Od kilkunastu miesięcy Kia kontynuuje swoją ofensywę. Niemal na każdym salonie ten koreański producent prezentuje nowy prototyp lub model seryjny. Teraz będzie podobnie, bowiem podczas zbliżającego się Salonu Samochodowego w Paryżu koncern Kia zaprezentuje po raz pierwszy samochód, który produkowany będzie w Żylinie na Słowacji. Już dziś jednak, przy okazji brytyjskiego salonu samochodowego koncern Kia ujawnił pierwsze zdjęcia 5-drzwiowego hatchbacka, którego nazwa jest nadal jeszcze kodem fabrycznym i brzmi ED (skrót od European Dream). Oficjalna nazwa modelu zostanie ogłoszona podczas światowej premiery we wrześniu.
Należący do segmentu C, mierzący 4.2 m długości i mający niezwykle duży rozstaw osi (2,650mm) ED będzie pierwszym samochodem osobowym Kii produkowanym całkowicie na Starym Kontynencie.
Będzie to dla całego koncernu bardzo ważny, zbudowany od podstaw z myślą tylko i wyłącznie o europejskich klientach, samochód. Również i Kia Motors Polska wiąże olbrzymie nadzieje z modele ED. "ED to pierwszy pojazd Kii produkowany w UE a bliskość fabryki pozwoli znacznie szybciej reagować na potrzeby naszych klientów" mówi Wojciech Szyszko, Dyrektor Zarządzający Kia Motors Polska. "Niższe będą też koszty transportu. ED będzie naszym najważniejszym autem. Nie opieramy jednak ofensywy tylko na jednym samochodzie. Mamy bardzo dobre Picanto, Rio, Sportage i Sorento. Dwa miesiące temu wszedł do sprzedaży całkowicie nowy Magentis a już za kilka tygodni czeka nas krajowa premiera nowego Carnivala i Carensa. Prowadzimy ekspansję we wszystkich segmentach rynku i koncentrujemy swoje wysiłki na bardzo dużej poprawie jakości oferowanych przez nas produktów, na wzmocnieniu sieci dealerskiej oraz na wydłużeniu gwarancji. Jesteśmy jedynym koncernem, który oferuje swoim klientom 3 lata gwarancji bez limitu kilometrów!" – dodaje Wojciech Szyszko.
Zaprojektowany w Europie ED dostępny będzie aż z czterema silnikami do wyboru: z benzynowymi o pojemności 1.4, 1.6 i 2.0 litra i całkowicie nową jednostką wysokoprężną o pojemności 1.6 litra. W grudniu 2006 roku z linii montażowych zjedzie 5-drzwiowy hatchback ale już w 2007 roku gama zostanie poszerzona o kombi (wrzesień 2007) i 3-drzwiowego hatchbacka (grudzień 2007).
Kia - najszybciej rozwijająca się marka motoryzacyjna w Europie - chce do 2008 roku osiągnąć na Starym Kontynencie sprzedaż na poziomie 500 tys. samochodów. Uruchomienie nowej fabryki na Słowacji z pewnością pomoże w realizacji tego zamierzenia.
Fabryka Kii zbudowana została w Żylinie, 200 km na północny wschód od Bratysławy, zaledwie 30 km od polskiej granicy. W chwili obecnej zatrudnionych jest tam 1.200 pracowników. Docelowo budowa fabryki Kia Motors na Słowacji umożliwi stworzenie ponad 3 tys. etatów w Żylinie i okolicach. Warta ponad 1 mld EUR inwestycja pozwoli południowokoreańskiemu koncernowi osiągnąć do 2008 roku roczną produkcję na poziomie 200 tyś. egzemplarzy. Rok później dojdzie do tego kolejnych 100 tyś. W roku 2010 40% sprzedawanych w Europie samochodów marki Kia będzie produkowanych lokalnie.
Zakład położony jest na działce o powierzchni 168 hektarów a sama powierzchnia fabryki wynosi ponad 180 000m2. Realizowany w Żylinie projekt jest najnowocześniejszą fabryką motoryzacyjną na Starym Kontynencie. Jest to nowoczesny obiekt produkcyjny światowej klasy a wytwarzane na Słowacji auta oferować będą najwyższą jakość. Uruchomionych zostanie 6 linii produkcyjnych. Firma Kia Motors Corporation skierowała w 2005 roku do Europy ponad 300 tys. samochodów. W 2006 roku wynik ten zostanie poprawiony o kolejnych 20%, jednak celem firmy w dłuższej perspektywie jest osiągnięcie pułapu 500 tys. egzemplarzy do roku 2008.
KIA Motors uważa obecnie Europę za swój drugi rodzimy rynek, czego potwierdzeniem jest właśnie realizacja fabryki samochodów na Słowacji. W ubiegłym roku, kosztem 57 mln EUR, rozpoczęła się również budowa nowej europejskiej siedziby firmy oraz centrum projektowego we Frankfurcie, niedaleko hal, w których organizowane są międzynarodowe targi motoryzacyjne. Będzie to pierwszy tego typu obiekt funkcjonujący w pełni niezależnie od struktur siostrzanej marki Hyundai. Zadaniem pracowników centrum będzie tworzenie projektów nowych samochodów ze szczególnym uwzględnieniem gustów mieszkańców Starego Kontynentu. Centrum otwarte zostanie wiosną 2007 roku.