W całej historii firmy Renault doszukać się można wielu udanych samochodów segmentu luksusowego. Nie wracając nawet do prestiżowych aut z lat przedwojennych, w ciągu ostatnich trzydziestu lat francuski producent oferował bardzo ciekawe a jednocześnie komfortowe pojazdy. Przykładem mogą być choćby słynne Renault 16 z lat 60-tych, znacznie późniejszy, luksusowy model 25, czy nowatorski van Espace. Obecnie firma odczuwając pewien niedosyt w klasie wyższej prezentuje model Avantime. Jest to kolejny po Initiale i Vel Satis samochód mający podkreślić tożsamość marki wśród aut z "wyższej półki". Jednocześnie zauważalne jest dążenie Renault do zrewolucjonizowania tego segmentu poprzez zróżnicowanie oferty i oferowanie modeli jednobryłowych.
Doskonałym tego przykładem jest Avantime, który jako pierwszy trafi do sprzedaży. Celem tego dwudrzwiowego coupé jest wyróżnienie jego właściciela z tłumu przy jednoczesnym zapewnieniu mu maksimum komfortu. Pojazd ten łączy zalety typowego coupé, pojazdu typu SUV, luksusowej limuzyny a nawet kabrioletu. Konstruktorzy tego samochodu nie mieli łatwego zadania, gdyż w jednym samochodzie połączyć musieli: dwufazowy system otwierania drzwi, górną część konstrukcji wykonaną z aluminium, fotele z zespolonymi pasami bezpieczeństwa, brak środkowego słupka oraz panoramiczny, otwierany dach. Do tego wszystkiego dochodzi śmiała stylistyka, która miała się jednocześnie podobać szerokiemu gronu odbiorców. Tym samym Avantime stał się swoistą grą przeciwieństw. Połączono w nim drapieżny przód z przysadzistym, potężnym tyłem, solidny i mocny dół auta z lekką, przeszkloną górą i inne.
Nie mniejszym wyzwaniem okazało się zorganizowanie przestrzeni wnętrza oraz dobór materiałów wykończeniowych i kolorystyki. Tu również spotkały się liczne sprzeczności, które jednak doskonale komponują się ze sobą. Stylistyka coupé nie wykluczyła w tym przypadku przestronności, doskonałej widoczności i wysokiego komfortu podróżowania. Znaczna szerokość i wysokość zapewniają wiele przestrzeni. Ponadto bagażnik przy złożonych siedzeniach i do wysokości tylnej półki mieści aż 530 litrów. Oczywiście można go powiększyć dzięki składanym i dzielonym siedzeniom do objętości 900 dm3. Na wszelkie niezbędne drobiazgi wygospodarowano liczne schowki o łącznej pojemności 27 litrów.
Szeroka gama obić tapicerskich (nie wyłączając skórzanych) oraz tonacje kolorystyczne zapewniają dostosowanie wnętrza do indywidualnych upodobań klienta. Na komfort podróżowania ogromny wpływ mają fotele, dlatego też firma Renault postarała się o odpowiedni dobór ich wysokości, twardości i wyprofilowania. Długa lista seryjnego i opcjonalnego wyposażenia zapewnia łatwe dostosowanie auta do indywidualnych preferencji.
Do napędu Avantime posłuży początkowo tylko jeden silnik. Jest nim 3-litrowy motor V6 o 24 zaworach i mocy 210 KM. W późniejszym czasie dołączy do niego jednostka o pojemności skokowej 2000 cm³ z turbosprężarką nowej generacji. Odznaczać się ona będzie mocą 165 koni i momentem 250 Nm. Konstrukcja nowego Renault zapewnia dodatkowo bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Wszystkie wersje pojazdu mogą być wyposażone w system kontroli toru jazdy ESP. Seryjnie montowany ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV współpracuje z czterema tarczami wentylowanymi o dużej średnicy. Dzięki wzmocnionej konstrukcji i strefom kontrolowanego zgniotu Avantime uzyskał 4 gwiazdki Euro NCAP i tytuł "Best in Class".