...który w 2003 roku otrzymał 3 gwiazdki. Oprócz uznanego, wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego, Nowe Twingo cechuje również dynamiczne i bezpieczne zachowanie na drodze, na które ma wpływ precyzyjne trzymanie toru jazdy, reprezentujące najwyższy poziom w tej kategorii.
Podobnie jak inne samochody gamy Renault, Nowe Twingo jest wyposażone w najbardziej skuteczne technologie, uwzględniające rzeczywiste sytuacje drogowe. System zabezpieczeń obejmuje napinacze pasów, współpracujące z ogranicznikami napięcia, pręty zapobiegające nurkowaniu na przednich miejscach, wyprofilowaną konstrukcję tylnych siedzeń, która zapobiega tzw. nurkowaniu (wsunięciu się miednicy pod biodrową część pasa bezpieczeństwa) oraz nowej generacji poduszki na miejscu pasażera siedzącego z przodu. System ten zabezpiecza użytkowników samochodu przed nurkowaniem i poważnymi obrażeniami klatki piersiowej, jamy brzusznej i dolnej części ciała.
W przypadku zderzenia trzy elementy układu są kolejno uruchamiane w odstępie poniżej 10-tysięcznych sekundy. Napinacze naciągają pasy, aby dokładnie docisnąć pasażerów do siedzeń, ograniczniki napięcia błyskawicznie zmniejszają nacisk pasa na klatkę piersiową w celu uniknięcia obrażeń, a poduszki powietrzne napełniają się gazem, żeby zamortyzować uderzenie.
W zależności od oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa, klient może zdecydować się na 6 poduszek powietrznych: dwie poduszki czołowe, dwie poduszki chroniące klatkę piersiową i dwie poduszki kurtynowe. Poduszka pasażera to, zastosowana po raz pierwszy w samochodzie Renault, tzw. poduszka "3D". Dzięki swojemu kształtowi i pojemności zapewnia optymalne rozłożenie sił działających podczas zderzenia na głowę i klatkę piersiową pasażera.
W Nowym Twingo wykorzystano również uznane know-how Renault w zakresie bezpieczeństwa dzieci. Auto jest wyposażone w przednie siedzenie pasażera z 3-punktowym systemem mocowania Isofix, ułatwiającym zainstalowanie fotelika dla dziecka tyłem do kierunku jazdy. Wersje wyposażone w tylną ławkę posiadają jedno miejsce z systemem Isofix, a wersje z niezależnymi tylnymi siedzeniami – dwa miejsca wyposażone w ten system.
Strefy kontrolowanego zgniotu w Nowym Twingo mają za zadanie pochłonięcie energii w przypadku zderzenia, aby zabezpieczyć kabinę i jak najlepiej ochronić wszystkich użytkowników auta. W przypadku zderzenia czołowego próg i wzmocnienia drzwiowe Nowego Twingo pochłaniają i rozpraszają energię kinetyczną, rozkładając działające siły na całą długość nadwozia.
Nowe Twingo charakteryzuje się ulepszonymi cechami jezdnymi w stosunku do poprzedniej generacji tego modelu, a przede wszystkim precyzyjnym i przewidywalnym trzymaniem się drogi niezależnie od warunków (suchej lub mokrej nawierzchni), dzięki wyposażeniu auta w układ jezdny pochodzący z segmentu B.
Nowe Twingo to samochód nieuznający kompromisów w dziedzinie bezpieczeństwa. To kompaktowe auto jest wyposażone w montowany seryjnie system ABS Continental MK70 z elektronicznym korektorem siły hamowania i systemem wspomagania nagłego hamowania, który okazuje się być bardzo skuteczny w rzeczywistych wypadkach na drodze, ponieważ pozwala znacznie skrócić drogę hamowania. W zależności od silnika i wyposażenia, Nowe Twingo jest wyposażone w pełne lub wentylowane hamulce tarczowe (o średnicy 259 mm). Podczas nagłego hamowania automatycznie włączają się światła awaryjne.
Wkrótce dostępny będzie również system ESP, dzięki czemu klienci będą mieli do dyspozycji pełną ofertę systemów podnoszących bezpieczeństwo jazdy. Duża powierzchnia szyb i ergonomiczne miejsce kierowcy oraz spore lusterka wsteczne zapewniają doskonałą widoczność, pozwalającą lepiej przewidywać i ocenić niebezpieczne sytuacje na drodze. Znacznie wygodniej będzie w nowym modelu również wysokim kierowcom, dzięki starannie zaprojektowanemu kształtowi szyb, zapewniającemu doskonałą widoczność. Nowe Twingo zostało wyposażone w nowoczesne układy wspomagające prowadzenie, stanowiące rzadkość w segmencie małych, miejskich aut. Są również oferowane elementy wyposażenia niedostępne w poprzedniej generacji: ogranicznik / regulator prędkości przejęty z wyższego segmentu, funkcja automatycznego włączania świateł i wycieraczek czy radar cofania.
Renault opiera się w swoich pracach na wynikach autentycznych wypadków drogowych i rzeczywistym bezpieczeństwie, co pozwala zaproponować samochody przystosowane do tego, co rzeczywiście dzieje się na drodze. Oznacza to, że koncern stawia na najbardziej skuteczne technologie pozwalające uniknąć wypadku, skorygować zachowanie pojazdu w razie nieoczekiwanej sytuacji na drodze i zabezpieczyć pasażerów w razie zderzenia. Renault prezentuje całościowe podejście do bezpieczeństwa, którego nie można sprowadzić jedynie do wyposażenia czy technologii. W ciągu minionych lat koncern Renault zdobył pozycję lidera pod względem bezpieczeństwa samochodowego, o czym świadczą wyniki uzyskane w rankingach publikowanych przez media.
(*) Wynik : 28/37, czyli 11 punktów na 16 możliwych za zderzenie czołowe, 16 punktów na 18 możliwych za zderzenie boczne i 1 dodatkowy punkt za kontrolkę informującą o niezapiętym pasie bezpieczeństwa kierowcy