Pierwsze pojazdy zjeżdżające z linii montażowej trafią na wybrane rynki Europy, gdzie do oficjalnej dystrybucji wejdą w drugiej połowie bieżącego roku. Kia Soul EV powstaje w koreańskim zakładzie Kia Gwangju, a roczny wolumen produkcji planowany jest początkowo na 5000 sztuk.
Utrzymana w stylu modelu Kia Soul drugiej generacji, Kia Soul EV jest unikalnym stylistycznie pojazdem w pełni elektrycznym, a za sprawą wiodącego w swej klasie zasięgu jazdy oraz obszernej kabiny i przestrzeni bagażowej – idealnie dostosowanym do potrzeb osób dojeżdżających regularnie do pracy. Dzięki złożonej ze 192 ogniw baterii polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 27 kWh Kia Soul EV posiada zasięg 212 kilometrów ‘z jednego ładowania’ (zasięg formalnie w Europie certyfikowany).
Kluczem do wyjątkowego zasięgu jazdy jest wiodąca w skali przemysłowej gęstość energetyczna 200 Wh/kg (w przeliczeniu na pojedyncze ogniwo) oraz szereg energooszczędnych podzespołów funkcjonalnych, m.in. nowa pompa ciepła wykorzystująca ciepło odpadkowe, „inteligentny” system sterowania przepływem powietrza w kabinie oraz układ indywidualnej wentylacji, umożliwiający wydłużenie zasięgu przez ograniczenie straty energii elektrycznej zużywanej do przewietrzania, ogrzewania i klimatyzacji (HVAC). Podwyższeniu wydajności napędu z kolei – służy regeneratywny układ hamulcowy (Regenerative Braking System) pozwalający odzyskiwać i recyrkulować energię kinetyczną generowaną w trakcie spokojnej jazdy oraz hamowania.
Serce Soul EV stanowi silnik elektryczny o mocy 81,4 kW (110 KM) wytwarzający wysoki i dostępny „od razu” moment obrotowy 285 Nm (29 kgm). Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem jednostopniowej przekładni redukcyjnej. W duchu prawdziwej frajdy z jazdy (fun-to drive) spalinowej Kia Soul przyspieszenie 0-100 km/h wersji elektrycznej wynosi ok. 11,2 sekundy a prędkość maksymalna sięga 145 km/h.
Ładowanie baterii akumulatorów odbywa się przez podłączenie do standardowej, domowej sieci elektrycznej i w przypadku pełnego rozładowania – trwa do pięciu godzin z użyciem standardowego, „pokładowego” prostownika-ładowarki o mocy 6,6 kW. Przy zastosowaniu ładowarki prądu stałego 100 kW ładowanie do 80% pojemności trwa tylko 25 minut lub 33 minuty z ładowarki 50 kW.
Teraz, gdy rozpoczęliśmy produkcję eksportową, Soul EV uważać można za realną wizytówkę programu „Czystej mobilności” Kia (‘Clean Mobility’), a więc transportu przyjaznego dla środowiska dla naszych klientów na całym świecie. – powiedział Thomas Oh, wiceprezes i dyrektor operacyjny Kia Motors Corporation. Chociaż to dopiero pierwszy samochód elektryczny Kia oferowany na rynkach międzynarodowych, Soul EV należy do drugiej już generacji naszych pojazdów o zasilaniu akumulatorowym, opartej na bogatych doświadczeniach zdobytych w cyklu rozwojowym modelu Kia Ray EV. Flota Ray EV sprawdzona została w Korei podczas codziennej, trzyletniej eksploatacji. - dodał Thomas Oh.
Nowa Kia Soul EV uzyskała pierwszy w branży certyfikat zgodności normatywnej UL Environment Validation potwierdzający udział bio-plastiku w ilości 23.942 g oraz 10-procentową zawartość organicznego bio-węgla w tworzywach wystroju wnętrza. Do pozostałych materiałów nadających się do recyklingu należą: bio-pianki, bio-tkaniny oraz bio filc PET, niskoparujące substancje organiczne oraz najnowsze tworzywa antybakteryjne i lakiery.