc z boku, uwagę zwraca czteroczęściowa ściana okien, która sięgając poza drzwi przednie i tylne – poprawia widoczność z miejsca kierowcy i wydłuża obrys samochodu. Uniesione kątowo światła główne i lampy tylne zdają się intencjonalnie kierować wzrok ku środkowi sylwetki Vengi.
Powierzchniom oszklonym przeznaczono szczególną rolę w procesie konstrukcyjnym Vengi, a efektem jest oferta panoramicznego okna dachowego. Dwudzielny panel ze szkła dopuszcza moc światła dziennego ośrodka, aby zwiększyć poczucie przestronności wnętrza i otwiera je na świat – poprzez wizualne zamaskowanie górnej ramy szyby czołowej i odsunięcie granicy dachu wstecz.
Kia Venga oferowana będzie tylko w Europie w 10 kolorach nadwozia, z których dwa – błękitny Byte Blue i brązowo-złoty Caramel Gold przewidziane są wyłącznie dla tego pojazdu. Bogate wyposażenie na miarę komfortu i potrzeb. Nowa, czteroramienna kierownica, której wzór z wolna staje się rodzajem znaku firmowego Kia ma regulację pionową i poziomą kolumny, metalizowane ramiona dolne oraz przyciski zdalnego sterowania systemami na lewym i prawym ramieniu. Kolejnym elementem nowego markowego designu Kia jest widoczny poprzez kierownicę, ‘trój-tubusowy’ zestaw wskaźników.
Standardowym kolorem wystroju wnętrza Vengi jest Ebony Black (czarny) lub Ash Brown (szaro-brązowy) w kombinacji z metalizowaną konsolą centralną. Dostępne seryjnie lub opcjonalnie będą także pakiety wykończeniowe kabiny w połyskliwych barwach Beige, Black i Lime Green. Nowego typu radioodtwarzacz CD otrzymał centralną, wielofunkcyjną gałkę sterowania (‘master control’). Umieszczony u szczytu konsoli, czarno-czerwony wyświetlacz Dot Matrix pokazuje wyraźnie nazwę aktualnie odbieranej stacji radiowej, temperaturę zewnętrzną oraz czas i datę. Konsola podłogowa mieści półeczkę na drobiazgi, złącza USB i AUX dla iPoda, dźwignie selektora skrzyni biegów oraz hamulca pomocniczego, dwa uchwyty na puszki/kubki, a także pokaźnej wielkości schowek na podręczne przedmioty.
Kierowca Vengi będzie mógł także ‘personalizować’ swój pojazd korzystając z listy wyposażenia dodatkowego. Najbardziej spektakularną z tych opcji jest uchylne i odsuwane, panoramiczne okno dachowe ze szkła o wielkości zbliżonej do powierzchni dachu, które zwiększa dopływ naturalnego światła dziennego do środka i potęguje poczucie przestronności kabiny. Lista opcji obejmuje również system nawigacji satelitarnej, system Bluetooth dla telefonii komórkowej ze sterowaniem głosowym, kilka odmian systemu audio, automatyczną klimatyzację oraz podgrzewane fotele przednie.
Urozmaiceniu wyglądu zewnętrznego Vengi służyć także mogą 16- i 17-calowe obręcze ze stopu lekkiego oraz głęboko przyciemniane szyby boczne. Na zamówienie dostępny jest również bezkluczykowy system aktywacji pojazdu z przyciskiem start/stop silnika, elektrycznie sterowane i składane lusterka boczne oraz chromowane klamki zewnętrzne. Dla wygody i zwiększonego bezpieczeństwa dostępne w opcji będą także: system kontroli ciśnienia w ogumieniu, czujniki parkowania tyłem oraz podgląd video drogi cofania z wyświetlaczem w wewnętrznym lusterku wstecznym (działa po załączeniu biegu wstecznego).
Niespotykanie przestronny nowy hatchback segmentu B
Kia Venga ma długość 4068 mm i niespotykany w swej klasie rozstaw osi 2615 mm, a dzięki linii dachu na wysokości 1600 mm oraz najwyższej w klasie szerokości 1765 mm – wnętrze Vengi ma wielkość spotykaną w autach klasy kompaktowej – przy wymiarach nadwozia typowych dla segmentu B.
Zasługą przemyślanej konstrukcji pojazdu jest przewaga na rywalami pod względem wielu kluczowych wymiarów wnętrza: przedniej i tylnej przestrzeni na nogi, szerokości na poziomie bioder oraz pojemności bagażowej. Także przednia oraz tylna przestrzeń na głowę jest w Vendze konkurencyjna i wynosi odpowiednio – 1020 oraz 980 mm.
Funkcjonalność rozwiązań do przewozu osób i bagażu
W dodatku do przemyślnego rozplanowania wnętrza, które w zakresie wymiarów dorównują lub przewyższają konkurencję – Kia Venga wyróżnia się kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami, które pozwalają lepiej wykorzystać przestrzeń kabiny. Jeżeli 440 litrów standardowej pojemności ładunkowej (w normalnej pozycji siedzeń) nie wystarcza, Venga oferuje kilka sposobów na poszerzenie zdolności przewozowej ładunku. I tak – dzięki dwupoziomowej podłodze bagażnika można szybko i łatwo zwiększyć wysokość bagażnika o 163 mm, a tym sam i jego pojemność do 570 litrów. Gdy jednak trzeba przewieźć przedmioty delikatne i nieporęczne (np. rośliny w doniczkach lub butelki) – dolne „piętro” może okazać się niezastąpione.
Aby przewieźć przedmioty znaczniejsze wymiarowo, obie części tylnej dzielonej kanapy (60/40) można niezależnie od siebie przesuwać do przodu o 130 mm albo złożyć, korzystając z funkcji ‘Fold & Dive’. Powstaje wtedy całkowicie płaska podłoga ładunkowa – bez potrzeby „upychania” zagłówków tylnych oparć. Po złożeniu obu siedzeń kanapy tylnej długość ładunkowa wynosi 1552 mm, a pojemność – 1253 litry (załadunek na wysokość podsufitki).
Cztery jednostki napędowe o mocy 75 – 128 KM
Już od samego początku oferta rynkowa Vengi obejmować będzie dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne – w zestawie z manualną lub automatyczną skrzynią przekładniową. Silniki te zapewniają dobrą dynamikę osiągów, a zastosowanie najnowszych technologii pozwala zminimalizować zużycie paliwa i emisję spalin. Oferowana w krajach Unii Europejskiej gama silników spełniać będzie wymogi normy Euro 5.
Z uwagi na spodziewaną popularność napędu dieslowskiego samochód Kia Venga posiada nowy silnik wysokoprężny common rail serii ‘U2’, który został skonstruowany w Niemczech, a będzie produkowany na Słowacji ze specjalnym przeznaczeniem dla Vengi oraz nowego cee’da. Ta wyposażona w turbosprężarkę z zaworem upustowym (WGT) lub zmienną geometrię łopatek (VGT) jednostka pracuje płynnie w całym zakresie obrotów i występuje w dwóch pojemnościach skokowych: 1,4 litra o mocy 90 lub 75 KM oraz 1,6 litra o mocy 128 lub 115 KM – zależnie od wymagań danego rynku sprzedaży. Silnik 1,6-litrowy jest już stosowany w nowym cee’dzie, natomiast wersja 1,4-litrow zadebiutuje właśnie w Kia Venga. Obie jednostki są ekologicznie czystsze i bardziej ekonomiczne niż poprzednie serii ‘U1’ – bez uszczerbku dla dynamiki osiągów. Celem zgodności z normą czystości spalin Euro 5 w silniku ‘U2’ zastosowano pięciowarstwowy wtrysk paliwa w technice common rail z systemem zmiennego zawirowania powietrza dolotowego, sterowaną elektronicznie recyrkulację spalin (EGR), turbosprężarkę z zaworem upustowym (WGT) lub o zmiennej geometrii łopatek (VGT) oraz filtr cząstek stałych (DPF).
Jednostka ‘U2’ 1.6 rozwija najwyższą w swej klasie moc i moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów. Ponad 90 procent momentu maksymalnego dostępne jest już od 1500 obr/min, umożliwiając szybkie i płynne przyspieszenia pojazdu niemal od chwili rozruchu. Moc maksymalna wynosi 128 KM przy 4000 obr/min a maksymalny moment obrotowy – 260 Nm w zakresie 1900-2750 obr/min. Zadbano także o sferę NVH – poziom hałasu tego silnika został zmniejszony o 1,1% (do 92 dB przy 4000 obr/min), a dzięki łańcuchowemu napędowi rozrządu okresy międzyprzeglądowe uległy wydłużeniu (30.000 km lub co 12 miesięcy).
Kia Venga wyposażona w 1,4-litrowy silnik ‘U2’ z systemem ISG oraz nową sześciostopniową manualną skrzynią przekładniową emituje tylko 117 g/km CO2 do atmosfery, a więc poniżej krytycznego progu 120 g/km, pozwalającego uzyskać w niektórych krajach Europy pewne ulgi podatkowe oraz inne przywileje, m.in. możliwość darmowego parkowania.
Klientów preferującą jednostki benzynowe zainteresują dwa silniki ze sprawdzonej serii Gamma – o pojemności 1,4 oraz 1,6 litra. Wersja 1.4 rozwija moc 90 KM i moment obrotowy 137 Nm przy 4000 obr/min. Wersja 1.6 (stosowana także w Kia Soul) ma 125 KM i występuje seryjnie w parze z pięciostopniową skrzynią manualną. Tylko z tym silnikiem dostępna jest także czterostopniowa przekładnia automatyczna.
Paliwooszczędne technologie w całej gamie Vengi
Jako pierwsza w tym segmencie pojazdów, Kia Venga oferuje system Idle Stop & Go (ISG), który automatyczne wyłącza i ponownie uruchamia silnik w warunkach intensywnego ruchu miejskiego. System ISG dostępny jest we wszystkich silnikach stosowanych w gamie Venga (benzynowych i dieslach).
Innym ciekawym rozwiązaniem w ramach „EcoDynamics” jest system zarządzania energią wytwarzaną przez alternator, wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów (zachęcający do paliwooszczędnego stylu prowadzenia samochodu) oraz ogumienie marki Michelin o niskich oporach toczenia – dla pojazdów wyposażonych w koła rozmiaru 15 i 16 cali.
Zaprojektowane i zestrojone na drogi Europy
Doskonałe własności jezdne Kia Venga zawdzięcza niespotykanie długiemu rozstawowi osi (2615 mm) i szerokiemu rozstawowi kół. Niezależne zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson i tylna belka skrętna – podobne do stosowanego w samochodzie Kia Soul – zapewnia pewność prowadzenia i wysoki komfort jazdy na różnej klasy drogach Europy. W zależności od napędu – zawieszenie Vengi wyposażone będzie w amortyzatory o odpowiedniej dla silnika benzynowego i dla Diesla twardości.
Kolumny MacPherson przedniego zawieszenia mocowane są do ramy pomocniczej ukośnie i łącznie z kątem pochylenia oraz 4-stopniowym wyprzedzeniem osi sworznia zwrotnic zapewniają optimum stabilności i komfortu przy minimum siły niezbędnej do manewrowania. Geometria zawieszenia dopuszcza tylko minimalne zmiany kątów pochylenia i wyprzedzenia osi zwrotnic, dając pewność prowadzenia pojazdu nawet w trudniejszych warunkach drogowych, czemu sprzyja bezpośrednie połączenie drążka stabilizatora przechyłów z amortyzatorami.
Zawieszenie tylne w postaci belki skrętnej z drążkami prowadzącymi jest mocowane do tylnej ramy pomocniczej i dzięki rozdzieleniu sprężyn śrubowych od amortyzatorów zabiera minimum miejsca wewnątrz przestrzeni bagażowej. Trwałość tej konfiguracji gwarantują tuleje trzeciej generacji i uretanowe odboje. Aby utrzymać zwartość konstrukcji zawieszenia tylny stabilizator przechyłów umieszczony jest wewnątrz skrętnej belki osi tylnej. W celu optymalnego tłumienia wstrząsów i ruchów nadwozia zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano wypełnione azotem amortyzatory gazowe.
Elektryczne wspomaganie kierownicy sposobem na oszczędność paliwa
Celem zastosowania w samochodzie Kia Venga elektrycznego, degresywnego wspomagania przekładni kierowniczej MDPS jest przede wszystkim ograniczenie zużycia paliwa. MDPS znacznie ułatwia manewrowanie podczas parkowania oraz jazdę w mieście i zapewnia wyższą precyzję kierowania w warunkach autostradowych. Przełożenie zębatkowej przekładni kierowniczej (11,8 : 1) jest identyczne dla wszystkich rozmiarów kół i ogumienia, a cały układ kierowniczy został odpowiednio zestrojony pod kątem należytego wyczucia przez kierowcę w zróżnicowanych warunkach drogowych. Liczba obrotów kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi wynosi tylko 2,77, a niewielki promień skrętu – 5,21 m sprzyja zwinności i zwrotności pojazdu nawet w najbardziej zatłoczonych miejscach. W porównaniu z klasycznym układem wspomagania hydraulicznego, MDPS pozwala zaoszczędzić około 3% paliwa zużywanego podczas eksploatacji pojazdu.
Cztery tarcze i ABS sposobem na skuteczność hamowania
Kia Venga posiada wspomagane hamulce tarczowe na czterech kołach, mieszczące się swobodnie wewnątrz nawet najmniejszych obręczy 15-calowych. Wentylowane tarcze o średnicy 280 mm z przodu oraz tarcze lite o średnicy 262 mm z tyłu zapewniają wysoką skuteczność hamowania i dobre wyczucie pedału hamulca pod nogą. Współpracujący z systemem ESC asystent hamowania BAS reaguje na usiłowanie hamowania awaryjnego przez kierowcę i powoduje maksymalne zwiększenie siły hamowania. Czterokanałowy system przeciwblokowania kół ABS stanowi wyposażenie standardowe i obejmuje układ EBD elektronicznie rozdzielający siłę hamowania pomiędzy osiami pojazdu z uwzględnieniem bieżącej przyczepności poszczególnych kół do podłoża. Hamulec pomocniczy (ręczny) typu mechanicznego działa na kola tylne.
Solidna klatka nadwozia, ESC i sześć poduszek powietrznych
Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów konstruktorzy Kia dołożyli wielu starań, aby Kia Venga mogła zaliczać się do najbezpieczniejszych samochodów na rynku.
W dążeniu do maksymalnej ochrony pasażerów, skonstruowana i produkowana w Europie Venga wyposażona jest w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Istnieją wszelkie powody aby sądzić, że pojazd ten stanie się czwartym z kolei pojazdem produkcji Kia, który uzyska 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i zajmie należne mu miejsce wśród najbezpieczniejszych hatchbacków segmentu B.
Wyższy stopień bezpieczeństwa aktywnego dzięki ESC
Wyposażenie wszystkich wersji modelowych Vengi pozwala unikać sytuacji krytycznych oraz stawiać czoła zagrożeniom, jakie występować mogą na co dzień w ruchu drogowym. System elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC staje się coraz częściej stosowanym rozwiązaniem w dziedzinie zapobiegania wypadkom drogowym, i Kia Venga w ten system jest wyposażona seryjnie lub opcjonalnie – w zależności od rynku sprzedaży. ESC obejmuje systemy kontroli trakcji (TCS) i wspomagający hamowanie awaryjne (BAS). Samoczynne działanie ESC polega, w skrócie, na korygowaniu pod- oraz nadsterowności pojazdu i utrzymywaniu zamierzonego przez kierowcę toru jazdy. Wszystkie wersje modelowe Vengi posiadają seryjne hamulce tarczowe dla czterech kół z systemem przeciwblokowania ABS oraz elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD.
Inne opcje w zakresie bezpieczeństwa czynnego
Oferta modelu Kia Venga obejmuje także inne opcjonalne elementy wyposażenia, które stopień bezpieczeństwa czynnego zwiększają jeszcze bardziej. Należą do nich: czteroczujnikowy system wspomagający parkowanie tyłem i przydatny podczas manewrowania z niskimi prędkościami oraz podgląd przestrzeni za pojazdem przy pomocy kamery KRSC (Kia Reversing Safety Camera) znajdującej się tuż poniżej uchwytu klapy tylnej nadwozia. Obraz ‘widziany’ przez szerokokątny obiektyw (1300) przekazywany jest do 3,5-calowego wyświetlacza LCD w kabinowym lusterku wstecznym. Kolejny system – kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS) uruchamia sygnalizacje ostrzegawczą, jeżeli spadek ciśnienia w którejkolwiek z opon przekroczy 25%.
Maksymalna ochrona pasażerów pojazdu
Gdy jednak kolizji nie udaje się uniknąć, ogromną rolę odgrywają elementy bezpieczeństwa biernego – poczynając od solidnej konstrukcji nadwozia. Karoserię Vengi zaprojektowano z użyciem najnowocześniejszych technik wspomagania komputerowego (CAD) i z zastosowaniem kluczowych komponentów ze stali o zwiększonej wytrzymałości, by skutecznie chronić kierowcę i pasażerów w razie kolizji czołowej, tylnej i bocznej, a także – w przypadku wywrócenia się pojazdu.
Na rynkach europejskich Kia Venga posiadać będzie zintegrowany system SRS obejmujący dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne fotelowe i boczne kurtynowe (dla obu rzędów siedzeń), pasy bezpieczeństwa z regulacją górnego punktu kotwiczenia oraz napinaczami i zwalniaczami napięcia dla foteli przednich oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla trzech siedzeń tylnych. Aktywne zagłówki dla kierowcy i pasażera są wyposażeniem standardowym w krajach Unii Europejskiej oraz w Islandii, Norwegii i Szwajcarii; na innych rynkach będzie to wyposażenie opcjonalne. Czołowa poduszka powietrzna pasażera posiada wyłącznik dezaktywacji w przypadku przewożenia dziecka na przednim fotelu. Wszystkie wersje modelowe Vengi posiadają dwa punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych ISOFIX oraz górnych taśm mocujących na obu skrajnych siedzeniach tylnych.