Dłuższa, szersza i niższa w stosunku do poprzednika (odpowiednio o 90, 15 i 60 mm) karoseria całkowicie nowego Sportage zachowuje główne atrybuty pojazdu typu SUV: podwyższoną pozycję kierowcy, zwiększone poczucie bezpieczeństwa pasażerów oraz zauważalność na drodze, a więc to, dzięki czemu Kia Sportage drugiej generacji zawdzięcza tak wielką popularność rynkową.
Kia Sportage drugiej generacji zadebiutowała w roku 2004 i okazała się dla koncernu Kia ogromnym krokiem naprzód. W ciągu kolejnych sześciu lat Sportage przyciągnął tysiące klientów, którzy przedtem nie dopuszczali myśli o zakupie pojazdu marki Kia, a łączny wolumen sprzedaży przekroczył 850.000 sztuk – w tym 150.000 w samej tylko Europie Zachodniej.
Nowy Sportage stanowi radykalny zwrot w kanonie projektowym pojazdu typu SUV. Dłuższą, niższą i szerszą niż poprzednio karoserię nowego Sportage można rozpoznać natychmiast po „tygrysim” obliczu – niezwykłej atrapie kratki chłodnicy, której projekt wyszedł spod ręki Petera Schreyera.
Polski nabywca nowego Sportage będzie miał do wyboru cztery wersje wyposażenia oraz bogatą gamę wyposażenia opcjonalnego.
Europejska oferta nowego Sportage, produkowanego w nowoczesnej fabryce Kia na Słowacji obejmować będzie docelowo gamę czterech jednostek napędowych. W momencie premiery rynkowej czyli pod koniec sierpnia 2010 dostępny będzie dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 163KM oraz dwulitrowy wysokoprężny o mocy 136KM. We wrześniu i październiku pojawią się również jednostki o mniejszej pojemności skokowej (benzynowa 1,6 l GDI o mocy 140KM oraz 1,7-litrowy Diesel o mocy 115KM), pozwalające sprowadzić emisję CO2 dla modelu bazowego Sportage poniżej 140 g/km.
Nabywca nowego Sportage będzie miał do wyboru napęd na jedną oś (2WD) oraz napęd na obie osie (4WD), podobny do zastosowanego od roku 2009 w Kia Sorento.
Jednostopniowy (bez reduktora) system 4WD nowego Sportage w czasie normalnej jazdy napędza tylko oś przednią, by nie zwiększać zużycia paliwa. Aby utrzymać ruch pojazdu w momencie utraty przyczepności przez koła przednie – odpowiedni procent momentu obrotowego zostaje automatycznie skierowany na oś tylną. W warunkach niskiej przyczepności – na śniegu, podczas deszczu, w błocie, na drodze gruntowej czy też off-road, niezmiernie przydatny okazuje się tryb blokady „Lock Mode” – rozdzielający moment obrotowy na obie osie w stałym stosunku 50/50 procent. Tryb ten wyłącza się samoczynnie po przekroczeniu prędkości 40 km/h.
Ponad to gama modelowa nowego Sportage obejmować będzie pięcio- lub sześciostopniową manualną skrzynię przekładniową albo sześciostopniową przekładnię automatyczną.
System ISG oferowany będzie jako opcja do silników 1.6. GDI i 1,7 CRDi. System ten automatycznie wyłącza silnik gdy pojazd zostaje zatrzymany w „korku miejskim” i włącza w momencie wciśnięcia sprzęgła i załączenia przez kierowcę pierwszego biegu. We współpracy z innymi systemami nowego Sportage, ISG wyraźnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. Inne seryjne rozwiązania pozwalające obniżyć zużycie paliwa w nowym Sportage obejmują m.in. wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów (w modelach z manualną skrzynią przekładniową), wskaźnik ekonomicznej jazdy ECO (w modelach z przekładnią automatyczną) oraz oszczędnościowy system sterujący pracą alternatora.
Nowy Sportage produkowany będzie w fabryce Kia w Żylinie na Słowacji w dziesięciu kolorach nadwozia w tym 3 zupełnie nowych oraz w czarnym lub grafitowym wystroju wnętrza z tapicerką tkaninową lub skórzaną . Będzie istniała także możliwość wyboru opcji z niezwykle atrakcyjnym pomarańczowym wykończeniem wnętrza.
W ramach wyposażenia opcjonalnego typu high-tech przewidziane są również: Smart Card (bezkluczykowy system aktywacji pojazdu łącznie z przyciskiem Start/Stop silnika), czasowy wyłącznik świateł głównych z funkcją ‘welcome home’ (oświetlenia drogi do domu), pełnowymiarowy, szklany dach panoramiczny, reflektory wyładowcze HID (ksenonowe), światła dzienne LED oraz zamontowana w klapie tylnej kamera podglądu drogi cofania z monitorem w wewnętrznym lusterku wstecznym.
Efektem wydłużenia i poszerzenia karoserii oraz powiększenia rozstawu osi jest bardziej obszerna kabina pasażerska nowego Sportage. Pomysł ‘odwróconych’ słupków ‘C’ pozwolił przesunąć je do tyłu o 186 mm, otwierając osobom na tylnej kanapie niezakłócony widok na świat, a obniżenie poziomu siedzeń o 29 mm i krawędzi progów o 31 mm pozwala łatwiej zajmować i opuszczać miejsca w samochodzie.
Dzięki zwiększeniu o 70 mm zwisu tylnego, wzrosła także przestrzeń bagażowa. Przy normalnym (pionowym) położeniu oparć tylnych powierzchnia podłogi ładunkowej jest dłuższa o 80 mm oraz dzięki kompaktowej konstrukcji zawieszenia – szersza o 110 mm. Pojemność ładunkowa należy do najwyższych w tej klasie pojazdów i wynosi 564 litry z kompletem pasażerów lub 1353 litry po złożeniu oparć tylnych siedzeń.
Na różne drobiazgi w kabinie przewidziano większą niż poprzednio skrytkę na desce rozdzielczej (z chłodzeniem w niektórych wersjach modelowych), sześciolitrowy pojemnik w konsoli środkowej (poprzednio trzylitrowy) oraz cztery kieszenie w drzwiach. Pomiędzy selektorem przełożeń a konsolą środkową umieszczono ponadto dwie pokaźne wnęki na puszki/butelki; kolejne dwa uchwyty na puszki znajdują się w ruchomym podłokietniku kanapy tylnej.
Zawiasowe mocowanie pedału przyspieszenia w podłodze umożliwia lepszą kontrolę otwarcia przepustnicy, a wydłużony o 24 mm zakres regulacji fotela kierowcy w poziomie zwiększa komfort prowadzenia. Dostępne w opcji będzie elektryczne podgrzewanie foteli przednich, a także siedzeń tylnych.
Czteroramienne koło kierownicy o pogrubionym wieńcu oraz zestaw wskaźników z trzema tubusami stają się z wolna rodzajem znaku firmowego Kia. Podobnie, jak w Kia Soul, Sorento i Venga grafika „zegarów” nowego Sportage jest wyraźna i precyzyjna. Opcjonalnie dostępny będzie również zestaw wskaźników ‘Super Vision’ z bardzo ciekawym podświetleniem.
Do wyposażenia standardowego należy klimatyzacja manualna. Pokładowy system audio obejmuje radioodtwarzacz RDS/CD/MP3 z przyłączami USB oraz iPoda, cztery głośniki szerokopasmowe w drzwiach pojazdu i dwa głośniki wysokotonowe na krańcach deski rozdzielczej. Jako opcja dostępny będzie również nowy system audio-nawigacyjny AVN (Audio Visual Navigation) z wyświetlaczem 7-calowym, sterowaniem głosowym i łączem bezprzewodowym Bluetooth dla telefonii komórkowej i kamerą cofania.
Konstruktorzy Kia zaprojektowali także nowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym przekładni zębatkowej, który obok precyzyjnej kontroli nad pojazdem zmniejsza wysiłek kierowcy przy parkowaniu oraz w ruchu miejskim – umożliwiając lepsze wyczucie drogi podczas jazdy szosowej i autostradowej. Nowy degresywny układ kierowniczy MDPS (Motor Driven Power Steering) dozuje siłę wspomagania zależnie od prędkości jazdy i wymaga jedynie 2,98 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi kół. W porównaniu z klasycznym układem wspomagania hydraulicznego stosowanym w Sportage poprzedniej generacji, MDPS pozwala obniżyć zużycie paliwa o około 3,5%.
Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie mocowane jest do lekkiej,ramy pomocniczej za pośrednictwem specjalnych tulei gumowych. Pozwala to jeszcze lepiej odizolować pasażerów pojazdu od wstrząsów wywoływanych przez nierówności podłoża. Przednie zawieszenie na kolumnach MacPherson zostało dostrojone do nowej konstrukcji pojazdu. Charakterystyka sprężyn pozwala obniżyć opory tarcia, a niewielkie korekty geometrii skutkują poprawą precyzji pracy zawieszenia i stabilności na drodze. Nowe niezależne zawieszenie tylne ma układ pięciodrążkowy, a dzięki rozdzieleniu sprężyn śrubowych od amortyzatorów – tylko minimalnie wnika w przestrzeń kabiny pasażerskiej oraz bagażnika.
Wszystkie odmiany modelowe z przeznaczeniem na rynki Europy wyposażone są w hamulce tarczowe na czterech kołach z systemem przeciwblokującym ABS oraz elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD jako standard. W modelach z napędem 4WD montowane są z przodu tarcze wentylowane, a z tyłu – tarcze lite o zwiększonej średnicy. Droga hamowania nowego Sportage jest najkrótsza w tej klasie pojazdów i wynosi zaledwie 43,5m.
Pomimo, iż własności jezdne nowego Sportage skłaniają bardziej do jazdy na drogach utwardzonych, samochód ten w wersji napędu 4WD z możliwością blokady osiowej w trybie „Lock Mode” sprawdzać się będzie doskonale także w warunkach niskiej przyczepności do podłoża.
Zaletami nowego Sportage w warunkach off-road jest 172-milimetrowy prześwit podwozia, kąty najazdu i zejścia wynoszące odpowiednio – 22,70 i 28,20 oraz kąt rampowy równy 17,70. Bardziej wymagający miłośnicy off-roadu docenią maksymalny kąt podjazdu sięgający 440 oraz potencjalny kąt nachylenia trawersowanego zbocza do 450
Kia przeznacza poważne środki na realizację programów badawczo-rozwojowych (R&D) w dziedzinie konsekwentnego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa czynnego i biernego w dążeniu do maksymalnej ochrony użytkownika pojazdu swej marki. Najnowszy SUV marki Kia może więc poszczycić się nowoczesnymi rozwiązaniami i elementami bezpieczeństwa, które dostępne są jako wyposażenie standardowe lub opcjonalne.
Przewidziane jako standard dla większości krajów Europy wyposażenie bezpieczeństwa obejmować będzie: system stabilizacji toru jazdy ESC wraz z czujnikami wywrócenia się pojazdu (uruchamiającymi w razie potrzeby boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz napinacze pasów bezpieczeństwa), wspomaganie ruszania pod górę Hillstart Assist Control (funkcja zapobiegająca staczaniu się pojazdu), system kontroli zjazdu Downhill Brake Control (ograniczający prędkość jazdy na bardziej stromych zboczach) oraz system ESS – aktywujący światła hamowania w sytuacjach awaryjnych.
Na skuteczność działania układu hamulcowego w warunkach ekstremalnych w znacznym stopniu wpływa działanie trzech systemów: przeciwblokowania kół ABS, elektronicznego rozdziału siły hamowania na oś przednią i tylną EBD oraz BAS – wspomagający cykl hamowania awaryjnego przez maksymalne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym.
Założeniem konstrukcyjnym nowego Sportage jest uzyskanie pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP oraz najwyższej oceny w dwóch oficjalnych amerykańskich testach zderzeniowych. Jest to tym bardziej prawdopodobne, iż w porównaniu z modelem poprzedniej generacji nowa platforma i karoseria pojazdu zawiera znacznie więcej elementów ze stali wysokowytrzymałej. Zastosowano m.in. wzmocnione podłużnice w komorze silnikowej, poszerzone słupki środkowe ‘B’ łączące dolne i górne poprzecznice karoserii (tworzące wewnętrzny pałąk kapotażowy) oraz wzmocnione wsporniki podłogi bagażnika; zmieniono także przebieg i zabezpieczenie przewodu łączącego wlew ze zbiornikiem paliwa.
Oprócz chroniących przed urazami kręgosłupa szyjnego aktywnych zagłówków foteli przednich nowy Sportage wyposażony będzie seryjnie w sześć poduszek powietrznych: dwie poduszki czołowe dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki fotelowe boczne oraz dwie pełnowymiarowe poduszki kurtynowe (reagujące na wskazania czujników ‘wywrotki’ systemu ESC oraz czujników udaru bocznego) w celu maksymalnej ochrony głów kierowcy i pasażerów pojazdu.
Najnowszy SUV Kia objęty będzie na obszarze całej Europy unikalną, 7-letnią gwarancją producenta. Pierwsze dostawy nowego Sportage do europejskiej sieci niemal 2000 dealerów Kia spodziewane są pod koniec sierpnia bieżącego roku. Największymi konkurentami nowego Sportage będą na rynku polskim Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Mitsubishi ASX i Hyundai ix35.