Renault 4, prawdziwa ikona motoryzacji, powstało w latach 60. ubiegłego stulecia, by sprostać potrzebom społeczeństwa ulegającego znaczącym przemianom, takim jak exodus ludności ze wsi do miast, powstanie klasy średniej czy nowa rola kobiet. Miał to być samochód dla każdego, do wszelkiego rodzaju zastosowań i miał stać się symbolem wolności.
Renault 4 E-Tech 100% electric, zapowiadane podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2022 roku pod postacią show car 4EVER Trophy, miało wiele wspólnego z oryginalnym modelem.
W nowej wersji stało się współczesnym, wszechstronnym samochodem kompaktowym. To w 100% elektryczne i wyposażone w mobilne technologie auto zapewnia bardziej niż kiedykolwiek pełnię życia i lubi wyzwania, jakie stawia przed nami codzienne życie. Jest zawsze otwarte na świat przez płócienny, otwierany dach i zdolne zachwycać klientów retrofuturystycznym designem samochodu rekreacyjnego, a dzięki możliwościom aranżacji wnętrza i dużej przestrzeni w bagażniku potrafi dopasować się do potrzeb każdego użytkownika.
Renault 4 E-Tech 100% electric w pełnej zgodzie z wymaganiami naszych czasów korzysta też z nowych technologii, tak w zakresie bezpieczeństwa dzięki systemom ADAS, jak i dostarczania wyjątkowych wrażeń z jazdy – wyposażone jest w system openR link i Reno, oficjalny awatar Renault. Liczne funkcje i elementy wyposażenia sprawiają, że jest to elektryczny samochód kompaktowy zupełnie nowej generacji!
Renault 4 powraca, lecz bez nostalgii za przeszłością, jak to pokazał już w 2022 roku show car 4EVER Trophy i jego atletyczna sylwetka. Przyjęto założenie, że legendarne Renault 4 ma być zaprojektowane na nowo i ma ulec metamorfozie. Renault 4 E-Tech 100% electric z retrofuturystycznym designem i modnym wyglądem samochodu rekreacyjnego jest zdecydowanie nowoczesne. Niektóre z kluczowych elementów pierwszego Renault 4 zostały w udany sposób zmodernizowane.
Osłona chłodnicy jako pierwsza przyciąga wzrok. Oprócz wyraźnego nawiązania do pierwszego Renault 4 jest jedyna w swoim rodzaju, gdyż jej kontur jest podświetlony ciągłą linią, podobnie jak centralnie umieszczone logo Renault (patrz str. 12). Jednoczęściowa, podświetlana osłona chłodnicy (długości 1,45 m) jest pierwszym na świecie tego rodzaju rozwiązaniem zastosowanym w motoryzacji, a realizacji tego wyzwania podjęły się współpracujące ze sobą zespoły działu designu, inżynierii i wdrożeń przemysłowych Renault i firmy Ampere.
Tylne światła, nadal trzyczęściowe, zyskały nową młodość. Zachwycają swą nowoczesnością i wyjątkową sygnaturą świateł LED, a jednocześnie przypominają dawny kształt tylnych świateł ikony motoryzacji z lat 60. Drobnym, nieco zaskakującym detalem jest otwór tylnej klapy, znacznie większy niż mogłoby się początkowo wydawać. Jak to możliwe? Poprzez przedłużenie tylnej klapy bagażnika aż do zderzaka udało się uzyskać maksymalną wielkość otworu i obniżony próg bagażnika, jak w oryginalnym Renault 4.
W nadwoziu odnajdujemy również charakterystyczne okno w tylnej części, które w naturalny sposób umieszczone jest za słupkiem i zachowuje szczególny kształt, jak w nadwoziu poprzednika. Dodatkowo trzy podłużne przetłoczenia w drzwiach bocznych są elementem wyróżniającym Renault 4 E-Tech 100% electric i przypominają wystrój nadwozia Renault 4 GTL z dawnych czasów. I wreszcie dach, który konstrukcją nawiązuje do kultowego designu historycznego modelu. Z tą różnicą, że model z 2024 roku jest wyposażony w relingi dachowe.
"Z wielką pasją i pewnymi emocjami podjęliśmy decyzję o ponownym powołaniu do życia Renault 4 w postaci wszechstronnego samochodu miejskiego z napędem w 100% elektrycznym, wielofunkcyjnego, a zarazem ultranowoczesnego. Odnajdujemy w nim te elementy, które zadecydowały o sukcesie pierwotnej wersji samochodu, jak na przykład natychmiast rozpoznawalna sylwetka. Jednocześnie rozpoznajemy liczne dopracowane i zaawansowane technologicznie detale czyniące z niego współczesny samochód miejski, który perfekcyjnie łączy wyrafinowanie i odważny design." - Gilles Vidal, dyrektor designu Renault i Ampere
Renault 4 E-Tech 100% electric to także nowa i zarezerwowana dla tego samochodu barwa lakieru zielony Haut-de-France. Jest to jednoczesne nawiązanie do koloru niebieski Île-de-France z lat 60. oraz uczczenie przyszłego miejsca montażu samochodu w zakładzie w Maubeuge, który jest częścią klastra ElectriCity. Wzorem poprzednika, w nowej generacji samochodu będzie oferowany płócienny, otwierany dach Plein Sud, tym razem sterowany elektrycznie. Od razu przywołuje na myśl Renault 4 w wersji Plein Air i skojarzenie z poczuciem wolności.
Cała masa przydatnych technologii i praktycznych funkcji
Renault 4 E-Tech 100% electric, podobnie jak najnowsze samochody marki, posiada liczne innowacje technologiczne, które są intuicyjne w użyciu i przydatne. Gwarantują nowe wrażenia z jazdy, połączenie dobrego samopoczucia, prostoty obsługi, komfortu, nieprzerwanego dostępu do sieci oraz bezpieczeństwa. Jest to zgodne z filozofią Renault tworzenia „samochodów zapewniających pełnię życia”.
Marka od zawsze dążyła do udostępniania najnowszych technologii jak największej liczbie użytkowników. Jest to odczuwalne już przy pierwszej jeździe. Renault 4 E-Tech 100% electric wykazuje się doskonałą zwrotnością w każdych warunkach oraz dynamicznymi przyspieszeniami dzięki optymalnej konstrukcji przedniego zawieszenia i zastosowaniu konstrukcji wielodrążkowej w zawieszeniu tylnej osi, co do tej pory było rozwiązaniem zarezerwowanym dla samochodów wyższych segmentów.
Pod względem komfortu i bezpieczeństwa, Renault 4 E-Tech 100% electric jest wyposażone w pełen zestaw nowych technologii, w tym system Active Driver Assist zapewniający jazdę autonomiczną na poziomie 2, łącznie co najmniej 26 systemów wspomagania prowadzenia samochodu (ADAS) oraz przycisk „My Safety Switch” stosowany w nowych modelach Renault do łatwego ustawiania działania funkcji pięciu systemów ADAS jednym ruchem ręki.
Samochód zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki nowemu systemowi dynamicznego wspomagania hamowania obejmującego w jednym module funkcję hamowania i ESP, by o połowę skrócić czas reakcji układu, ale także Fireman Access, funkcję bezpiecznego wysiadania z samochodu, czy też „Safety Score” oraz „Safety Coach”, oferowane już w modelu Scenic i R5 E-Tech 100% electric.
Ponadto Renault 4 E-Tech 100% electric zapewnia dostęp do wszystkich usług Google poprzez system multimedialny openR link, a także możliwość korzystania z pomocy oficjalnego awatara Reno, nowego towarzysza na każdy dzień. W połączeniu ze sztuczną inteligencją ChatGPT stanowi dopełnienie palety nowych technologii dostępnych na pokładzie Renault 4 E-Tech electric. Jego rolą jest przede wszystkim udzielanie wsparcia klientom, by ułatwić im zapoznanie się ze specyfiką samochodu elektrycznego. Korzystanie z funkcji jest proste. W żadnym wypadku nie trzeba być geekiem.
Renault 4 E-Tech 100% electric jest również wyposażone w nową dwukierunkową ładowarkę AC o mocy 11 kW, by możliwe było korzystanie z funkcji V2L (vehicle-to-load) i V2G (vehicle-to-grid). W ten sposób samochód może przekształcić się w źródło energii, stać się częścią ekosystemu i przesyłać powrotnie do sieci zdekarbonizowaną energię elektryczną dzięki serwisom Mobilize. Są to liczne usługi mogące ułatwić codzienne użytkowanie samochodu elektrycznego: inteligentne ładowanie dzięki funkcji Mobilize Smart Charge, dostęp do ponad 800 000 stacji ładowania w 25 krajach Europy z Mobilize Charge Pass oraz ładowanie automatyczne bez potrzeby używania identyfikatora czy karty kredytowej dzięki funkcji Plug & Charge. Mamy kompletny zestaw!
Renault 4 E-Tech 100% electric - dane techniczne
Wymiary i masa
- Długość: 4,14 m
- Szerokość: 1,80 m
- Wysokość: 1,57 m
- Rozstaw osi: 2,62 m
- Przedni zwis: 766 mm
- Tylny zwis: 753 mm
- Prześwit: 181 mm
- Masa: od 1410 kg
- Pojemność bagażnika: 420 litrów
- Wysokość progu załadunku: 607 mm
- Masa holowanej przyczepy: 750 kg
Silniki i akumulatory trakcyjne
Wersja „Comfort range”
- Silnik elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem 110 kW (150 KM / 245 Nm)
- Akumulator trakcyjny litowo-jonowy 52 kWh (zasięg wg WLTP do 400 km)
Wersja „Urban range”
- Silnik elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem 90 kW (120 KM / 225 Nm)
- Akumulator trakcyjny litowo-jonowy 40 kWh (zasięg wg WLTP ponad 300 km)
Ładowarki
- Dwukierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 90 i 110 kW
- Ładowarka DC o mocy 80 kW w wersjach z silnikiem 90 kW
- Ładowarka DC o mocy 100 kW w wersjach z silnikiem 110 kW
Osiągi (wersja z silnikiem 110 kW i akumulatorem 52 kWh)
- Przyspieszenie 0–100 km/h: < 8,5 s
- Przyspieszenie 80–120 km/h: < 7 s
- Prędkość maksymalna: 150 km/h