Kia Optima Hybrid - szczegóły techniczne i filmy
18.11.2010
Wczoraj podczas Los Angeles Auto Show zadebiutował nowy sedan marki KIA - Optima Hybrid. Stworzone głównie na potrzeby rynku USA, najnowsze dzieło producenta wyróżnia się hybrydowym napędem pozwalającym na oszczędzenie sporych ilości paliwa.
Optima Hybrid wykorzystuje równoległy system hybrydowy zapewniając przy tym przyzwoite osiągi: 0-100 km/h w 9,2 sekundy i prędkość maksymalną 195 km/h. Na system hybrydowy składają się: 2,4-litrowy silnik benzynowy oraz mała jednostka elektryczna, które przenoszą napęd na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej, która z kolei nie posiada tradycyjnego przemiennika momentu obrotowego.
Dzięki zastosowaniu specjalnego sprzęgła między silnikiem benzynowym a elektrycznym można odłączyć ten pierwszy tak, że Optima zaczyna się poruszać w trybie całkowicie bezemisyjnym, korzystając tylko z napędu elektrycznego. Może wtedy osiągnąć prędkość maksymalną 100 km/h.
Przy ruszaniu z miejsca Optima Hybrid pracuje w trybie elektrycznym. Gdy prędkość wzrasta uruchomiona zostaje jednostka benzynowa i to ona przejmuje zadanie dostarczania napędu kołom. Silnik elektryczny przechodzi w tryb hybrydowy i dostarcza dodatkowej mocy podczas maksymalnego przyspieszania i wjazdu na wzniesienia oraz doładowuje baterię, jeśli zachodzi taka potrzeba. Jeśli pojazd zatrzyma się na więcej niż kilka sekund, jednostka benzynowa jest automatycznie wyłączana, by eliminować niepotrzebną emisję zanieczyszczeń. Energia generowana podczas hamowania jest odzyskiwana i gromadzona w baterii.
Silnik elektryczny zastosowany w Kia Optima Hybrid to jednostka synchroniczna IPM (Interior Permanent Magnet – z magnesami umieszczonymi wewnątrz wirnika) o mocy 40, 7 KM i maksymalnym momencie obrotowym 205 Nm dostępnym w zakresie 0-1400 obr./min. W połączeniu z jednostką benzynową daje Optimie Hybrid moc 209 KM i maksymalny moment obrotowy 265 Nm. Silnik elektryczny został zamontowany między jednostką benzynową a automatyczną skrzynią biegów I jest pierwszym na świecie systemem tego typu chłodzonym olejem. Kia Optima posiada baterię litowo-polimerową stworzoną przez koncern we współpracy z LG Chem. Jej pojemność to 34 kW, a waży tylko 43,6 kg.
Jednostka benzynowa zastosowana w Kia Optima Hybrid to popularny model Theta II o pojemności 2,4 litra. Zmodyfikowano go tak, by pracował w cyklu Atkinsona, zwiększając stopień sprężania o 20%, by zmaksymalizować wydajność silnika i obniżyć o 10% zużycie paliwa. Praca w takim cyklu zmniejsza nieco moment obrotowy, ale jednostka elektryczna kompensuje te straty i Optima Hybrid ogólnie jest mocniejsza i ma większy moment obrotowy niż standardowy model.
By udoskonalić osiągi i zminimalizować zużycie paliwa projektanci sporo czasu poświecili także aerodynamicznemu kształtowi nadwozia. Pojazd obniżono o 5 mm, otrzymał specjalny, aktywny filtr powietrza z przodu, gładkie panele podpodłogowe i niskooporowe opony 205/65R16. Współczynnik oporu powietrza w Kia Optima Hybrid został w ten sposób obniżony do 0,26 Cd.
Optima Hybrid posada także szklany szyberdach, 16- lub 17-calowe felgi z lekkich stopów oraz podwójne, chromowane końcówki rur wydechowych.
W amerykańskich salonach sprzedaży Kia Optima Hybrid 2011 pojawi się na początku przyszłego roku