Nowa Kia Rio stanie się wkrótce konkurencyjną propozycją w najpopularniejszym segmencie rynku motoryzacyjnego Europy. Samochód produkowany będzie w koreańskim zakładzie Sohari i wejdzie do sprzedaży w ogólnoeuropejskiej sieci dealerskiej Kia Motors, także i w Polsce, już pod koniec czerwca bieżącego roku. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, nowe Rio zostało na nowo zaprojektowane przede wszystkim z myślą o europejskich klientach. Oprócz całkowitej zmiany nadwozia (o zwiększonym w stosunku do poprzednika rozstawie osi), Rio wyposażone będzie w nowe silniki oferujące lepsze osiągi, wysoką kulturę pracy, niskie zużycie paliwa oraz dużą moc (prawie 100 KM).
Polscy klienci do wyboru będą mieli dwie wersje nadwozia: 4-drzwiowego sedana i 5-drzwiowego hatchbacka (hatchback wprowadzony zostanie w Polsce do sprzedaży w sierpniu br.), dwa poziomy wyposażenia (LX i EX) z możliwością wyboru kilku pakietów opcji wyposażenia, dwa silniki a także bogate wyposażenie seryjne. Samochód dostępny będzie w 10 kolorach nadwozia.
W porównaniu do swojego poprzednika – nowe Rio hatchback jest wyższe (o 50 mm) i szersze (o 15 mm), lecz jego długość zmniejszyła się o 250 mm (lepiej odpowiadając wymogom współczesnego segmentu B). Obie wersje nadwoziowe otrzymały także wydłużony rozstaw osi (o 90 mm) oraz kół (o 15 mm), powodujący ich istotne rozsunięcie w skrajne punkty płyty podłogowej. W ten sposób sylwetka zyskała na zwartości, znacznie zwiększyła się ilość miejsca w kabinie pasażerskiej, wzrosła także stabilność jazdy oraz zwrotność i precyzja prowadzenia. Dzięki znacznym wymiarom nowego Rio oraz przemyślanej konstrukcji nadwozia – przestrzeń wewnątrz pojazdu jest najobszerniejsza w tej klasie pojazdów, a w przypadku sedana – objętość bagażnika wzrosła do pełnych 390 litrów. Rozstaw osi Rio jest o 9 do 40 mm dłuższy niż w samochodach VW Polo, Skoda Fabia, Peugeot 206, Ford Fiesta czy Opel Corsa, szerokość większa o 12 do 49 mm, a całkowita długość (dla wersji pięciodrzwiowej) – przewyższa konkurentów o 30 do 168 mm. Wykorzystując zwiększone wymiary wnętrza, przednie i tylne siedzenia osadzone są teraz wyżej, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie.
Mocną stroną całkowicie nowego modelu Rio jest aerodynamika. Pożądane efekty przyniosło nie tylko staranne dopasowanie nadwozia – ale także pozostałych detali i elementów wykończenia. Dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu przedniej części pojazdu, lusterek zewnętrznych, słupków przednich, ram okiennych oraz dobremu pasowaniu elementów nadwozia uzyskany współczynnik oporu czołowego Cx wynosi 0,32.
Bardzo dużo pracy włożono w modernizację wnętrza. Wyraźnie widać w tym miejscu przemianę Kia z azjatyckiego na światowego producenta samochodów. Materiały wykończeniowe wnętrza oraz elementy z tworzyw sztucznych nie odbiegają jakością od modeli europejskich. Lekkie i jasne wnętrze nowego Rio podkreśla poczucie obszerności – a jego objętość dorównuje lub nawet przewyższa oferty bezpośredniej konkurencji. Wymiary kabiny są identyczne dla wersji pięcio- i czterodrzwiowej: przestrzeń na głowę z przodu sięga 1005 mm, a z tyłu – 960 mm. Aby nie zawieść oczekiwań swej klienteli nowa Kia Rio posiada także szereg schowków, półek i skrytek na najróżniejsze przedmioty niezbędne podczas jazdy.
Kia Rio dostępna będzie z dwoma silnikami. W aucie zadebiutuje nowej konstrukcji, 16-zaworowy silnik benzynowy DOHC o pojemności 1,4 litra. Jego moc maksymalna wynosi 70,3 kW (97 KM) przy 6000 obr/min, a moment obrotowy – 125,4 Nm przy 4700 obr/min, dzięki czemu Rio należeć będzie do pojazdów o najwyższej mocy w klasie 1400 cm3 i przewyższy pod tym względem konkurencję segmentu 1.4 B nawet o 16 kW (22 KM). Wkrótce dostępny będzie również nowoczesny, 16-zaworowy silnik wysokoprężny 1.5 CRDi wyposażony w system wtrysku common rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT (Variable Geometry Turbocharger). Jego moc maksymalna wynosić będzie 80 kW (110 KM) a moment obrotowy 235 Nm przy zaledwie 2000 obr/min. Pojemność zbiornika paliwa nowego Rio ma 45 litrów a średnie zużycie paliwa wynosi 6,2 litra (silnik 1.4) i 4,7 litra (silnik 1,5). Masa całkowita samochodu kształtuje się w przedziale 1580-1650 kg, w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.
Nowa Kia Rio wyposażona jest w układ hamulcowy ze wspomaganiem podciśnieniowym (siłownik o średnicy 254 mm), działający na przednie tarcze wentylowane o średnicy 256 mm oraz tylne tarcze lite o średnicy 262 mm. Układ ten charakteryzuje się wysoką skutecznością hamowania oraz progresywnym działaniem, wyczuwalnym podczas nacisku stopy na pedał. Droga hamowania nowego Rio (100 – 0 km/h) wynosi 40,0 metrów, jest więc o 1,4 m krótsza niż poprzednio.
Samochody marki Kia już tradycyjnie odznaczają się bogatym wyposażeniem standardowym i nowe Rio nie stanowi wyjątku od tych reguł. Wersja EX może zawierać między innymi: immobilizer, centralny zamek, 2 poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, elektryczne oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne, barwione szyby, dodatkowe światło stopu, dwutonowe wykończenie wnętrza, osłony przeciwsłoneczne z lusterkiem, regulację kolumny kierownicy, filtr powietrza, dzieloną (60/40) oraz składaną tylną kanapę, elektryczne szyby przód/tył, aktywne zagłówki foteli, siatkę do mocowania bagażu, zestaw wskaźników z obrotomierzem, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami, wycieraczkę szyby tylnej (wersja hatchback), fotel kierowcy z podłokietnikiem oraz dwufunkcyjną regulacją wysokości, kieszenie w oparciach przednich foteli, system ułatwiający mocowanie fotelika dla dziecka oraz zderzaki, lusterka boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia.
Nowe Rio pod każdym względem przewyższa swojego poprzednika i stanowić będzie groźną konkurencję wśród samochodów segmentu B. Konkurencyjna będzie również cena tego modelu. Klienci będą mogli nabyć Rio już od 34 400,- brutto.