Laguna Grandtour - elegancka i oszczędna

Laguna Grandtour - elegancka i oszczędna22.12.2007
W styczniu 2008 roku Renault wprowadzi do sprzedaży kolejny model Laguny: Lagunę Grandtour – samochód symbolizujący aktywny styl życia. Ten 5-drzwiowy model łączy wyrafinowaną linię, dużą ilość miejsca i silniki o wysokich osiągach i niskim zużyciu paliwa.

W stosunku do poprzedniej generacji, Laguna Grandtour jest dłuższa o 90 mm i mierzy obecnie 4,803 m. Zwiększono jednocześnie pojemność bagażnika z 475 do 508 litrów, zgodnie z normą VDA (załadunek do dolnego obramowania okna). Pomimo tego konstruktorom Renault udało się zmniejszyć masę wersji podstawowej średnio o 15 kg .

Firma Renault obejmuje wszystkie nowe samochody 3-letnią gwarancją (do 150 tys. km). Wykorzystano tutaj doświadczenia z poprzedniego modelu i uzyskaną poprawę niezawodności najważniejszych komponentów i podzespołów. Przeprowadzono zwiększoną liczbę testów funkcjonalnych, które sprawdziły się podczas opracowywania Modusa i Clio, np. cały system elektroniczny samochodu został przetestowany z uwzględnieniem wszystkich aspektów w nowym ośrodku badawczym kompatybilności elektromagnetycznej (CEM) w Aubevoye.

Podczas jazd próbnych niemal 120 prototypów Laguny pokonało ponad 6 mln km w różnych częściach świata. Każdy przejechany w ramach testów kilometr wiązał się ze średnio 3-krotnie cięższymi warunkami użytkowania samochodu w porównaniu ze zwykłym użytkowaniem.

Nowa Laguna Grandtour charakteryzuje się pełną ekspresji, elegancką linią i harmonijnymi proporcjami. Charakterystycznym znakiem Laguny Grandtour jest wypukła maska, przetłoczenia boczne biegnące od przedniego zderzaka do tylnych świateł oraz krzywizna linii dachu podkreślająca charakter i styl tego modelu. Auto jest również seryjnie wyposażone w relingi dachowe o matowym wykończeniu.

Laguna Grandtour - elegancka i oszczędna 1 Wersje 2.0 16V Turbo i 2.0 dCi FAP (filtr cząstek stałych) posiadają dodatkowo podwójną rurę wydechową z chromowaną końcówką, podkreślającą dynamikę samochodu. W opcji Laguna Grandtour może być wyposażona w przyciemniane szyby boczne i szybę tylną.

O funkcjonalności Laguny Grandtour świadczą liczne szczegóły: dzięki montowanemu seryjnie systemowi Easybreak można jednym ruchem ręki złożyć dzielone tylne siedzenia w układzie 1/3 : 2/3, uzyskując płaską podłogę bagażnika o długości 2,01 m. Pojemność bagażnika zwiększa się wówczas z 508 l do 1593 l. Przyciski Easybreak znajdują się na obu bocznych ściankach bagażnika oraz na obramowaniu tylnych drzwi.

Niski próg bagażnika (54,6 cm) i praktyczna klapa otwierająca się na wysokość 1,9 m, ułatwiają załadunek. Również szerokość otworu bagażnika oraz wymiary tylnej klapy pozwalają na komfortowy załadunek: na poziomie progu bagażnika klapa ma 1,03 m szerokości. Stanowi to niezaprzeczalny atut przy załadunku dużych przedmiotów.

Kolejnym, seryjnie oferowanym praktycznym rozwiązaniem jest półautomatyczne składanie przesłony części bagażowej. Aby móc wykorzystać całą pojemność bagażnika, przesłonę można schować w specjalnie do tego zaprojektowanym miejscu pod podłogą. Ponadto bagażnik jest wyposażony w boczne, zamykane schowki oraz zaczepy pozwalające na zawieszenie torby.

W opcji, Renault proponuje w Lagunie Grandtour ciekawe wyposażenie. Obejmuje ono na przykład: siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową, która ma za zadanie chronić pasażerów przed ryzykiem przedostania się bagażu do kabiny, system pozwalający na podzielenie bagażnika na komory, a także ruchomą poprzeczkę. Służy ona do unieruchomienia przedmiotów, aby nie zostały one uszkodzone podczas pokonywania zakrętów lub hamowania. Opcjonalnie dostępna jest również niezależnie otwierana tylna szyba. Dzięki tej opcji można z łatwością zapakować samochód, nawet jeśli jest zaparkowany tuż pod ścianą.

W momencie wprowadzenia do sprzedaży Nowa Laguna Grandtour będzie dysponowała ofertą sześciu nowoczesnych 4-cylindrowych silników. Silnikiem podstawowym będzie nowy silnik 1.5 dCi o mocy 81 kW/110 KM. Jednostka jest wyposażona w układ Common Rail, turbosprężarkę i wtrysk piezoelektryczny i spala średnio 5.0 l/100 km. Daje to emisję 133 g CO2 / km. Upoważnia to Lagunę Grandtour 1.5 dCi do stosowania znaku «Renault eco2».

Wraz z Laguną Grandtour zostanie również wprowadzona nowa wersja silnika 2.0dCi: 2.0dCi 175 FAP. Silnik 2.0dCi 175 FAP rozwija moc 127 kW (173 KM), co pozwala mu przyspieszać od 0 do 100km/h w 8,9 s. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,6 l/100 km, a emisja CO2 – 174 g/km.

Laguna Grandtour - elegancka i oszczędna 2 Silniki Common Rail, w które była już wyposażona Laguna hatchback, wyróżniają się również niskim zużyciem paliwa i emisją spalin.

Jednostka 2.0dCi 130, osiągająca moc 96 KW/130 KM i moment obrotowy 320Nm przy 2000 obr/min, zapewnia doskonały kompromis między przyjemnością jazdy i niskim zużyciem paliwa. Laguna Grandtour 2.0dCi 130 spala jedynie 6,1 l/100 km, a jej emisja CO2 wynosi 160 g/km.

Silnik 2.0 dCi, o mocy 110 kW/150 KM, znajdzie się również w ofercie kombi. Jego zużycie paliwa wynosi 6,1 l/ 100 km, a emisja CO2 jest ograniczona do 160 g/km. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu 340 Nm przy 2000 obr/min, jest to jeden z najmocniejszych silników o tej pojemności.

Niskie zużycie paliwa odpowiadające obecnym oczekiwaniom jest również atutem dwóch mocnych silników benzynowych. Laguna Grandtour 2.0 16V rozwija moc 103 kW/140 KM przy zużyciu paliwa 8,0 l/100 km, a Laguna Grandtour 2.0 16V Turbo: 8,9 l/100 km. Topową wersją jest silnik benzynowy wyposażony seryjnie w automatyczną 6-przełożeniową skrzynię biegów ProActive, rozpędzający to eleganckie kombi od 0 do 100 km/h w 9,4 s.

Nowa Laguna Grandtour dysponuje takimi samymi elementami podnoszącymi bezpieczeństwo jak wersja 5-drzwiowa. Jest seryjnie wyposażona w 6 poduszek powietrznych: poduszki czołowe oraz boczne poduszki z przodu z innowacyjnym dwukomorowym systemem napełniania. Seryjne wyposażenie obejmuje również kurtyny powietrzne chroniące oba rzędy siedzeń. W opcji dostępne są również poduszki boczne z tyłu. Ponadto wszystkich 5 miejsc jest Wyposażonych w system zapobiegający nurkowaniu (wślizgnięciu się ciała pod biodrową część pasa). Laguna Grandtour jest pierwszym samochodem w tej klasie, który otrzymał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, co stanowi najwyższe wyróżnienie.

System wspomagania nagłego hamowania z funkcją Prefill (wstępne, elektronicznie sterowane zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym) montowany seryjnie, jest jedną z innowacji, jakie pojawiły się na rynku wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo czynne. System ten zapewnia ciśnienie niezbędne do nagłego hamowania już w momencie gwałtownego zdjęcia nogi z pedału gazu, przy czym do efektywnego rozpoczęcia hamowania konieczne jest naciśnięcie pedału hamulca przez kierowcę.

Wśród innych seryjnie montowanych nowoczesnych systemów wspomagających prowadzenie, należy wymienić system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) i system kontroli toru jazdy ESP z funkcją kontroli podsterowności (CSV).

Renault oferuje Lagunę Grandtour w kilku wersjach: Expression, Dynamique i Initiale. Zrezygnowano z tradycyjnego, pierwszego poziomu w gamie Authentique. Pierwsza wersja – Expression – dysponuje wysokiej klasy wyposażeniem seryjnym, takim jak półautomatyczna klimatyzacja, kierownica pokryta skórą, radioodtwarzacz CD, elektrycznie podnoszone szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane i odmrażane lusterka zewnętrzne czy siedzenie kierowcy i pasażera z regulacją wysokości a kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego. Elementy te przyczyniają się do podniesienia poziomu komfortu typowego dla tej klasy Laguna Grandtour Dynamique wyróżnia się chromowanymi listwami okalającymi szyby boczne, chromowana listwą w przednim zderzaku oraz 17’’ felgami ze stopów metali lekkich nadającymi jej rasowego wyglądu. Wnętrze pozostaje w spójności z drapieżnym charakterem wersji, sportowa ciemnografitowa tapicerka, trójramienna sportowa kierownica, aluminiowe listy wykończeniowe.

Najlepiej wyposażona wersja Laguny Grandtour – Initiale – zapewnia poziom komfortu kombi klasy S. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. reflektory bi-ksenonowe, skórzaną tapicerkę, karty dostępu hands free drugiej generacji oraz system nawigacji Carminat 2 z telefonicznym zestawem głośnomówiącym Bluetooth® i funkcją poleceń głosowych.

Źródło: Renault Polska