Nowe Rio w wersji hatchback

Nowe Rio w wersji hatchback05.09.2005
Nowe Rio pojawiło się na polskim rynku pod koniec czerwca. Przez pierwsze tygodnie samochód dostępny był tylko w wersji sedan i z silnikiem benzynowym. Teraz oferta jest już pełna. Firma Kia Motors Polska wprowadziła bowiem właśnie do sprzedaży nowe Rio w wersji hatchback ...

Nowe Rio pojawiło się na polskim rynku pod koniec czerwca. Przez pierwsze tygodnie samochód dostępny był tylko w wersji sedan i z silnikiem benzynowym. Teraz oferta jest już pełna. Firma Kia Motors Polska wprowadziła bowiem właśnie do sprzedaży nowe Rio w wersji hatchback. Opublikowane zostały ceny oraz specyfikacja. Klient decydujący się na zakup Rio ma do wyboru dwie wersje nadwozia, dwa silniki oraz 4 (sedan) lub 5 (hatchback) wersji wyposażenia. Hatchback wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 97KM kosztuje już od 34 400PLN zaś w przypadku nowoczesnego 1,5 litrowego diesla o niebagatelnej mocy 110 KM ceny zaczynają się od 40 900PLN.

W porównaniu do swojego poprzednika nowe Rio hatchback jest wyższe (ma teraz 1470mm) i szersze (1695mm), lecz jego długość zmniejszyła się o 250 mm (lepiej odpowiadając wymogom współczesnego segmentu B). Otrzymało także wydłużony rozstaw osi (o 90 mm) oraz kół (o 15 mm), powodujący ich istotne rozsunięcie w skrajne punkty płyty podłogowej. W ten sposób wzrosła stabilność jazdy oraz zwrotność i precyzja prowadzenia.

Nowe Rio w wersji hatchback 1 Dzięki znacznym wymiarom nowego Rio oraz przemyślanej konstrukcji nadwozia – wnętrze jest najobszerniejsze w tej klasie pojazdów. Rozstaw osi Rio jest o 9 do 40 mm dłuższy niż w samochodach VW Polo, Skoda Fabia, Peugeot 206, Ford Fiesta czy Opel Corsa, szerokość większa o 12 do 49 mm, a całkowita długość przewyższa konkurentów o 30 do 168 mm.

Poziom hałasu we wnętrzu nowego Rio obniżył się o znaczące 5,0 dB i nie przekracza 64,5 dB podczas jazdy po gładkiej nawierzchni z prędkością 100 km/h.

Samochody marki Kia odznaczają się bogatym wyposażeniem standardowym i nowe Rio nie stanowi wyjątku od tej reguły. Najbogatsza wersja Optimum zawiera między innymi: immobilizer, centralny zamek, 2 poduszki powietrzne, klimatyzację, ABS, elektryczne oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne, barwione szyby, dodatkowe światło stopu, dwutonowe wykończenie wnętrza, osłony przeciwsłoneczne z lusterkiem, regulację kolumny kierownicy, filtr powietrza, dzieloną (60/40) oraz składaną tylną kanapę, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, aktywne zagłówki foteli, siatkę do mocowania bagażu, zestaw wskaźników z obrotomierzem, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami, wycieraczkę szyby tylnej, fotel kierowcy z podłokietnikiem oraz dwufunkcyjną regulacją wysokości, kieszenie w oparciach przednich foteli, system ułatwiający mocowanie fotelika dla dziecka oraz zderzaki, lusterka boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia. W wersjach z silnikiem wysokoprężnym Rio posiada dodatkowy podgrzewacz elektryczny, który działa wtedy, gdy temperatura zewnętrzna spada poniżej 50 C lub zanim temperatura płynu chłodzącego silnika przekroczy 700 C. Pozostałe wersje wyposażenia noszą nazwy City, Family, Comfort i Comfort Plus. Samochód dostępny jest w 10 kolorach nadwozia: białym Clear White, srebrnym Clear Silver i Polar Silver, beżowym Cashmere Beige, ciemnopomarańczowym Sunset Orange, czerwonym Tropical Red, zielonym Soft Green i Sapphire, oliwkowo-szarym Olive Grey oraz czarnym Midnight Black.

Nowe Rio jest dziełem ośrodków badawczo-rozwojowych Kia w Korei, USA i Niemczech. Samochód produkowany jest w koreańskim zakładzie Sohari.

Perspektywy sprzedaży nowej Kia Rio w wersji hatchback – nie licząc naturalnych walorów tego samochodu dla klienta – są obiecujące także z tego powodu, iż wchodzi on do obecnie największej klasy segmentu B – hatchbacków pięciodrzwiowych. W roku 2004 klasa ta stanowiła 48% sprzedaży całego segmentu, podczas gdy udział modeli trzydrzwiowych już dwa lata temu skurczył się z 42 na 34%.

Silniki najlepsze w klasie

Kia Rio dostępna jest z dwoma silnikami. W aucie zadebiutował kilka tygodni temu nowej konstrukcji, 16-zaworowy silnik benzynowy DOHC o pojemności 1,4 litra. Jego moc maksymalna wynosi 70,3 kW (97 KM) przy 6000 obr/min, a moment obrotowy – 125,4 Nm przy 4700 obr/min, dzięki czemu Rio należy do pojazdów o najwyższej mocy w klasie 1400 cm3 i przewyższa pod tym względem konkurencję. Teraz dostępny jest również nowoczesny, 16-zaworowy silnik wysokoprężny 1.5 CRDi wyposażony w system wtrysku common rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT (Variable Geometry Turbocharger). Jego moc maksymalna wynosi 80 kW (110 KM) a moment obrotowy 235 Nm przy zaledwie 2000 obr/min.

Stylizacja nadwozia

Niezwykle długi rozstaw osi i wyraźnie zarysowane nadkola, spod których koła wydają się jeszcze mocniej "wgryzać" w podłoże oraz czarne listwy boczne (nawiązujące do aplikacji pasa przedniego i tylnego) nadają autu dynamiki, wyróżniającej Rio na tle konkurencji. Prawdziwie sportowy wygląd hatchback zawdzięcza stromo pochylonej szybie czołowej i mocnemu rysunkowi słupków C.

Duże reflektory, podwójne przetłoczenia maski silnika spływające ku siatkowemu grillowi oraz potężny przedni spojler z szerokim wlotem powietrza to akcenty sprzyjające odczuciom dobrej jakości i trwałości pojazdu. Nowy kształt przodu Rio spodobał się szczególnie w ankietach konsumenckich, w których proporcje między grillem, maską silnika, zderzakami i reflektorami określano jako "doskonale wyważone".

W części tylnej, pokaźne trójkątne lampy zachodzą na płaszczyzny nadwozia. Znacznej wielkości okno piątych drzwi zapewnia doskonałą widoczność do tyłu. Akcentem sportowym są dostępne opcjonalnie – profilowane spojlery.

Schowki na wszystko

Aby nie zawieść oczekiwań swoich klientów nowy Rio posiada szereg schowków, półek i skrytek na najróżniejsze przedmioty niezbędne podczas jazdy. W zasięgu ręki kierowcy umieszczona jest konsola sufitowa, ruchoma półka konsoli środkowej, konsola dolna z dwoma uchwytami na kubki poniżej, kieszeń na mapy w poszyciu drzwi oraz dodatkowa półka pod tablicą przyrządów.

Pasażerowie mają do dyspozycji skrytkę na tablicy przyrządów, kieszenie w oparciach przednich foteli, oraz zaczepy na torby wkomponowane w podstawę przednich zagłówków. W wersji sedan przewidziano dodatkową półkę na drobiazgi pod podłogą bagażnika, dopasowaną do kształtu koła zapasowego.

Obszerne, jasne wnętrze

Lekkie i jasne wnętrze nowego Rio podkreśla poczucie przestrzeni. Wymiary kabiny są identyczne dla wersji pięcio- i czterodrzwiowej: przestrzeń na głowę z przodu sięga 1005 mm, a z tyłu – 960 mm. Miejsce na nogi z przodu wynosi 1085 mm oraz 870 mm dla pasażerów tylnej kanapy, a szerokość na poziomie ramion odpowiednio – 1360 i 1350 mm. Wielkość wnętrza daje Rio pierwszeństwo w tej klasie pojazdów, a pod względem miejsca na nogi z przodu i z tyłu oraz szerokości na poziomie ramion ustępują mu wyraźnie bezpośredni konkurenci – Fiesta, Corsa, Fabia, Polo i Peugeot 206. Wystrój wnętrza jest prosty, nowoczesny i wyraźny – z zastosowaniem materiałów wysokiej jakości. Odpowiednich wymiarów fotele zapewniają doskonałe podparcie i "trzymanie" dla osób o dowolnej wadze i masie ciała. Fotel kierowcy może być wyposażony w regulację wysokości przedniej oraz tylnej części, składany podłokietnik a także w aktywny zagłówek (opcjonalnie) dla czynnej ochrony przed urazami kręgosłupa szyjnego. Standardowym wyposażeniem nowego Rio są ręcznie ustawiane zagłówki foteli przednich oraz trzy zagłówki kanapy tylnej.

W wersji hatchback oparcie tylnej kanapy można ustawiać pod dwoma kątami – 26 i 31 stopni od pionu, w wersji sedan dostępny jest podłokietnik dla pasażerów tylnej kanapy. Dla ułatwienia przewozu większych bagaży siedzisko i oparcie tylnej kanapy dzielone jest w większości wersji w proporcji 60 / 40, a każdą z tych części można niezależnie złożyć. Wykorzystując zwiększone wymiary wnętrza, przednie i tylne siedzenia osadzone są teraz wyżej, ułatwiając wsiadanie i wysiadanie.

Z myślą o kierowcy

Ułożenie na desce rozdzielczej zestawu wskaźników i przełączników zapewnia maksimum kontroli nad pojazdem przy minimalnym wysiłku. Trójramienna kierownica regulowana jest na wysokość i doskonale współgra z układem zestawu wskaźników.

Czytelne, analogowe wskaźniki pokazują prędkość jazdy, obroty silnika, poziom paliwa oraz temperaturę płynu chłodzącego. Opcjonalny komputer pokładowy podawać może także szereg dodatkowych informacji, m.in. prędkość średnią, przebyte odległości, chwilowe zużycie paliwa i zasięg na aktualnie posiadanej ilości paliwa. Wyświetlacz komputera umieszczony jest pośrodku zestawu wskaźników, pomiędzy zegarami. Standardowym wyposażeniem jest kontrolka otwartych/niedomkniętych drzwi oraz klapy tylnej pokrywy bagażnika.

Wycieraczki i światła włączane są oddzielnymi dźwigienkami przy kolumnie kierownicy. Wycieraczki mogą pracować z dwoma prędkościami stałymi lub w cyklu pracy przerywanej. Ręczna regulacja poziomowania reflektorów należy do wyposażenia standardowego. Zestaw wyłączników na podłokietniku drzwi kierowcy, w zależności od wersji, może sterować czterema oknami elektrycznymi oraz elektrycznie ustawianymi lusterkami bocznymi. Okno kierowcy wyposażone jest w wygodną funkcję całkowitego opuszczania „auto-down” za jednym naciśnięciem przycisku.

Aerodynamika

Aerodynamika jest mocną stroną nowego Rio. Pożądane efekty przyniosło nie tylko staranne opracowanie nadwozia – ale także pozostałych detali i elementów wykończenia. Dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu przedniej części pojazdu, lusterek zewnętrznych, słupków przednich, ram okiennych oraz dobremu spasowaniu elementów nadwozia uzyskany współczynnik oporu czołowego Cx wynosi 0,32.

Bezpieczeństwo jest ważne

Niczego nie zaniedbano, by nowy Rio mógł szczycić się mianem jednego z najbezpieczniejszych samochodów segmentu B. Za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego oraz skutecznych hamulców tarczowych kierowca ma wszelkie szanse, by z powodzeniem sprostać spotykanym na co dzień zagrożeniom oraz unikać potencjalnych sytuacji wypadkowych. Nowa Kia Rio posiada bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego dla ochrony kierowcy i pasażerów w przypadkach, gdy uniknięcie kolizji staje się niemożliwe. Są to m.in. podwójne belki chroniące przed skutkami uderzenia bocznego w drzwiach przednich oraz pojedyncze belki ochronne w drzwiach tylnych nadwozia. Pasy bezpieczeństwa stanowią "pierwszą linię ochrony" jadących samochodem i dlatego na rynkach Europy na wszystkich pięciu miejscach siedzących Rio montowane są bezwładnościowe, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Pasy przednie wyposażone są w regulowane na wysokość górne punkty kotwiczenia oraz napinacze z ogranicznikami siły napięcia. Podczas kolizji pas zostaje mocno naciągnięty by utrzymać osobę na swoim miejscu, a następnie jego napięcie zostaje stopniowo zwalniane w celu kontrolowanej absorpcji energii tak, by uniknąć nadmiernych przeciążeń i obniżyć ryzyko obrażeń spowodowanych przez taśmę pasa.

Tylne drzwi Rio posiadają zabezpieczenia przed otwarciem przez dzieci, na tylnej kanapie zaś znajdują się punkty mocowania dla dwóch fotelików dziecięcych w systemie ISOFIX.

Cztery hamulce tarczowe i ABS

Nowa Kia Rio wyposażona jest w układ hamulcowy ze wspomaganiem podciśnieniowym (siłownik o średnicy 254 mm), działający na przednie tarcze wentylowane o średnicy 256 mm oraz tylne tarcze lite o średnicy 262 mm. Układ ten charakteryzuje się wysoką skutecznością hamowania oraz progresywnym działaniem, wyczuwalnym podczas nacisku stopy na pedał. Mechaniczny hamulec postojowy (pomocniczy) działa na koła tylne. Droga hamowania nowego Rio (100 – 0 km/h) wynosi tylko 40,0 metrów, jest więc o 1,4 m krótsza niż poprzedniego modelu.

Źródło: KIA