MotoNews.pl

Recykling nie tylko w domu

Recykling nie tylko w domu06.10.2007
W wielu samochodach marki Renault aż 95% ich masy nadaje się do ponownego przetworzenia. W nowych modelach wielkość ta stopniowo rośnie, gdyż koncern Renault dąży do osiągnięcia poziomu, w którym 100% zastosowanych materiałów...

... będzie nadawać się do recyklingu.

Polacy mają coraz większą świadomość ekologiczną i coraz więcej osób rozumie potrzebę ponownego przetwarzania surowców wtórnych. Badania wykazały, że przez ostatnich kilka lat ilość osób segregujących odpady domowe wzrosła o 18 p.p. O 12 p.p. zwiększył się odsetek zbierających surowce wtórne. Odzysk aluminiowych puszek po napojach wzrósł przez 10 lat o niemal 60 p.p.! Jednak recykling nie powinien ograniczać się wyłącznie do np. segregowania śmieci w gospodarstwie domowym. Proces ten rozpoczyna się w fabryce, gdzie już na etapie projektowania każdy producent może zastosować technologie umożliwiające i ułatwiające późniejsze przetwarzanie surowców wtórnych. Koncern Renault za jeden z celów postawił sobie wykorzystanie w swoich modelach samochodów jak największej ilości elementów, które można powtórnie przetworzyć.

Przejawem tej inicjatywy jest wprowadzenie przez Renault symbolu «eco²». Oznaczone nim auto musi być zaprojektowane w taki sposób, aby 95% jego masy nadawało się do wtórnego wykorzystania. Ponadto, co najmniej 5% zastosowanych w nim tworzyw sztucznych musi pochodzić z odzysku. Dbałość o środowisko naturalne nie może ograniczać się do fazy użytkowania pojazdu – mówi Agata Szczech z Renault Polska – Koncern Renault uważa, że powinna ona obejmować cały cykl życia samochodu, od momentu zaprojektowania i produkcji elementów, które będzie można wykorzystać ponownie, poprzez ekonomiczne i ekologiczne użytkowanie, aż po wycofanie samochodu z użycia. Dlatego samochody projektowane są tak, aby można było łatwo zdemontować oraz posortować odpowiednio oznaczone elementy i poddać recyklingowi bez dodatkowego zwiększania kosztów.

W Modusie wykorzystano aż 18 kg tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku. Model ten otrzymał też nagrodę za największą ilość surowców wtórnych wykorzystanych do konstrukcji deski rozdzielczej. W Espace IV zastosowano liczne materiały nadające się do recyklingu, obniżając jednocześnie masę pojazdu. Na przykład zastosowanie aluminiowych drzwi i maski pozwoliło na zmniejszenie ich masy o 20 kg w stosunku do analogicznych części z blachy stalowej. Renault Clio III zawiera niemal 10% (20 kg) tworzyw pochodzących z recyklingu, a nowe Twingo 9% (15 kg). W kolejnych samochodach gamy Renault wielkości te będą stale rosły – dodaje Agata Szczech.

Źródło: Renault Polska
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata